A morfológiai termékenység korpusz-alapú vizsgálata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fosztóképző körüli bonyodalmak
Advertisements

I. előadás.
2003. november INFOtrend 2003 Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti Osztály Nyelvi technológiákkal az információs.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
1. oldal A vezetői döntéseket támogató mutatószám rendszer Pilot projektzáró jelentés szeptember 9.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kötelező alapkérdések
A főnév-főnévi összetételek feldolgozásának dekompozíciós és integrációs folyamatai Ladányi Enikő Kognitív tanulmányok MA II. évfolyam.
Csoport részcsoport invariáns faktorcsoport részcsoport
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE 2/  További programozási tételek További programozási tételek 
Annotáció, annotációs útmutató
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
MTA-DE-PTE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport Szegedi Munkacsoport 2007–2011 Bibok Károly, Maleczki Márta, Nagy Katalin, Németh T. Enikő, Vecsey Zoltán.
Kertész András Rákosi Csilla Debrecen, november 28.
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
A hegeszthetőség fogalma Hegesztéssel kapcsolatos vizsgálatok
Vizuális és web programozás II.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Kvantitatív módszerek 8. Hipotézisvizsgálatok I. Nemparaméteres próbák Dr. Kövesi János.
Címzési módok, utasítások a CPU-ban Címértelmezés műv. kódadat műv. kód 0 1 cím adat cím adat közvetlen (immediat) adatmegadás rejtett (inheritent),

Magyar nyelvtanulók angol lexikai hangsúlyának akusztikai vizsgálata Nagy Judit SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Angol Alkalmazott Nyelvészeti Program.
Hány szó van a magyarban?
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Chambers hipotézisének érvényessége magyar adatközlők esetén Misits Éva Szegedi Tudományegyetem II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia 2008.
2006. február 20. Párhuzamos korpuszok Tartalom definíció és terminológia alkalmazási lehetőségek gyakorlati nehézségek publikus és ingyenes korpuszok.
1 Természetes nyelvű interfész adatbázisok lekérdezéséhez Vajda Péter NYTI, Korpusznyelvészeti osztály – BME, TTT.
Térkép. Mi az adat? Minden információ, amit tárolni kell. Minden információ, amit tárolni kell.  szám  szöveg  dátum  hang  kép, stb.
Idegen nyelvek tanulása
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Egészségügyi szakdolgozók tűszúrásos baleseteinek hazai alakulása
Kvantitatív módszerek
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
A nyelv, mint jelrendszer
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Henkin-Hintikka játék (részben ismétlés) Alapfelállás: -Két játékos van, Én és a Természet (TW képviseli). - A játék tárgya egy zárt mondat: P. - Választanom.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Adatbázis kezelés.
Kellenek-e kísérletek a nyelvészetben? É. Kiss Katalin NyTI február 25.
Web Ontology Language OWL. RDF emlékeztető  Nagyon egyszerű ontológialeíró nyelv  Erőforrások közötti kapcsolatrendszer leírására  Jelentés a kapcsolatrendszerből.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
I. előadás.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Táblázatkezelés KÉPLETEK.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 10.: Morfológia,
U RALISZTIKA U RÁLI N YELVÉSZET. Szerzők (SZTE Finnugor Tanszék) Dolovai Dorottya Körtvély Erika Kozmács István (szerk.) Mészáros Edit Sipőcz Katalin.
Ficsor Lajos CPP2 / 1 Származtatási mechanizmus a C++ nyelvben Ficsor Lajos Miskolci Egyetem Általános Informatikai Tanszék.
Marketing információs
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
Klasszikus (lineáris) Generatív Fonológia
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 17.: Strukturalista.
Webes tartalmakban alkalmazható szteganográfiai módszerek vizsgálata
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
A generatív nyelvelmélet
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
Integrált ügyfél-kommunikáció a weben
A nyelv mint jelrendszer
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Bemutatkozás A kutatás bemutatása
Nyelv és nyelvtan É. Kiss Katalin PPKE /I..
3. osztályban.
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

A morfológiai termékenység korpusz-alapú vizsgálata Kiss Katalin Debreceni Egyetem Angol Nyelvészet PhD Program email: kate.kiss@chello.hu II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia 2008

A produktivitásfogalom Morfológiai produktivitás ragozás (inflexió) szóképzés (deriváció) szóösszetétel Produktivitás ( termékenység) egy szabályba foglalható nyelvi minta, ami szabadon használható új (konkrét) nyelvi formák létrehozására

Szóalkotási produktivitás Egy szóalkotási minta termékeny egy adott szemantikai tartományban , ha a minta alapján tetszőleges számú szemantikailag transzparens új szó képezhető ( Kiefer –Ladányi , 2000 ) Alapfeltétel: automatikus képzés , azaz ’ tetszőleges számú új szó ’ létrehozása

Generatív morfológia szóalkotási szabályok megfogalmazása a termékeny képzés szabályszerű

Morfológiai termékenység fokozatai hatóköri korlátozások szabály alkalmazhatósága alapszavak tulajdonságai megfelelő szemantikai osztály (vagy alosztály ) ( Booij ; 1977 , Rajner 1988 ) Elméleti kutatások morfológiai produktivitás statisztikai alapú kvantitatív vizsgálata ( Baayen , 1989 ) ─ hátrány : a produktivitásfogalom a hangsúlyt a performanciaszintű valószínűségre teszi természetes morfológia elmélete ─ a produktivitás nem vezethető le sem a tipus , sem a minta szintjén megállapított gyakoriság , sem a szabályszerűség fogalmából ─ minél nagyobb nehézségek ellenére képes működni az adott képzésmód , annál produktívabbnak tekinthető ( Dressler , 1997; Dressler- Ladányi , 1998; 2000 )

