A szervezeti kultúra Dr. Magura Ildikó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Etikai Kódex.
Advertisements

Csoport munka.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Szervezeti kultúra.
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Minőségmenedzsment alapelvek
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Készítette: Szűcs Edina
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szervezeti kultúra Vezetés és szervezés BA Pécs.
Egyéni döntések a szervezetben
MOTIVÁCIÓ.
A kulturális intelligencia
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
A szolgáltatások humán tényezői
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. ügyvezető SZTE KÖVI oktató
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
A deviancia értelmezési kerete
VII. Szervezeti kultúra
A munkával való elégedettség
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Minőségbiztosítási ismeretek
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
A szolgáltatások humán tényezői
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
SEEM alapok.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A szervezeti kultúra Dr. Magura Ildikó

Szervezeti kultúra Előadás áttekintés A szervezeti kultúra jelentősége A szervezeti kultúra fogalma A szervezeti kultúra építőkövei A szervezeti kultúra tartalma, szintjei A szervezeti kultúra kialakulásának folyamata A szervezeti kultúra fő funkciói A szervezeti légkör, mint a vállalati kultúra szerves része Nemzeti kultúra - szervezeti kultúra - szubkultúrák

A kultúra Eszközként szolgáló berendezés. A kultúra az a mód, ahogy a sajátos történelmi és anyagi feltételek között cselekvő egyes társadalmi csoportok megalkotják saját magukat. A kultúra két legjellemzőbb tulajdonsága Feismidt szerint: - az eredendően társadalmi jelleg és - a csaknem határtalan változatosság

A szervezeti kultúra jelentősége Kulcskérdés  a turbulens változásokhoz való rugalmas alkalmazkodás Az ember  a változásokhoz való alkalmazkodás kulcsa, a birtokában lévő szellemi tőkével és annak hatékony működtetésével. A végtermék minőségében realizálódik a szervezetben dolgozók egyéni képessége, együttműködési készsége, kreativitásának foka. Benne jelennek meg a szervezetben uralkodó értékek. Vállalati kultúra  az egyik leghatékonyabb fegyver a dolgozók elkötelezettségének és lelkesedésének felkeltéséhez. („Mag és ragasztó”, társ.-szerv. „kötőanyag”.)

A szervezeti kultúra fogalma A TEREMTŐ BIZONYTALANSÁG A VALÓSÁG termékek,technológia,szervezettség,,gépek,irodák,üzemek,anyag A „TÜKÖRKÉP” magatartási normák,szokások,elvárások,kapcsolatok értékek,elvek,fontosságok alapfeltevések,előítéletek,hiedelmek, hit,tabuk,konvenciók,mítoszok

A szervezeti kultúra definiálása A szervezeti kultúra nem más, mint a szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere. Ezeket a szervezet tagjai érvényesnek fogadják el, követik s az új tagoknak is átadják, mint a problémák megoldásának követendő mintáit, és mint kívánatos gondolkodási és magatartásmódot. A vállalati kultúra nem más, mint „játékszabályok” összessége, amelyeket a vállalatba belépőnek el kell fogadnia. A vállalati kultúra arra hivatott, hogy a szükséges folytonosságot és környezetet megteremtse a vállalati élet számára, s ugyanakkor megadja a „kódot” az egyénnek, hogyan kell viselkednie a munkahelyen.

A szervezeti kultúra építőkövei I. 1. Munkakörrel vagy a szervezettel való azonosulás: a szervezet egészével vagy a szakmával, a szűkebb szakterülettel azonosulás ténye. 2. Egyén- vagy csoportközpontúság (individualizmus-kollektivizmus): mennyire helyezik az egyéni célokat a csoport elé és szervezik egyénileg a munkát, vagy az egyéni célok a csoportcélok alá rendelődnek, és a munka is csoportokba szervezett. 3. Humán orientáció (feladat - kapcsolat): milyen mértékben veszi fontolóra a vezetés a szervezeti feladatok megoldásának emberekre gyakorolt következményeit. 4. Belső függés - függetlenség: mennyire elfogadott az egyes szervezeti egységek önálló, független fellépése és cselekvése, vagy mennyire elvárt a koordinált cselekvés. 5. Erős vagy gyenge kontroll: mennyire kontrollálja a szervezet a tagjainak viselkedését előírásokkal, szabályokkal, közvetlen felügyelettel. 6. Kockázatvállalás - kockázatkerülés (bizonytalanság tűrése, illetve kerülése): mennyire elvárt a munkatársaktól az innovatív, kockázatkereső, rámenős magatartás.

