A kerettantervek implementációja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Induló képzéseink – 2008/2009-es tanév Lovassy László Gimnázium  :  : Lovassy László Gimnázium Induló képzéseink 2008/2009-es.
Advertisements

„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Kerettanterv – helyi tanterv.
A Nat és a kerettantervek
Stratégiai lépések a köznevelési intézményekben
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Aktualitások a szakképzésben
FELVÉTELI tájékoztató
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Osztályfőnöki helyi tanterv
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
1 Pályaválasztás 2010/2011-es tanév Fné T.K.. 2 BEISKOLÁZÁSI TERV A 2010/2011-ES TANÉVRE SZAKKÖZÉPISKOLA2 osztály Nyelvi előkészítő angol Nyelvi előkészítő.
Alternatív Közgazdasági Gimnázium
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Beiskolázási tájékoztató december
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
A 2004/2005-ös tanév rendje Oktatási Minisztérium március 17.
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
Tantervtípusok; NAT-ok
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
A NAT és az élő idegennyelvek Az új NAT szükségessége Köznevelés tartalmi egysége Kulturális javak: minden tanuló férhessen hozzá Közös.
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
2012. szeptember 6. Zalaegerszeg
1 Szaktanácsadói fórum AZ INTÉZMÉNYI DOKUMENTUMOK ÁTDOLGOZÁSA Előadó: Bíróné Bondor Katalin szaktanácsadó november 21. Zala Megyei Pedagógiai Intézet.
A kerettantervek fejlesztése
A NAT és a megújuló tanárképzés rendszere
A NAT és a kerettantervek
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Felvételi tudnivalók Pályaválasztás a es tanévben.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
A középiskolai oktatás szabályzatai
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Kovács Október Budapest, február.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Budapest IX. Kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium
Dr. Kaposi József Főigazgató Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
NAT 11/2012. (VI.4.) 66. sz. kormányrendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról A pedagógiai program módosítása.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
A tanulmányi munka értékelése (2010/2011.). Jegyek eloszlása a 2010/2011. tanévben.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
BUDENZ JÓZSEF ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM Oktatási modellünk, továbbtanulási eredményeink 2014/2015. tanév.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
VIZSGÁZÓK SZÁMA Tantárgy neve Közép- szinten Emelt szinten matematika magyar nyelv.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
A tartalmi szabályozás hazai változásai ( )
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
magyar nyelv és irodalom
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
NÓGRÁD MEGYEI VÁCI MIHÁLY GIMNÁZIUM
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Gimnáziumi statisztika
Előadás másolata:

A kerettantervek implementációja Szaktanácsadói fórum A kerettantervek implementációja Előadó: Bíróné Bondor Katalin szaktanácsadó 2012. október 25. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Tartalom A Köznevelési tv., a NAT és a Kerettantervi rendelet vonatkozó szabályozásai A kerettantervek struktúrája, tartalma Az iskolák adaptációs és implementációs feladata Az előadás anyaga Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatójának Hajdúszoboszlón 2012.október 9-én elhangzott prezentációja alapján készült Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 2

Nkt és a kerettantervek A Nemzeti köznevelési törvényben megfogalmazott célok: a nemzeti összetartozás és a társadalmi szolidaritás erősítése; az értékelvű, nevelőközpontú pedagógiai gyakorlat általánossá tétele (pl. Erkölcstan tantárgy); a tartalmi területek és a tanulmányi idő országos egységesítése; a kétpólusú, háromszintű tartalmi szabályozás fenntartása. (NAT, KT, HT) a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény Magyar Közlöny 2011/162. szám – 2011. december 29. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 3

Zala Megyei Pedagógiai Intézet NAT és a kerettanterv nem tartalomközpontú hagyományos tanterv, hanem a tanulók fejlesztésének terve; értékelvű, de tudásfelfogásában eklektikus; a hagyományos elvárások és az ún. modernizációs elemek párhuzamosan érvényesülnek (pl. erkölcsi nevelés; nemzeti identitás, hazafias nevelés; médiatudatosság; gazdasági és pénzügyi nevelés); fejlesztés-centrikus az iskolák közötti különbségek csökkentése érdekében. a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. Kormány rendelet Magyar Közlöny 2012/66. szám – 2012. június 4. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 4

