Elektronikus adatgyűjtés az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Rendszerben Áttekintés és munkaprogram-javaslat.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
Kamarai prezentáció sablon
Gayár Csilla, pénzügyi menedzser VÁTI Kht. Pécsi Területi Iroda DDOP Utólagos akadálymentesítés (Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz)
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Elektronikus ügyintézés, és várható technikai fejlesztések a Növény- és Talajvédelem területén Várszegi Gábor osztályvezető augusztus 30.
1 ‘Bakonyalja-Kisalföld kapuja’ Vidékfejlesztési Egyesület évi ÚMVP monitoring adatszolgáltatási kötelezettség Kisbér,
KSHXML internetes adatgyűjtési rendszer Az utolsó módosítás dátuma: december 18.
Somogy megyei projektek
A 43/2013. (XII. 29.) MNB rendelet, a pénz- és hitelpiaci szervezetek által a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
E-Levéltár projekt Vidra András Projektigazgató
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
Egy vonzóbb város: Biharkeresztes
Tájékoztatás az EKOP-1.A.2 projektnek az OSAP összeállítására gyakorolt hatásáról Mag Kornélia OST február 24.
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
2010. november Balatonfüred
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
EKOP Elektronikus levéltár
Szép őszi napot kívánok!. MÉRFÖLDKŐ NAP NOVEMBER 4. Helyszín: Villa Pelikán télikertje (9700 Szombathely, Deák F. u. 3.)
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
„A SZLOVÁK- MAGYAR HATÁRON ÁTNYÚLÓ FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MOTORJÁNAK BEINDÍTÁSA” című projekt eredményei című projekt eredményei Előadó: dr. Iváncsics.
Az elektronikus építési napló (e-napló)
EKOP-1.A.1-08/B A KSH elektronikus adatgyűjtési rendszerének fejlesztése, kiterjesztése.
Rumi László, informatikai igazgató Viczián István, vezető tervező
A KSH elektronikus adatgyűjtési rendszerének fejlesztése, kiterjesztése Budapest, január 31.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
Veszprém Megyei Államigazgatási Kollégium Ügyviteli-, informatikai és szervezetfejlesztési munkacsoport évi tevékenységének bemutatása Beitl.
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) = Európa Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 4.4 intézkedés: Egészségügyi információ- technológiai.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az adatküldés aktuális kérdései szeptember 14. Fejérvári Bence.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
szakmérnök hallgatók számára
EKOP-1.A.1-08/B A KSH elektronikus adatgyűjtési rendszerének fejlesztése, kiterjesztése.
EKOP-1.A.1-08/B A KSH elektronikus adatgyűjtési rendszerének fejlesztése, kiterjesztése.
1 Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Dr. Tóth Róbert Jogi és Igazgatási Főosztály Szeptember 11.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
1 Tájékoztató rojektről április 23. Tájékoztató az EKOP1.A „Adatállományok központosított átvételét, átadását kezelő, valamint.
A KSH új online adatgyűjtő rendszere EKOP-1.A.1-08/B
1 Tájékoztatás az OSAP 2013 előkészítéséről OST ülés május 14. Dr. Laczka Éva.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Az igénybevevői nyilvántartás
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Elektronikus ügyintézés a nyugdíjbiztosításban
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
ELEKTRA évi működés, évi kiterjesztés Kópházi József.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Az NFFF megvalósításának szervezési és szervezeti kérdései
KÖFOP E-ingatlan-nyilvántartás kialakítása (e-ING) Szőnyi Lőrinc.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A szakmai vizsgákat követő adatszolgáltatás digitális aláírással Binder József Képzés- és vizsga-nyilvántartási.
Országos Statisztikai Tanács
Országos Statisztikai Tanács
Országos Statisztikai Tanács
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Előadás másolata:

Elektronikus adatgyűjtés az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Rendszerben Áttekintés és munkaprogram-javaslat

2 Jogszabályi háttér Statisztikai törvény (1993.évi XLVI.tv): Meghatározza az OSAP kereteit és jogosítványokat ad az OST-nek A 1133/2011.( V.2 ) sz. kormányrendeletben megfogalmazott követelmények: 6. § f) január 1.-től az OSAP adatgyűjtéseinek 50%-a január 1.-től valamennyi adatgyűjtés elektronikus úton kerüljön végrehajtásra

3 A munkaprogram legfőbb célkitűzései Hol tartanak most a Hivatalos Statisztikai Szolgálat szereplői ? (helyzet feltárás) Kapcsolat a 3.sz. munkabizottsággal Mit lehet teljesíteni január 1.-ig ? Hogyan lehet valamennyi adatgyűjtést bevonni január 31.-ig A problémák feltárása az adatszolgáltatók oldalairól Saját fejlesztés, vagy kiszervezés ?

