Alkotmány és alaptörvény Kormányzati és politikai döntéshozatal 2012-03-12  kurtán 2012.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény Szent Korona alapú jogrendszer.
Advertisements

A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Magyarország Alaptörvénye
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Mentortanárképzés eLearning támogatása
A Fővárosi Törvényszék
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
A Magyar Köztársaság államszervezete
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
alkotmány – állam- és kormányformák
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
A veszélyhelyzet kihirdetésének körülményei és tartalma Jogszabályi háttér: § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Diplomáciai protokoll
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer Alaptörvény - vázlat Alaptörvényvázlat.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer Rövid indoklás.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer Alaptörvény szintű főtörvények.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Válságkezelő rendszere
Magyarországon független, demokratikus jogállami berendezkedés, azaz független, alkotmányos demokrácia van, amelyben a közigazgatás részeként funkcionáló.
Készítette:Makra Betti Dátum:
Juhász László százados
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Előadó: Horváth Attila alezredes szeptember 15.
Közigazgatási ismeretek az országgyűlés és szervei, a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság, a bírósági szervezet és az igazságszolgáltatás szervei,
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A Magyar Köztársaság államszervezete. A magyar parlamentarizmus története a modern polgári nemzetállam kialakulása liberális.
Rendszerváltás Diktatórikus államberendezkedés demokráciává alakul Magyarországon ezt a folyamatot rendszerváltásnak nevezzük. Magántulajdon Hosszú,
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Az ügyészi szervezet és feladatok
Minisztériumok, központi közigazgatás
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
Társadalomismeret II. félév.
Az EU intézményrendszere
A végrehajtó hatalom (államfő és kormány)
A jogforrási rendszer II.
A Fővárosi Törvényszék
A magyar kormányzati rendszer
az összeférhetetlenségre vonatkozó magyar szabályozás bemutatása
Előadás másolata:

Alkotmány és alaptörvény Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012

Fontos jogszabályok  Alkotmány  Házszabály  Kormány ügyrendje

Az 1989-es alkotmánymódosításhoz vezető út Ellenzéki Kerekasztal ( / ) Bajcsy-Zsilinszky Társaság Fidesz FKGP MDF Magyar Néppárt Magyar Szociáldemokrata Párt SZDSZ Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája KDNP

Az 1989-es alkotmánymódosításhoz vezető út Nemzeti Kerekasztal ( / ) EKA 3. Oldal MSZP

Az 1989-es alkotmánymódosításhoz vezető út Harmadik Oldal Hazafias Népfront Szakszervezetek Országos Tanácsa Demokratikus Ifjúsági Szövetség (A Kommunista Ifjúsági Szövetség utódszervezete) Magyar Nők Országos Szövetsége Münnich Ferenc Társaság Magyar Ellenállók és Antifasiszta Szövetsége Baloldali Alternatíva Egyesület

Az 1989-es alkotmánymódosításhoz vezető út Sarkalatos törvények 1. Alkotmánymódosítás 2. Alkotmánybíróságról szóló törvény 3. Pártokról szóló törvény 4. választójogi törvény 5. Büntetőtörvénykönyv módosítása 6. Büntetőeljárási törvény módosítása

Különbség sztálinista és demokratikus alkotmányok között 1. A kommunista párt vezető szerepe 2. A társadalmi tulajdon dominanciája 3. A hatalom egységének elve 4. Az állampolgári/emberi jogok garanciáinak hiánya

Különbség sztálinista és demokratikus alkotmányok között 1. A kommunista párt vezető szerepe 2. A társadalmi tulajdon dominanciája 3. A hatalom egységének elve 4. Az állampolgári/emberi jogok garanciáinak hiánya 1. Pluralizmus mint alapelv 2. Magántulajdon dominanciája 3. A hatalom megosztásának elve 4. Az állampolgári/emberi jogok intézményes garanciái

Az alkotmány által rögzített intézmények  Országgyűlés  Köztársasági elnök  Alkotmánybíróság  Országgyűlési biztosok  Állami Számvevőszék  Költségvetési Tanács  Nemzeti Bank  Kormány  Fegyveres erők, rendőrség  MK Legfelsőbb Bírósága  MK Legfőbb ügyésze

Az Országgyűlés jogkörei (1) a) megalkotja és módosítja Magyarország Alaptörvényét; b) törvényeket alkot; c) elfogadja a központi költségvetést, és jóváhagyja annak végrehajtását; d) felhatalmazást ad a feladat- és hatáskörébe tartozó nemzetközi szerződés kötelező hatályának elismerésére; e) megválasztja a köztársasági elnököt, az Alkotmánybíróság tagjait és elnökét, a Kúria elnökét, a legfőbb ügyészt, az alapvető jogok biztosát és helyetteseit, valamint az Állami Számvevőszék elnökét; f) megválasztja a miniszterelnököt, dönt a Kormánnyal kapcsolatos bizalmi kérdésről; g) feloszlatja az alaptörvény-ellenesen működő képviselő-testületet; h) határoz a hadiállapot kinyilvánításáról és a békekötésről; i) különleges jogrendet érintő, valamint katonai műveletekben való részvétellel kapcsolatos döntéseket hoz; j) közkegyelmet gyakorol; k) az Alaptörvényben és törvényben meghatározott további feladat- és hatásköröket gyakorol.