Kerettantervi rendelet tervezete A kerettantervek iskolai alkalmazására vonatkozó szabályok A kerettantervek feladata, felépítése: A kerettanterv feladata a tartalmi szabályozás eszközeként meghatározni a pedagógiai szakaszokra, iskolatípusra vonatkozó érvényes közös, átfogó célokat és feladatokat. A kerettantervek jóváhagyásának szabályai a kerettantervek kiadásáról és jóváhagyásáról szóló EMMI rendelet tervezete. www.kormany.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 5

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A kerettantervek tartalmazzák a bevezetést, amely magába foglalja az iskolatípusok (illetve pedagógiai szakaszok) tantárgyi rendszerét és a heti minimális óraszámokat; a kötelező tantárgyak kerettanterveit (egy- vagy kétéves ciklusokban); egyes szabadon választható, illetve emelt óraszámú tantárgyak kerettanterveit. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 6

A kerettantervek - jellemzői meghatározza: a fejlesztési célokat, a nevelési-oktatási területek kapcsolódását, a kulcskompetenciák és a kompetenciafejlesztés feladatait, a személyiségfejlesztés lehetőségeit, a pedagógiai egységesség és differenciálás elveit, a műveltségi területeken meghatározott tantárgyak óraszámát, az ismeretközlés és a képességfejlesztés közötti összhang megteremtésének módját és összhangjának biztosítását, a kapcsolódási pontokat az egyes tantárgyi tartalmak között, az egységes tantervi szerkezeti elveket a helyi tantervek elkészítése céljából Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 7

A kerettantervek - jellemzői a fejlesztési területek – nevelési célok érvényesítése; az iskolai szintű tantervi tervezés és tanulásszervezés kötöttebb szabályozása; az egységesség és a differenciáltság biztosítása ( 10 %-os keret); a tartalmi egység biztosítása a helyi tantervírási feladatok részleges átvállalása révén; az ismeretek és a fejlesztési követelmények összehangolt és szakszerű beépítése/beépülése a helyi tantervekbe; a nemzeti köznevelés rendszerszerű működtetése. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 8

A kerettantervek struktúrája Iskolatípusok és pedagógiai szakaszok szerint: Kerettanterv az általános iskola 1-4. évfolyamára Kerettanterv az általános iskola 5-8. évfolyamára Kerettanterv a gimnáziumok 9-12. évfolyama számára Kerettanterv a gimnáziumok 7-12. évfolyama számára Kerettanterv a gimnáziumok 5-12. évfolyama számára Kerettanterv a szakközépiskolák 9-12. évfolyama számára Kerettanterv a szakiskolák számára A miniszter által egyes iskolatípusra, pedagógiai szakaszra, tantárgyra, vagy egyes sajátos köznevelési feladat teljesítéséhez készített kerettantervek: Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP) Arany János Kollégiumi Program (AJKP) Nyelvi előkészítő (NYEK) Kerettanterv a köznevelési típusú sportiskolai neveléséhez-oktatásához Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 9

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A kerettantervek 1-4 Bevezetés Kötelező tantárgyak: Magyar nyelv és irodalom Idegen nyelv Matematika Erkölcstan Környezetismeret Ének-zene A változat B változat Vizuális kultúra Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport Szabadon választható tantárgyak és emelt óraszámú kerettantervek: Dráma és tánc Tánc és mozgás Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 10

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A kerettantervek 5-8. Kötelező tantárgyak: Magyar nyelv és irodalom A változat, B változat Idegen nyelv Idegen nyelv, Függelék: angol és német nyelvi specifikáció Matematika Erkölcstan Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek Természetismeret Fizika Kémia Biológia-egészségtan Földrajz Ének-zene Dráma és tánc/Hon- és népismeret Dráma és tánc Hon- és népismeret Vizuális kultúra Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 11

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A kerettantervek 5-8. Szabadon választható tantárgyak és emelt óraszámú kerettantervek: Emelt matematika Természettudományi gyakorlatok Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek Technika, életvitel és gyakorlat A változat B változat Tánc és mozgás Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 12

