A pedagógiai kutatás módszertana Babeş-Bolyai Tudományegyetem Tanító- és óvóképző szak.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Advertisements

Sikeres emberek.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
2006. február 17. Valószínűségszámítás és statisztika II. Telefonos feladat Egy kalapban van két korong, az egyiknek mindkét oldala piros, a másiknak.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Tudás, közösség, hatalom
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Gondolatok a barátságról
és a legkevésbé teljes az
Fizika Bevezető 6. osztály.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
Görög filozófia.
Két magzat beszélget az anyja hasában …
Isten?.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Albert Einstein idézetek.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Fülemüle informatika verseny
Bármit elérhetsz amit szeretnél, csak tudnod kell, hogyan formálj öntőmintát hozzá saját gondolataidból.
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Buddhista logika és paradoxonok
Babeş-Bolyai Tudományegyetem Tanító- és óvóképző szak
A NEMZETKÖZI TŐKEMOZGÁS SAJÁTOSSÁGAI DR. KOVÁCS JÁNOS.
Olvasd lassan és csendben!.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
Karl Popper: A tudományos forradalmak racionalitása (1975) Készítette: Takács Viktória november 7.
Miért nem valóságos az idő?
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
3.3 Forgatónyomaték.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport Az üzleti gondolkodó tudománya február 25.
Pozitív gondolatok.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u fsz. 2. Ismeretelmélet II.
”Ne szégyelld te azt, hogy szereted az állatokat. Ne röstelled, ha egy kutya közelebb van a lelkedhez, mint a legtöbb ember akit személyesen ismersz."
Az élet igéje július.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Olvasd lassan és csendben!
mint ami mások szerint szükséges!
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Bölcsességek, aforizmák
Földünk, a kiváltságos bolygó Válaszkeresés a Világegyetem miértjeire...
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Albert Einstein   Horsik Gabriella 9.a.
Newton gravitációs törvényének és Coulomb törvényének az összehasonlítása. Sípos Dániel 11.C 2009.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Kutatásmódszertani dilemmák
Árvácskák és Móricz Zsigmond
Vidó Angelika 9.c. Tartalomjegyzék: Életútja Filozófiája A tudományok felosztása A filozófia három ága Ködképek (idolumok) A helyes módszer kiválasztása.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Mérő László egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet Innováció Netlock, december 2.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A fizika mint természettudomány
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Bevezető Mivel foglalkozik a fizika? Az anyag megjelenési formái a természetben 6. osztály Fizika.
4. Ismeretelmélet II. Múlt alkalommal: - Hogyan ismerjük meg a világot
Kutatásmódszertan Dr. Obádovics Csilla egyetemi docens
Pozitív gondolatok.
Előadás másolata:

A pedagógiai kutatás módszertana Babeş-Bolyai Tudományegyetem Tanító- és óvóképző szak

A hétköznapi és a tudományos megismerés Francis Bacon és az idolumok: idola specus: a barlang ködképei. Az egyéni természet, a hajlam szerinti tévedések. idola fori: a piac ködképe. A verbális, nyelvi egyeztetés, a fogalmi tisztaság hiányából eredő tévelygések. idola theatri: a színház ködképe. A filozófiai iskolák és a tudományok dogmatikus tanai. idola tribus: a törzs ködképe. Az emberi faj természetében gyökerező előítéletek.

A gátló idolumok megszabadulása után következhet a helyes módszer kiválasztása. a "pók útja". Az ilyen bölcselő a tiszta tapasztalatból, tények nélkülözésével hozza létre tanait. Az ilyen spekulatív filozófust nevezi egyoldalú racionalistának. a "hangya útja". A szűk értelemben vett empiristáé, akinek tevékenysége megmaradt a tények puszta gyűjtögetésénél, s nem törekszik elméleti következtetések levonására. a helyes út a "méh útja", hiszen ebben az esetben az egyszerű tények felhasználásával jutunk elméleti következtetésekig, amint a méhnek is sikerül a virágporból mézet formálni. Ezt az utat Bacon előtt még nem alkalmazták. A kutatás alapját a megfigyelés, a kísérletezés, a tények megállapítása jelenti, majd ezekből a tényekből vonhatunk le indukció révén általános érvényű következtetéseket.

