„SEGÍTSÉG – A DOHÁNYFÜSTMENTES ÉLETÉRT” – az Európai Bizottság új kezdeményezése Dr. Szilágyi Tibor, MD, MPhilPH május 31.
A világon évi 4,9 millió, az Európai Unióban (25) évi 650 ezer, Magyarországon évi 28 ezer haláleset tulajdonítható a dohányzásnak.
Az EU-25-ben évente több, mint 100 milliárd € veszteség tulajdonítható a dohányzásnak, mely 2000-ben a régió GDP-jének több, mint 1%-át tette ki. Forrás: ASPECT-beszámoló, október, cuments/tobacco_exs_hu.pdf
Uniós szintű dohányzás elleni fellépés Törvényi/szabályozási eszközök Új európai alkotmánytervezet Új európai alkotmánytervezet Direktívák Direktívák Nem kötelező érvényű Európai Tanácsi javaslatok Nem kötelező érvényű Európai Tanácsi javaslatok Közösségi programok Európai dohányzásellenes hálózatok támogatása Európai dohányzásellenes hálózatok támogatása A tagállamok dohányzásellenes programjainak támogatása A tagállamok dohányzásellenes programjainak támogatása Dohányzásellenes médiakampányok Dohányzásellenes médiakampányok
Uniós direktívák által érintett főbb területek Adózás Adózás Dohánytermékek promóciója Dohánytermékek promóciója Károsanyag (nikotin, kátrány és CO)- tartalom, termékbemutatás és árusítás Károsanyag (nikotin, kátrány és CO)- tartalom, termékbemutatás és árusítás
Nem kötelező érvényű Európai Tanácsi javaslatok 2003/54/EC – a dohányzásra rászokás megelőzése és a leszokás bátorítása 2003/54/EC – a dohányzásra rászokás megelőzése és a leszokás bátorítása 2003/641/EC – lehetővé teszi a képes figyelmeztetések bevezetését 2003/641/EC – lehetővé teszi a képes figyelmeztetések bevezetését
lth/ph_determinants/healthdet erminants_en.htm lth/ph_determinants/healthdet erminants_en.htm lth/ph_determinants/healthdet erminants_en.htm lth/ph_determinants/healthdet erminants_en.htm enyek8.pdf enyek8.pdf enyek8.pdf enyek8.pdf
Az Európai Bizottság új dohányzásellenes kommunikációs kampánya
SEGÍTSÉG – A DOHÁNYFÜSTMENTES ÉLETÉRT között között 72 millió € költségvetés 72 millió € költségvetés Francia vezetésű konzorcium a végrehajtó intézmény (Ligaris, B&S, Carat, Worldcom, ENSP) Francia vezetésű konzorcium a végrehajtó intézmény (Ligaris, B&S, Carat, Worldcom, ENSP) Hivatalos indítása március 1-én, Brüsszelben Hivatalos indítása március 1-én, Brüsszelben
“Eltökélt szándékom, hogy mindent megtegyek annak érdekében, hogy a fiatalok ne szokjanak rá a dohányzásra, és hogy segítséget nyújtsak a fiatal dohányosoknak a leszokásban, még mielőtt tönkremenne az egészségük. Olyan világnak képzelem el a társadalmunkat, amelyben a nemdohányzás a szokás, és ahol a dohányfüggők csak elenyésző kisebbséget jelentenek. Ha minden EU tagállam követné Írország, Olaszország és Málta példáját, és megtiltaná a nyilvános helyeken a dohányzást, az jó utat jelentene a cél eléréséhez.” (Markos Kyprianou, az egészségügy és fogyasztóvédelem európai biztosa, március 1.)
A kampány célja Felhívni a figyelmet a dohányzás visszaszorításának fontosságára Felhívni a figyelmet a dohányzás visszaszorításának fontosságára Jelezni, hogy az Európai Bizottság foglalkozni kíván a dohányzás visszaszorításának kérdésével Jelezni, hogy az Európai Bizottság foglalkozni kíván a dohányzás visszaszorításának kérdésével
A kampány célcsoportja Serdülők (15-18 évesek) Serdülők (15-18 évesek) Fiatal felnőttek (19-30 évesek) Fiatal felnőttek (19-30 évesek) Dohányzók és nemdohányzók egyaránt Dohányzók és nemdohányzók egyaránt
A kampány elemei „Roadshow” „Roadshow” PR/sajtókapcsolat PR/sajtókapcsolat Honlap Honlap Televíziós reklámkampány Televíziós reklámkampány
Demjén Tibor felvétele, OEFI
Sajtókapcsolatok Sajtótájékoztató a „roadshow” alkalmával Sajtótájékoztató a „roadshow” alkalmával 9 sajtóanyag (március – november között) 9 sajtóanyag (március – november között) Témák: a dohányzásellenes küzdelem aktualitásai (passzív dohányzás, fiatalok és dohányzás, WNTD) Témák: a dohányzásellenes küzdelem aktualitásai (passzív dohányzás, fiatalok és dohányzás, WNTD) Folyamatos kommunikáció a sajtó képviselői felé Folyamatos kommunikáció a sajtó képviselői felé
Honlap június 1-től június 1-től Minden tagállam nyelvén Minden tagállam nyelvén Általános rész: a kampánnyal kapcsolatos információk Általános rész: a kampánnyal kapcsolatos információk Leszokást segítő interaktív program Leszokást segítő interaktív program Linkek az egyes országok dohányzásellenes honlapjaihoz Linkek az egyes országok dohányzásellenes honlapjaihoz
Televíziós dohányzásellenes reklámfilmek Üzenetek Aki még nem dohányzik, ne is szokjon rá Aki még nem dohányzik, ne is szokjon rá Aki dohányzik, mielőbb szokjon le Aki dohányzik, mielőbb szokjon le Előzzük meg a passzív dohányzást Előzzük meg a passzív dohányzást A TV kampány főbb jellemzői Minden tagállamban Minden tagállamban Párhuzamosan 3 reklámfilm Párhuzamosan 3 reklámfilm Június és szeptember hóban Június és szeptember hóban Nálunk az MTV1-en, TV2-n és RTL Klub-on Nálunk az MTV1-en, TV2-n és RTL Klub-on
Köszönöm a figyelmet