Dr. habil. Bencsik Andrea Széchenyi István Egyetem Győr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Hogyan építs fel egy termelő hálózatot, ami minden hónapban növekvő forgalmat generál?
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
© 2004 Dankovics-Meuser-Kristóf-Horváth
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
Tanulási eredmények – papír vagy valóság? Bánki Horváth Mihály
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Széchenyi István Egyetem, Győr
Szakirány választás április Pénzügy és számvitel szak Választható szakirányok Pénzügy szakirány Számvitel szakirány.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Tudásmenedzsment fejlesztések a tudásközösség – közösségi tudás – tudástőke hármas egységének jegyében az MTV-nél Móriczné Zvornik Csilla (MTV - humánerőforrás.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A vidéki tér sikertényezői
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Minőség menedzsment 6.előadás
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI TANSZÉK Biztosítás és kockázatkezelés (oktatás – kutatás) dr. Farkas Szilveszter.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
1 A duális képzés illesztése a vállalat tudásmenedzsment rendszerébe Gyulay Tibor Tudásmenedzsment szakértő.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Chugyik Attila villamosmérnöki szak
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

Dr. habil. Bencsik Andrea Széchenyi István Egyetem Győr HÓHÉR A VESZTŐHELYEN Dr. habil. Bencsik Andrea egyetemi docens Széchenyi István Egyetem Győr

Ami fontos… 1. Miért a hóhér? 2. Tanuló egyetem… 3. Új taxonómia 4. A lehetőség adott, csak…..

1. Miért a hóhér? A felsőoktatási intézmények tudásintenzív szervezetek Tanítjuk, menedzseljük, de nem csináljuk Előremenekülés stratégiája hiányzik

1. Miért a hóhér? A múlt: 2005-ig folyamatos emelkedő tendencia 2008-ban: 71 intézmény (18 állami egyetem és 12 főiskola, 7 nem állami egyetem és 34 főiskola) Integrációk, olvadás és válás küzdelem

1. Miért a hóhér? A jövő: Intézmények száma és oktatók száma emelkedik Születési ráta drasztikusan csökken Szakképzés alacsony szintű és kis létszámú hallgató képzését biztosítja Mindenki diplomás akar lenni Szakok és szakirányok száma ismét emelkedik

2. Tanuló egyetem… A tudás árucikk Versenyképes „tudásmunkás” kell a piacnak Oktatói – hallgatói tőke szabadon áramlik Külföldi intézmények szaporodnak Bologna - folyamat és korlátai

2. Tanuló egyetem… Bologna – folyamat korlátai: Rugalmasság Alkalmazkodó képesség Gazdaságosság Tanulószervezeti működés Munkatárs központúság Minőségi kritériumok Vezetői támogatás Team munka

2. Tanuló egyetem… Stratégia? Bátor vállalkozás megfogalmazni Vállalkozói egyetem? Elvárások: Rugalmasság az innovációban Alkalmazkodóképesség a gyakorlatban Minőség a folyamatokban és a végeredményben Munkatársak a középpontban humántőke – menedzsment befektetései megjelennek a szervezeti jellemzőkben

2. Tanuló egyetem… Vállalkozás kontra tudásmenedzsment? Best practice Vezetői magatartás – gondolkodás, továbbképzés Változásmenedzsment Oktatói magatartás változás – csoportmunka tudás spirál

3. Új taxonómia Tudásvagyon gazdálkodás Erőforrás alapú nézet (Resource Based View) Tudás alapú nézet (Knowledge Based View) Versenyelőny fenntarthatósága és az appropriációs képeség új megközelítése szükséges

3. Új taxonómia Appropriációs képesség: termék és folyamat innovációból származó nyereség megszerzésének képessége A tudásvagyon jellemzői: Értékes Rendkívüli Ne lehessen leutánozni Ne rendelkezzen stratégiailag egyenértékű helyettesítővel

3. Új taxonómia A tudásvagyon azonosítását szolgáló kérdések: Értékes-e a tudásvagyon? Rendkívüli-e a tudásvagyon? Könnyen lemásolható-e a tudásvagyon a versenytársak által? Könnyen helyettesíthető-e a tudásvagyon? Meg lehet-e hatékonyan védeni a tudásvagyont a másolástól a szellemi tulajdonjogok segítségével? Természeténél fogva könnyen lehet-e a tudásvagyont lemásolni és fejleszteni? Állnak-e bőségesen rendelkezésre olyan tudásvagyonhoz kapcsolódó kiegészítő eszközök, amelyeket az intézmény ellenőrzés alatt tud tartani?

3. Új taxonómia Központi tudásvagyon (core knowledge assets) A központi tudásvagyon azokat a tudásvagyon elemeket foglalja magában, amelyek jelentős hatással vannak a versenyelőny fenntarthatóságára és az appropriációs képességre. Központi tudásvagyon elemek a felsőoktatásban: Magas hozzáadott értéket előállító humán erőforrás (oktatók, kutatók), Rugalmas és bizalmon alapuló szervezeti kultúra, Tudásmegosztás, és annak érvényesülése, Stratégiai partnerekkel való kapcsolattartás, Intézményi kapcsolatok.

3. Új taxonómia Dinamikus tudásvagyon (dynamic knowledge assets) Azok a tudásvagyon-elemek tartoznak ide, amelyek a versenyelőny fenntarthatóságára kis hatással, az appropriációs képességre pedig nagy hatással vannak. A dinamikus tudásvagyon érzékeny a környezet változékonyságára. Támogató tudásvagyon (supportive knowledge assets) A támogató tudásvagyon elemei a versenyelőny fenntarthatóságára nagyobb, az appropriációs képességre pedig kisebb hatást gyakorolnak. A támogató tudásvagyon kevésbé érzékeny a környezeti változásokra.

3. Új taxonómia Alacsony értékű tudásvagyon (low-value knowledge assets) Az alacsony értékű tudásvagyon-elemek, amelyek kevésbé hatnak a versenyelőny fenntarthatóságára és az appropriációs képességre. Két alcsoportra osztható: a csökkenő és a növekvő értékű tudásvagyonra. Kérdés: Mely tudásvagyon elemek dominálnak, és ez az arány összhangban van-e a stratégiával?

4. A lehetőség adott, csak….. Fel kell ismerni Fel kell készülni Fel kell mérni Értékelni és cselekedni

4. A lehetőség adott, csak….. felismerés felkészülés felmérés Tudásvagyon elemek összetétele nem megfelelő Menedzsment és alkalmazotti állomány felkészítése Alkalmas módszertan kiválasztása és gyakorlatba történő átültetése

4. A lehetőség adott, csak….. Értékelni és cselekedni emberek kultúra TM működési előfeltételeinek gyűrűje Menedzs-ment struktúra folyamatok

4. A lehetőség adott, csak….. 1 – tudáscélok megfogalmazása, 2 – tudás azonosítása, 3 – tudás megszerzése, 4 – tudás fejlesztése, 5 – tudás elosztása, 6 – tudás hasznosítása, 7 – tudás rögzítése, 8 – tudás ellenőrzése és értékelése

4. A lehetőség adott, csak….. 3 4 1. 2 Munkamegbí-zások és kihívá-sok Vissza-csatolás intenzív folyama-tok Fejlesz-tő kapcso-latok Képzés 5. Tapasztalatokból történő tanulás

Köszönöm a figyelmet!