Rítus, performansz, közösség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

Érzelmek és kultúra összefüggései
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Negyedik előadás Március 11
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Népszerű kultúra és magaskultúra
1 A technológia megközelítése a társadalmi összeütközések felől
Nevelés- és oktatásszociológia
Szocializáció Fogalmak:
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Egyéni döntések a szervezetben
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Az emberi tanulás.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Koncepciók, dimenziók az integráció kutatásában
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A deviancia értelmezési kerete
„Reflektorfényben Te állsz”
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Az igazságszolgáltatás szociológiája
„Civil ABC Eger térségében”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
A Blaha Lujza téri Népszínház
Előadás másolata:

Rítus, performansz, közösség

A funkcionalizmustól a kulturális szociológiáig: Jeffrey C. Alexander A szociológiai hagyomány rekonstrukciója: Theoretical Logic in Sociology: Weber, Durkheim, Parsons 20 előadás a 20. századi szociológia meghatározó irányairól. A parsonsi elmélet többdimenziós teljesítményének megtartása és továbbfejlesztése. A mikroszociológiai hullám (szimbolikus interakcionalizmus, fenomenológia, etnometodológia) eredményei és kritikája. Új elméleti hullám (Habermas, Bourdieu, Giddens, Collins) kettősség a rendszer és a cselekvő, a társadalmi cselekvő és a szubjektivitás felfogásában.

Hogyan lehet az egyént olyan cselekvőként bemutatni, aki strukturált mintákat használva cselekszik, esetleges és partikuláris feltételek között. Cultural turn, a jelentés és az értelmezés szerepe. A kultúra mint szöveg. Kulturális szociológia: nem univerzális mintához igazítás, hanem a normák érvényesülése esetleges és partikuláris feltételek és motivációk között. A szemantikától a pragmatikáig, a szövegtől a performanszig. A a beszédaktus elmélet: Austin, Searle, a performatívok. A társadalmi dráma A civil társadalom koncepciója.

Rítus1 <lat. vallási intézkedés, szokás, szertartás> A helyesnek tartott viselkedés társadalmilag szabályozott lefolyása; az előírt mód, ahogyan egy vallásos vagy mágikus cselekményt végre kell hajtani, szokáscselekmény. A rítusok összessége vallási rendszerekben a → kultusz, a népi kultúrában a → szokások (pl. → avatás). A rítus kifejezést a vallás köréből vette át a néprajztudomány és használata nem következetes, van aki csak a vallásos-mágikus szokáscselekményt nevezi rítusnak, mások mindenféle társadalmilag megszabott hagyományos szokáscselekményt rítusnak neveznek, így pl. a katonaság, a politikai élet, a jog stb. rítusairól beszélnek.

Vudu Hat nigériai állampolgárt ítélt különböző hosszúságú börtönbüntetésre egy holland bíróság csütörtökön, mert legalább 140 afrikai lányt kényszerítettek prostitúcióra. Körmöket, vért és ruhadarabokat kellett adniuk a striciknek, hogy vudu szertartáshoz használják fel azokat, ha nem fizetik ki "tartozásaikat". "Vuduval befolyásolták a lányokat" - írja közleményében az ügyészség hozzátéve, hogy vért, körmöket és ruhadarabokat kellett leadniuk. Egy vudu papnak meg kellett ígérniük, hogy visszafizetik az európai utazásukhoz nyújtott "hitelüket", azaz fejenként mintegy 30-60 ezer eurót. "Ez azt jelenti, hogy legalább 3 ezerszer kellett volna szolgáltatást nyújtaniuk. Egy idegen országban, messze az otthontól, kiút nélkül, a vudu átok fenyegetettségében éltek". http://index.hu/kulfold/hirek/2009/12/04/vuduval_kenyszeritettek_prostituciora_a_lanyokat/

Antropológusok, szociológusok Durkheim: A vallási élet elemi formái Arnold van Gennep: Átmeneti rítusok. A materiális átmenet Egyének és csoportok A terhesség és gyermekágy A beavatási rítusok Az eljegyzés és a házasság A temetés Victor Turner: A rituális folyamat. Struktúra és communitas, liminalitás. A társadalmi dráma. A társadalmi átalakulás mint dráma négy szakasza: konfliktus (a norma által vezérelt társadalmi viszonyok megbomlása) – válság – helyreállítási törekvés – az egység újramegteremtése vagy szakadás.

