Kultúra és kultúrák Humánetológia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érzelmek és kultúra összefüggései
Advertisements

NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Etológia.
AZ EMBERI LÉT RENDSZERE KUTATÁSI PROGRAM-VÁLTOZAT Készítette: Seres György 2005.
Csoport munka.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Szociális tanuláselmélet
Szociális tanulás formái
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A SZOCIALIZÁCIÓ.
AZ AGRESSZIÓ.
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
Az emberi tanulás.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Az óvodai gyermekcsoportok szerveződésének és működésének alapjai
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
A posztmoderntől a csupasz majomig
Kultúra és kultúrák Humánetológia
Kultúra és kultúrák A felegyenesedés.
Kultúra és kultúrák Az emberi kultúra mint evolúciós rejtvény.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
Etológia.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Baba Etológia.
Az ember = a tökéletes állat
Námesztovszki Zsolt Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka A TANÍTÓK MEGVÁLTOZOTT SZEREPKÖRE AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOMBAN.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az emberi agresszió.
Csoport, egyszemélyes csoport, család
A CSECSEN HÁBORÚK ÉS A HAN-UJGUR KONFLIKTUS Rigó Márta NT/I (MA) Stratégia és válságkezelés Budapesti Corvinus Egyetem.
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Thomas Piketty Paris School of Economics
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
Előadás és szeminárium Összegzés I.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Pszichológia előadás 2006./2007. tanév őszi szemeszter
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
A szocializáció folyamata
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

Kultúra és kultúrák Humánetológia

Etológia 1973 Orvosi – fiziológiai Nobel-díj Karl von Frisch Konrad Lorenz Nikolaas Tinbergen Csányi Vilmos. 1999. Az emberi természet. Humánetológia. Vince Kiadó Csányi Vilmos. 2006. Az emberi viselkedés. Sanoma

Etológia Tinbergen klasszikus négy szempontja a viselkedés vizsgálatában (1963): mechanizmus: „hogyan” csinálja az állat az adott tevékenységet; funkció: „miért” viselkedik úgy az állat; ontogenezis: hogyan alakul ki és változik az adott viselkedés az állat egyedfejlődése során; evolúció: hogyan alakult ki és változott a vizsgált viselkedés az adott állatfaj törzsfejlődése során (filogenezis).

Öröklött emberi viselkedésformák Újszülötteknél: emlőkeresés, szopóreflex fogóreflex Moro-reflex (veszély, esés esetén) úszóreflex merülési reflex lépegető reflex szemtörlő reflex hangjelzések belső állapotjelzésre kontaktusfelvétel ébredés után, alvási hang, ivó hang, elégedett hang

Öröklött emberi viselkedésformák Újszülötteknél: imitáció (arcjáték, ajakkerekítés, nyelvnyújtás) mosoly (nem pusztán imitáció!) tárgyállandóság koncepció Később törekvés tárgyak megszerzésére agresszív és agresszió-csökkentő viselkedések Kulcsingerek arc- és alakészlelés

Öröklött emberi viselkedésformák Sok ezek közül megtalálható a főemlősöknél is félelemgrimasz, játékarc felmagasodás, meghajlás éberségi gesztusok evés közben

Öröklött emberi viselkedésformák

Öröklött emberi viselkedésformák

A humán viselkedés-komplex A csoportélettel kapcsolatos viselkedési formák: Szociális vonzódás, zárt csoportok Csoporthűség Csökkent és szabályozott belső agresszió „Idegengyűlölet” Táplálékmegosztás Több funkciójú szexualitás Szülői gondoskodás – átruházható

A humán viselkedés-komplex A csoportviselkedés összehangolását szolgáló mechanizmusok Az emóciók szinkronizációja: empátia Hipnotizálhatóság Viselkedési szinkronizáció: imitáció, másolás, tanítás, fegyelmezés, szabálykövetés Érzelmi és viselkedési szinkronizáció: ritmus, ének, zene, tánc, rítus