4 Helyzet-feltárás Hol tartanak a Hivatalos Statisztikai Szolgálat szereplői ? IntézményAdatgy űjtések száma Csak XML és e- mail, valamint csak XML Hagyo- mányos E-Star (Intrastat, Extrastat) Belügyminisztérium10 Közigazgatási és I.M.11 Nemzetgazdasági M.10 Nemzeti Erőforrás M.43 Nemzeti Fejlesztési M.32 Vidékfejlesztési M.28 Legfőbb Ügyészség2 OITH11 Központi Statisztikai Hivatal

5 Helyzet-feltárás Hol tartanak a Hivatalos Statisztikai Szolgálat szereplői ? KSH AdatgyűjtésAdat- szolgá ltatók száma Beérke zett kérdőív ek száma XMLHagyo- mányos 1035 Jelentés az utazásszervező és -közvetítő tevékenységről ,7% 39 8,8% ,5% 1840 Az információs és kommuni- kációs technológiák állományának minőségi és mennyiségi adatai ,0% ,9% ,1% 1620 Jelentés a kábeltelevíziós szolgáltatásról ,0% 34 9,9% ,1% 1789 Jelentés az éves internet szolgáltatásokról ,1% 52 12,4% ,5% 1933 Éves jelentés a beruházások összetételéről ,5% ,5% ,0%

6 Helyzet-feltárás Hol tartanak a Hivatalos Statisztikai Szolgálat szereplői ? 7535 aktív adatszolgáltató Adatszolgáltatók Adatszolgáltatás módja: , xml, papír Chinoinxml UPCxml Flectronicsxml Magyar Telekom Rt.xml Danubius Szállodaüzemeltető Rt.xml OPEL Szentgotthárdxml Hotel Marinaxml

7 Kapcsolat a 3.sz. munkabizottsággal Lesznek-e olyan adatgyűjtések, amelyek a HSSz más szereplőitől átkerülhetnek a KSH-hoz, megteremthetőek-e ennek feltételei ?

8 Mit lehet teljesíteni január 1.-ig ? A Központi Statisztikai Hivatal EKOP-1.A.1-08/B sz. a KSH elektronikus adatgyűjtési rendszerének fejlesztése c. programja keretében 2012.január 1.-re 82 adatgyűjtés fogadására lesz kész a Hivatal. Ez az OSAP KSH fejezete tekintetében 50 %-os készültséget jelent A Hivatalos Statisztikai Szolgálat többi szereplőjének fel kell mérniük lehetőségeiket

9 Hogyan lehet valamennyi adatgyűjtést bevonni január 1.-ig Az EKOP rendszer a KSH valamennyi adatgyűjtését képes lesz befogadni A Hivatalos Statisztikai Szolgálat többi szereplőjének fel kell mérniük lehetőségeiket

10 A problémák feltárása az adatszolgáltatók oldaláról Jogszabályt érintő teendők: a Statisztikai törvény módosításakor be kell iktatni egy a kötelező e- adatszolgáltatást előíró §-t. Lehetnek-e kivételek ? Mi a teendő azokkal az adatszolgáltatókkal, akik nem képesek az e-adatszolgáltatásra ? Fel kell készülni a vegyes adatfogadásra ? A rendszer fejlesztése során konzultációra van szükség az adatszolgáltatókkal: Kommunikációs stratégia és eszközök

11 Saját fejlesztés, vagy kiszervezés ? Lehetőségek: a) Saját eljárás kifejlesztése b) Az e-adatgyűjtés kiszervezése c) Integrálódás a KSH rendszerébe ca) az adatgyűjtési jogosítvány megtartásával cb) az adatgyűjtés teljes átadásával (3.sz. mb.) Az EKOP elvileg a HSSz valamennyi adatgyűjtését be tudja fogadni Lehetnek HSSz fejezetek az EKOP-ban, kezelhetik, felügyelhetik a HSSz tagjai ezeket a fejezeteket, de ehhez szerződés módosítás és pü. erőforrás kell Minden HSSz szereplő egyénileg hozza meg a döntést A KSH bevezetésre váró új rendszere :

