Közoktatás-értékelési Programok Főosztálya ÉRETTSÉGI 2008. MÁJUS-JÚNIUS Oktatási Hivatal Közoktatás-értékelési Programok Főosztálya Pongrácz László főosztályvezető
Változások a jogszabályokban (1) 40/2002. (V. 24.) OM rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről www.oktatasihivatal.gov.hu § §
Tartalmi követelmények rész Tartalmi követelmények Változatlan Egységes forma Egységesített tartalmi elemek Vizsgatárgy-specifikus elemek II. rész A vizsga leírása
Példaként a történelem vizsgatárgyban II. A VIZSGA LEÍRÁSA A vizsga részei A vizsgán használható segédeszközök Középszint Emelt szint Írásbeli vizsga Szóbeli vizsga A vizsgázó biztosítja középiskolai történelmi atlasz NINCS II. részhez vizsgázónként szükséges a középiskolai történelmi atlasz A vizsgabizottságot működtető intézmény biztosítja legalább három példány helyesírási szótár
Példaként a történelem vizsgatárgyban Nyilvánosságra hozandók Középszint Emelt szint Írásbeli vizsga Szóbeli vizsga Anyag NINCS tematika Mikor? jogszabály szerint
Példaként a történelem vizsgatárgyban KÖZÉPSZINTŰ VIZSGA Középszint Írásbeli vizsga Szóbeli vizsga 180 perc 15 perc Feladatsor Egy problémaközpontú tétel kifejtése Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok megoldása Szöveges (kifejtendő) feladatok megoldása 45 pont 90 pont 60 pont Általános szabályok Az írásbeli feladatlap formai jellemzői Az írásbeli feladatlap tartalmi jellemzői
Példaként a történelem vizsgatárgyban Az írásbeli feladatlap értékelése Problémamegoldó feladat Elemző feladat A feladat megértése kb. 20% Kompetenciák szerint pl.: - források használata, - szaknyelv alkalmazása, - tájékozódás térben és időben, kb. 70% kb. 60% - eseményeket alakító tényezők feltárása, - problémaközpontú feldolgozás. Megszerkesztettség, nyelvhelyesség kb. 10% Az előírásnak nem megfelelő feladatválasztás esetén az alábbiak szerint kell eljárni: - ha a vizsgázó választása egyértelmű, de rossz, akkor úgy kell értékelni, hogy a legkisebb pontveszteség érje; - ha a vizsgázó választása nem egyértelmű, és négy-öt feladatba is belekezd, akkor az elsőként megoldott feladattól indulva, a jó választási szabályok alapján sorrendben kell a feladatokat értékelni (pl. 1., 3., 6. vagy 2., 5., 8.); - ha a vizsgázó választása nem egyértelmű, és mindegyik feladatba belekezd, akkor az 1., 3., 8. feladatok megoldását kell értékelni.
Példaként a történelem vizsgatárgyban Szóbeli vizsga A szóbeli tételsor formai jellemzői A szóbeli tételsor tartalmi jellemzői A szóbeli vizsgarész értékelése Az értékelés az egyes tételekhez - az alábbi szempontok alapján készített - értékelési útmutató alapján történik. A szóbeli tételek értékelési útmutatóit a vizsgabizottságot működtető intézmény készíti el. A feladat megértése, tématartás, a lényeg kiemelése 12 pont Tájékozódás térben és időben 6 pont A szaknyelv alkalmazása Források használata és értékelése Az eseményeket alakító tényezők feltárása, történelmi események és jelenségek problémaközpontú bemutatása 18 pont Világosság, nyelvhelyesség, a felelet felépítettsége Összesen 60 pont
Példaként a történelem vizsgatárgyban EMELT SZINTŰ VIZSGA Emelt szint Írásbeli vizsga Szóbeli vizsga 240 perc 20 perc Feladatsor Egy problémaközpontú tétel kifejtése I. Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok megoldása II. Szöveges (kifejtendő) feladatok megoldása 90 perc 150 perc 44 pont 46 pont 90 pont 60 pont
Minden szaktanárnak MEG KELL néznie!!!! www.oktatasihivatal.gov.hu § §
Változások a jogszabályokban (2) 100/1997. Korm. rendelet (az érettségi vizsga vizsgaszabályzata) + a vizsgatárgyak általános követelményei www.oktatasihivatal.gov.hu § §
OKTV/SZÉTV - érettségi Korábbi versenyeredmények Versenyeredmények 2007/2008 Későbbi versenyeredmény Érettségi vizsgaeredményre már nem jogosít, felvételi többletpontra igen! Versenykiírás – átváltási szabályok 2007/2008 2007/2008 tavaszi vizsgaidőszak Későbbi érettségi vizsgaidőszakok Érettségi rendszer
Kik szerezhetnek érettségi bizonyítványt idegen nyelvi érettségi vizsga nélkül? 1. Akik a felnőttoktatásban nem a nappali oktatás munkarendje szerint készülnek fel, utoljára a 2009. október-novemberi vizsgaidőszakban. 2. Akinek a tanulói jogviszonya megszűnésének időpontjában hatályos érettségi vizsgaszabályzat rendelkezései szerint nem kellett idegen nyelvből érettségi vizsgát tennie.