Az Országgyűlés jogkörei g) dönt a hadiállapot kinyilvánításáról és a békekötés kérdéséről; h) hadiállapot vagy idegen hatalom fegyveres támadásának közvetlen veszélye (háborús veszély) esetén kihirdeti a rendkívüli állapotot, és Honvédelmi Tanácsot hoz létre; i) az alkotmányos rend megdöntésére vagy a hatalom kizárólagos megszerzésére irányuló fegyveres cselekmények, továbbá az élet- és vagyonbiztonságot tömeges méretekben veszélyeztető, fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett súlyos erőszakos cselekmények, elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség esetén (a továbbiakban együtt: szükséghelyzet) szükségállapotot hirdet ki; j) az Alkotmányban meghatározott esetek kivételével dönt a Magyar Honvédség országon belüli vagy külföldi alkalmazásáról, külföldi fegyveres erők magyarországi, vagy az ország területéről kiinduló alkalmazásáról, a Magyar Honvédség békefenntartásban való részvételéről, külföldi hadműveleti területen végzett humanitárius tevékenységéről, valamint a Magyar Honvédség külföldi, illetve a külföldi fegyveres erők magyarországi állomásozásáról;

A köztársasági elnök jogkörei (3) A köztársasági elnök a) képviseli Magyarországot; b) részt vehet és felszólalhat az Országgyűlés ülésein; c) törvényt kezdeményezhet; d) országos népszavazást kezdeményezhet; e) kitűzi az országgyűlési képviselők, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választását, valamint az európai parlamenti választás és az országos népszavazás időpontját; f) különleges jogrendet érintő döntéseket hoz; g) összehívja az Országgyűlés alakuló ülését; h) feloszlathatja az Országgyűlés; i) az elfogadott törvényt az Alaptörvénnyel való összhangjának vizsgálatára megküldheti az Alkotmánybíróságnak, vagy megfontolásra visszaküldheti az Országgyűlés; j) javaslatot tesz a miniszterelnök, a Kúria elnöke, a legfőbb ügyész és az alapvető jogok biztosa személyére; k) kinevezi a hivatásos bírákat és a Költségvetési Tanács elnökét; l) megerősíti tisztségében a Magyar Tudományos Akadémia elnökét; m) kialakítja hivatala szervezetét.

A köztársasági elnök jogkörei (4) A köztársasági elnök a) az Országgyűlés felhatalmazása alapján elismeri a nemzetközi szerződés kötelező hatályát; b) megbízza és fogadja a nagyköveteket és a követeket; c) kinevezi a minisztereket, a Magyar Nemzeti Bank elnökét, alelnökeit, az önálló szabályozó szerv vezetőjét és az egyetemi tanárokat; d) megbízza az egyetemek rektorait; e) kinevezi és előlépteti a tábornokokat; f) törvényben meghatározott kitüntetéseket, díjakat és címeket adományoz, valamint engedélyezi külföldi állami kitüntetések viselését; g) gyakorolja az egyéni kegyelmezés jogát; h) dönt a feladat- és hatáskörébe tartozó területszervezési kérdésekben; i) dönt az állampolgárság megszerzésével és megszűnésével kapcsolatos ügyekben; j) dönt mindazokban az ügyekben, amelyeket törvény a hatáskörébe utal. (5) A köztársasági elnöknek a (4) bekezdésben meghatározott minden intézkedéséhez és döntéséhez a Kormány tagjának ellenjegyzése szükséges. Törvény rendelkezhet úgy, hogy a törvény által a köztársasági elnök hatáskörébe utalt döntéshez ellenjegyzés nem szükséges.

A köztársasági elnök jogkörei (4) A köztársasági elnök a) az Országgyűlés felhatalmazása alapján elismeri a nemzetközi szerződés kötelező hatályát; b) megbízza és fogadja a nagyköveteket és a követeket; c) kinevezi a minisztereket, a Magyar Nemzeti Bank elnökét, alelnökeit, az önálló szabályozó szerv vezetőjét és az egyetemi tanárokat; d) megbízza az egyetemek rektorait; e) kinevezi és előlépteti a tábornokokat; f) törvényben meghatározott kitüntetéseket, díjakat és címeket adományoz, valamint engedélyezi külföldi állami kitüntetések viselését; g) gyakorolja az egyéni kegyelmezés jogát; h) dönt a feladat- és hatáskörébe tartozó területszervezési kérdésekben; i) dönt az állampolgárság megszerzésével és megszűnésével kapcsolatos ügyekben; j) dönt mindazokban az ügyekben, amelyeket törvény a hatáskörébe utal. 5) A köztársasági elnöknek a (4) bekezdésben meghatározott minden intézkedéséhez és döntéséhez a Kormány tagjának ellenjegyzése szükséges. Törvény rendelkezhet úgy, hogy a törvény által a köztársasági elnök hatáskörébe utalt döntéshez ellenjegyzés nem szükséges.

A köztársasági elnök jogkörei (6) A köztársasági elnök a (4) bekezdés b)– e) pontjában foglaltak teljesítését megtagadja, ha a jogszabályi feltételek hiányoznak, vagy alapos okkal arra következtet, hogy az az államszervezet demokratikus működésének súlyos zavarát eredményezné. (7) A köztársasági elnök a (4) bekezdés f) pontjában foglaltak teljesítését megtagadja, ha az az Alaptörvény értékrendjét sértené.

A kormány jogkörei (1) A Kormány a végrehajtó hatalom általános szerve, amelynek feladat- és hatásköre kiterjed mindarra, amit az Alaptörvény vagy jogszabály kifejezetten nem utal más szerv feladat- és hatáskörébe. A Kormány az Országgyűlésnek felelős. (2) A Kormány a közigazgatás legfőbb szerve, törvényben meghatározottak szerint államigazgatási szerveket hozhat létre. (3) Feladatkörében eljárva a Kormány törvényben nem szabályozott tárgykörben, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján rendeletet alkot. (4) A Kormány rendelete törvénnyel nem lehet ellentétes.