EKOP-1.A.1-08/B A KSH elektronikus adatgyűjtési rendszerének fejlesztése, kiterjesztése

KSHXML1 Indulás 18 adatgyűjtés, 156 aktív adatszolgáltató 2004-ben 4 hónap alatt 1081 adatszolgáltató 2. félévtől újabb 4 adatgyűjtés bevonása Mérföldkövek és néhány adat KSHXML2 üzembe állítása, 25 adatgyűjtés, 1086 aktív adatszolgáltató adatgyűjtés (3 új), 1871 aktív adatszolgáltató adatgyűjtés (4 új, 2 megszűnt, 1 szüneteltetett), 3470 aktív adatszolgáltató adatgyűjtés, 5727 aktív adatszolgáltató adatgyűjtés, (19 új, megszűnt 7 szakosodott egységre vonatkozó), 3741 aktív adatszolgáltató adatgyűjtés 6725 aktív adatszolgáltató adatgyűjtés (8 új, 3 megszűnt) 7535 aktív adatszolgáltató (2011. július 22-ig)9

14 A projekt legfőbb célkitűzései A meglévő KSHXML rendszer korszerűsítése, fejlesztése –Adatszolgáltatói program megújítása (korszerű vékonykliens) –Adatgyűjtői alkalmazás megújítása (korszerű vékonykliens) –Ügyfélkapcsolati program (CRM) alapjainak megteremtése –Grafikusan működő kérdőív szerkesztő Funkciók integrálása –Kérdőív exportálás/importálás lehetősége –Feladatlistával integrált Határidőnapló Adatgyűjtés kiterjesztésének elősegítése –Szebb külső, könnyebb kezelhetőség, több funkció –Intrastat és Szolgkülker alkalmazások egykapus elérése –Ügyfélkapun keresztüli bejelentkezés lehetősége A projekt záró dátuma A bevezetés a projekt befejezése után kezdődik

15 A fejlesztendő rendszer felépítése Nagyon fontos tudni/látni, hogy a fejlesztendő rendszer – hasonlóan a meglévő KSHXML rendszerhez – önmagában nem „életképes”, mivel a KSH belső adatbázisaiból, regisztereiből, szabályalkotó és kérdőív- kitöltést vizsgáló rendszereiből táplálkozik, illetve azokra épül. Regisztráció Vékony kliens Vastag kliens * Honnan-hova olvas KSH statisztikusok

16 Jelmagyarázat ADÉL: Általános adat előkészítő rendszer ASP: Alkalmazás szolgáltató alrendszer CRM: Ügyfél kapcsolati program ELLA: Ellenőrzések Leírása Adatbázis GÉSA: Gazdasági szervezetek és statisztikai adatszolgáltatások regisztere KSZ: Kérdőív szerkesztő alrendszer META: Statisztikai adatgyűjtésben használt adatok, adatkapcsolatok, fogalmak, nomenklatúrák leírása TÉBA: Általános érkeztetés és betöltés az ADÉL-ba. TIR: Termelés irányítási rendszer

17 Hol tart a fejlesztés Többkörös szakmai konzultációkat követően került elfogadásra a „Követelmény specifikáció” Statisztikai munkacsoport aktív közreműködésével és jóváhagyásával Első mérföldkő – Rendszertervek (Funkcionális specifikáció, Hardverspecifikáció, Logikai rendszerterv, Fizikai rendszerterv, Adat-migrálási terv) leszállítása, jóváhagyása Funkcionális specifikáció és Logikai rendszerterv elfogadása Több javítási kör után, a statisztikai munkacsoporttal együtt A KDIV bemutatta az új alkalmazások vázát – –Adatszolgáltatói vékonykliens –Adatgyűjtői vékonykliens A fejlesztésre kiírt közbeszerzési eljárást a Kopint-Datorg Informatikai és Vagyonkezelő Kft. (KDIV) nyerte.