Kik szerezhetnek érettségi bizonyítványt magyar nyelv és irodalom érettségi vizsga nélkül? 1. Ha a vizsgázó nem magyar állampolgár és anyanyelve nem magyar... a magyar nyelv és irodalom vizsgatárgy helyett magyarból, mint idegen nyelvből tehet kötelező érettségi vizsgát. 2. Aki a középiskolai tanulmányai befejezését megelőző négy tanév közül legalább hármat nem a magyar közoktatási rendszerben végzett… VAGY
Egyéb változások… A gyakorlati vizsgarész szóbeli vizsgarésszel való pótlásának egyértelmű szabályozása. Bizonyítvány – tanúsítvány egységes kezelése. Általános követelmények (művészettörténet, dráma, filozófia, belügyi rendészeti ismeretek). Új kötelező záradékok (régiek törlése, pl. SNI). Adminisztráció csökkentése.
A vizsgák ellenőrzése
A vizsgák ellenőrzése Személyes helyszíni ellenőrzés: - írásbeli vizsgák - szóbeli vizsgák - emelt szintű szóbeli vizsgák Az elektronikus adatbázis folyamatos ellenőrzése: - a szoftver nem hoz döntést, csak segíti azt - a ”furcsa” jelentkezések kiszűrése - bizonyítvány/tanúsítvány sorszámok ellenőrzése A vizsganyilvántartás utólagos ellenőrzése: - záradékolás hiánya - vizsgaidőszakok közötti bizonyítvány/tanúsítvány sorszám egyezések
Jellegzetes adminisztrációs hibák 1. A jelentkezők személyes adatainak pontatlan rögzítése. 2. Nem kerültek rögzítésre a korábbi érettségi vizsgaidőszakokban már megszerzett, a jelentkező korábbi törzslapkivonatán szereplő sikeres („beszámítós”) vizsgák. 3. A beszámítós vizsgák esetében sokszor nem kerültek rögzítésre a törzslapkivonat záradékaiból kiolvasható egyéb vizsgakörülmények (pl. mentességek). 4. A hagyományos tárgyak hibás rögzítése. 5. A „hasonló” hangzású vizsgatárgyak felcserélése. 6. Vizsgaváltozatok hibás rögzítése (pl. rajz és vizuális kultúra). 7. Az érettségiző alapadatainál elmaradt a „IV. A középiskolai tanulmányok befejezésének időpontja, helyszíne:” rész kitöltése. 8. A 2004/2005. tanév május-júniusi érettségi vizsgaidőszakában év végi jegy alapján megszerzett matematika eredmény nem megfelelő rögzítése. 9. Nyelvvizsga-bizonyítvány alapján megszerzett emelt szintű érettségi eredmények nem megfelelő adminisztrációja.
