Appletek és Servletek Demeter Lehel 641-es csoport.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
4. alkalom – Hálózat Kezelés
Advertisements

A hálózat működése 1. A DHCP és az APIPA
Adatbázis gyakorlat 1. Szerző: Varga Zsuzsanna ELTE-IK (2004) Budapest
Kliens-szerver architektúra
Hálózati és Internet ismeretek
Felhasználói felületek és üzleti logika Bollobás Dávid ASP.NET
Készítette: Bátori Béla 12.k
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
Webszolgáltatások PHP-ben
Programozás III KOLLEKCIÓK 2..
Többfelhasználós és internetes térkép kezelés, megjelenítés.
© Kozsik Tamás Beágyazott osztályok A blokkstrukturáltság támogatása –Eddig: egymásba ágyazható blokk utasítások Osztálydefiníciók is egymásba.
13.a CAD-CAM informatikus
Sütik. Mi is az a süti? A HTTP-süti egy információcsomag, amelyet a szerver küld a böngészőnek, majd a böngésző visszaküld a szervernek minden, a szerver.
Vizuális modellezés Uml és osztálydiagram UML eszközök
1 Fejlett Programozási Technikák 2. 15/9. Fejlett Programozási Technológiák 2. 2 Az előző mai előadás tartalma: Számítógépes biztonság Jáva és a biztonság.
Fejlett Programozási Technológiák II. Világos Zsolt 1. gyakorlat.
Számítógép-hálózat • Önálló számítógépek összekapcsolt rendszere
Az e-kereskedelem (e-business)
WEB Technológiák Dr. Pance Miklós – Kolcza Gábor Miskolci Egyetem.
JSP és JavaBean JavaServer Pages és Java Beans Fabók Zsolt Általános Informatikai Tanszék Miskolci Egyetem.
Szombathely Dinamikus WEB programozás: PHP és JSP.
Böngésző programok (Böngészés).
Elektronikus levelezés
Egyszerű webes alkalmazás fejlesztése
WEB Technológiák ISAPI ME Általános Informatikai Tsz. dr. Kovács László.
WEB MES (webes gyártásirányító rendszer)
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Web Application for Resource Planning
LOGO Webszolgáltatások Készítette: Kovács Zoltán IV. PTM.
Hálózat kiépítésével lehetőségünk nyílik más számítógépek erőforrásainak használatára. Osztott háttértár használat: egy számítógép merevlemezének megosztásával.
Az operációs rendszer Az operációs rendszer a számítógépet működtető szoftver, amely a számítógép indulásakor azonnal betöltődik a számítógép memóriájába:
WEB 2.0. Amiről szó lesz… Web átalakulóban, a WEB 2.0 –Újszerű weboldalak… –Első a tartalom! –A felhasználók hatalomátvétele?! –A Web mint platform –
PHP oktatási tapasztalatok
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
APEX BMF, II. félév.
Web Architecture. Development of Computing Architectures Monolithic mainframe programming Client Server Real Client Server Web Programming.
Komoróczy Tamás 1 Java programozási nyelv A nyelv alapjai.
World Wide Web Szabó Péter Számítástechnika-technika IV. évfolyam.
Java web programozás 11..
Az Internet alkalmazásai
Objektumvezérelt rendszerek tervezése
Fejlett Programozási Technológiák II. 2009, Nagy Csaba JSP – Java Server Pages.
HTML ÉS PHP (Nagyon) rövid áttekintés. ADATBÁZISRENDSZEREK MŰKÖDÉSI SÉMÁJA Felh. interakció DB Connector MySQL ? A gyakorlaton:
Illés Zoltán ELTE Informatikai Kar
Objektumorientált alapjai ISZAM III.évf. részére Bunkóczi László.
Java web programozás 7-8..
14. Szóbeli középszintű informatika tétel:
A Windows Server 2003 termékcsalád A Windows Server 2003 termékcsaládnak 4 tagja van: Windows Server 2003, Standard Edition Windows Server 2003, Enterprise.
Webes MES keretrendszer fejlesztése Kiss Miklós Dániel G-5S8 Tervezésvezető: Dr. Hornyák Olivér.
Illés Zoltán ELTE Informatikai Kar
Java web programozás 5..
Készítette: Derecskei Nikolett
OpenCMS programozói bevezetés Krizsán Zoltán iit me.
A böngészőprogram használata. A böngészők értelmezik a html nyelvet, a javascript kódokat és a php kódokat is. Majd ezeket lefuttatja, és azok alapján.
Java web programozás 6..
2. Operációs rendszerek.
Grafikus programozás Készítette: Csernok László
Bevezetés az informatikába 11. előadás Internet. Egyetlen nagy egységes elveken működő világhálózat hálózatok összekapcsolása nagy világhálóvá csomagkapcsolt.
.NET FRAMEWORK Röviden Krizsán Zoltán 1.0. Tulajdonságok I Rövidebb fejlesztés 20 támogatott nyelv (nyílt specifikáció) 20 támogatott nyelv (nyílt specifikáció)
Opencms modul fejlesztés Krizsán Zoltán. Modulok fajtái Nincs előírás, csak tipikus tennivalók: –Content type: új típus(oka)t vezet be. –Template: új.
JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam
Assoc. Prof. Ján Gunčaga, PhD. Faculty of Education Catholic University in Ružomberok Nyílt forráskódú szoftverek és IKT az oktatásban.
Hálózatos programok készítése
Információ és kommunikáció
A HTML alapjai Az internet és a web.
Internet és kommunikáció
Internet és kommunikáció
Előadás másolata:

