Az ellátási láncok biztonsága

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
A globális világgazdaság regionális átrendeződése
A Turizmus sajátosságai a marketingben
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A kritikus infrastruktúra biztonsági aspektusai a MOL-nál
Business Process Outsourcing © Arthur Andersen 2001 Szolgáltató központok a harmadik évezredben Várnai Éva partner Andersen, Vezetési tanácsadás.
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
Pannon Logisztikai Klaszter. Nyugat-Dunántúli Régió.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Horváth Miklós Magyar Logisztikai Klaszter
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Logisztika 6.előadás.
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
Természeti erőforrások védelme
Előnyök és alkalmazási területek
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Új törekvések a logisztikaiközreműködésben
1 Logisztika Szakirány – II. 2. téma Vállalkozási rendszerek átszervezése Bp.2008.febr. Prof.Dr.Knoll Imre.
Logisztika bevezető elemek.
III. A logisztika jövője
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
B ÉRES G YÖRGY Gazdasági főigazgató Az egészségügy háttérszolgáltatásának és egyéb népgazdasági ágazatoknak a kapcsolata március 31.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Logisztikai kontrolling
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot érintő vállalati önszabályozás perspektívái Verseny és Szabályozás MTA KRTK Közgazdaság-tudományi.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Tartalom  Infrastruktúra meghatározása  Infrastruktúrák osztályozása  Kritikus információs infrastruktúrák  Információs infrastruktúrák támadása és.
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Új agrárlogisztikai trendek és a bővített ellátási lánc
KNOLL-FÉLE „Innovációs ellátási lánc” --modell 10-- Ellátási láncok,bővítésük és gazdasági elemzésük
alapok és fejlesztési modellek
Együttműködési lehetőségek az Észak- adriai kikötők és a Nyugat-Dunántúli regionális logisztikai szereplők között PBN Szombathely.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kereskedelmi vagyonvédelem aktuális kihívásai OKSZ-OKÉ OKSZ-OKÉ
Kovács László Nemzeti Közszolgálati Egyetem
„A metrók biztonsági kockázatai és terrorfenyegetettsége” Horváth Attila CSc A kutatás az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támogatásával készült.
Vállalkozásmenedzsment I.
GÁZPIACI HELYZETKÉP A FÖLDGÁZIPAR STRATÉGIAI KÉRDÉSEI 2007 május.
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
Biztonságvédelmi és autóipari klaszterek együttműködésének lehetőségei hazai és nemzetközi téren.
Operatív menedzsment és versenyképesség
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Előadás másolata:

Az ellátási láncok biztonsága Dr. habil Horváth Attila alezredes, tanszékvezető, egyetemi docens NKE HHK KLI Műveleti Logisztikai Tanszék TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások

Mindig bölcs dolog előrenézni, de nehéz messzebbre tekinteni, mint ameddig ellátunk” W.S. Churchill TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások

Értelmezési problémák Zavaró tényezők, eltérő megfogalmazások és megközelítések: biztonság terrorizmus, kritikus infrastruktúra védelem, kockázat, veszélyeztetettség, ellátási lánc, logisztika …. TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 3

Kiindulási alapok I. Tény és nem lehet figyelmen kívül hagyni: globalizált ipar és termelés, globális elosztási rendszerek, globális kereskedelem, globális pénzügyek, növekvő multinacionális vállalatok Az üzleti érdek és a biztonság ellentéte? TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 4

Logisztikai folyamatok az ellátási láncban Gyártás Nyers anyagok Beszerzés beszállítók Elosztási rendszerek Vásárlók, felhasználók Beszerzés Gyártás Vevők kiszolgálása Áramlási folyamatok Közlekedési kapcsolatok Telekommunikációs kapcsolatok Forrás: Bowersox et. al TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 5

Az ellátási láncok sérülékenységéről Veszélyforrások: terrorfenyegetettség; természeti- és civilizációs katasztrófák; szabotázsakciók és bűncselekmények; üzemzavarok; balesetek, fegyveres küzdelem (háborúk).  (Megjelenik: a szándékosság, a banalitás, a gondatlanság) Nevess blog TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 6

Néhány példa . TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 7

Érzékeny pontok alapanyag források, beszállítók, ipari létesítmények, gyárak, közlekedési rendszer, elosztó rendszerek kereskedelmi láncok bevásárló központok, egyéb TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 8

Az ellátási lánc biztonsága hiátusok Európában és Magyarországon, szűken értelmezett kérdés, probléma érzékelés csak rendkívüli helyzetekben TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 9

Miért jelent problémás területet? sok szereplő………, nehéz áttekinthetőség, eltérő jogi környezet, vallási, etnikai különbségek, távolsági korlátok, díjak és árak, referenciák megbízhatósága, kapacitási korlátok vs piaci helyzet, stratégiai és taktikai szintű vezetés TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 10

Hol működik az ellátási lánc? Kiindulási alap II. Hol működik az ellátási lánc? a globális térben a regionális térben a lokális térben, cyber térben. Lokális, regionális, nemzeti, subregionális, kontinentális és globális értelmezés szükségessége!!! TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 11

Komplex értelmezés?? Miért van erre szükség? A szektort önmagában kezelve a kockázatok nem értelmezhetők. A kölcsönhatások elemzése nélkül a biztonság nem értelmezhető. TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 12

A komplex értelmezés „bizonyítékai” Példák a kölcsönhatásokra: 2001. szeptember 11. 2010 vulkánkitörés Izlandon, 2011. földrengés és szökőár Japánban. TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 13

„Új” gondolkodásra és módszerekre van szükség rendkívüli helyzetek megelőzése, business as usual! határokon átívelő együttműködés, pl. integrált biztonsági rendszerek, kikötők , terminálok, konténerbiztonság, hosszabbtávú üzleti érdekek vs biztonság, új logisztikai módszerek bevezetése, raktározás technológiák bevezetése, JIT vs biztonság. TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 14

Vitás kérdések Elérhető-e a biztonság:, de miként? Pl. 100%-os konténer ellenőrzés? Következmények? Reális kockázat elemzés? Jobb megoldás, a lényeg az ajtótól az ajtóig hasonló biztonsági szint legyen. TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 15

Következtetések Címszavakban Nemzetközi együttműködés. A kritikus infrastruktúra védelem szektorainak. együttműködése. A tudomány felelőssége. A közreműködők bevonása , (állam, üzemeltetők, tulajdonosok, bérlők fogyasztók). Nyíltság, Közös eljárások kidolgozása. TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 16

Kérdések?? Köszönöm a figyelmet TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások 17