A produktív morfológiai folyamatok tulajdonságai szemantikai kompozicionalitás a szóképzési szabály hatőköre az osztály nyitottsága (Wurzel, 1984 ) elsődleges és másodlagos produktivitás (Wurzel, 1984) az osztály stabilitása

Kérdések Vizsgálat tárgya az angol irányjelentésű ’out ’ a ’ prefixum+ige ’ vs. ’ ige+partikula ’ szerkezetekben Kérdések ’ out ’ termékenyebb a ’ prefixum+ ige ’ vagy az ’ ige+ partikula ’ szerkezetekben ? milyen mértékben mutatható ki az ’ out ’ termékenysége a fent javasolt tulajdonságok alapján ? hány szemantikai osztályt ( alosztályt ) lehet felállítani , melyekben ’out ’ partikulaként termékeny vagy közepesen termékeny mintát képvisel ? szabályba foglalható-e a ’ partikula+out ’ szerkezet termékeny képzése ?

Kutatás leírása Módszer 1200 prefixumos igét és 1000 partikulás igét tartalmazó korpusz Módszer Termékenységi teszt a ’ prefixum + ige ’ vs. ’ ige+ partikula ’ szerkezetek akkor morfológiailag termékenyek, ha ─ morfotaktikailag termékenyek és ─ morfoszemantikailag transzparensek

Hipotézisek az ’ ige+partikula’ morfológiailag termékeny minta , ha a partikula jelentése levezethető annak eredeti irányjelentéséből a partikula jelentése levezethető az irányjelentésből , ha metonímiai bővítésként jön létre az előző jelentésből

Produktivitási eredmények 1 Prefixumos igék jelentés szerinti elosztása Prefixumos igék ’out’ -al Szó szerinti/ irányjelentés Jelentés: „felülmúl, felülteljesít, jobban ,erősebben cselekszik , mint ’’ Más Jelentés 1.outbid ’bid higher than’ ü   2.outdo ’do more or better’ 3. outperform ’ surpass in performance ’ 4.outbabble ’ to surpass in babbling ’ 5.outbake ’bake better than ’ 6.outban ’ban more than expected ’ 7.outbar ’bar out ’ 8 outride ’ride faster than’

Produktivitási eredmények 1 Prefixumos igék jelentés szerinti elosztása Prefixumos igék ’out’ -al Szó szerinti / irányjelentés Jelentés: „felülmúl , felülteljesít, jobban ,erősebben cselekszik , mint ’’ Más jelentés 9.outchase ’be quicker than, to deceive with more tricks ’   ü 10.outtax ’ levy excessive taxes’ 11.outhatch ’ outscheme or outplan someone’ 12.outsell ’surpass in amount sold ’ 13.outbalance ’exceed in influence or significance’ 14.outsail ’ excel , leave behind in sailing’ 15. outdraw ’draw out ’  ü 16. outstretch ’stretch out ’

Produktivitási eredmények 2 Partikulás igék jelentés szerinti elosztása Az ’out’ partikula jelentése Szemantikai igeosztályok Példák Előfordulási gyakoriság (%) a mozgás iránya 1. mozgásigék run out, walk out , creep out , fly out , jump out , move out , bounce out , crawl out , tip out , swim out , hop out , ride out , troop out , slip out , sally out , jog out, dash out , fling out, stroll out, shuffle out 52   mozgással járó irányt jelölő cselekvés 2.cselekvő igék (1 ) throw out , cast out , chase out , carry out, blow out , push out , fall out , burst out , break out , tumble out, pitch out , hang out , loll out , flood out , lean out , drag out , pitch out , fling out , yank out  30

Produktivitási eredmények 2 Partikulás igék jelentés szerinti elosztása Az ’out ’ partikula jelentése Szemantikai ige- osztályok Példák Előfordulási gyakoriság (%) ‘ kidudorodást, kiemelkedést ‘ jelölő cselekvés 3.cselekvő igék (2) bulge out , pop out , swell out , stand out , pile out , puff out , stick out , surge out , belly out 9 ‘mélyedést , üreget ‘ jelölő cselekvés 4.cselekvő igék (3) bore out , bite out , cut out , hollow out , delve out , dole out , pump out , root out , weed out , puck out , dredge out , squeeze out , bale out, hew out , whip out , gouge out 6,8 irányt jelölő percepció 5.percepciós igék look out , peep out , gaze out , sound out , stare out, spy out 2 mozgás nélküli irányt jelölő cselekvés 6.cselekvő igék (4) blab out , blunder out , call out , blurt out , jerk out , falter out , rap out 0,2

Eredmények ’out ′ prefixumként nem termékeny : morfotaktikailag termékeny , de nem teljesíti a morfoszemantikai transzparencia feltételét a prefixumos szerkezetek zárt osztályokat alkotnak a jelentések nagy része lexikalizáció eredménye

Eredmények ′out ′ partikulaként termékeny vagy közepesen termékeny : legalább hat szemantikai osztályt sikerült felállítani (feltételezésem szerint ennél jóval több lehet) a partikula szó szerinti irányjelentése minden osztályban gond nélkül levezethető a partikulás szerkezetek nyílt osztályokat alkotnak ha egy szemantikai osztályba új ige kerül az szabadon kombinálható a partikulával , miközben a partikula irányjelentése is megmarad a termékeny képzés szabályba foglalható Pl. bemenet : bármilyen tetszés szerinti mozgásige kimenet : tetszés szerinti mozgásige + irány

Köszönöm a figyelmet!