Dia-logos, a kollektív tudás útja TSZ és TM A SOL modellben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
A társadalmi változások elmélete
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Képesítési Keretrendszerek Európában
professional coach, motivációs előadó
MTA Regionális Kutatások Központja A környezet- és természetvédelem regionális kihívásai Magyarországon Fodor István MTA Regionális Kutatások Központja.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Minőségdíjak.
A vidéki tér sikertényezői
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Szabó József: A múzeumok új kihívása: a múzeumandragógia.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Mata-Morfózis Ruzsa Ágota Tanuló Szervezetek a Fenntarthatóságért Alapítvány SoL Hungary, elnök.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Dr. med habil. Imre Sándor geriáter szakorvos
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Graciela Sbertoli / Vox A kisebb települések önkormányzatainak támogatása az életen át tartó tanulás szemléletének népszerűsítésében MANORKA – zárókonferencia.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
SMART KÖZLEKEDÉS A FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉSBEN Buzási Attila Szalmáné Dr. Csete Mária Dr. Németh Bálint
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Hagyományos ökológiai tudás és
Előadás másolata:

Dia-logos, a kollektív tudás útja TSZ és TM A SOL modellben

A kapcsolat- LOGOS ? 1 1 = „Mivel értjük az 1-t, azt hisszük, hogy ismerjük a kettőt, mivel 1+ 1= 2. „ De ehhez meg KELL értsed a + lényegét is. (D. Meadows, sufi mondás)

FACILITÁL- MEGKÖNNYÍT EXP---TACITKOLLEKTÍV »EMERENCIA –FORMÁLS-INFORMÁLISEGYÜTTMŰKÖDÉS »KOLLEKTIV INTELLIGENCIA »MEGOSZTÁS- FELFÜGGESZTÉS »MÉLYÜLŐ KAPCSOLAT »REND*SZER DINAMIKA

Tsz és TM Csak a folyamatorientált szervezeti struktúrába való átmenet során bontakozhat ki a tanulási potenciál, és megindul az egész vállalat fejlődése. A szervezeti tanulás és az új technológiák kapcsolata előtérbe helyezi a vállalat tanulási potenciálját. ( MFOR. )

Kutatás és Teremtő kapcsolatok F. Capra

Tanulás - változás - tudás “ A társadalmi rendszerek változása – az odafigyelés reflektáló csendjében megszületett megértésre és bizalomra épülô – kollaboratív cselekvés eredménye.” D. Sandows, KINsol.com

MIÉRT? “ Mi van akkor, ha a szeparáció és különállás fogalma ( test és lélek, ok-okozat, emberiség- természet, verseny-együttműködés, közösségi- magán, férfi-nő, te-én ) a nyugati civilizáció NAGY ILLÚZIÓJA, amelyet az ipari társadalmak a maximumig kimerítettek? Lehet, hogy ez a tudás egy tudományos megközelítés aspektusából szemlélve hasznos volt, de alapjait tekintve mégis téves, különösen a megértés és bölcsesség szempontjából? Mi van, ha a szeparáció, az egyediség és a mérhetőség csupán a tudat evolúciójának nagy áramában egy pillanatnyi aberráció?.“ (Dee Hock- Visa International)

Tanulás vs. tréning I. “ A tréningben benne rejlik az a feltételezés, hogy a már létező ismeret és tudás kerül átadásra. A tanulás ezzel szemben egy önirányított felfedező, kutató folyamatra utal a még nem ismert, új innovatív lehetőségek irányába. “( Canadian Centre for Management Development )

Tanulás vs. tréning I. A tréning egyéni, a tanulás közösségi. A tréning a már tudottat adja át, a tanulás a még nem ismertet tárja fel. A tanulás az innováció, az ÚJ, a kreatvítás felfakasztásának eszköze. A tanulás, a mi értelmezésünkben közösségi, tehát személyes és szervezeti részvételre épül. Mélységesen interaktív, reflektáló és korrigáló: a folyamatos fejlődés tapasztalatra épülő gyakorlata.

