Dr. habil. Bencsik Andrea Széchenyi István Egyetem Győr HÓHÉR A VESZTŐHELYEN Dr. habil. Bencsik Andrea egyetemi docens Széchenyi István Egyetem Győr
Ami fontos… 1. Miért a hóhér? 2. Tanuló egyetem… 3. Új taxonómia 4. A lehetőség adott, csak…..
1. Miért a hóhér? A felsőoktatási intézmények tudásintenzív szervezetek Tanítjuk, menedzseljük, de nem csináljuk Előremenekülés stratégiája hiányzik
1. Miért a hóhér? A múlt: 2005-ig folyamatos emelkedő tendencia 2008-ban: 71 intézmény (18 állami egyetem és 12 főiskola, 7 nem állami egyetem és 34 főiskola) Integrációk, olvadás és válás küzdelem
1. Miért a hóhér? A jövő: Intézmények száma és oktatók száma emelkedik Születési ráta drasztikusan csökken Szakképzés alacsony szintű és kis létszámú hallgató képzését biztosítja Mindenki diplomás akar lenni Szakok és szakirányok száma ismét emelkedik
2. Tanuló egyetem… A tudás árucikk Versenyképes „tudásmunkás” kell a piacnak Oktatói – hallgatói tőke szabadon áramlik Külföldi intézmények szaporodnak Bologna - folyamat és korlátai
2. Tanuló egyetem… Bologna – folyamat korlátai: Rugalmasság Alkalmazkodó képesség Gazdaságosság Tanulószervezeti működés Munkatárs központúság Minőségi kritériumok Vezetői támogatás Team munka
2. Tanuló egyetem… Stratégia? Bátor vállalkozás megfogalmazni Vállalkozói egyetem? Elvárások: Rugalmasság az innovációban Alkalmazkodóképesség a gyakorlatban Minőség a folyamatokban és a végeredményben Munkatársak a középpontban humántőke – menedzsment befektetései megjelennek a szervezeti jellemzőkben
2. Tanuló egyetem… Vállalkozás kontra tudásmenedzsment? Best practice Vezetői magatartás – gondolkodás, továbbképzés Változásmenedzsment Oktatói magatartás változás – csoportmunka tudás spirál
3. Új taxonómia Tudásvagyon gazdálkodás Erőforrás alapú nézet (Resource Based View) Tudás alapú nézet (Knowledge Based View) Versenyelőny fenntarthatósága és az appropriációs képeség új megközelítése szükséges
3. Új taxonómia Appropriációs képesség: termék és folyamat innovációból származó nyereség megszerzésének képessége A tudásvagyon jellemzői: Értékes Rendkívüli Ne lehessen leutánozni Ne rendelkezzen stratégiailag egyenértékű helyettesítővel
3. Új taxonómia A tudásvagyon azonosítását szolgáló kérdések: Értékes-e a tudásvagyon? Rendkívüli-e a tudásvagyon? Könnyen lemásolható-e a tudásvagyon a versenytársak által? Könnyen helyettesíthető-e a tudásvagyon? Meg lehet-e hatékonyan védeni a tudásvagyont a másolástól a szellemi tulajdonjogok segítségével? Természeténél fogva könnyen lehet-e a tudásvagyont lemásolni és fejleszteni? Állnak-e bőségesen rendelkezésre olyan tudásvagyonhoz kapcsolódó kiegészítő eszközök, amelyeket az intézmény ellenőrzés alatt tud tartani?
3. Új taxonómia Központi tudásvagyon (core knowledge assets) A központi tudásvagyon azokat a tudásvagyon elemeket foglalja magában, amelyek jelentős hatással vannak a versenyelőny fenntarthatóságára és az appropriációs képességre. Központi tudásvagyon elemek a felsőoktatásban: Magas hozzáadott értéket előállító humán erőforrás (oktatók, kutatók), Rugalmas és bizalmon alapuló szervezeti kultúra, Tudásmegosztás, és annak érvényesülése, Stratégiai partnerekkel való kapcsolattartás, Intézményi kapcsolatok.
3. Új taxonómia Dinamikus tudásvagyon (dynamic knowledge assets) Azok a tudásvagyon-elemek tartoznak ide, amelyek a versenyelőny fenntarthatóságára kis hatással, az appropriációs képességre pedig nagy hatással vannak. A dinamikus tudásvagyon érzékeny a környezet változékonyságára. Támogató tudásvagyon (supportive knowledge assets) A támogató tudásvagyon elemei a versenyelőny fenntarthatóságára nagyobb, az appropriációs képességre pedig kisebb hatást gyakorolnak. A támogató tudásvagyon kevésbé érzékeny a környezeti változásokra.
3. Új taxonómia Alacsony értékű tudásvagyon (low-value knowledge assets) Az alacsony értékű tudásvagyon-elemek, amelyek kevésbé hatnak a versenyelőny fenntarthatóságára és az appropriációs képességre. Két alcsoportra osztható: a csökkenő és a növekvő értékű tudásvagyonra. Kérdés: Mely tudásvagyon elemek dominálnak, és ez az arány összhangban van-e a stratégiával?
4. A lehetőség adott, csak….. Fel kell ismerni Fel kell készülni Fel kell mérni Értékelni és cselekedni
4. A lehetőség adott, csak….. felismerés felkészülés felmérés Tudásvagyon elemek összetétele nem megfelelő Menedzsment és alkalmazotti állomány felkészítése Alkalmas módszertan kiválasztása és gyakorlatba történő átültetése
4. A lehetőség adott, csak….. Értékelni és cselekedni emberek kultúra TM működési előfeltételeinek gyűrűje Menedzs-ment struktúra folyamatok
4. A lehetőség adott, csak….. 1 – tudáscélok megfogalmazása, 2 – tudás azonosítása, 3 – tudás megszerzése, 4 – tudás fejlesztése, 5 – tudás elosztása, 6 – tudás hasznosítása, 7 – tudás rögzítése, 8 – tudás ellenőrzése és értékelése
4. A lehetőség adott, csak….. 3 4 1. 2 Munkamegbí-zások és kihívá-sok Vissza-csatolás intenzív folyama-tok Fejlesz-tő kapcso-latok Képzés 5. Tapasztalatokból történő tanulás
Köszönöm a figyelmet!