A kerettantervek implementációja Szaktanácsadói fórum A kerettantervek implementációja Előadó: Bíróné Bondor Katalin szaktanácsadó 2012. október 25. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet
Zala Megyei Pedagógiai Intézet Tartalom A Köznevelési tv., a NAT és a Kerettantervi rendelet vonatkozó szabályozásai A kerettantervek struktúrája, tartalma Az iskolák adaptációs és implementációs feladata Az előadás anyaga Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatójának Hajdúszoboszlón 2012.október 9-én elhangzott prezentációja alapján készült Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 2
Nkt és a kerettantervek A Nemzeti köznevelési törvényben megfogalmazott célok: a nemzeti összetartozás és a társadalmi szolidaritás erősítése; az értékelvű, nevelőközpontú pedagógiai gyakorlat általánossá tétele (pl. Erkölcstan tantárgy); a tartalmi területek és a tanulmányi idő országos egységesítése; a kétpólusú, háromszintű tartalmi szabályozás fenntartása. (NAT, KT, HT) a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény Magyar Közlöny 2011/162. szám – 2011. december 29. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 3
Zala Megyei Pedagógiai Intézet NAT és a kerettanterv nem tartalomközpontú hagyományos tanterv, hanem a tanulók fejlesztésének terve; értékelvű, de tudásfelfogásában eklektikus; a hagyományos elvárások és az ún. modernizációs elemek párhuzamosan érvényesülnek (pl. erkölcsi nevelés; nemzeti identitás, hazafias nevelés; médiatudatosság; gazdasági és pénzügyi nevelés); fejlesztés-centrikus az iskolák közötti különbségek csökkentése érdekében. a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. Kormány rendelet Magyar Közlöny 2012/66. szám – 2012. június 4. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 4
Kerettantervi rendelet tervezete A kerettantervek iskolai alkalmazására vonatkozó szabályok A kerettantervek feladata, felépítése: A kerettanterv feladata a tartalmi szabályozás eszközeként meghatározni a pedagógiai szakaszokra, iskolatípusra vonatkozó érvényes közös, átfogó célokat és feladatokat. A kerettantervek jóváhagyásának szabályai a kerettantervek kiadásáról és jóváhagyásáról szóló EMMI rendelet tervezete. www.kormany.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 5
Zala Megyei Pedagógiai Intézet A kerettantervek tartalmazzák a bevezetést, amely magába foglalja az iskolatípusok (illetve pedagógiai szakaszok) tantárgyi rendszerét és a heti minimális óraszámokat; a kötelező tantárgyak kerettanterveit (egy- vagy kétéves ciklusokban); egyes szabadon választható, illetve emelt óraszámú tantárgyak kerettanterveit. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 6
A kerettantervek - jellemzői meghatározza: a fejlesztési célokat, a nevelési-oktatási területek kapcsolódását, a kulcskompetenciák és a kompetenciafejlesztés feladatait, a személyiségfejlesztés lehetőségeit, a pedagógiai egységesség és differenciálás elveit, a műveltségi területeken meghatározott tantárgyak óraszámát, az ismeretközlés és a képességfejlesztés közötti összhang megteremtésének módját és összhangjának biztosítását, a kapcsolódási pontokat az egyes tantárgyi tartalmak között, az egységes tantervi szerkezeti elveket a helyi tantervek elkészítése céljából Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 7
A kerettantervek - jellemzői a fejlesztési területek – nevelési célok érvényesítése; az iskolai szintű tantervi tervezés és tanulásszervezés kötöttebb szabályozása; az egységesség és a differenciáltság biztosítása ( 10 %-os keret); a tartalmi egység biztosítása a helyi tantervírási feladatok részleges átvállalása révén; az ismeretek és a fejlesztési követelmények összehangolt és szakszerű beépítése/beépülése a helyi tantervekbe; a nemzeti köznevelés rendszerszerű működtetése. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 8
A kerettantervek struktúrája Iskolatípusok és pedagógiai szakaszok szerint: Kerettanterv az általános iskola 1-4. évfolyamára Kerettanterv az általános iskola 5-8. évfolyamára Kerettanterv a gimnáziumok 9-12. évfolyama számára Kerettanterv a gimnáziumok 7-12. évfolyama számára Kerettanterv a gimnáziumok 5-12. évfolyama számára Kerettanterv a szakközépiskolák 9-12. évfolyama számára Kerettanterv a szakiskolák számára A miniszter által egyes iskolatípusra, pedagógiai szakaszra, tantárgyra, vagy egyes sajátos köznevelési feladat teljesítéséhez készített kerettantervek: Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP) Arany János Kollégiumi Program (AJKP) Nyelvi előkészítő (NYEK) Kerettanterv a köznevelési típusú sportiskolai neveléséhez-oktatásához Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 9
Zala Megyei Pedagógiai Intézet A kerettantervek 1-4 Bevezetés Kötelező tantárgyak: Magyar nyelv és irodalom Idegen nyelv Matematika Erkölcstan Környezetismeret Ének-zene A változat B változat Vizuális kultúra Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport Szabadon választható tantárgyak és emelt óraszámú kerettantervek: Dráma és tánc Tánc és mozgás Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 10
