KOMMUNIKÁCIÓS DILEMMÁK ÉS MEGOLDÁSOK A Sopron Régió Csatornázási és Szennyvíztisztítási Program tapasztalatai alapján március 17.
A Programról A beruházás kezdete: szeptember 1. A beruházás befejezése: december 31. A beruházás költsége: 15,7 millió euró Érintett települések: Sopron, Harka, Kópháza, Fertőrákos, Sopronkőhida, Ágfalva Finanszírozás: 50% Európai Unió, 40% Magyar Állam, 10% Sopron MJV Önkormányzata
A Program résztvevői Megbízó: Sopron MJV Önkormányzata Felügyeleti szerv: Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Lebonyolító és műszaki ellenőr: Soil and Water – Canor International Kft. konzorciuma Kivitelezők: Gardens of Sopron Konzorcium (Betonút Rt. – Délviép Rt.) + alvállalkozói Alterra Kft. + alvállalkozói Lebonyolító és műszaki ellenőr: Soil and Water – Canor International Kft. konzorciuma PR ügynökség: Double Decker Kft. Érintett: Soproni Víziközmű Társulás
Kommunikáció elméletben 5 dolog, ami elvileg elengedhetetlen a hatékony PR munkához: 1.Egyértelmű világos célkitűzés, üzenetek 2.Integrált kommunikáció 3.Kommunikációs infrastruktúra 4.Egységes és következetes vizuális megjelenés 5.Hírérték
Kommunikáció a gyakorlatban
1. Egyértelmű világos célkitűzés, üzenetek Dilemma: EU – KVVM – Önkormányzat kommunikációs igényei és elvárásai csak részben fedik át egymást –EU üzenet: környezetvédelem + EU-finanszírozás –KVVM üzenet: kormányzati szerep, NFT –Önkormányzat: városüzemeltetési problémák Megoldás: Már a tenderkiírás fázisában integrálni kell a különböző kommunikációs igényeket
2. Integrált kommunikáció Dilemma: a Program résztvevői közül többen is kommunikálnak – nincs kommunikációs hierarchia –A kivitelezők és az önkormányzat is kommunikál közvetlenül a lakossággal, valamint a médiával –A PR ügynökség mellett a kivitelezőknek is szerződésbeli kötelezettségük az érintett lakosság tájékoztatása – viszonyuk egymás mellé rendelt Megoldás: A kommunikációs zűrzavar elkerüléséhez célszerű a centralizálás: a kommunikációban is egyértelműen tisztázni kell a szerepeket – már a szerződések szintjén
3. Kommunikációs infrastruktúra Dilemma: a PR ügynökség segíti és meghatározza a kommunikációt, de az Önkormányzat helyett nem állhat hivatalosan a nyilvánosság elé –Működő önkormányzati ügyfélszolgálat –Hivatalos szóvivő Megoldás: Nemcsak a jogi-műszaki projektvezetésre, hanem a nyilvános kommunikációra is hivatalos személyt érdemes biztosítania az Önkormányzatnak. Az ügyfélszolgálat hiánya kiváltható kreatív tájékoztatási eszközökkel, pl. projekt-honlap
4. Egységes és következetes vizuális megjelenés Dilemma: az (EU csatlakozás előtti) ISPA projektek kötelező arculata ellentmondásban van az NFH (csatlakozás után érvényes) arculati szabályaival –szlogen –EU-logóhasználat –projekttáblák kötelező tartalmi elemei Megoldás: gondosan végigegyeztetett, grafikailag kreatív megoldás
Vizuális megjelenés
5. Hírérték Dilemma: Ha jól megy a beruházás, csak a kezdet és a vég számít hírnek a sajtó számára. A PR ügynökség feladata mégis a folyamatos pozitív tájékoztatás. –A sajtó számára spontán hírértéknek a negatív események, botrányok számítanak; –A lakosságot a beruházással járó közlekedési nehézségek, zaj és por foglalkoztatja Megoldás: kreatív kommunikációs ötletekkel a sajtó és a lakosság pozitív érdeklődése is fenntartható (pl. iskolák bevonása, pályázatok, helyszíni nyílt napok, közvélemény-kutatás publikációja)
Közvéleménykutatás mint kommunikációs apropó A beruházást ismerő soproniak döntő többsége (93%) támogatja a csatornázási programot.
Köszönjük!