A szervezeti kultúra építőkövei II. 7. Teljesítmény - orientáció: a szervezeti jutalmak mennyire teljesítményhez kötöttek, illetve mennyiben múlnak más tényezőkön (pl. szenioritás, protekció, nem teljesítményhez kötött egyéb tényező). 8. Konfliktustűrés - konfliktuskerülés: milyen mértékben nyilváníthatók ki nyilvánosan a konfliktusok és a kritikák. 9. Cél (eredmény) - eszköz (folyamat) orientáció: mennyire koncentrál a vezetés a végső eredményre, vagy inkább az eredményhez vezető folyamatokra, technikákra fordít figyelmet. 10. Nyílt rendszer (külső) - zárt rendszer (belső) orientáltság: mennyire követi és válaszolja meg a szervezet a külső környezet változásait, vagy csak saját belső működésére koncentrál. 11. Rövid vs. hosszú távú időorientáció: azt mutatja, hogy a szervezet rövid vagy hosszú távra tekint előre, milyen időhorizonton tervezi jövőjét.

A szervezeti kultúra tartalma I. Schein a vállalati kultúrát három részre osztotta: 1. Megnyilvánulások és jelenségek. 2. Értékek és hitek. 3. Alapvető feltételezések. A legalsó szint, az alapvető feltételezések szintje, a világról alkotott, esetenként tudat alatti nézeteinket, érzéseinket tartalmazza, amelyeket hosszabb idő alatt fejlesztettünk ki. Ezek a feltételezések meghatározzák, hogy mit tartunk jónak és rossznak, hogy miben hiszünk, ami mindennapi cselekedeteinkben, döntési helyzeteinkben jut felszínre.

A szervezeti kultúra tartalma II. Hofstede szerint a kultúra “az elme kollektív programozása, amely megkülönbözteti az egyik embercsoport tagjait a másikétól. A kultúra ebben az értelemben értékrendszereket tartalmaz, az értékek pedig a kultúra építőkockái közé tartoznak.” Ez azt jelenti, hogy: a kultúra értékrendszereket tartalmaz; a kultúra egy külön csoportra jellemző és nem másokra; tanult és nem veleszületett, egyik generációról a másikra öröklődik. Trompenaars szerint a szervezeti struktúra három aspektusa különösen fontos a vállalati kultúra meghatározásában: az alkalmazottak és szervezetük általános kapcsolata, a feletteseket és beosztottakat meghatározó hatalom vertikális vagy hierarchikus rendszere, az alkalmazottak általános nézete a szervezet rendeltetéséről, terveiről és céljairól, és az ő ebben betöltött helyükről.

A szervezeti kultúra szintjei A kultúrát szokás jéghegyhez hasonlítani (látható megjelenési formák és a látható felszín alatt meghúzódó jellemzők) A kultúra látható jellemzői: Ceremóniák, szertartások Történetek, sztorik, legendák, mítoszok Nyelvezet, szakzsargon Szimbólumok, öltözködés, külső megjelenés

A szervezeti jéghegy FORMÁLIS(nyílt) --szervezeti struktúrák és címek --alapszabály --irányelvek,eljárások --kollektív szerződés --Szervezeti és Működési Szabályzat --munkaköri leírások --termékek,gépek,berendezések,épületek ...stb MÁSOK ÉRZÉKELÉSEI --nézetek a szervezeti és egyéni hatáskörről --nézetek az együttműködési készségről, a megbízhatóságról, a végzett munka fontosságáról, a végzett munka időszerűségéről --...stb INFORMÁLIS (rejtett) -különbség a szerepekről, feladatokról, és -hatáskörökről kialakult elképzelésekben --hatalmi és hatásrendszerek --vetélkedések és szövetségek --egyéni szükségletek, vágyak és érzelmek --problémák a feljebbvalókkal, munkatársakkal -...stb

