Az iskolai csoportok sajátosságai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 4.
Advertisements

Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Csoport munka.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
KPSZTI MÁRCIUS 18. FARKASNÉ EGYED ZSUZSANNA
INTERAKCIÓ KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK ÖNDEFINICIÓ.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
A tanulók társas helyzete az iskolában
A TÁRGYALÁS Mint a versengés és az együttműködés közötti egyensúlyozó tevékenység.
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
Készítette: Domokos Márta Losoncz Annamária
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Családi vállalkozás.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A szociálpszichológia tudományos alapjai
SZOCIALIZÁCIÓ A KORTÁRSCSOPORTBAN
Egyéni döntések a szervezetben
A fejlesztő értékelés.
A nevelési-oktatási program előzményei
Csoport, szervezet, hálózatok
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Csapatépítés gyakorlata az ontológiai coaching vonatkozásában
NEVELÉSELMÉLET.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
A pszichikumról általában
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Személyközi kapcsolatok és típusai (általános szintek)
Csoportlélektani alapfogalmak
Innovációk a szervezetekben. A., Alapok I. A szervezet fontossága II. Az átvétel eredménye B., Az innováció-döntési folyamat típusai I. Opcionális innovációs.
Élménypedagógia tanároknak
A csoport.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
VII. Szervezeti kultúra
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A vezetésről.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A CSOPORT HATÁSA A KLUBTAGRA
 A társadalmi kiscsoport főbb jellemzői a következők:  1. a csoport két vagy több személyből áll,  2. a tagok egy vagy több közös tulajdonsággal rendelkeznek,
Vezetői hatékonyság, vezetési stílus
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Szociálpszichológia-5 A csoportélet pszichológiája.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A településhierarchia és a településhálózat
Miért fontosak a határok?
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Cím elrendezés Alcím.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
ÖNISMERET.
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Közoktatási vezető II. félév
PROBLÉMAMEGOLDÁS.
Előadás másolata:

Az iskolai csoportok sajátosságai Zsigmond István

Tartalom 1 2 3 A csoport fogalma A csoporttá válás Feltételek Kialakulási szakaszok A csoport pszichológiai jellemzői 3

A csoport fogalma M. Deutsch: csoport 2 vagy több személyből áll, akik Egy vagy több közös tulajdonság Megkülönböztető egység Célok és érdekek Társadalmi cél, vagy spontán törekvés megvalósítása Interakció Kölcsönös célok Normák Szabályok

A csoporttá válás feltételei Ébredjenek egymás jelenlétének tudatára (térbeli közelség, személyes tényezők) Igényeljék a másokkal való együttműködést Kölcsönösség és viszonzás (bizalom, alkudozás, összehangolás) Másoktól megkülönböztető egységet képeznek (csoporttudat)

A csoportok kialakulásának szakaszai Alakulás – forming Viharzás – storming Normaképzés – norming Működés - performing

A csoportok pszichológiai jellemzői Normák – szabályok Kohézió Szerepek Struktúra –formális és informális hálózat

Pszichológiai jellemzők I: Normák Csoportnorma – írott vagy íratlan szabályok Előíró és tiltó normák Normák kialakulása Vezető határozza meg Hat rá a csoport előtörténete Más helyzetekből áthozott normák

Pszichológiai jellemzők II: Szerepek Feladatorientált; (feladatra irányuló viselkedések) Kapcsolatorientált; (társas, érzelmi viselkedések)

Pszichológiai jellemzők III: csoportkohézió A tagoknak fontos, hogy a csoport elérje célját és betartsa normáit Fontos nekik az összetartozás Személyközi kohézió Feladat alapú kohézió Csoportkohézió: növelő tényezők A csoport nagysága (minél kisebb, annál összetartóbb) A csoportba kerülés módja (minél nagyobb) Kellemes közös tevékenységek, élmények Nem mindig kedvező (van egy optimális szint)

Versengés és együttműködés a csoportban Társak jelenléte Serkentés Gátlás Okok: aktivációs szint, értékelés, figyelemmegosztás, énbemutatás A társas lazsálás Okok: motivációs ok, koordinációs veszteség Versengés vagy kooperáció A versengés előnyei és hátrányai Verseny vagy kooperáció választása

A csoportstruktúra feltérképezése: Szociometria Moreno Mérei: több szempontú szociometria Használata: Új osztálynál: rokonszenvi viszonyok áttekintése Csoportokkal való munka során: fejlődési fázisok, légkör, együttműködés nyomon követése

Szakirodalom Az iskolai csoportokról Szociometria Szabó, É. (2002). A csoport fejlődésének és működésének alapmechanizmusai. In A. Mészáros (Ed.), Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Szociometria Mészáros, A. (2002b). Az osztály csoportszerkezete és hatékonysága. In A. Mészáros (Ed.), Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Köszönöm a figyelmet !

Diagram 1 ThemeGallery is a Design Digital Content & Contents mall developed by Guild Design Inc. 2 ThemeGallery is a Design Digital Content & Contents mall developed by Guild Design Inc. 3 ThemeGallery is a Design Digital Content & Contents mall developed by Guild Design Inc.