Az informális hálózatok szerepe a szervezeti tudásáramlásban és kommunikációban Suhajda Virág, Tanuló Szervezetek a Fenntarthatóságért Alapítvány
Suhajda Virág Tudásáramlás, tudástermelés Noneka-Takeuchi (1995)
Suhajda Virág A csoport szerepe A szervezeten belüli alkotó folyamatok csoportban zajlanak A csoport informális alaptendenciája meghatározó az alkotó folyamat szempontjából (Bion alapfeltevései) –Függőségi alapfeltevés –Harci-menekülési –Párképzési Csoportkonformitás problémája
Suhajda Virág Csoporton belüli hálók (Mérei, 1996)
Suhajda Virág A skálafüggetlen hálózatok (Barabási, 2003) Véletlen hálózatokskálafüggetlen hálózatok
Suhajda Virág Példák
Suhajda Virág Példák
Suhajda Virág Hálózatok fontos jellemzői Kapcsolatok erőssége –Erős kapcsolatok (közeli viszony) – gyors információterjedés –Gyenge kapcsolatok – csoportok közötti információterjedés Csomópontok – olyan elemek, akik sok más elemmel állnak kapcsolatban, hálózatokat kötnek össze „Kisvilágság” – gyors információterjedés Egymásba ágyazott hálózatok
Suhajda Virág Mit üzennek a hálózatok? A szervezeti kultúra és kommunikációs minták döntő jelentőségűek a tudásáramlásban Ne szeparáljuk el a különböző szervezeten belüli csoportokat Ne zárkózzunk el a környezettől Keressük meg a csomóponti embereket, és vonjuk be őket a tudás áramoltatásába Támogassuk a gyenge kapcsolatok kialakulását Csoportok kialakításánál a szakmai és hálózati szempontok is számítanak
Suhajda Virág Gyenge kapcsolatok és tudástermelés Innovációnak kedvező környezet kialakítása javasolt Támogató belső szubkultúra (kommunikációs A tudásmegosztás érték Szabad interakciós tér létrehozása „Az aktivitás intenzívebb, a beállítottság, a hozzáállás pozitívabb, az interakciók kevésbé feszélyezettek, formálisak.” (Sartain 2004:29) Külső kapcsolatok építése (műhelyek, konferenciák, közös projektek)
Suhajda Virág Dilemmák Piaci verseny (versenyelőny) vagy nyitottság Tudás megőrzése (szakértői hatalom) vagy megosztása (együttműködésben ereje) Szabadság vagy kontroll
Suhajda Virág Szakirodalom Barabási, Albert László (2003): Behálózva, Magyar Könyvklub Bakacsi Gyula (1996, 2003): Szervezeti magatartás és vezetés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Csermely Péter (2005): A rejtett hálózatok ereje, Vince Kiadó, Budapest Domschitz Mátyás (1996) (1): Az alkotó csoportmunka, Vitamin füzetek, Veszprém Domschitz Mátyás (1996) (2): Csoportjelenségek. Vitamin füzetek, Veszprém Mérei Ferenc (1996): Közösségek rejtett hálózata, Osiris Kiadó Mérő László (1996): A játékelmélet és a racionalitás pszichológiája - sok út vezet a nirvánába: (in: Mindenki másképp egyforma TERICUM Kiadó 1996) letöltve Nyíri Kristóf (1995): Hálózat és tudásegész, in: A század szellemi körképe (Pécs: Jelenkor Kiadó, 1995). letöltve Rogers, Carl R. (1998): Lényegi tanulás a terápiában és oktatásban, kiadta a Rogers Személyközpontú Iskola, Budapest Rudas János (1990): Delphi örökösei, Gondolat, Budapest Sartain, Libby (2004): Hétköznapi emberekből rendkívüli eredményeket kihozni, in: HR a 21. században, HVG Könyvek, Budapest Senge, Peter. M (1998): Az ötödik alapelv. HVG, Budapest Thamhain, Hans, J (1999): Effective Project Leadership in Complex Self-Directed Team Environments, mp/proceedings/hicss/1999/0001/07/0001toc.xml&DOI= /HICSS letöltve mp/proceedings/hicss/1999/0001/07/0001toc.xml&DOI= /HICSS
Suhajda Virág Köszönöm a figyelmet!