Általános és személyiséglélektan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Érzelmek és kultúra összefüggései
Turisztikai szuksegletek
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Általános és személyiséglélektan
Tudatos és tudattalan modern felfogása
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A harmadik erő elméletei
ÉRZELMEK.
Környezetpszichológia III.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Bizalom a szervezetekben
Gordon W. Allport vonáselmélete
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Személyiséglélektan I.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
MOTIVÁCIÓ.
ÉRZELEM EMÓCIÓ.
Fenomenológiai megközelítés
A harmadik erő elméletei
Az érzelem klasszikus elméletei Érzelmi definíciók
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Bevezetés a pszichológiába
Nyolcadik előadás.
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban
CARL ROGERS
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Az idegrendszer vegetatív működése
Az érzelmek.
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Fenomenológiai megközelítés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
Egyéni állapot, válasz a külvilág változásaira
Az emberi agresszió.
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Az érzelmek lexikális megközelítése
Általános és személyiséglélektan
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A személyiség biológiai alapjai
A harmadik erő elméletei
A fenomenológiai perspektíva a személyiséglélektanban
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
KÖRNYÉKI IDEGRENDSZER, ÉRZŐMŰKÖDÉS
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Fenomenológiai megközelítés
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Kognitív és emotív jelentés
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Az idegrendszer vegetatív működése
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Általános és személyiséglélektan Az emberi motivációk és az érzelmek

A Yerkes-Dodson törvény (1908)

Sikerorientáció Sikerkereső Túligyekvő Kudarcfélelem Kudarc elfogadó Hi Sikerkereső Túligyekvő Lo Hi Kudarcfélelem Kudarc elfogadó Kudarckerülő Lo

Az önmegvalósítás Maslow-féle piramisa az ember maga irányítja a viselkedését, a belső természetet a tapasztalat és a tudattalan érzések formálják a harmadik erő koncepció deficit- és növekedés-igények

A szükségletek piramisa (Maslow, 1962) CSÚCS- ÉLMÉNY potencia törvény hierarchia törvény ÖNAKTUA- LIZÁCIÓ ÖNBECSÜLÉS SZERETET ÉS VALAHOVA TARTOZÁS BIZTONSÁGI SZÜKSÉGLETEK FIZIOLÓGIAI SZÜKSÉGLETEK

deficit-igények: olyan dolgokat jelenítenek meg, amelyek a szervezetből hiányoznak fiziológiai biztonság hovatartozás szeretet növekedés-igények: olyan dolgok, melyek belülről fakadóak, ha a deficit-igények kielégítettek: esztétikai igények tudás és megértés

deficit növekedés szabadulni kellemetlen feszültség csökkentése megkönnyebbülés kielégüléskor külső irányítottság mások segítsége szert tenni kellemes feszültség növekedése élvezet kielégüléskor belső irányítottság önmagán segít

Az önmegvalósító személy jellemzői hatékony és pontos észlelés elfogadó spontán és nem mesterkélt problémaközpontú független és autonóm friss látásmód óceánérzés mély kapcsolat néhány személlyel humorérzéke filozofikus és nem ellenséges kreativitás és találékonyság csúcsélmény megtapasztalása

Az érzelmek meghatározása az érzelmek és motivációk kapcsolata az érzelmi állapotok összetevői: vegetatív reakciók kognitív kiértékelés arckifejezések érzelmi reakciók

A vegetatív reakciók az idegrendszer szimpatikus működéséhez kötött a vegetatív arousal megvonása jelentős csökkenést eredményez a szubjektíven átélt érzelmekben ?? mi különbözteti meg az érzelmeket, a különböző fiziológiai mintázatok?

A James-Lange elmélet az autonóm idegrendszer aktivációját mint érzelmet érjük át a kérgi válasz megváltoztatja az izmok és zsigerek állapotát a megváltozott állapotokról új választ kap az agykéreg, ami már nem egyszerűen „érzékelt tárgy”, hanem „emocionálisan érzékelt tárgy” nem azért sírunk, mert szomorúak vagyunk, hanem azért vagyunk szomorúak, mert sírunk

Az érzelem létrejöttének James-Lange féle modellje

A Cannon-Bard érzelem-elmélet Cannon ellenérvei a James-Lange elmélettel szemben: a zsigeri változások hosszú időbeni lefutása nem magyarázza az érzelem azonnali fellépését művi úton előidézett zsigeri változások nem okoznak érzelmeket a zsigerek érzéketlen képletek különböző érzelmek esetén azonos zsigeri változások a perifériás afferensek roncsolása nem befolyásolja az érzelmi viselkedést Ekman és mtsai (1983): különböző mintázatok érzelmekként, melyek viszont hasonlóak kultúrákként

Az érzelem létrejöttének Cannon féle modellje

A kognitív vélekedés, mint összetevő a kognitív kiértékelés nagymértékben felelős a születendő érzelmekért Schachter és Singer (1962):akkor keletkezik érzelem, ha az arousalhoz kognitív címkét rendelünk előfordulhat, hogy nagyon hasonló izgalmi mintázat hátterén az eltérő tapasztalatok miatt különböző érzelmek jönnek létre az adrenalin és teremtett helyzet értelmezése

Schachter és Singer kísérletének vázlata Kísérleti helyzet Tájékoztatott Nem tájékoztatott Érzelmi élmény placebo nincs gyenge adrenalin erős

A kognitív értékelés szerepe az érzelem létrejöttében

A megismerés szerepe az érzelem kialakulásában Lazarus: a megismerés elsődleges az érzelemhez képest Roseman, az érzelem, mint tünetegyüttes: fenomenológiai komponens (szubjektív élmény) fiziológiai komponens gesztus komponens viselkedéses komponens emotivációs komponens (megközelítés vagy elkerülés) Zajonc: az emberi érzelmeket jelentősen befolyásolják az arckifejezések Az arcizmok összehúzódása befolyásolja az agyi vérellátást Az arcizmok megfelelő idejű kitartása az érzelem megjelenését eredményezi A kogníció nem szükséges feltétele egy érzelem kialakulásának

Az elsődleges helyzeti tényezők és következményeik KÍVÁNAOTSSÁG MEGTÖRTÉNIK-E? kívánatos megtörténik nem történik meg öröm érzése bánat, csalódás nem kívánatos aggodalom megkönnyebbülés

A szerelem triarchikus elmélete (Sternberg és Trotter)

Az arckifejezések egyszerű, primitív komponens kulturális generalitás a jellemző jobb agyféltekei lateralizáció, erős specializálódás

Kultúra és az érzelmek biológiai alap a fiziológiai mintázat és az érzelmek azonosításának képessége az alapérzelmek kultúrától függetlenek: biológiai örökletesség nemek szerinti különbségek verbális közlések metakommunikációs elemei: érzelmi tónus a kultúra intézményesíti az alapérzelmek kifejezését és társadalmi kontrollját

A kultúra és alapérzelmek Alapérzelem Mihez kapcsolódik? Intézményesített forma félelem halál és veszteség vallás öröm szexualitás házasság exploráció gyűjtögetés, feldolgozás tudomány és technika

Nyelvi értelmezési szintek az érzelmekben Plutchik: A. szubjektív nyelv: mit érzünk? B. viselkedési nyelv: mit teszünk? C. funkcionális nyelv: mit érünk el vele? a. félelem b. menekülés c. védelem a. öröm b. párosodás c. reprodukció a. düh b. támadás c. destrukció a. undor b. hányás c. visszautasítás