Kerettantervek gimnázium 9-12. Kötelező tantárgyak: Magyar nyelv és irodalom I. idegen nyelv Idegen nyelv, Függelék: angol és német nyelvi specifikáció II. idegen nyelv Idegen nyelv, Függelék: latin nyelvi specifikáció Matematika A változat, B változat Etika Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek Fizika Kémia Biológia-egészségtan Földrajz Ének-zene Vizuális kultúra Dráma és tánc/Mozgóképkultúra és médiaismeret Dráma és tánc, Mozgóképkultúra és médiaismeret Művészetek Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 13

Kerettantervek gimnázium 9-12. Szabadon választható tantárgyak és emelt óraszámú kerettantervek: Filozófia Emelt matematika Matematika 11-12. évfolyamon emelt óraszámmal Emelt biológia Emelt fizika Emelt kémia Tánc és mozgás Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 14

Később kiadásra kerülő kerettantrevek Általános iskola (1-8. évfolyam) Gimnázium Ének-zene (emelt óraszámú képzéshez) Klasszikus latin örökségünk Hon- és népismeret Sakk Sakk-képességfejlesztő Lovaskultúra Életvitel Családi életre nevelés Beszélgetések Pénzügyi és gazdasági kultúra I. Pénzügyi és gazdasági kultúra II. Vállalkozzunk! Munkapiac1,2 Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 15

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Összesített óraterv Óraterv általános iskola 1-8 és gimnázium szakközépiskola szakiskola Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 16

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 1. a Nemzeti köznevelési törvény óraszámai (a törvény 6. melléklete) Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 A tanuló heti óraszáma 25 27 28 31 35 36 Az osztályok heti időkerete 52 55 51 56 57 58 Zala Megyei Pedagógiai Intézet 17

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 1. a Nat előírásai ( pl. emelt szintű oktatásról a kerettantervi rendelet 7. § (3) bekezdése) Ha az iskola emelt szintű oktatást szervez, az emelt szintű oktatásban érintett évfolyamokon és tanulócsoportokban: idegen nyelv, matematika, magyar nyelv és irodalom, továbbá nemzetiségi nyelv és irodalom esetén legalább heti öt, minden egyéb tantárgy esetében legalább heti négy,tanórai foglalkozást kell biztosítani. a kötelező tantárgyak óraszámai; az évfolyamonkénti 10 %-os szabad órakeret; a tantárgyi órakeretek 10%-os mozgástere; a két tanévre előirt tartalmak és fejlesztési követelmények évekre bontása. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 18

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 1. A nevelőtestületek dönthetnek (kötelező tantárgyak és óraszámok átvétele mellett): a kötelező tantárgyak óraszámának megemeléséről, így arról is, hogy nem épít be választható tantárgyat; szabadon választható ajánlott tantárgy bevezetéséről; emelt óraszámú tantárgyi kerettanterv alkalmazásáról; az iskola gyakorlatában korábban kidolgozott és/vagy használt tantárgyi tanterv beépítéséről; saját új tantárgy/tantárgyak alkotásáról; Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 19

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 2. A tantárgyi tantervekben az iskolák dönthetnek úgy, hogy: a helyi tantervben nem írnak elő tematikai egységenként további tananyagot, helyi jelentőségű tartalmakat; így az egyes tematikai egységek között osztják el a rendelkezésre álló időkeretet; a tananyagot egy vagy több új tematikai egységgel egészítik ki. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 20

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Amire figyelni kell… A helyi tanterv a helyi sajátosságoknak, az iskola arculatának megfelelően kialakított, ám a kerettantervekben meghatározottakat figyelembe vevő tanterv: a tantárgyak közötti építkezés, koherencia, a fejlesztés várt eredményeinek teljesülése a két évfolyamos ciklus végén az óraszámok összesítésében a keretek megtartása Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 21

Segítség lesz a megvalósításban Módszertani ajánlások kidolgozása (www.ofi.hu ) új tantárgyakhoz új tartalmak feldolgozásához IKT eszközök használata új tantárgyi tartalmakhoz mindennapi testneveléshez Kérdések: kerettanterv@ofi.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 22

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 3. Feladatmátrix Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 23

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 3. Példa 1 hetes projekt/témahét beépítése Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 24

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Köszönöm figyelmüket! birone.b.katalin@gmail.com Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 25