A szervezeti kultúra kialakulásának folyamata A szervezeti kultúrák kialakulását meghatározó tényezők: Külső hatások, például a természeti környezet, a történelmi események. Szervezet-specifikus tényezők, pl. a szervezetre jellemző domináns technológia Szervezetek történelme, elsősorban az alapítók által képviselt értékek válnak a szervezeti folklór részévé.

A szervezeti kultúra fő funkciói Segít a környezet iránti érzékenységet megteremteni és fejleszteni A jelenségek a szervezeti kultúra fogalmának bevezetésével integrálhatók, a kölcsönös összefüggések meghatározhatók, A szervezeti kultúra a szervezet számára fontos gondolatokat közvetít, Ugyanakkor a szervezeti tagok és csoportok számára biztosítja ezen gondolatok megalkotásában történő részvételt. A kultúra az újrateremtés folyamatában értékeket, fontosságokat határoz meg, s létezésével megvalósít egy magas szintű konszenzust az elvekben, gondolkodásmódban és a szemléletekben. A szervezet számára lényeges célokat, normákat, szándékokat azonosítja, és jelentősen támogatja ezek természetes módon történő alakulásának folyamatát. Segíti a figyelmet és a magatartásokat bizonyos értékek és normák köré csoportosítani. A működés folyamán jelentős energiákat képes mozgósítani, valamint a szervezeti tagok vonatkozásában átláthatóan képes cselekvésekre, cselekvési tendenciákra késztetni.

A szervezeti légkör, mint a vállalati kultúra szerves része A szervezeti légkör fogalma a munkaszervezet kollektívájának szubjektív tapasztalataira, a jellemző munkahelyi légkörre, a vezető vezetési stílusára, a munkához kötődő értékekre, a személyzet munkájához valóviszonyára és munkakedvére, valamint az ezeket befolyásoló tényezőkre vonatkozik.. A szervezeti légkör a munkahelyi közösség kultúrájának szerves részét képezi.

A szervezeti légkör főbb meghatározói a munkatársak egymáshoz fűződő kapcsolatai, a kiváló munkamódszerek, a kölcsönös megértés, részvétel a döntésben, a munkakollektíva tagjai közötti kölcsönös bizalom, az örömteli megbeszélések, a kapcsolatok nyitottsága, a kollektíva tagjainak kölcsönös megbecsülése.

A nemzeti kultúrák ismeretének haszna egyfelől a szervezeti kultúra kialakításakor a szervezet nem építhet olyan értékre, amely a nemzeti kultúrával szöges ellentétben áll; lényeges más kultúrák ismerete a multinacionális cégek menedzsmentjén belüli együttműködés során, de hasznos lehet a nemzetközi üzleti kapcsolatokban is; fontos ismerni azokat a szervezeti kultúrákat amelyekből vezetési módszereket, rendszereket, technikákat kívánunk átvenni. Hofstede mutatott rá arra, hogy a vezetési modellek, elméletek kulturálisan kötöttek és nem ültethetők át közvetlenül más kultúrákba.

Szubkultúrák I. Domináns kultúrának nevezzük a szervezeti tagok többsége által közösen vallott értékeket, szubkultúrának pedig az egyes szervezeti egységekre, csoportokra jellemző „mini-kultúrákat”. Szubkultúrák előnyei: Környezethez való alkalmazkodás elősegítése A szervezeti válaszképesség egyik fontos jellemzője Szubkultúrák hátrányai: Ha nincs integráló domináns kultúra, akkor a szervezeti kultúra nem más, mint szubkultúrák egymás mellett élése Ekkor nincs közös értelmezés az elfogadott és a nem kívánatos magatartásokban