1 Estefánné Varga Magdolna A modern tanárképzés kapcsolódási pontjai a kompetencia alapú oktatáshoz HMPSZKSZ TÁMOP 3.2.2 Nyitókonferencia Eger 2009. szeptember.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Advertisements

Tóvári Judit Eszterházy Károly Főiskola. Szinnyei József. Magyarország a XX. században század: polgári.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, tanárképzés az ELTE-n
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
Mesterképzés az EKF-en
„Tanár leszek!” Hogyan tovább?
„Tanár leszek!” Hogyan tovább?
Agria Media Eger, október
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A megújuló tanárképzés
TÁMOP-4.1.2/08/1/B Pedagógiai szolgáltató és kutató hálózat kialakítása a pedagógus- képzésben, a nyugat-dunántúli régióban.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
II. Calderoni Kompetencia Kerekasztal Konferencia
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szakok, képzési formák az Eszterházy Károly Főiskolán 2009.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Előadás másolata:

1 Estefánné Varga Magdolna A modern tanárképzés kapcsolódási pontjai a kompetencia alapú oktatáshoz HMPSZKSZ TÁMOP Nyitókonferencia Eger szeptember 3. Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar

2 A Pedagógusképzés közös európai alapelvei Multidiszciplináris legyen, rendelkezzen: – Szaktárgyi ismeretekkel – Pedagógia ismeretekkel – A tanítás támogatásához szükséges kompetenciákkal – Értse az oktatás társadalmi és kulturális dimenzióit

3 A pedagógusszakma feleljen meg az egész életen át tartó tanulás követelményeinek A szakmai mobilitás legyen a pedagógusképzés szerves része A pedagógusképző intézmények szorosan működjenek együtt a közoktatással, iskolafenntartókkal, önkormányzatokkal, stb.

4 Korosztály …18 év Kisgyermeknevelő Óvóképzők: Tanítóképzők: Tanárképzők: A pedagógusképzés egységes struktúrája 3 éves képzés 4 éves képzés 3+2,5 éves képzés 3 éves képzés

5 Változások a felsőoktatásban, a tanárképzésben Közelmúlt kihívásai – Jogszabályi környezet – Társadalmi kihívás – Tudásalapú szemlélet – Vállalkozási késztetés – Integrációs törekvés – Regionális elvárás – BOLOGNA-folyamat

6 Tanárképzés ciklusos rendszerben Közoktatási igény és „megrendelés” „Erősebb” tanári modul Főszak+második szak Szaktanár - mestertanári oklevél Akkreditáció Átjárhatóság horizontálisan

7 A tanárképzés új rendszere – kettős „kényszer” jelentkezett: Bolognai rendszer közoktatásunk (PISA) – alapelvek: egységes tanárképzés, egy tanári mesterszak, két szakképzettség – alapképzés – mesterképzés funkciója közismereti első és második tanári szakképzettség szakmai, művészeti tanárképzés – képzési változatok (2-3-5 félév) – a köztudat még nem ismeri és nem érti

8 Az elsajátítandó tanári kulcskompetenciák 1.A tanulói személyiség fejlesztése 2.A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése 3.A pedagógiai folyamat tervezése 4.A tanulók műveltségnek, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával

9 5.Az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése 6.A tanulási folyamat szervezése és irányítása 7.A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása 8.Szakmai együttműködés és kommunikáció 9.Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre

10 Változások A paradigmaváltásra a tanárképzésben szükség van - a magyar közoktatás igényli (PISA felmérés). Az új kompetencia alapú képzési szemléletet a teljes képzésben érvényesíteni kel(lenne) A „kétszakos” tanárképzés a kétciklusú képzésben nem kiegyensúlyozott, A képzés szerkezete a hallgatónál differenciáltabb lesz

11 A közoktatás igényei

12 A közoktatás igényei megismerésének forrásai Oktatáspolitikai szándékok Az oktatás fejlesztését megalapozó kutatások (hazai és nemzetközi) „Zöld Könyv” – Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal NFT, ÚMFT fejlesztések