A humán viselkedés-komplex Konstrukciós képességek Mímelés – érzelem- és gondolatkifejezés Nyelvhasználat Virtuális realitás (absztrakciós készség) Tárgyak használata és készítése Szociális rendszerek Hiedelemrendszerek

A humán viselkedés-komplex Végeredmény: Közös hiedelmek Közös akciók Közös konstrukciók Olyan kontraintuitív következmények is megérthetőek, mint pl. az önfeláldozás Mi a helyzet ma? „megapopuláció” , megszaladási jelenségek, „pszeudocsoportok”, egyszemélyes csoport

Mi az, ami specifikusan emberi? A csoportviselkedés legtöbb eleme csak fokozati eltérést jelent a főemlősökhöz képest A konstrukciós képességek sok esetben viszont radikális újításnak látszanak Legtöbbször a nyelvi képességeket emelik ki – itt viszont túl nagy a szakadék, nehéz megérteni, hogyan alakulhatott ki (lásd erről Merlin Donald elképzeléseit később) Mi a helyzet a szinkronizációs képességekkel?

Mi az, ami specifikusan emberi? A csoportméret Felső határa: táplálékszerzés Alsó határa: védelem a ragadozók ellen Páviánok 60-80 fő, szorosabban, csimpánzok jóval nagyobb területen, lazább csoportokban A csoporttagok közti versengés nagy, a táplálkozás során amennyire lehet, széthúzódnak, veszély esetén összetömörülnek

Mi az, ami specifikusan emberi? Az emberi csoportok A nagy testméret ellenére szoros csoportszerveződés Egy területen 100-150 fő, 30-50 fős primér csoportokba rendeződve Ezek között csoportszintű kapcsolatok Nagyon rég óta (időszakosan) állandó alvóhely Mi tette ezt lehetővé? A legfontosabb a csoporton belüli agresszió csökkentése A legfontosabb ezek közül a táplálékmegosztással és a szexualitással kapcsolatos agresszió elnyomása Ez a többi főemlősnél még igen erős

Mi az, ami specifikusan emberi? Táplálékmegosztás Néhány társas ragadozófajnál is megtalálható A letelepedéssel és a hosszú utódgondozással hozható kapcsolatba (feltétele? következménye?) A szexuális rivalizáció csökkentése A monogámia és a párkötődés kialakulásával Az emberi kultúrák 40%-ában intézményesített a monogámia, a poligámia az azt elfogadó társadalmakban is csak a hierarchia tetején lévőkre jellemző Megváltozott funkciójú szexualitás Általában egy utódra 1-4 aktus jut átlagosan Két kivétel: az ember (~2000) és az oroszlán (~3000) „oroszlánciklus” Az ember esetében megjelenik a párkötő és örömszerző funkció (az utóbbi már a bonobóknál megfigyelhető)

Gondolkodás és utánzás Az ember és a csimpánz összehasonlítása [Victoria Horner kísérlete: http://www.youtube.com/watch?v=nHuagL7x5Wc]

Az ember: tanulógép Erős imitációs hajlandóság: nehéz túlbecsülni a pontos, akaratlagos utánzás szerepét az emberi kultúra kialakulásában Feltételezi a tanító felnőtteket „Forradalom 9 hónapos korban” Michael Tomasello: Gondolkodás és kultúra (Osiris, 2002). Ekkor jelenik meg az ember különleges képessége: a közös figyelmi aktusok megjelenése (a csecsemő-felnőtt-tárgy hármas viszonylatában)

Univerzális tanulógép? „Üres tábla” metafora (S. Pinker) – ez a standard társadalom-tudományi modell A következő órákon árnyaljuk ezt, és megnézzük, hogyan alakulhatott ez ki! kultúra kulturális univerzálék kulturális változatosság természet genetikai egyetemesség genetikai változatosság hasonlóságok különbségek