18 Adatszolgáltatói vékonykliens Célok: Korszerű design Felhasználóbarát és ergonomikus felület Gyors működés, rövid válaszidők Új funkciók: naptár, határidőnapló, export-import lehetőség Extrém méretű kérdőívek kezelése Az alkalmazást a statisztikusi munkacsoport is többször megtekintette, megbírálta. Próbáljuk az adatszolgáltatói oldallal szemben jelentkező igényeket (PC és internet kapcsolat) minimalizálni. Próbáljuk az adatszolgáltatói oldal eszközparkját felmérni.

19 Adatszolgáltatói vékonykliens export-import Célok: Legyen Excel export lehetőség Legyen Excel import lehetőség Adatgyűjtésenként szabályozható fájlfeltöltési lehetőség A kérdőívek – megszemélyesítve – letölthetőek, exportálhatóak lesznek. A kitöltött kérdőíveket az adatszolgáltató visszatöltheti, importálhatja. Az import megtörténtéről tájékoztatást küldünk, a kérdőív feldolgozása azonos az on-line kitöltésével. Az Excel export-import ugyanazokat a lehetőségeket biztosítja, mint a mail-es rendszer; korlátai is azonosak.

20 Adatgyűjtői vékonykliens Célok: Ne kelljen telepíteni Sok kényelmi funkció Korszerű design, felhasználóbarát és ergonomikus felület Gyors működés, rövid válaszidők Excel export lehetősége a lekérdezések eredményeire Az alkalmazást a statisztikusi munkacsoport is többször megtekintette, megbírálta. Próbáljuk az eszközigényeket minimalizálni, de megjelentek furcsa, az alapkövetelményeknek ellentmondó igények. A külsős fejlesztésekhez számos belső fejlesztés kapcsolódik: TIR adminisztrátori funkciók beépítése az alkalmazásba, a TÉBA, ADÉL, GÉSA, META stb. rendszerek módosítása.

21 Belső CRM rendszer alapjainak megteremtése Célok: Help desk funkciók –Adatszolgáltatók problémáinak nyilvántartása, kezelése –Bejelentések visszakereshetősége –Jellemző bejelentések monitorozása Regisztráció –Automatikus online és egyedi regisztrációk kezelése Automatikus regisztrációt támogató funkciók –Automatikus regisztrációs akciók nyilvántartása, új akciók technikai előkészítése, végrehajtása Az alkalmazás fejlesztés belső erőforrásokból valósul meg.

22

23

24

25

26 A fejlesztéshez kapcsolódó szakstatisztikai feladatok Meg kell határozni az adatgyűjtő és az adatszolgáltató közötti munkamegosztás határait. Meg kell határozni, hogy adatminőség mely területein várunk az új rendszertől javulást. A projekt keretében, a fejlesztő és az informatikusok által egységesített adatgyűjtés-szervezési fogalmakat meg kell ismertetni a felhasználókkal. Tudatosítani, hogy az adatszolgáltatókkal való kommunikáció átstrukturálódik. Újra kell gondolni a kérdőívek megjelenését, szerkezetét. Lehet, hogy érdemes újragondolni a határidőket is.

27 Kérdőív szerkesztéssel kapcsolatos feladatok Több mutató, fogalom is létezik, melyeket egynél több kérdőíven használnak a HSSZ szereplői. Legyen egységes a magyarázat. Át kell dolgozni a kitöltési útmutatókat úgy, hogy elektronikus kérdőívekben használhatóak legyenek. Meg kellene tanulni az új rendszerben lévő on-line Help funkcióban, és a súgóban rejlő lehetőségeket. Elektronikus kérdőív-szerkesztési ajánlás, szabvány kidolgozása. ELLA (Ellenőrzések Leírása Adatbázisba) használata: –az adatelőkészítési rendszerek számára megadott ellenőrzési szempontok egységesen, nyomon követhető módon, adatbázisban kerüljenek tárolásra.

28 A munkaprogram mérföldkövei Feladat Határidő Hol tartanak most a Hivatalos Statisztikai Szolgálat szereplői ? Augusztus 15. ??? Kapcsolat a 3.sz. munkabizottsággal ??? Mit lehet teljesíteni január 1.-ig ? Szeptember 15. Hogyan lehet valamennyi adatgyűjtést bevonni január 31.-ig November 30. Saját fejlesztés, vagy kiszervezés ? Szeptember 30. Kommunikációs stratégia és eszközök 2011.december; 2012 december

Köszönjük a figyelmet !