13 Kiolvasható tendenciák Kompetencia alapú oktatás a közoktatásban (tantárgyi tudás helyett/mellett: alkalmazható tudás) Egységes tanárképzés (10/12-18/20 éves korú tanulók) Hangsúly a tanári kompetenciákon (gyakorlatias tudás)

14 A kulcskompetenciák birtokában az egyén: kulturális tőke Képes az élethosszig tartó tanulásra és arra, hogy az egyéni célkitűzései elérésére törekedjen ( kulturális tőke megszerzése); társadalmi tőke Aktív állampolgárként tud részt venni a társadalom életében ( társadalmi tőke megszerzése); humán tőke Képessé válik arra, hogy képzettségének, képességeinek megfelelő munkát találjon ( humán tőke megszerzése).

15 A hagyományos és a kompetencia alapú program néhány jellemzője Hagyományos programKompetencia alapú program Mire alapoz? A tartalomraA kompetenciára Célkitűzései ÁltalánosakSpecifikusak Mi áll a középpontban? A tanításA tanulás Milyen orientációjú? ElméletorientáltGyakorlatorientált Milyen haladásra készül? CsoportosEgyéni Mire tervez? IdőegységreTeljesítményre Értékelése Általános szempontúTeljesítmény szempontú

16 Kapcsolódási pontok Előzmények: HEFOP pályázat: Kompetencia alapú tanulási-tanulási programok elterjesztése az egri Eszterházy Károly Főiskolán Közös képzések az EKF és a Pedagógiai Intézet között: HEFOP 3.1-es programcsomag kompetenciaterületei 1.Életpálya építési kompetenciák 2.Szociális- és életviteli kompetenciák 3.IKT kompetenciák HEFOP 2.1-es pedagógus képzési programcsomagok 1.Kooperatív tanulás 2.Multikulturális tartalmak 3.Projektpedagógia

17 Új együttműködési lehetőségek Az EKF részvétele támogató partnerként a TÁMOP pályázatban A HMPSZKSZ részvétele az EKF TÁMOP pályázatában

18 Az EKF TÁMOP „B” pályázata A pályázat célja: Komplex felsőoktatási tartalmak és programok, kutatási módszerek kifejlesztése, bevezetése a mestertanárképzésben, ezt támogató magas színvonalú szolgáltatások biztosítása. Az egész életen át tartó tanulás teljesítésére való kompetencia alapú oktatást biztosító pedagógusképző intézmények regionális kutató és szolgáltató központjának kialakítása. A regionális központok közötti együttműködés személyi,tárgyi és szervezeti feltételeinek kialakítása.

19 Néhány kapcsolódási pont: Bázisiskolai és a referenciaiskolai hálózat gyakorlati képzőhelyként történő összehangolása Együttműködés képzésekben A mentorhálózat kiépítése Regionális kutatások, szolgáltatások Az egységes informatikai információs rendszer közös használata

20 A mestertanárképzés gyakorlati képzésének felépítési modellje

21

22 Első tanári szakképzettségek az EKF-en 1. Ének-zene tanár8. Földrajztanár 2. Angoltanár9. Matematikatanár 3. Pedagógiatanár 10. Informatikatanár 4. Franciatanár11. Ember és társadalom műveltségterületi tanár 5. Kommunikációtanár12. Történelemtanár 6. Magyartanár13. Testnevelő tanár 7. Vizuális és környezetkultúra- tanár 14. Mozgóképkultúra és médiaismeret-tanár 15. Kémiatanár Akkreditáció alatt álló szakok 1. Környezettan tanár3. Közgazdásztanár 2. Biológiatanár4. Némettanár Minden első tanári szakképzettség egyben lehet második tanári szakképzettség is.

23 Második tanári szakképzettségek az EKF-en 1. Etikatanár (erkölcstantanár) Kizárólag második tanárszak 2. Inkluzív nevelés tanára 3. Család- és gyermekvédő tanár 4. Tehetségfejlesztő tanár 5. Kollégiumi nevelőtanár 6. Pedagógiai értékelés és mérés tanára 7. Játék- és szabadidő-szervező tanár 8. Multikulturális nevelés tanára

24 Köszönöm a figyelmet!