Adatmódosítási kérelmek A vizsgaidőszak során az intézmények által módosítható adatok köre változik, ezért elengedhetetlen az útmutatók tanulmányozása. 2. Alapadat módosítások elektronikus kezelése. 3. A vizsgajelentkezést érintően mindig az aktuális dokumentumok használata. 4. Indokolatlan vizsgajelentkezés módosítási kérelmek: meggondolta magát… kéri az OH-t, hogy hozzon határozatot, OKTV eredmények rögzítése, írásbeli helyett szóbeli engedélyezése…
Adatmódosítási kérelmek (statisztika) összesen: 1138 érettségiztető telephely NEM érkezett kérvény az intézmények 35%-ától!!!! 576 olyan intézmény volt, ahonnan legfeljebb 4 db, összesen 1102 kérvény érkezett, azaz az intézmények 50%-a a kérvények 45%-át produkálta! 49 olyan intézmény volt, ahonnan legalább 10 db, összesen 743 kérvény érkezett, azaz az intézmények 4%-a a kérvények 28%-át produkálta!
Tanácsok a jelentkeztetéshez 1. Az írásbeli vizsgaidőpontok ütközése (változások a megszokott időrendben). 2. Az érettségi és a felvételi vizsgatárgyak „egyeztetése”. 3. A „túlvállalás” elkerülése. 4. Előrehozott vizsgák és osztályozó vizsgák. 5. A „beszámítós” vizsgák rögzítése (záradékok!). 6. A mentességek kezelése. 7. A személyes adatok rögzítése csak a megfelelő hivatalos dokumentumok alapján. 8. A jelentkezésekről visszaigazolás készítése.
A mentességek kezelése
Mentességek középszinten 2006. 2007. Írásbeli helyett szóbeli 1216 1349 Mentesül egy vizsgatárgy alól 874 1128 Mentesül az értékelés egy részlete alól 781 956 A szóbelit írásban teljesíti 102 124 Mentesül egy vizsgarész alól 36 37 A gyakorlati helyett szóbeli - 59 Összesen: 2982 3653 0,69% 0,82% Írásbeli helyett szóbeli (pl. hiányzás miatt) 180 166 0,042% 0,037%
Mentességek emelt szinten 2006. 2007. Írásbeli helyett szóbeli 63 52 Mentesül egy vizsgatárgy alól 0 1 Mentesül az értékelés egy részlete alól 44 28 A szóbelit írásban teljesíti 6 2 Mentesül egy vizsgarész alól 0 1 A gyakorlati helyett szóbeli - 6 Összesen: 113 90 0,24% 0,24% Írásbeli helyett szóbeli (pl. hiányzás miatt) 75 53 0,16% 0,14%
Tanulói észrevételek Az emelt szintű írásbeli dolgozatok javításával kapcsolatban tett tanulói észrevételek száma néhány vizsgatárgy esetében (2005. – 2006. – 2007.) Vizsgatárgy Beadványok száma Írásbeli dolgozatok száma % Magyar nyelv és irodalom 627 1187 814 3326 6251 4259 18,85 18,99 19,11% Történelem 731 1660 1595 5720 11617 8991 12,78 14,29 17,73% Matematika 287 657 282 3603 6408 4126 7,97 10,25 6,83% Biológia 543 855 741 3331 5530 5239 16,30 15,46 14,14% Fizika 125 149 142 1014 1745 1348 12,33 8,54 10,53% Angol nyelv 109 145 123 3561 3956 3880 3,06 3,67 3,17% Kémia 77 218 236 962 1814 1814 8,00 12,02 13,01% összesen 2 770 5485 3933 26 711 46021 29657 10,37 11,92 13,26%
A tanulói észrevételek bírálatának eredménye Az eredeti értékelés helybenhagyva Pontszám emelkedés Pontszám csökkenés 2005. 27% 72% 1% 2006. 30% 68% 2% 2007. 67,5% 2,5%
Az eredményekről…
Az összes középszintű vizsgaeredmény megoszlása 2005-ben, 2006-ban és 2007-ben (mentességek nélkül)
Az összes emelt szintű vizsgaeredmény megoszlása 2005-ben, 2006-ban és 2007-ben (mentességek nélkül)
A középszintű vizsgaeredmények összehasonlítása korábbi vizsgarendszer – 2005. – 2006. – 2007. Magyar 88480 89998 Történelem 84801 86001 Matematika 88313 89545
Közoktatás-értékelési Programok Főosztálya Sikeres vizsgaszervezést és eredményes vizsgákat kíván az Oktatási Hivatal Közoktatás-értékelési Programok Főosztálya valamint a regionális igazgatóságok! www.oktatasihivatal.gov.hu