Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 1 Közösségek és portálok - tudásmegosztás Molnár Attila Gergely Synergon Informatika Rt. +36 30 748 03 55

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A SYNERGON CSOPORT TAGJA 1 Közösségek és portálok - tudásmegosztás Molnár Attila Gergely Synergon Informatika Rt. +36 30 748 03 55"— Előadás másolata:

1 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 1 Közösségek és portálok - tudásmegosztás Molnár Attila Gergely Synergon Informatika Rt. +36 30 748 03 55 Attila.molnar@synergon.hu

2 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 2 Adat – Információ - Tudás •Adat: valakinek vagy valaminek a megismeréséhez, jellemzéséhez hozzásegítő tény, részlet •Információ: értelmezett adat •Tudás: Információ + tapasztalat, értékrend, döntési minták stb.

3 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 3 Tudásmenedzsment és IT •Tudásvagyon és hasznosítása •E-Learning •Kollaboratív eszközök •...

4 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 4 Egyéni tudás – közösségi tudás •Explicit tudás – átadott (megosztott) tudás •Tacit tudás – egyéni tudás •Tanult tudás •Hallgatólagos tudás •Csak a tanult tudás átadható! (más kérdés, hogy akarjuk-e átadni?) •És mit csinál a mester? (átadja a hallgatólagos tudást)

5 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 5 Melyik tudást használjuk? •Hogy döntünk? (JSP-k, RSP-k) –Kezdő – Tanult tudás –Profi – Hallgatólagos tudás •A két tudás aránya a tanulás folyamán változik, végül a hallgatólagos tudás aránya lesz a domináns

6 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 6 Miért osztják meg a tudást az emberek? •A tudás hatalom (tehát mindenki igyekszik megtartani azt), de –Vannak közös céljaink –Vannak közös érdekeink –Vannak közös értékeink –Vannak közös normáink –Van közös kultúránk Ezért közösséget alkotunk!

7 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 7 A legnagyobb veszély – az információtúlterhelés •E-mail jam •Végeláthatatlan dokumentumhalmazok •Végeláthatatlan megbeszélések

8 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 8 E-mail jam – mit tehetünk ellene? •Gondold át, hogy amit közölni akarsz, az –Fontos –Igaz –Jó szándékból fakad – e? •Nem kell minden e-mailre válaszolni •Legyen mindennek helye •Alkalmazz alternatív eszközöket (fórum, azonnali üzenetküldő eszközök)

9 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 9 Végeláthatatlan dokumentumhalmazok – mit tehetünk ellene? •Mindennek legyen helye •Egy dokumentum legyen egy dokumentum •Ne őrizgessük a szemetet!

10 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 10 Végeláthatatlan megbeszélések – mit tehetünk ellene? •Vezessük a naptárunkat •Használjunk alternatív eszközöket •Tudjunk nemet mondani

11 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 11 Mi az a Portál? A Gartner definíciója szerint a portál egy olyan eszköz, amely: “a megcélzott hallgatóság számára személyreszabott módon biztosít hozzáférési lehetőséget a releváns információhoz, alkalmazásokhoz és üzleti folyamatokhoz”

12 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 12 Hogyan is támogatják mindezt a portálok? •A portálok két legfontosabb építőeleme: –Tudástár (dokumentumtár) –Közösségeket támogató eszközök (portál közösségek)

13 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 13 Tudástár •A tudástárban elhelyezett információnak mindig van helye •A lehető legpontosabban van kontextusba ágyazva (taxonómiák, tárolási struktúrák) •Az adott tudáselem a lehető legpontosabban van jellemezve (leíró adatok, metaadatok)

14 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 14 A tudástárak felépítése •Alapvető egységei általában a dokumentumok •A dokumentumok kétféle módon kerülnek csoportosításra –Tárolási struktúra –Kategóriák •A dokumentumokat metaadatokkal kell ellátni

15 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 15 Közösségek •A portál közössége általában formális csoportonként tagozódik •De bárkinek lehetősége van további csoportok (alközösségek) létrehozására •A közösségek élete részben önszerveződő •A portál közösségi eszközöket biztosít

16 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 16 Közösségi eszközök a portálban •Kollaboratív eszközök –Közös naptár –Projektek –Folyamattámogatás •Kommunikációs eszközök –Fórumok –Híroldalak –Előfizetések

17 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 17 A jó és sikeres vállalati portálok főbb jellemzői •Nem az új tartalom a lényeg, hanem az eligazodás •Támogatja a közösségi tudásátadást •A közösség tagjain kívül levőknek nem sokat mond

18 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 18 •Beszerzési folyamat ill. beszerzési lánc támogatás •EDI ill. e-piactéri integráció •Fejlett egyéni testreszabás •Intranet / extranet egységes kezelése Mi mit is értünk Vállalati Portál alatt? 4. Generáció Partner integráció •Ügyfél-támogatás •Tranzakció-támogatás •Csoportmunka-támogatás •Munkafolyamat-támogatás •ERP-integráció 3. Generáció Alkalmazás integráció •Részletes keresés •Címtár •Egyéni testreszabás •Széleskörű információelérés •Vállalati adatok elérése •Webes felület •Kereső •Linktár 1. Generáció Intranet belépési pont 2. Generáció Tartalom integráció

19 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 19 A közellenség: Az üres portál Az üres portál –Az ügyvezető arcképe –Vállalati bejelentések –Link a HR alkalmazásokra –Hírek és időjárásjelentés –Frame-es e-mail –Központi fenntartás Az „Enterprise Web” –Portálalkalmazások kulcs-hallgatóságok részére –Alportál minden üzleti egységnek –Munkafelület minden projektnek –Felhasználók, alkalmazások, tartalmak és projektek könyvtára –„Beépített” interakció sok rendszerrel –A felhasználók együttműködve publikálnak tartalmakat Nagytömegű, változatos alkalmazások, gyorsan felállított munkafelületek Csak egy újabb vállalati weblap... A portál önmagában kudarcra van ítélve: Gartner:A portálok 20%-a alapállapotú, 35%-uk üres (2002. okt.) META: A portálok 30% megbukik, 1. számú ok az üres portál (2003. jan) Delphi:Bizonyított ROI-modell kell (2002. dec.)

20 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 20 A portálok kudarcának legfőbb okai •Nem értjük meg a portál lényegét •Nincs rá idő •Szervezeti ellenállás...Nincs megfelelő vezetői támogatás

21 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 21 Nincs rá idő •Ahhoz, hogy időt takarítsunk meg, idő kell –Ha gyorsabban akarunk közlekedni, autóval kell járni –Ehhez jogosítvány kell –A jogosítvány megszerzéséhez idő szükséges

22 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 22 Szervezeti ellenállás •A portál a vállalati (közösségi) kultúrára gyakorol erőteljes hatást •Ez az a terület, ahol a szervezeti ellenállás a legnagyobb •Csak részben orvosolható formális szabályozással

23 A SYNERGON CSOPORT TAGJA 23 Nincs vezetői támogatás •A napi munka fontosabb •A vezető maga kívánja kontrollálni a folyamatot, és szűk keresztmetszetté válik •Nem jön létre a szükséges szervezet a portál támogatásához (tartalomfelelősök, auditorok)


Letölteni ppt "A SYNERGON CSOPORT TAGJA 1 Közösségek és portálok - tudásmegosztás Molnár Attila Gergely Synergon Informatika Rt. +36 30 748 03 55"

Hasonló előadás


Google Hirdetések