SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra? A szervezeti tagok által elfogadott alapvető értékek, meggyőződések, hiedelmek, feltevések, amelyek segítségével meghatározzák önmagukat, környezetüket és elkülönülnek más szervezetektől. Az emberek együttélésének és a közös munkának az eredménye.
SZERVEZETI KULTÚRA HATÁSA A SZERVEZETRE erős stabil viselkedési stabil kultúra formák struktúra hatékony eszköz erős korlát hatása: lassú és tartós a hibák hatása: azonnali és tartós
SZERVEZETI KULTÚRA Megismerhető-e egy szervezet kultúrája? nehezen tudatosul ha kilépünk a szervezetből vezetői feladatok és hibák
SZERVEZETI KULTÚRA A szervezeti kultúra elemei önállóság hagyományok = múlt ünnepségek, rendezvények, ceremóniák épített környezet személyiségek történetek, sztorik, anekdoták, legendák nyelvezet, szakzsargon szimbólumok szakképzetség kultúra de! van szakmakultúra normák, elvárások
SZERVEZETI KULTÚRA Részkultúrák a szervezetben vezetés vagy hatalomkultúra feladat vagy funkcionális kultúra szerepkultúra viselkedés kultúra kapcsolati kultúra érték – kultúra változások kultúrája a döntéshozatal
SZERVEZETI KULTÚRA A kultúra szintjei
SZERVEZETI KULTÚRA Quinn-modell
SZERVEZETI KULTÚRA Vezetői feladatok avagy kultúra-menedzsment? normák kialakítása – tudatosítás elvárások megfogalmazása etikai kódex események, rendezvények, programok szervezet története, évkönyvek személyiségek – történetek eredmények kommunikálása személyes példa