Pusztai Gabriella –Kovács Klára Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-H) MSZT-konferencia,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

A sport közösségteremtő hatása a Debreceni Egyetemen
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
NAGYKÁLLÓ MA - Autópálya M3 - Sikeres fejlesztések - Benetton.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint eredményeinek bemutatása.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Uni-LO - Promoting the EQF learning outcomes approach within European universities Az Európai Képesítése Keretrendszer és a tanulási eredmények Projekt.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK.
Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.
A hallgatói teljesítményt befolyásoló erőforrások a kampuszon Pusztai Gabriella.
Érték alapú közösségek? Pusztai Gabriella. A felsőoktatás átstrukturálódásának hatása a hallgatói szocializációra Az akadémiai közösség (?) széttöredezett.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Szatmárnémeti magyar nyelvű felsőoktatásának kialakulása és perspektívái Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program keretében.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
„ …mindig többek lehetünk, mint amik vagyunk,
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Széchenyi István Egyetem, Győr
A mesterképzésig juttató erők A felsőoktatási bachelor/master átmenet szelekciós tényezői Veroszta Zsuzsanna Frissdiplomások kötetbemutató.
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
Pedagógusok a fenntartóváltás után
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából” A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából”
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
HERD A3 Tehetséggondozó kezdeményezések Debrecenben és Nagyváradon.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Európai Társadalmi Jelentés 2008 Műhelybeszélgetés Oktatás május 30.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Előadás másolata:

Pusztai Gabriella –Kovács Klára Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-H) MSZT-konferencia, Budapest október Az előadás az Institutional effects on student achievement in higher education c. kutatás, a RH/6885/2013 számú pályázati projekt keretében a Debreceni Egyetem támogatásával készült

 A nem-tradicionális (NT) hallgatók számának növekedése, problémái  A NT hallgatók vizsgálatának interakciós dimenziója  Két speciális NT hallgatói típus erős külső kötődésekkel: vallási/sportoló közösségek tagjai  Mennyire integráltak?  Mennyire eredményesek?  Mi járul hozzá eredményességükhöz?

 1. …megvizsgálni Tinto integrációs elméletének érvényességét, hallgatói a kapcsolatok, integráció hatását a hallgatók eredményességére  2…..feltárni a külső és belső kötődések hatásának különbségeit a hallgatók eredményességével kapcsolatban  3. … összevetni az egyetemi integráció és a társadalmi háttér hatását a hallgatói eredményességre a vizsgált cspeciális csoportokban

 A hallgatók intézményi integrációja meghatározza akadémiai eredményességüket: a rosszabb teljesítmény háttérében alacsonyabb intézményi részvétel áll (Astin 1993). Az integráció magasabb szintjéhez a hallgatóknak szakítani kell az intézményen kívüli kapcsolataikkal (Tinto 1993, 2003) 2. A hallgatók külső közösségekhez való tartozása hozzájárul az intézményi integrációjukhoz (Coleman 1988, Pusztai 2011) Vajon milyen típusú közösségek támogatják ezt? 3. A hallgatói eredményesség különbségei nem a társadalmi háttér hanem a kapcsolati háló eltérőségeiből erednek (Coleman 1988, Pusztai 2011)

KI- VAGY BEINTEGRÁLÓ ERŐ? Az „aktív együttműködés” „erőket meghaladó energiákat” mozgósít Durkheim (2002) A vallási élet elemi formái A vallásosság társadalmi tőke forrás a kapcsolathálók reguláló- orientáló hatása miatt (Coleman-Hoffer 1987, Coleman 1988) A vallási vagy spiritualis tőke ennek speciális altípusa (Berger - Hefner 2003, Finke 2003, Iannaccone 2003 ) Az integráltság hatása a gazdasági, társadalmi részvételre (Glock és Stark 1965, Iannaccone 1998, Zulehner-Tomka-Naletova 2008) A kampusz integrációt fékező ereje (Sherkat 2007, Mahaffey–Smith 2009)

Kutatási terület

 AZ EHEA perifériája, regionális egyenlőtlenségek, magasabb munkanélküliség, fejletlenebb infrastruktúra, a diplomások aránya alacsonyabb mint az EU átlag  A régió hallgatóinak nagy része alsó- vagy középosztálybeli, a családok nagy részében nincs diplomás.  Az alacsony képzettségű szülők gyermekeinek aránya 40%, a nők aránya magasabb mint 60%.

 HERD adatbázis N=2619  9 egyetem a vizsgált régióból (Partium): Nagyváradi Egyetem, Partiumi Keresztény Egyetem (Nagyvárad), Emanuel Egyetem (Nagyvárad), Babeş-Bolyai Egyetembranch Szatmárnémeti Kihelyezett Tagozat (Románia), Debreceni Egyetem, Nyíregyházi Főiskola Debreceni Református Hittudományi Egyetem (Magyarország) "This presentation is part of the “HERD: Higher Education for Social Cohesion Cooperative Research and Development in a Cross-border Area" (HURO/0901/253/2.2.2.) research project and supported by the European Union European Regional Development Fund."

 Hallgatói kapcsolatok  Hallgatók és a kar közötti kapcsolatok  Civil tagság (kivéve vallási és sportoló közösségek)  Közös hallgatói értékek

 Kitartás: a diploma megszerzésének elhatározása és  Meggyőződés a tanulmányok hasznosságáról  A hatékony tanulás képességének percepciója  Extrakurrikuláris tevékenység  Tanulmányi elköteleződés  Vizsgahatékonyság  A tanulmányokhoz kapcsolódó etikai normák elfogadása  Továbbtanulási szándék

Vallási közösség tagja Nem tagja vallási közösségnek Sportoló közösség tagja Nem tagja sportoló közösségnek Hallgatói integráció,068,165*,138*,151* Nem-,057-,076*,006-,103* Apa isk. vég.,067,056,045,062 Anya isk. vég.,109-,004,019,024 Lakhely 14 éves korban,010,038,085,007 Szubjektív anyagi helyzet -,020-,016-,027,001 Objektív anyagi helyzet,069,017,080,008 R2R2R2R2,046,038,043,039

 A vallási közösségi és a sport mentén szerveződő kötődések nem csökkentik az intézményi integrációt  Azok a hallgatók, akik sportoló vagy vallási közösségek tagjai, jobban integráltak a campus világába  A társadalmi háttér hatása kisebb a hallgatók akadémiai eredményességére, mint a hallgatói integrációé  A spot és a valási közösségi tagság

Köszönjük a figyelmet! 