Appletek és Servletek Demeter Lehel 641-es csoport

A Java programozási nyelv 1  egy hagyományos értelemben vett programozási nyelv  objektum orientált, csak objektum orientáltan lehet programozni  megoldható az összes hagyományos programozási feladat, viszont ennél többről van szó  a Világhálóval kapcsolatos problémákat is képes megoldani

A Java programozási nyelv 2  az Internet programozási nyelvének is nevezik  az Interneten script nyelvekkel megoldható a feladatok 80%-a, míg Java - val megoldható a fennmaradt 20% is  viszonylag egyszerű alkalmazásokat írni az Interneten keresztül más gépek felé adatokat továbbítani, dinamikus web oldalakat, felületeket generálni, létrehozni

Appletek 1  az Internetes Java alkalmazások létrehozásának leggyakrabban használt formái az applet alkalmzások  olyan Java programok, amelyek egy weblap keretén belül futnak Java-t támogató böngésző segítségével  egyszerűbbek, mint egy valódi Java alkalmazás, amelynek nincs szüksége további alkalmazásokra a futáshoz és egy kliens gépen futnak

Appletek 2  az Internetről bárhonnan betölthetőek és korlátozva vannak sok biztonsági megkötéshez  leginkább reklámcélokra használják az Interneten, mert animációk és hangok egyszerű beillesztését támogatják a weblap keretén belül  futtatásukhoz szükség van egy Java-t támogató böngészőre (Netscape 2.0, IE 3.0, HotJava, PowerBrowser, Mozilla, Opera …) vagy az appletviewer nevű programra, amely hozzátartozik a Java SDK-hoz, valamint szükség van a Java futtatási környezethez (JRE)

Az appletek képességei és korlátai  Java appletek segítségével készíthetünk teljes grafikus kezelőfelületeket  lehetőség van kommunikálni Interneten keresztül a gazdaszerverrel és más appletekkel a formok belül platformtól függetlenül  alapértelmezésben az appletek nem kommunikálhatnak más szerverrel, mint a kezdeményező szerverrel és nem férhetnek hozzá a lokális fájlrendszerhez  a Java-ból hiányzik a pointerkezelés, mert a program számára kiszabott memóriakeretek növelése nem biztonságos

Az appletek biztonsága  a Java biztonsági modellje úgy van fölépítve, hogy a Java appleteket és alkalmazásokat, mint ismeretlen, nem biztonságos objektumokat kezelje melyek egy biztonságos környezetben futnak.  habár a java appleteket nem fogják a közeljövőben sem igazán titkos alkalmazások fejlesztésére használni, a Java biztonsági modell rendkívül biztonságosnak minősül  a bytecode ellenőrző szerepe, hogy ellenőrizzen minden egyes feltöltött Java osztályt  az osztálykezelő (class loader) erősíti a biztonságot irányítva az appletműveleteket futás közben

Java appletek készítése 1  a Java-ból hiányzik a többszörös öröklődés, hogy elkerüljék a C programok túlságosan bonyolult nehezen átlátható voltát, így minden osztálynak csak egy közvetlen őse lehet, amit a Javaban super-nek neveznek  minden applet közös őse az Applet osztály, amely hozzáköti az alkalmazást a browser-hez  Egy applet életciklusa négy fontos eseményen megy keresztül: - inicializálás, start, megállás (stop), megszűnés (destroy)  ezen négy esemény megfelel az Applet osztály négy metódusának

Java appletek készítése 2  init()– akkor hívódik meg, amikor az applet először töltődik be. Az applet életciklusa során csak egyszer  start()– az inicializálás után hajtódik végre, valamint minden egyes alkalomkor, amikor az applet újraindul. Ez olyankor történik, ha a felhasználó átvált egy másik browser ablakra vagy alkalmazásra, mint amely az appletet tartalmazza, majd később visszavált.