TUDÁS 1 A tudás tanítható, átadható - tapasztalaton vagy más személyen keresztül - instrukciókban, know-how-k- ban fogható meg. A tanítás és tréning: az információ és tudás átadása. ( R. Ackoff )

INTELLIGENCIA INTELLIGENCIA az ember tudás elsajátító képessége. Az intelligencia mérésének helyes módja, ha az egyén tanulási képességét, tudás elsajátító képességét mérjük és nem azt, hogy mennyit tud. ( R. Ackoff )

TUDÁS VS. SZAKTUDÁS “ Szaktudásunk a hatékonyság, uniformizált állandóság létrehozására és menedzselésére fejlődött ki, holott napjainkban a változékonyság, a komplexitás és az eredményesség: más szóval magának a változás folyamatának megértésére és kordinálására van szükség.” ( Dee Hock, Visa alapítója, a Chaordic Order szerzője )

TUDÁS 2 “ A tudás konszenszusra épülő koordinált cselekvés. A tudás nem egy birtokolható adat vagy tárgy, hanem egy részvételre ösztönző folyamat. “ (Humberto Matura után D. Sandow )

EGÉSZSÉGES SZERVEZET “ Az egészséges szervezet a kapcsolatok olyan mentális egysége, amely felkelti az emberekben a remény, a jövő és az értelmes értékek általi csatlakozás vágyát és azt a keretet biztosítja, ahol az emberek szabadon együttműködve fejlődhetnek. “ ( Dee Hock )

3 SoL Társaság a Tanuló Szervezetekért A SoL egy globális tanuló közösség, azzal a szándékkal, hogy elősegítse az alapvető szervezeti változásokhoz szükséges tudás termelését (folyamatos megalkotását ) és elterjesztését. Víziónk: Olyan szervezetek fejlesztése (és támogatása), amelyek méltóak tagjaik teljes elköteleződésére, és összhangban vannak az emberek mély belső törekvéseivel. G. Carstedt- ex-IKEA Célok és vízió

Sol CÉLOK ÉS VÍZIÓK A SoL célja, hogy olyan elméleteket és gyakorlatokat dolgozzon ki és alkalmazzon, amelyek az emberek és szervezeteik kölcsönös fejlődését szolgálják. A globális SoL közösségeket azok a közös célok, elméletek, fogalmak és gyakorlatok fűzik össze, melyek a tanulási képességek fejlesztése és a tudás megosztása köré csoportosulnak (közösen vezetni, tanulni és dolgozni.)

4 SoL Tanuló Szervezetek Társasága A SoL vezérlő elvei o Minden emberi lény, élethosszig tartó mély, belső tanulási vággyal és képességgel rendelkezik. Minden szervezetnek támogatnia kell ezt a késztetést. (Tanulási vágy ) o Az emberek legjobban együtt és egymástól tanulnak. A tanuló csoportokban való részvétel az eredményesség, elégedettség és a boldogság lényeges feltétele munkahelyünkön. (A tanulás társas folyamat ) o Egy szervezet teljesítménye és eredményessége alapvetően a szervezet által létrehozott tanuló csoportok teljesítményétől függ. (Tanuló csoportok )

4 SoL Tanuló Szervezetek Társasága A SoL vezérlő elvei ( folytatás ) Szervezeteinknek az emberi természettel és a természeti környezettel mind nagyobb harmóniában kell fejlődniük. (Harmóniában a természettel ) Tudás és innováció, Fenntarthatósági konzorciumok Hozzájárulnak és/vagy részt vesznek a kutatásokban, képességfejlesztő gyakorlatokban, a legmagasabb minőségi szintre törekedve. (Részvétel és minőség)

5 o A szervezeteknek egyéni és kollektív képességeket kell kifejleszteniük, hogy megértsék a komplex kölcsönhatásokat, alkotó beszélgetéseket folytassanak és ezáltal segítsék egyéni és közös törekvéseik megvalósulását. (Lényegi tanulási képességek ) o Azok a tanuló csoportok, amelyek több szervezetet kapcsolnak össze, lényegesen növelhetik az alapvető egyéni és szervezeti változási ill. alkalmazkodási képességeiket. (Szervezetközi együttműködés ) SoL Tanuló Szervezetek Társasága A SoL vezérlő elvei (folytatás)

