1 Estefánné Varga Magdolna A modern tanárképzés kapcsolódási pontjai a kompetencia alapú oktatáshoz HMPSZKSZ TÁMOP Nyitókonferencia Eger szeptember 3. Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar
2 A Pedagógusképzés közös európai alapelvei Multidiszciplináris legyen, rendelkezzen: – Szaktárgyi ismeretekkel – Pedagógia ismeretekkel – A tanítás támogatásához szükséges kompetenciákkal – Értse az oktatás társadalmi és kulturális dimenzióit
3 A pedagógusszakma feleljen meg az egész életen át tartó tanulás követelményeinek A szakmai mobilitás legyen a pedagógusképzés szerves része A pedagógusképző intézmények szorosan működjenek együtt a közoktatással, iskolafenntartókkal, önkormányzatokkal, stb.
4 Korosztály …18 év Kisgyermeknevelő Óvóképzők: Tanítóképzők: Tanárképzők: A pedagógusképzés egységes struktúrája 3 éves képzés 4 éves képzés 3+2,5 éves képzés 3 éves képzés
5 Változások a felsőoktatásban, a tanárképzésben Közelmúlt kihívásai – Jogszabályi környezet – Társadalmi kihívás – Tudásalapú szemlélet – Vállalkozási késztetés – Integrációs törekvés – Regionális elvárás – BOLOGNA-folyamat
6 Tanárképzés ciklusos rendszerben Közoktatási igény és „megrendelés” „Erősebb” tanári modul Főszak+második szak Szaktanár - mestertanári oklevél Akkreditáció Átjárhatóság horizontálisan
7 A tanárképzés új rendszere – kettős „kényszer” jelentkezett: Bolognai rendszer közoktatásunk (PISA) – alapelvek: egységes tanárképzés, egy tanári mesterszak, két szakképzettség – alapképzés – mesterképzés funkciója közismereti első és második tanári szakképzettség szakmai, művészeti tanárképzés – képzési változatok (2-3-5 félév) – a köztudat még nem ismeri és nem érti
8 Az elsajátítandó tanári kulcskompetenciák 1.A tanulói személyiség fejlesztése 2.A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése 3.A pedagógiai folyamat tervezése 4.A tanulók műveltségnek, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával
9 5.Az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése 6.A tanulási folyamat szervezése és irányítása 7.A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása 8.Szakmai együttműködés és kommunikáció 9.Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre
10 Változások A paradigmaváltásra a tanárképzésben szükség van - a magyar közoktatás igényli (PISA felmérés). Az új kompetencia alapú képzési szemléletet a teljes képzésben érvényesíteni kel(lenne) A „kétszakos” tanárképzés a kétciklusú képzésben nem kiegyensúlyozott, A képzés szerkezete a hallgatónál differenciáltabb lesz
11 A közoktatás igényei
12 A közoktatás igényei megismerésének forrásai Oktatáspolitikai szándékok Az oktatás fejlesztését megalapozó kutatások (hazai és nemzetközi) „Zöld Könyv” – Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal NFT, ÚMFT fejlesztések
13 Kiolvasható tendenciák Kompetencia alapú oktatás a közoktatásban (tantárgyi tudás helyett/mellett: alkalmazható tudás) Egységes tanárképzés (10/12-18/20 éves korú tanulók) Hangsúly a tanári kompetenciákon (gyakorlatias tudás)
14 A kulcskompetenciák birtokában az egyén: kulturális tőke Képes az élethosszig tartó tanulásra és arra, hogy az egyéni célkitűzései elérésére törekedjen ( kulturális tőke megszerzése); társadalmi tőke Aktív állampolgárként tud részt venni a társadalom életében ( társadalmi tőke megszerzése); humán tőke Képessé válik arra, hogy képzettségének, képességeinek megfelelő munkát találjon ( humán tőke megszerzése).
15 A hagyományos és a kompetencia alapú program néhány jellemzője Hagyományos programKompetencia alapú program Mire alapoz? A tartalomraA kompetenciára Célkitűzései ÁltalánosakSpecifikusak Mi áll a középpontban? A tanításA tanulás Milyen orientációjú? ElméletorientáltGyakorlatorientált Milyen haladásra készül? CsoportosEgyéni Mire tervez? IdőegységreTeljesítményre Értékelése Általános szempontúTeljesítmény szempontú
16 Kapcsolódási pontok Előzmények: HEFOP pályázat: Kompetencia alapú tanulási-tanulási programok elterjesztése az egri Eszterházy Károly Főiskolán Közös képzések az EKF és a Pedagógiai Intézet között: HEFOP 3.1-es programcsomag kompetenciaterületei 1.Életpálya építési kompetenciák 2.Szociális- és életviteli kompetenciák 3.IKT kompetenciák HEFOP 2.1-es pedagógus képzési programcsomagok 1.Kooperatív tanulás 2.Multikulturális tartalmak 3.Projektpedagógia
17 Új együttműködési lehetőségek Az EKF részvétele támogató partnerként a TÁMOP pályázatban A HMPSZKSZ részvétele az EKF TÁMOP pályázatában
18 Az EKF TÁMOP „B” pályázata A pályázat célja: Komplex felsőoktatási tartalmak és programok, kutatási módszerek kifejlesztése, bevezetése a mestertanárképzésben, ezt támogató magas színvonalú szolgáltatások biztosítása. Az egész életen át tartó tanulás teljesítésére való kompetencia alapú oktatást biztosító pedagógusképző intézmények regionális kutató és szolgáltató központjának kialakítása. A regionális központok közötti együttműködés személyi,tárgyi és szervezeti feltételeinek kialakítása.
19 Néhány kapcsolódási pont: Bázisiskolai és a referenciaiskolai hálózat gyakorlati képzőhelyként történő összehangolása Együttműködés képzésekben A mentorhálózat kiépítése Regionális kutatások, szolgáltatások Az egységes informatikai információs rendszer közös használata
20 A mestertanárképzés gyakorlati képzésének felépítési modellje
21
22 Első tanári szakképzettségek az EKF-en 1. Ének-zene tanár8. Földrajztanár 2. Angoltanár9. Matematikatanár 3. Pedagógiatanár 10. Informatikatanár 4. Franciatanár11. Ember és társadalom műveltségterületi tanár 5. Kommunikációtanár12. Történelemtanár 6. Magyartanár13. Testnevelő tanár 7. Vizuális és környezetkultúra- tanár 14. Mozgóképkultúra és médiaismeret-tanár 15. Kémiatanár Akkreditáció alatt álló szakok 1. Környezettan tanár3. Közgazdásztanár 2. Biológiatanár4. Némettanár Minden első tanári szakképzettség egyben lehet második tanári szakképzettség is.
23 Második tanári szakképzettségek az EKF-en 1. Etikatanár (erkölcstantanár) Kizárólag második tanárszak 2. Inkluzív nevelés tanára 3. Család- és gyermekvédő tanár 4. Tehetségfejlesztő tanár 5. Kollégiumi nevelőtanár 6. Pedagógiai értékelés és mérés tanára 7. Játék- és szabadidő-szervező tanár 8. Multikulturális nevelés tanára
24 Köszönöm a figyelmet!