Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Böngésszünk együtt! Beszédfejlődést segítő gyermekkönyvek
Advertisements

A gyermekek nyelvelsajátítása
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
A mondat.
Család.
Tippek, anyagok a Beszédkészség vizsgarészre, éles próbavizsgával
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Szemiot i ka.
Kommunikációs stratégiák
Gyerekek a szerelemről, családról
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
interperszonális személyiség-koncepciója
Hogyan tanulják anyanyelvüket a babák?
Kommunikáció.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Indulatszók Módosítószók Helyesírás, nyelvhelyesség
Szociális tanulás formái
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Tanuláselméleti megközelítés
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
A pszichoszociális fejlődés elméletei
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Harmadik előadás.
Kommunikáció beteg gyermekekkel
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
A szócikk.
Hangtani imétlés.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Nyelvi szocializáció Nyelvi hátrány.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Nyelvi szocializáció – Eltérő utak a nyelvhez. A nyelvi szocializáció Utal egyfelől a szocializációnak azokra a részfolyamataira, amelyek a nyelv használata.
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Miért jó az informatika a hallássérülteknek?
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Nyelvi nevelés 5-8. évfolyam 1. rész: A koncepció Molnár Cecília alapján aug
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
A „diszes” problémák korai jelei
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
„Reflektorfényben Te állsz”
1. Anya – gyermek kapcsolat
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az alapvető kommunikáció
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
A dajkanyelv önzetlenségének kérdése
LEGO Dacta program.
Vigyázat: minden üzenet!
Bevezetés a nyelvtudományba 8. Az anyanyelv elsajátítása
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Erre használom az internetet
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A nyelv és beszéd fejlődése
Kommunikáció gyerekekkel az igazságszolgáltatásban
Előadás másolata:

Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa Baba-mama kommunikáció

A felnőtt-gyermek kommunikáció „gyermekközpontú” modellje Kommunikáció a nyelv nélküli beszédpartnerrel A kisbaba reakciói: az anya felé fordulás, szemkontaktus létesítése, megélénkülés vagy megnyugvás, gőgicsélés, mosolygás Kommunikáció a már beszélő gyermekkel Ahogy a kisbaba kommunikációs lehetőségei bővülnek, az anya elvárásai is változnak: jóval igényesebbé válik abban a tekintetben, hogy mit fogad el gyermekétől válaszként, és mit tekint kommunikatív megnyilvánulásnak

Dajkanyelv A fiatal (kétéves korig) gyerekekhez intézett, sajátos nyelvhasználaton alapuló felnőtti beszéd) A gyerek számára bevezetőül szolgál a nyelvelsajátítás kezdeti szakaszában

Dajkanyelv Magasabb hangfekvés, éneklő hanghordozás, változatosabb dallamkészlet, gyakoribb hangsúly, szabályosabb ritmus, lassabb beszédtempó Mondattanilag egyszerűsít: csak a leglényegesebb elemek szerepelnek a mondatban (időnként agrammatikus mondatok) Egyszerűsített szemantika és grammatika Gyakoribb a főnév, mint az ige

Dajkanyelv Az anyai beszéd nemcsak hangzó sajátosságaiban, hanem tartalmi szempontból is alkalmazkodik a gyerekhez: a baba figyelmének irányát követi, pillanatnyi cselekvéseit, tevékenységét kommentálja, belső állapotaival, kedélyével, jó vagy rossz közérzetével foglalkozik Cél: valamilyen hangbeli vagy motoros (mozgásos) válasz kiváltása a gyermekből

Dajkanyelv Gyakori önismétlés A kisgyermek közlésének ismétlése (visszhangszerűen) Kibővítés

Dajkanyelvi szókincs Legfőbb sajátossága a különleges szókincs. Ezeket a szavakat nem a felnőtt veszi át a gyerektől, hanem kulturálisan áthagyományozódnak, konvencionalizált részei az adott „felnőtt nyelvnek” A gyerek számára legfontosabb valóságrészeket nevezik meg (étkezés, ruha, játék) Egyszerűsíti az elsajátítandó felnőtt nyelv hangtani jelenségeit (pl. mássalhangzó-torlódás)

Dajkanyelvi szavak Ezekkel a szavakkal a felnőtt igyekszik megkönnyíteni a gyermek számára a nyelvelsajátítást pl.: Főnevek: boci, coca, paci, barika, maci, papi, bibi Melléknevek: csecse, bibis Ige: hajcsizik, pipil Mondatszó: pápá, kukucs, tente, hamm Főnévi értékű hangutánzó indulatszavak: vauvau, tiktak, tütü, locspocs, brumi, hápi

A dajkanyelvi elemek felhasználása egyéb kommunikációs szituációkban Szerelmesek Házi kedvencek Tanárok Külföldiek