Iskola a határokon A magyar-szlovák-ukrán hármashatáron végzett kvalitatív kutatás eredményei, Sik Dorka és Szécsi Judit ELTE TáTK A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. A projekt neve:„Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE - TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció”
Kutatás célja: megismerni a régióban élő fiatalok határokról alkotott véleményét az iskolarendszerek határokon átívelő átjárhatóságának hatását a fiatalok és az iskolák jövőbeni terveire
A kutatás áttekintő térképe
Helyszínek Sátoraljaújhely Királyhelmec Beregszász
Kutatás módszere 3 helyszín 4 iskola összesen 9 fókuszcsoport 5 félig strukturált interjú az iskolák vezetőivel
Fókuszcsoportok részvevői SátoraljaújhelySátoraljaúj hely - vegyes KirályhelmecBeregszász Gimnázium Beregszász SZKI létszám fiú lány kor évesek15-17 évesek évesek Ingázás/ kollégiu m ½ bejárós ½ kollégista 18 határontúli diák Többségük bejárós 2/3 bejárós 1/3 kollégista Kevés bejárós
Kutatás eredményei 4 dimenzió mentén: Nyitott vagy zárt határ Identitás Boldogulás Nyelv
Négy típus Elvándorló Beintegrálódó Kompromisszumos maradó Elzárkózó maradó
Szóhasználat, identitás A beregszásziak „kimennek Magyarba” királyhelmeciek, „átmennek Magyarba”.