Prevenció a gyermekvédelemben Herczeg Csilla Prevenció a gyermekvédelemben Zalaegerszeg, 2010.november 17.
Jogszabályváltozás 149/1999 Korm. Rend. Módosítása 10 igazolatlan óra mulasztás esetén értesíteni kell a jegyzőt és a gyerm. véd.-i szolgálatot 30 igazolatlan óra esetén ismét a gyerm. véd.-i szolgálatot 50 után a jegyzőt – intézkedési terv – természetben kell odaadni a családnak a családi pótlékot Elindítja a védelembe vételt
Pénzfelhasználási terv - ruha, cipő - élelem - bérlet - hiteltörlesztés, rezsiköltség/ gyermekre eső része/ - iskolai tartozások Eseti gondnok / nem lehet az iskola ifj. véd.-i felelőse, sem a védőnő/ Ha a problémák már nem állnak fenn, akkor megszüntetik a felfüggesztést
Cesare Beccaria olasz jogtudós „Bűnökről és büntetésekről” című műve ma is aktuális: Legjobb megelőzés a felderítés A legbiztosabb, egyben legnehezebb eszköze a nevelés tökéletesítése
Az iskolában és az iskolán kívüli bűncselekmények szankcionálása megváltozott A pedagógus ellen szembeni megbotránkoztató viselkedés Bolti lopások Azonnali bilincseléssel járó előállításhoz, akár több napos elzáráshoz vezethet El kell-e idáig jutni?? A törvény bevezetése óta 30%-kal visszaesett a bolti lopások száma
A bűnmegelőzési órák célja A tanulók ismerjék fel a rájuk leselkedő veszélyhelyzeteket Meg tudják különböztetni a pozitív és negatív befolyásokat Ismerjék döntéseik, cselekedeteik következményeit Képesek legyenek ellenállni a kortársaktól érkező csábításnak, kínálásnak A konfliktushelyzeteket úgy oldják meg, hogy abból kikerülve ne érezzék vesztesnek magukat Kapjon nagyobb hangsúlyt a drámapedagógia, szerepjáték
A gyermek- és fiatalkori bűnözés okai Családi okok: nem megfelelő családi környezet, szülői felügyelet hiánya Bűnöző életmódot követő minta Ellenőrizetlen szabadidő, késő esti csavargás, az életkornak nem megfelelő éjszakai szórakozó helyek látogatása Baráti környezet: csoportnorma szerepe, rossz modell-követés Iskolai problémák: tanulmányi nehézségek Egyéb okok: médiahatás, stb.
A fiatalok által leggyakrabban elkövetett bűncselekmények Testi sértés Kényszerítés Közveszéllyel fenyegetés Garázdaság Közokirat-hamisítás Lopás Rablás Rongálás /graffiti/
Iskolai erőszak Olyan szándékos negatív cselekedet, mely A tanulók egymás közötti, A tanulók tanárokkal szembeni erőszakos viselkedésben nyilvánul meg Lehet : Verbális Fizikai Pszichikai
Viselkedési addikciók Szenvedélybetegségek – azokat a visszatérően ismétlődő szokásokat nevezzük,amelyeket valaki kényszeresen újra és újra végrehajt pl. játékszenvedély Kártya Lottózás Nyerőautomaták Lóverseny Internet-függőség Depresszióhoz,öngyilkossághoz vezethet
Óvjuk a fiatalokat az áldozattá válástól Vigyázz jól értékeidre (táska, igazolvány, bérlet stb.)! Sok pénzt ne tarts magadnál, mert könnyen ellopják tőled azok, akik erre specializálták magukat, esetleg erőszakkal is elvehetik tőled a nagyobb társaid! Pénzedet, értékeidet (mobiltelefon) ne mutogasd senkinek, nyitott táskában, kosárban ne tartsd ezeket! Lehetőleg használj a ruházatod alatt elrejtett övtáskát!
„Tudni kell a veszélyhelyzetet időben felismerni, a következményeket átgondolva helyesen dönteni, ha kell visszautasítani, ha lehet, elkerülni.”
GYIK Melyek a dohánytermékek árusításának szabályai? Hány éves kortól lehet szeszes italt fogyasztani szórakozóhelyen? Milyen veszélyes eszközöket nem tarthatok magamnál? Mikor követek el csendháborítást? Milyen jármű vezetésére jogosít „M”?
Szülők nélkül nem megy! Bizalomteljes kapcsolatot kell kialakítanunk,hangsúlyozva a segítő szándékot. A szülői ellenállás okai lehetnek: Szégyen Megint rámolvassák, hogy csapnivaló szülő vagyok Tehetetlenség Rossz élmények Szegénység Csalódottság, önvédelem Értetlenség, eltérő értékrend
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Herczeg Csilla E-mail: herczegcsilla07@gmail.com