Az iskolai csoportok sajátosságai Zsigmond István
Tartalom 1 2 3 A csoport fogalma A csoporttá válás Feltételek Kialakulási szakaszok A csoport pszichológiai jellemzői 3
A csoport fogalma M. Deutsch: csoport 2 vagy több személyből áll, akik Egy vagy több közös tulajdonság Megkülönböztető egység Célok és érdekek Társadalmi cél, vagy spontán törekvés megvalósítása Interakció Kölcsönös célok Normák Szabályok
A csoporttá válás feltételei Ébredjenek egymás jelenlétének tudatára (térbeli közelség, személyes tényezők) Igényeljék a másokkal való együttműködést Kölcsönösség és viszonzás (bizalom, alkudozás, összehangolás) Másoktól megkülönböztető egységet képeznek (csoporttudat)
A csoportok kialakulásának szakaszai Alakulás – forming Viharzás – storming Normaképzés – norming Működés - performing
A csoportok pszichológiai jellemzői Normák – szabályok Kohézió Szerepek Struktúra –formális és informális hálózat
Pszichológiai jellemzők I: Normák Csoportnorma – írott vagy íratlan szabályok Előíró és tiltó normák Normák kialakulása Vezető határozza meg Hat rá a csoport előtörténete Más helyzetekből áthozott normák
Pszichológiai jellemzők II: Szerepek Feladatorientált; (feladatra irányuló viselkedések) Kapcsolatorientált; (társas, érzelmi viselkedések)
Pszichológiai jellemzők III: csoportkohézió A tagoknak fontos, hogy a csoport elérje célját és betartsa normáit Fontos nekik az összetartozás Személyközi kohézió Feladat alapú kohézió Csoportkohézió: növelő tényezők A csoport nagysága (minél kisebb, annál összetartóbb) A csoportba kerülés módja (minél nagyobb) Kellemes közös tevékenységek, élmények Nem mindig kedvező (van egy optimális szint)
Versengés és együttműködés a csoportban Társak jelenléte Serkentés Gátlás Okok: aktivációs szint, értékelés, figyelemmegosztás, énbemutatás A társas lazsálás Okok: motivációs ok, koordinációs veszteség Versengés vagy kooperáció A versengés előnyei és hátrányai Verseny vagy kooperáció választása
A csoportstruktúra feltérképezése: Szociometria Moreno Mérei: több szempontú szociometria Használata: Új osztálynál: rokonszenvi viszonyok áttekintése Csoportokkal való munka során: fejlődési fázisok, légkör, együttműködés nyomon követése
Szakirodalom Az iskolai csoportokról Szociometria Szabó, É. (2002). A csoport fejlődésének és működésének alapmechanizmusai. In A. Mészáros (Ed.), Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Szociometria Mészáros, A. (2002b). Az osztály csoportszerkezete és hatékonysága. In A. Mészáros (Ed.), Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
Köszönöm a figyelmet !
Diagram 1 ThemeGallery is a Design Digital Content & Contents mall developed by Guild Design Inc. 2 ThemeGallery is a Design Digital Content & Contents mall developed by Guild Design Inc. 3 ThemeGallery is a Design Digital Content & Contents mall developed by Guild Design Inc.