Tudásmenedzsment -stratégia, -fejlődés, -tapasztalások Galambos Sándor

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Klaszterportál, adatbázis DDOP számú pályázat záró rendezvénye Pécs, június 30.
Advertisements

Tudásmenedzsment eszköztár a KKV szektorban
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Hidak és járható utak a tudomány és gyakorlat között Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások – Intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások.
Intranet portál bemutató
A SYNERGON CSOPORT TAGJA 1 Közösségek és portálok - tudásmegosztás Molnár Attila Gergely Synergon Informatika Rt
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
2. előadás.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Csoportmunka szolgáltatások megvalósítása a T-Mobile-ban Keresztúri Éva T-Mobile Magyarország.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Hatásos munkatársak – sikeres vállalat Office 2010 és a kapcsolódó lehetőségek Nagy Levente Üzletágvzető Microsoft Magyarország.
1. előadás.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
Szervezetfejlesztési Program
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Kontrolling házi dolgozat
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment fejlesztések a tudásközösség – közösségi tudás – tudástőke hármas egységének jegyében az MTV-nél Móriczné Zvornik Csilla (MTV - humánerőforrás.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Nagy Zoltán: A reform emberei Értékteremtés érték a dolgokban rejlő lehetőség EU-s projektek lehetőségei hasznosság értékek átadása adott embereknek adott.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Tanuló szervezet.
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A válság HR tanácsadása – a HR tanácsadás válsága?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Innováció-ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban CLEAR.
1 Gazdasági változások a rendszerváltás után 1990-es évek: Első multinacionális cégek megjelenése Új management kultúra Keleti piac helyett nyugati piac.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
Vállalkozásmenedzsment I.
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
WKING PARTNERSÉG BEMUTATÓ. WKing Kereskedőház az Ön cége szolgálatában Tapasztalatunk: 10+ év e-commerce 20+ év kereskedelem 10+ év online marketing tapasztalat.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
1 A duális képzés illesztése a vállalat tudásmenedzsment rendszerébe Gyulay Tibor Tudásmenedzsment szakértő.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Digitális motiváció. Jutalom vacsora Pillecukor-kihívás.
Az üzletek operatív működtetése
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Az Újbuda 60+ Program rendszerének legfontosabb elemei
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
SEEM alapok.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Tarcsi Ádám, egyetemi tanársegéd ELTE Informatikai Kar
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
1 Tudásbázis követelmények a digitális korszakban Gyulay Tibor tudásmenedzsment szakértő előadása „A tacit (avagy a hallgatólagos tudás) jövője a negyedik.
Előadás másolata:

Tudásmenedzsment -stratégia, -fejlődés, -tapasztalások Galambos Sándor Tudásmenedzsment szakértő MOL-csoport Gödöllő, 2008. március 28.

A tudásmenedzsment stratégia 2000 óta alakul Társasági stratégián alapul Konkrét üzleti igény hozta létre (hatékonyság javulás, értékteremtés, kultúra fejlesztése) Jelentős felsővezetői támogatást kap A stratégia és a megvalósítás módja egyedi mélység mélység szélesség szélesség

Az üzleti igények változnak, velük a tudásmenedzsment is 1999 2005 2010 Nemzeti vállalatból regionális, majd nemzetközi szereplő Növekvő komplexitás Magas és növekvő befektetői elvárások Akár hazai környezetben, akár külföldi hatások nyomán történik, a változás elkerülhetetlen. A változások kezelése megköveteli a tudás minél jobb hasznosítását. A tudásmenedzsment klasszikus lépései (felhalmozás, rendszerezés, megosztás, hasznosítás) nélkül mára még a versenyben maradás sem képzelhető el. 3

A TM stratégia/akciók alapja a MOL-csoport stratégia EGYÜTTMŰKÖDÉS SZERVEZETI KÉPESSÉGEK Együttműködés kultúrájának fejlesztése Nemzetközi csoportmunka és együttműködés fejlesztése Együttműködést támogató eszközök és használatuk támogatása Megosztott tudásbázisok használata a közös szervezeti tudás / emlékezet kialakítása céljából … ÜZLETI CÉLOK Új üzlet- és partner szerzési képesség javítása Nemzetközi működés és integráció fejlesztése Folyamatos belső fejlődés kultúrájának kialakítása és fejlesztése … Upstream termelés mennyiségének adott növelése Downstream termék-értékesítés adott növelése Finomítás minőségvezetői szerep megtartása Nemzetközi leányvállalati partnerség és együttműködés erősítése … A gyorsan változó üzleti igényeknek a csak akkor tudunk megfelelni, ha képesek vagyunk a hatékony tudásmegosztásra és az együttműködésre munkatársainkkal éppúgy, mint külső- és belső ügyfeleink között. 4

A tudásmenedzsment hangsúlya MOST az együttműködésen van Együttműködés – az emberi oldal Egy már meglévő tudásanyag átvétele, asszimilálása majd a saját tudással való kombinatív kiegészítése mindig gyorsabb, eredményesebb (és olcsóbb), mint a megoldás (újra)kitalálása. A fókusz most az "agyak„ egymással és a tartalommal való összekapcsolásán van Dokumentálás, kodifikáció Eszmecsere, megbeszélés Nem látható Megosztás, kategorizálás, csoportosítás, feldolgozás Tanulás Kézzel fogható Kézzel fogható Nem látható