Erving Goffman és az etnometodológia Hogyan hozzuk létre a jelentéseket? Milyen hallgatólagos tudásra, megállapodásra támaszkodik a megértés? A színházi metafora: alakítások, homlokzat, előtér – háttér Szerepjátszás, szerepeltávolítás.

Rítus, J. C. Alexander A kulturális kommunikáció ismétlődő és leegyszerűsített mintái. Integráció szimbolikus kommunikáció révén. Közös hiten alapszik a szimbolikus tartalmak érvényességét és a többiek szándékainak hitelességét illetően. A rítus kötődéseket hoz létre, közösségi identitást teremt.

A rítus az egyszerű és a komplex társadalmakban A közösségi kommunikáció és identitás fenntartásának központi jelentősége. Vallás, kultúra, társadalom Önmagukat játsszák (?) Hierarchizált, közös részvétel Létezik-e a nagyléptékű, komplex (reflektált és fragmentált) társadalmakban, amelyek nyitott konfliktusok körül szerveződnek, tagjai eltérő hitekkel rendelkeznek, gyakran nem értenek egyet cselekedeteik leírásában gyakran nem fogadják el egymás szándékait hitelesnek. Kulturális komplexitás, intézményi differenciálódás, szétszóródott társadalmi hatalom és szegmentálódás.

Hogyan jönnek létre szegmentált, differenciált, egyenlőtlen társadalmak? A redisztribúció, feleslegre termelés, szabadidő szerepe. Az írásbeliség: „az ~ természete lehetőséget teremtett arra, hogy a törvények, normák és szabályok egy általános közönséget szólíthassanak meg, és ne csak időben-térben szemtől-szembe, egy konkrét csoporthoz szóljanak – vagyis megtörténjen az elvonatkoztatás a konkrét helyzetektől.” (Jack Goody)

Az elemek szétválása (defúzió) Az írásbeli előtér-forgatókönyvek elválnak a kollektív háttér-reprezentációktól. A szimbólumteremtés eszközei nem lesznek elérhetők a társadalmi cselekvők jelentős része számára; A központi szimbolikus cselekvéseket végző elit elválik a közönségtől. Mesterséges tervezettség, műveltség.

A dráma megjelenése, a változás önálló jelentősége A rítusokban a jelenségek visszavonatkoztatása a változatlanra, állandóra. „A drámában a nyelv a cselekvésbe oltva van jelen, és a változás e cselekvés következményeként jelenik meg.” A görög színház kialakulása: a bor istenének szentelt vallási rítusokból. A közösséget megtestesítő kórus. A félistenek, evilági hősök történetei is bekerülnek a ditirambusba. Szent és profán keveredése. A mindennapi élet a szimbolikus rekonstrukció tárgyává vált. A színész társadalmi szerepének kialakulása. Theszpiusz

Az esztétikai szféra mint a modernség válasza A magas művészet hitelessége, a befogadó kiemelkedése a mindennapokból. Távolságtartó, koncentrált magatartás. A tömegkultúra válfajai, a részvétel lehetősége.