A tudomány vizsgálata Vizsgálható-e a megismerés? Érdemes-e vizsgálati tárggyá tenni a tudományos megismerést? A megismerésnek vannak olyan kérdései, amelyek arra kérdeznek rá, amire a tudomány rendszerint nem: meta-tudományos kérdések Melyek azok a legáltalánosabb módszerek, amelyeket a hétköznapi és tudományos megismerés során használunk? Ha a tudós ugyanúgy tud észlelni mint a laikus, akkor van-e különbség a hétköznapi és a tudományos megismerés között?

A tudomány vizsgálata A modern ember életét sokrétűen meghatározó és feltűnő jelenség Befolyásolja azt, hogy mit gondoljunk a világról és miért Meghatározza, hogy hogyan alakítsuk (mit tegyünk és mit ne) önmagunkat és a környezetünket Kiterjedt és befolyásos intézményrendszere van

A tudomány vizsgálata, avagy miért az ajtón közlekedünk A lehetséges válaszok, hogy miért az ajtón megyünk ki: 1. Mert így kulturált: a kultúra olyan erősen szabályoz, hogy még kérdésként sem teszed fel magadnak, hogy lennének-e alternatíváid, és ha felteszed, akkor készen szállít egy választ is. 2. Mert hétköznapi tapasztalataink szerint a különböző magasságokból történő zuhanások, esések és földet érések egyre súlyos károsodást eredményeznek, eredményezhetnek. 3. Mert hétköznapi ismereteink szerint, véges számú próbálkozás révén arra jutottunk, hogy az ilyen fal nem átjárható. 4. Mert az építőmérnöki tudományok szerint az ilyen fal nem átjárható. 5. Mert a fizikára mint tudományra alapozva a gravitáció figyelmen kívül hagyása súlyos károsodással jár.

Mi a viszony az egyes válaszok között? K1.) A 4. és az 5. nem két külön válasz, mert az építőmérnöki tudományok visszavezethetők a fizikára. Ez lesz a tudományok redukálhatóságának kérdése. K2.) A 2-5. válaszok esetében úgy tűnik, hogy múltbeli hétköznapi vagy tudományos tapasztalatainkat terjesztjük ki a jövőre. Mit is csinálunk? Miért is csináljuk e kiterjesztést? Tehetjük egyáltalán? Kikerülhetnénk? Ez lesz az indukció kérdése. K3.) A hétköznapi tapasztalathoz képest mi a többlet, ha a fizikára támaszkodunk, és olyan magyarázati elemeket is használunk, „kísérlettel kimutatva”, „természeti törvény”, „a gravitáció az oka”, „elfogadott tudományos elmélet”? Itt olyan kérdések merülnek fel, hogy hogyan jutunk a hétköznapi vagy tudományos tapasztalattól, az adattól, a kísérlettől a gravitáció elméletéig. Mit tekintünk tudományos elméletnek, és mit természeti törvénynek? Hogyan lesz tény / tudás egy megfigyelésből, kísérletből?

K4.) Közületek ki mérte meg, hogy: Az erő irányától eltekintve és csak az erő nagyságát vizsgálva a törvény a következő képlettel fejezhető ki F=G x m1 x m2 /r² ahol F a két objektum közötti gravitációs erő nagysága m1 az első objektum tömege m2 a második objektum tömege r a két objektum közti távolság G a gravitációs állandó Tudományos tudásod mekkora részét ellenőrizted valaha (vagy bármelyik tudós!) közvetlenül? Miért bízunk a tudományban?

Honnan származik a tudás? A tudományra úgy tekintünk, mint ami tudáshoz juttat – de általában hogyan tudunk valamit tudni? Tudásunknak általában négy fő forrását érdemes elkülöníteni: 1. Tapasztalat: „látom, hogy…”, „hallom, hogy…”, stb. érzékszerveim folyamatosan ismereteket szolgáltatnak: süt a nap 2. Emlékezet: „Emlékszem, hogy …” (pl. mert tapasztaltam) 3. Következtetés: „mivel tudom, hogy …, és azt is tudom, hogy …, akkor azt is tudom, hogy …” pl. nem látom a napot, mert egy létrán állok a szobámban, de azt látom, hogy lent az utca nagyon fényes, az árnyékok élesek, és az emberek napszemüvegben járkálnak – mindebből arra következtetek, hogy süt a nap

Honnan származik a tudás? 4. Közlés: „X mondta, hogy …”, „Y-ban olvastam, hogy …” elhiszünk dolgokat, melyeket mondanak nekünk: tudom, hogy süt a nap, mert bár egy ablaktalan helyiségben vagyok, de a belépő hallgatók azt mondják, hogy kint süt a nap. E tudásszerző mechanizmusokat nem egyforma mértékben tartjuk megbízhatónak Mivel 4) (közlés) megbízhatatlan és a 2) (emlékezet)-ről nem sokat mondhatunk, a „valódi” tudásforrás 1) tapasztalat és 3) következtetés Erre épül a klasszikus tudományfilozófia, amely tapasztalatra és logikára (=következtetési szabályok) próbálta visszavezetni a tudást.