Java appletek készítése 3  stop()– akkor hajtódik végre, ha az appletet tartalmazó ablak megszűnik aktívnak lenni. Ilyenkor szünetel az applet futása  destroy()– ha az applet teljesen befejezi futását. Általában akkor következik be, ha a felhasználó kilép a browserből vagy az applet frissítődik a host szerverről. Arra lehet használni, hogy fölszabadítsuk a lefoglalt erőforrásokat, pl. threadek vagy adatbázis kapcsolatok

Java appletek készítése 4  fordítás után class kiterjesztésű fájl(ok) jönnek létre  a Java futtatási környezet végre tudja hajtani  az appleteket egy weblap keretén belől az HTML tag code atributumának beállításával lehet meghívni vagy az appletviewer nevű program segítségével, amely hozzátartozik a Java SDK-hoz  Példa szöveg ha nincs java támogatottság

Java appletek készítése 5  az appletek kommunikálhatnak egymás között ha: - megosztják ugyanazt a browser ablakot - megosztják ugyanazt a browser ablakot - a browser két különböző ablakában futnak - két különböző kliens browseren futnak - különböző szerverről voltak betöltve

Servletek 1  a Netscape és Microsoft különféle próbálkozásaira a szerver-oldali Java programozásra a JavaSoft kifejlesztette a Servlet API-t standard szerver-oldali Java eszközként  a servlet egy speciális Java program, amely egy webszerverrel szorosan együttműködve a szerver oldalon lehetővé teszi HTML oldalak dinamikus létrehozását és paraméterezését különböző átviteli (például HTTP) protokollon keresztül

Servletek 2  a servlet ugyanaz a webszervernek, mint egy applet a böngészőprogramnak, csak nem rendelkezik grafikus felhasználói felülettel  erre nincs is szükség, mivel a servletek - mint a név is mutatja - csakis szerver funkciókat képesek elvégezni  pontosabban a webszerver funkcionalitását lehet velük kibővíteni, mert ha egy kliens olyan HTML oldalt kér a webszervertől, amit egy servlet állít elő, akkor a webszerver tulajdonképp csak továbbküldi a kérést a servlet felé, majd a servlet által generált oldalt továbbítja a kliensnek  a servleteket tehát lehet ügy tekinteni mint platformfüggetlen pótlását a CGI-nek.

Servletek 3  egy nagyon fontos előnye a servleteknek a CGI-vel szemben a gyorsaság. A CGI programokkal ellentétben, a servletet csak egyszer kell betölteni a memóriába és ez után innen használódnak az inicializálás után  servletek threadként keletkeznek, és természetüktől fogva többszálasak (multithreaded)  platformfüggetlenek  a Java Server Page (JSP) tehnológia a servlet tehnológia kiterjesztése, amely speciálisan a HTML és XML támogatására készült. A JSP tehnológia egyszerűbbé teszi a kötött, statikus template és a dinamikus tartalom egybeágyazását

Servletek 4  a servletek tudnak válaszolni minden típusú (socket) kérésre, általában Web szerverekhez kapcsolódó alkalmazások kibővítésére használják, ezekhez az alkalmazásokhoz a Java Servlet tehnológia külön specifikus osztályszerkezetet nyújt  a javax.servlet és javax.servlet.http csomagok tartalmazzák a servletek írásához szükséges interfészeket meg osztályokat  a servlet a webszerveren futó servlet engine-el kéréseken (request) és válaszokon (response) keresztül kommunikál  a kliens program, amelyet bármely programozási nyelvben meg lehet írni kérést küld a webszervernek, amelyet a webszerver servlet engine-e feldolgoz és továbbküld a servlet felé. Ezután a servlet visszaküld egy választ, amely majd a web szerveren keresztül eljut a kliensig

Servletek 5  a servletek futtatásához szükség van egy servleteket támogató Web szerverre. (pl. Apache TomCat, Sun iPlanet) az ilyen engine-ket servlet konténereknek is nevezik  minden servletnek szükséges implementálnia a Servlet interfészt, amely definiálja a servlet életciklusának metódusait. A HttpServlet osztály kibővítésével lehetőségünk van HTTP specifikus szolgáltatásokat elérni (doGet, doPost)

Servletek 6  ha nem létezik a servlet egy futó példánya, akkor: – betölti a servlet osztályt – létrehozza a osztály egy példányát (instance) – meghívja ennek az init() metódusát  meghívja a service() metódust, átadva egy kérés (request) és válasz (response) objektumot  végül, ha a konténer-nek szüksége van a servlet eltávolítására, meghívja ennek a destroy() metódusát  a servlet életciklusainak követését valamint az ezekbe való beavatkozást listener objektumok segítségével lehet megoldani, melyeknek metódusai kötődnek a servlet eseményeihez.

Servletek 7 A servletek nem csak HTTP szerverek programozására alkalmasak, hanem FTP, Gopher, Telnet, Mail és más szolgáltatások programozására, vagyis bármely közismert socket-orientált szervert támogatja.

Köszönöm a figyelmet!