7 o Olyan vezetési elméleteket, gyakorlatokat, folyamatokat alkotnak és használnak, amelyek növelik a szervezeti alkalmazkodóképességet, a változatosságot, (rugalmasságot) és az innovációt. (Alkalmazkodó vezetés) o A közösség által létrehozott kutatási eredéményeket úgy használják, hogy az a társadalom hasznára váljon. (Szellemi termékek ) o Nyíltan és tisztességesen elismernek minden elmélethez és eljáráshoz fűződő szellemi hozzájárulást, függetlenül attól, hogy a szervezeten belülről vagy kívülről származik. (Elismerés) SoL Tanuló Szervezetek Társasága A SoL vezérlő elvei (folytatás)

Tanulás “ Mikor a szervezet képes az új körülményekhez alkalmazkodni, többé már nem a régi: fejlődött és átalakult. Ez a tanulás lényege. “ ( Arie de Geus, Shell, Planning Department, HBR, Az élő szervezet)

Paradigmaváltás Mechanikus gépi- ipari kor Organikus- élő- tudás alapú részekholon, rendszerek kontrolkapcsolat – élet-háló megjósolkibomlik mérhetővalószínű bizonyosesetleg külön állóösszefüggő megfigyelőbefolyásol objektívrésztvevő stabilitásváltozás jövő tervezhető, tendenciák, kontrol, közös teremtés

munka különálló munkaegységekkapcsolatok, interakciók leírhatóváltozó, rugalmas pénzkeresésalkotás, önkifejezés »munkahely pénzgyár élő, alkotó közösség magántulajdon??????????????? »dolgozó munkaeszközinformáció, alkatrész, kreativitás, energia cserélhetőfejleszthető vezetés központi és előíró közösségi és facilitatív tervez, utasítjövőkép, inspirál kihívás, az új, a változás zavaró, megszűntetendőújítás, fejlődés alapja

kommunikáció egyirányúkét - több irányú, top-downhálózati ellenőrzöttszabad, sokszínű

Az uralkodó menedzsment rendszerek Management by Measurement: A rövid távú, mérhető eredmények vs. A megmérhetetlen folyamatok Compliance-based cultures Előrehaladás a főnök igényeit szem előtt tartva Konfliktusok kerülés, elfedése

Az uralkodó menedzsment rendszerek Managing outcomes versus “designing” systems Fragmentáció Uniformity Diversitás mint probléma Predictability and controllability a menedzsment= kontroll a szent háromság= tervez,szervez,ellenőríz

Az uralkodó menedzsment rendszerek Túlzott verseny és bizalmatlanság Az EGÉSZ elvesztése a helyi innováció elakad L. Booth Sweeney- MIT-EDU

A dialógusról E. Rouratinos, Journal of Consciousness Studies, 1.No.1. Summer, „ A napjainkban elterjedt dialektikára épülő vita és a hagyományoknak is tekinthető, bár újonnan felfedezett dialógus közötti különbség az élethez és a valósághoz való tartozás radikális szemléletét tükrözi. Ez a különbség …jelentős összefüggésben van azzal, ahogy az emberi tudatosság működik és ahogy ez a tudatosság képes a változásra.

Miért??? “ Minden okunk megvan, hogy úgy véljük, a modern kornak vége. Minden jel arra mutat, hogy a változás, átalakulás korát éljük, mikor sok minden elmúlóban van, míg más a fájdalmas születés fázisát éli. Úgy tűnik, hogy valami összeomlik, a végsőket járja, míg valami más – bár még nem körvonalazódott tisztán – e pusztulás romjain belép az életbe. “ (Václav Havel )

BÖLCSESSÉG “…bölcsesség alatt azt értem, mikor tisztában vagyunk cselekedeteink hosszú távú következményeivel és azok sajátos evolúciójával. “ Educatio: a megértés és bölcsesség átadása. ( Russel L. Ackoff )