A közlés mint gyanús forrás „Tudom, hogy a magyar focicsapat legyőzte a brazilt” Mert ott voltam és láttam. Tévedhetek (álmodtam, hallucináltam), de általában megbízható a tapasztalat Mert kikövetkeztettem: láttam, hogy a magyar szurkolók boldogan jönnek ki az utcára, a brazilok meg leverten itt már könnyebb tévedni (pl. döntetlen lett), de ha körültekintő vagyok, elég megbízható Mert valaki azt mondta. Miért higgyek neki ilyen valószínűtlen dologban? Úgy tűnik, a közlés a legkevésbé megbízható forrás, viszont éppen ezzel élünk a leggyakrabban

A közlés mint gyanús forrás Tudáskészletünk túlnyomó többsége közlésből származik történelmi tudás: nyilván nem voltam ott rengeteg tudás sosem látott tájakról, emberekről (Kínában kínaiul beszélnek) természettudományos tudás: szinte semmit sem tapasztaltam saját szememmel csak elhiszem mert mondták (elektronok, dinoszauruszok, fekete lyukak, a Holdon hideg van, a védekezés nélküli szex AIDS fertőzéshez vezethet) rengeteg dolgot nem tapasztalhatok, sőt nem is következtethetek ki, mégis tudom ha kivonom a tudományos tudásomból mindazt, amire közlés útján tettem szert, akkor nagyon kevés marad

Mi van, ha a személyes tapasztalat és az közösségi tudás konfliktusba kerül? Példa: Társas összejövetelen különösen szívesen veszek egy bizonyos előételből, valami panírozott, olajban sütött, pikáns ízű falatkából, mert nagyon ízlik. Kérdésemre a házigazda elárulja: ezek panírozott, olajban sütött giliszták: erre persze felháborodok, és undorodni kezdek Mind a két érzelem őszinte és valóságos, ebben az esetben az utóbbi győz, az undor abból ered, hogy elfogadtunk a környezetünkben uralkodó általános konszenzust, amely szerint gilisztát enni undorító dolog

Min alapszik a tudományos tudás? A bevett nézet szerint a tudományos tudás kísérlet (tapasztalat) és következtetés alapú Régebbi tudományfilozófusok, maguk a tudósok és legtöbbször a laikus is így tekint a tudományra DE! A tudomány (nagyrészt tapasztalatra épülő) vizsgálata az utóbbi évtizedekben megmutatta, hogy még a tudósok esetében is igaz, hogy az egyedi megismerő tudós) nagyon kevés dolgot tapasztalt meg (kísérlet) vagy következtetett ki „fekete doboz”: készen kapott elméletekkel, módszerekkel, berendezésekkel dolgozik, melyeket bizalmi alapon fogad el Vagyis a tudományos tudásunk jelentős része is közlés alapú A tágabb társadalom számára ez teljes egészében áll: a tudományos tudást, amit a laikus ismer szinte teljesen mások közlései révén ismeri Elhiszünk dolgokat, mert a pszichológia tanár mondta, vagy olvastam az Atkinsonban vagy a National Geographicben, vagy tévében láttuk…

Miért bízunk a tudomány szavában? Nem attól lesz valami megbízható, hogy „jó módszerrel” nyertük: jó módszerrel is lehet rossz eredményre jutni, és rossz módszerrel is jóra Nem is attól, hogy a tudós okos: okos emberek sokszor butaságot beszélnek, a buták meg okosat !!! Hanem, hogy sokan és módszeresen ellenőrizték: a tévedés lehetőségének szisztematikus kizárása A megbízhatóság záloga a közösségi jelleg: a tudományos tudásgyárban a minőségellenőrzés legalább olyan fontos, mint az ismeretgyártás A tudományos tudás létrehozása egy olyan intézményben történik, amely évszázadok óta alakít ki olyan struktúrákat, eljárásokat, amelyek célja a szigorú minőség-ellenőrzés A tudományos tudás megbízhatóságának fő kulcsa az, hogy ez a tudás közösségileg ellenőrzött tudás !!!