A TM, együttműködés főbb támogató és hátráltató tényezői tartalom Explicit tudás E-mail ember Tacit tudás E-learning File szerverek/repository-k együttműködési kultúra hiánya Intranet Portál Telefon/ -konferencia videokonferencia Egyéni és csoport érdek ellentéte facilitálás Csoportmunka eszköz Eszközök elérhetősége tartalom Explicit tudás ember Tacit tudás Felhasználói képesség alacsony szintje; támogatás hiánya Politikák/elvek/szabályok hiánya

Az együttműködés fejlesztéséhez majdnem mindenki kell IT (Intranet/Internet közös stratégia és fejlesztés, csoportmunka eszköz közös fejlesztés, regionálisan integrált IT infrastruktúra Üzleti/felhasználói igények közös megértése, javaslatok kialakítása) Kommunikáció (belső kommunikáció, Intranet tartalom) HR (kultúra, rendszerek, képzés, e-learning) Üzleti és funkcionális szervezetek, szakmai közösségek (a tudásmenedzsment „művelése”, visszajelzések adása) És mindenkinek találhatunk is feladatot… 7

A tudásmenedzsment fejlesztésének lehetőségei kimeríthetetlenek e-learning rendszer Kétnyelvű Outlook címtár Meglévő rendszerek használatának támogatása Együttműködés facilitálása Társasági „szótár” "help kártyák" a főbb folyamatokhoz Új belépőknek „Mit kell tudni" csomag Kétnyelvű feliratok, jelzések Elektronikus kommunikációs szabályok kialakítása, betartatása „Ki kicsoda” Külső információs források konszolidálása Versenytárs-/piacfigyelés Integrált Intranet tartalom Projektek tapasztalat leszűrési módszertana, gyakorlata Együttműködést támogató eszközök fejlesztése Meeting-képességek fejlesztése Folyamatleírások, irányelvek elérhetősége Kilépők tudásának „benttartása” Konferencia adatbázis Szakmai közösségek tudástárai külső stakeholder-ek tudástárai Integrált Dokumentum Centrum Csoport szintű tartalom kezelés rendszerek, eszközök Meglévő szakmai közösségek feltérképezése Tudásmenedzsment hírvivők, úttörők, példaképek Tudásmenedzsment hálózat/network Dokumentumokon a készítők, közreműködők feltüntetése Belső versenyképes tudáshordozók feltérképezése, ösztönzése Oktatás/képzés tartalom fejlesztéshez iránymutatók, támogatók Vezetők TM szerepének erősítése Sztereotip team-összetételek megváltoztatása, rejtett erőforrások mobilizálása Nemzetközi erőforrások hasznosítása emberek Meglévő TM tapasztalatok leszűrése TM kommunikáció Kiemelkedő TM teljesítmény elismerése Irányelvek átnézése TM szempontból Tudásintenzív szolgáltatások beszerzéséhez belső szabályok Külön költségvetés tervezése a TM jellegű tevékenységekre mindenhol Kollaborációs eszközök, módszerek, képesség fejlesztése, támogatása Tartalom kezelés alapelveinek rögzítése, kommunikálása, betartatása Egyéni tudás konvertálása szervezeti, elérhető, hasznosítható tudássá. Kereshető, menedzselt informatikai eszközökön tárolás Ötletek, javaslatok, felvetések kezelése Munkavállalói elégedettséget befolyásoló kérdések felmérése, kezelése Motivációs rendszer a tudásmenedzsmentre TM a Balanced Scorecardban, teljesítménymutatókban Jó gyakorlatok azonosítása, terjesztése Tudástőke azonosítása, kezelése, kommunikációja Kiemelkedő tudáshordozók megtartása Önkéntes hozzájárulás, együttműködés kultúrájának fejlesztése Rotáció a szervezeti tanulás segítésére folyamatok Rövid táv Közép táv Hosszú táv

Sokat tanultunk a tudásmenedzsmentről az elmúlt években… A TM iránti igényt biztosan erősíti a vállalat komplexitásának növekedése, a multi-kulturális közeg és a növekvő teljesítmény elvárás. Felsővezetői igény és támogatás szükséges, (és ez érkezhet indirekt módon is -> elvárások nőnek, erőforrások szűkülnek) A TM nem szervezet, hanem vállalati funkció. A siker kulcsa 10%-ban a jó elmélet, 90%-ban a pragmatikus megvalósítás. Ne hirdessünk nagy programot, ha nem muszáj. Egyszerű, kis költségű sikerek jobban elfogadottak. Érdemes elkerülni a szakmai csőlátást (TM kontra IT, HR, stb.) Becsüljük meg a kollégák „ösztönös” TM képességeit. „Jobb egy szakértő amatőr, mint egy amatőr szakértő.”

…a saját bőrünkön A TM és együttműködés alternatíva lehet a hagyományos szervezeti reakcióra: új feladat/funkció -> szervezet alakítás A TM és együttműködés folyamatos támogatást igényel (facilitation) Minden rosszban van valami jó: spontán együttműködés alakulhat ki egy „közös ellenség” megkerülésére. Az „ál-együttműködést” nevén kell nevezni és „megjavítani”. Nehéz, de érdemes megtalálni a „muszáj csinálnom” ill. az „élvezem, amit csinálok” közti egyensúlyt. „Nem elég tojni, utána kukorékolni is kell” – a szervezetnek tudnia kell ki, miben működik együtt, mit ért el, mik a tapasztalatok

Köszönöm a figyelmet! SGalambos@mol.hu