A kulturális és társadalmi performansz elemei A kollektív reprezentáció rendszerei: háttérszimbólumok és előtér-forgatókönyvek (kódok, narratívák). A mozgás, a beszéd szükségessége Kognitív, érzelmi, morális tartalom, Szereplők Megfigyelők/közönség Helyszín, tárgyak, eszközök Rendezés, színrevitel Hatalom

A társadalmi dráma Társadalmi nyilvánosság, társadalmi dráma? A társadalmi dráma mint a társadalomszervezés fő formája? Amikor egy társadalom komplexebbé válik, a kultúra kritikusabbá, a tekintély kevésbé előíróvá, olyan társadalmi terek nyílnak meg, amelyekben a különböző szerveződéseknek alkudozniuk kell egymással. A társadalmi folyamatok sokkal esetlegesebbé válnak, sokkal nyitottabbak a konfliktusra és a vitára. A komplex társadalmi szerveződés kevésbé kötött rendszereiben a hatalom sokkal nyitottabbá válik a kihívásokra, a szellemi és anyagi javak sokkal könnyebben válnak küzdelem tárgyává, a hatalomért folytatott küzdelem nyitottabb kimenetelű és esetlegesebb lesz. Ezek a drámai küzdelmek gyakran úgy érnek véget, hogy nem stabilizálnak semmilyen forgatókönyvet. Általános polgárosodás: a passzív befogadókból aktívabb, saját értelmezéseket kialakító közösséggé válnak.

Újraegyesítés? A forgatókönyvet érő kihívás: a háttér-reprezentációk és a performansz újraegyesítése Kognitív egyszerűsítés Tér-idő sűrítés Morális feszültség: a bináris ellentétek – szent és profán, jó és rossz - performasza Csavarok és fordulatok: „a darab cselekményébe csavarokat és fordulatokat kell beépíteni, hogy a közönség érdeklődését mindvégig fenn lehessen tartani”. A színrevitel kihívása: a forgatókönyv, a cselekmény és a performatív tér újraegyesítése Az anyagi alap kihívása: a társadalmi hatalom és a szimbólumteremtés eszközei A természetesség kihívása: a szereplő újraegyesítése a szereppel. A befogadás kihívása: a közönség és a performatív szöveg újraegyesítése

„A színész Hamletté válik, az esküt tevő ember elnökké”

Szakosodott társadalmi performerek?

Közösségi integráció Racionalitás – érzelmi, morális Fúzió, újraegyesítés. Civil társadalom

A kétségbeesés mélységeiből: performansz, ellenperformansz és „szeptember 11.” A terrorizmus és az általa képviselt erőszak elméleti megközelítése kevésbé fizikai vagy instrumentális fogalmakban, mint inkább egy komplex performatív mezőben végrehajtott szimbolikus cselekvés különösen borzalmas módjaként. Alexander tézise, hogy a terrorizmus véres és bomlasztó, politikai, társadalmi és morális instabilitást, megfélemlítést előidézni szándékozó törekvései megtörnek a demokratikus civiltársadalom szívósságán, belső ellenálló erején.

Zebrajt A Budapest Korzó csapata Zebrajt néven futóversenyt rendezett a Rákóczi út és a Síp utca keresztelődésében lévő zebrán, hogy felhívják a döntéshozók figyelmét a meglehetősen rosszul kialakított gyalogosátkelőre. Mindössze 12 másodpercig mutat zöldet a lámpa, ennyi idő alatt legfeljebb a fiatalok tudnak átfutni a zebrán. A Budapest Korzó ezt elégelte meg; akciójuk lényege pedig az volt, hogy csakis addig, míg zöldet mutat a lámpa, át kellett futniuk a résztvevőknek az egyik oldalról a másikra. A hét szervező mellett több járókelő is beszállt a versenybe: volt, aki babakocsival vett részt, de több nyugdíjas is feltűzte a rajtszámot. "Ez az akció nem az autósok ellen irányult. Mi nem elvenni akarunk, hanem valamit visszakapni. Azt, hogy emberibb legyen a város és a gyalogosokat is vegyék figyelembe" – mondta a főszervező, aki a sporteseményekhez hasonlóan egy hangosbemondón keresztül közvetítette a zebrafutást.