Zala Megyei Pedagógiai Intézet A kerettantervek 5-8. Kötelező tantárgyak: Magyar nyelv és irodalom A változat, B változat Idegen nyelv Idegen nyelv, Függelék: angol és német nyelvi specifikáció Matematika Erkölcstan Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek Természetismeret Fizika Kémia Biológia-egészségtan Földrajz Ének-zene Dráma és tánc/Hon- és népismeret Dráma és tánc Hon- és népismeret Vizuális kultúra Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 11
Zala Megyei Pedagógiai Intézet A kerettantervek 5-8. Szabadon választható tantárgyak és emelt óraszámú kerettantervek: Emelt matematika Természettudományi gyakorlatok Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek Technika, életvitel és gyakorlat A változat B változat Tánc és mozgás Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 12
Kerettantervek gimnázium 9-12. Kötelező tantárgyak: Magyar nyelv és irodalom I. idegen nyelv Idegen nyelv, Függelék: angol és német nyelvi specifikáció II. idegen nyelv Idegen nyelv, Függelék: latin nyelvi specifikáció Matematika A változat, B változat Etika Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek Fizika Kémia Biológia-egészségtan Földrajz Ének-zene Vizuális kultúra Dráma és tánc/Mozgóképkultúra és médiaismeret Dráma és tánc, Mozgóképkultúra és médiaismeret Művészetek Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 13
Kerettantervek gimnázium 9-12. Szabadon választható tantárgyak és emelt óraszámú kerettantervek: Filozófia Emelt matematika Matematika 11-12. évfolyamon emelt óraszámmal Emelt biológia Emelt fizika Emelt kémia Tánc és mozgás Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 14
Később kiadásra kerülő kerettantrevek Általános iskola (1-8. évfolyam) Gimnázium Ének-zene (emelt óraszámú képzéshez) Klasszikus latin örökségünk Hon- és népismeret Sakk Sakk-képességfejlesztő Lovaskultúra Életvitel Családi életre nevelés Beszélgetések Pénzügyi és gazdasági kultúra I. Pénzügyi és gazdasági kultúra II. Vállalkozzunk! Munkapiac1,2 Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 15
Zala Megyei Pedagógiai Intézet Összesített óraterv Óraterv általános iskola 1-8 és gimnázium szakközépiskola szakiskola Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 16
Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 1. a Nemzeti köznevelési törvény óraszámai (a törvény 6. melléklete) Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 A tanuló heti óraszáma 25 27 28 31 35 36 Az osztályok heti időkerete 52 55 51 56 57 58 Zala Megyei Pedagógiai Intézet 17
Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 1. a Nat előírásai ( pl. emelt szintű oktatásról a kerettantervi rendelet 7. § (3) bekezdése) Ha az iskola emelt szintű oktatást szervez, az emelt szintű oktatásban érintett évfolyamokon és tanulócsoportokban: idegen nyelv, matematika, magyar nyelv és irodalom, továbbá nemzetiségi nyelv és irodalom esetén legalább heti öt, minden egyéb tantárgy esetében legalább heti négy,tanórai foglalkozást kell biztosítani. a kötelező tantárgyak óraszámai; az évfolyamonkénti 10 %-os szabad órakeret; a tantárgyi órakeretek 10%-os mozgástere; a két tanévre előirt tartalmak és fejlesztési követelmények évekre bontása. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 18
Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 1. A nevelőtestületek dönthetnek (kötelező tantárgyak és óraszámok átvétele mellett): a kötelező tantárgyak óraszámának megemeléséről, így arról is, hogy nem épít be választható tantárgyat; szabadon választható ajánlott tantárgy bevezetéséről; emelt óraszámú tantárgyi kerettanterv alkalmazásáról; az iskola gyakorlatában korábban kidolgozott és/vagy használt tantárgyi tanterv beépítéséről; saját új tantárgy/tantárgyak alkotásáról; Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 19
Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 2. A tantárgyi tantervekben az iskolák dönthetnek úgy, hogy: a helyi tantervben nem írnak elő tematikai egységenként további tananyagot, helyi jelentőségű tartalmakat; így az egyes tematikai egységek között osztják el a rendelkezésre álló időkeretet; a tananyagot egy vagy több új tematikai egységgel egészítik ki. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 20
Zala Megyei Pedagógiai Intézet Amire figyelni kell… A helyi tanterv a helyi sajátosságoknak, az iskola arculatának megfelelően kialakított, ám a kerettantervekben meghatározottakat figyelembe vevő tanterv: a tantárgyak közötti építkezés, koherencia, a fejlesztés várt eredményeinek teljesülése a két évfolyamos ciklus végén az óraszámok összesítésében a keretek megtartása Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 21
Segítség lesz a megvalósításban Módszertani ajánlások kidolgozása (www.ofi.hu ) új tantárgyakhoz új tartalmak feldolgozásához IKT eszközök használata új tantárgyi tartalmakhoz mindennapi testneveléshez Kérdések: kerettanterv@ofi.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 22
Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 3. Feladatmátrix Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 23
Zala Megyei Pedagógiai Intézet A helyi adaptáció 3. Példa 1 hetes projekt/témahét beépítése Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 24
Zala Megyei Pedagógiai Intézet Köszönöm figyelmüket! birone.b.katalin@gmail.com Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 25