érvelés, tárgyalás, meggyőzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gazdaságos közlekedésért... Budapest, FORENSIS Autóklub.
Advertisements

A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Köszönöm Neked Szebenyi Judit.
Digitális világ A digitális reklám
Kvantitatív módszerek
Weboldalak észlelése és a bannervakság jelensége
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
4. Kreatív döntéshozatal
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
érvelés, tárgyalás, meggyőzés
A főnév-főnévi összetételek feldolgozásának dekompozíciós és integrációs folyamatai Ladányi Enikő Kognitív tanulmányok MA II. évfolyam.
Sztereogram.
AZ EMBERI MEMORIA.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
Az érvelés.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A GONDOLATTÉRKÉP.
1 1 1.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
Magasabbrendű idegtevékenység
Change blindness Változás -vakság.
A képszerűség szerepe a retorikában
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Meggyőzéstechnika
Nyelvi keretezés.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Általános lélektan Az észlelés.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A Lean és az emberi tényező kapcsolata
A szomatikus marker feltevés
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
A Napóleoni-háborúk, avagy a káoszelmélet alkalmazása a történelemben
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Pszichológiai Ismeretek
A „diszes” problémák korai jelei
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Bepillantás egy boldogabb világba: Anika illúziója és a mozinézők illúziója 10/C.
Pozitív gondolatok.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
A demokrácia problémája a településfejlesztésben Rövid és hosszú távú gondolkodás Miskolc Szegénységellenes Világnap 2014, okt. 17.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Énekel: Zdenka Lorencová
Bölcsességek, aforizmák
Magasabb rendű idegtevékenység
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
A közösség ereje. Mi az e-demokrácia gép? Hogyan működik a gép? Mire szeretnénk használni ezt a gépet? Mi a 42? Kikből áll a 42? Mit szeretne a 42? Miről.
érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
Kognitív és emotív jelentés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Meggyőzés, érvelés
Előadás másolata:

érvelés, tárgyalás, meggyőzés andras.pinter@filozofia.bme.hu http://www.filozofia.bme.hu/

észlelés és emlékezet

az észlelési folyamat tendenciája, hogy egységes alakzat felismerésére törekszik a részletekre akkor irányul a figyelem, ha a felismerés nehézségekbe ütközik

Gestalt pszichológia (alaklélektan) gestalt ≡ alak (német szó) 20. század első fele teljes alakot észlelünk, nem részletekből építjük fel észleléseinket az észlelést vizsgálja az ingerek és élmények hatására mozgás, méret, színek különbözősége a háttértől függően a szerveződés, a mintázat lehet, hogy nem a világban, hanem az elménkben jelenik meg?

Mi van a képen?

Az észlelés aktív és konstruktív (alkotó) folyamat. Az „A betű” előállításához: forgatás kiegészítés Az észlelés aktív és konstruktív (alkotó) folyamat. A jelentéses jel nem közvetlenül a bemeneti ingerből származik, hanem az inger és bizonyos előzetes tudás, belső hipotézisek, elvárások interaktív hatásainak eredménye. az érzéki ingerek valamint belső tudattartalmaink alapján következtetéses eljárás során előálló konstrukció. Azokat a dolgokat ismerjük fel, amelyeket már előzőleg is ismertünk és a dolgokat olyannak ismerjük fel, amilyennek ismertük.

Gaetano Kanizsa - virtuális háromszög Kanizsa (1913-93) trieszt, olasz pszichológus, művész; 70-es években lesz híres az illúziós kontúrról írt írása miatt Adott esetben az észelt mintázatot kiegészítjük a felismeréshez szükséges hiányzó jegyekkel

Ha nincs előismeretünk, akkor bajban vagyunk :S

Mi jellemzi még az észlelésünk? folytonosság: abba az irányba látjuk mozogni az ábrát, amelyik irányba mutat közelség: a közeli ábrákat összetartozóknak ítéljük meg hasonlóság: a hasonló jelenségeket egy csoportba helyezzük zártság: a szaggatott ábrákat bezártként értelmezzük több jelentésük van befejezetlenség jobban észben van (pincér, tanulás)

A dolgok felismerését befolyásolja a látómező többi eleme is. A felismerést aktívan irányítja a kontextus, amiben az inger megjelenik. 2 4 Ugyanaz a dolog különböző kontextusban teljesen más jelentéseket kaphat!!! Mi van középen?

A befogadás konstruktív Automatikus, konstruktív folyamatok működnek a befogadás során a figyelem, az érzékelés, a megértés, az előfeltevések, az emlékezés stb. szintjén. Ezek az automatikus folyamatok alkotják meg a vázát annak, amit tapasztalunk Bizonyos automatizmusok velünk születettek (pl. a Gestalt-elvek (a vizuális észleletek alakzatba szervezése)) Bizonyos automatizmusok társadalmilag programozhatóak: pl. előfeszíthetőek (priming). Bizonyos automatizmusok, figyelemi orientációk hosszú távon begyakorolhatóak, képességgé tehetőek, pl. autóvezetés konstruktív: mit veszünk észre, mit hallunk meg

Priming - előfeszítés egy inger előzetes észlelése, illetve felidézése előhangolja, előfeszíti a rákövetkező inger feldolgozását. az inger lehet verbális, nem verbális erős visszaidézési hatása van előfeszítő inger (pl. reklám), kis szünet, majd a célinger megjelenítése (az előfeszítés eredményeképpen a célinger felismerése gyors)

Bartlett - emlékezés Frederic Bartlett kísérletei az emlékezésről további konstrukciós mechanizmusok működését mutatják A feladat: a kísérleti alanynak meg kell jegyeznie egy történetet, majd hetek, hónapok, évek elteltével elmondatják vele A helyesen felidézett mozzanatok aránya exponenciálisan csökken az eltelt idővel

Bartlett - emlékezés Azok a mozzanatok maradnak meg leginkább, amelyek jellegzetesek (kiugranak a háttérből) az anyag elején vagy főként a végén fordulnak elő többször előfordulnak illeszkednek az alany ismereteihez (hasonlítanak a tévéműsorokra, összefüggésben vannak a korábbi ismereteikkel) logikusak, összefüggőek eleje-vége: Farkas Ádám példákat!

Szellemek háborúja „Amikor a nap felkelt, a földre zuhant. Valami fekete jött ki a szájából. Arca eltorzul.” A kísérleti személyek variációi: „Egészen másnap napfelkeltéig nem voltak fájdalmai, amikor is, mikor megpróbált felállni, egy nagy fekete dolog jött ki a szájából.” „Még túlélte ezt az éjszakát s a következő napot, naplementekor azonban lelke feketén elhagyta a száját.” „Szelleme elhagyta a világot.”

Bartlett - sémaelmélet Az eredeti történet hiányosságait, inkoherenciáit az alany kiegyenlíti, összefüggővé teszi A feledésbe merült elemeket pedig egyéb ismeretei, a történet belső összefüggései alapján kipótolja Így végül egy kerek, összefüggő történetet idéz fel - aminek a jó része nem azonos az eredetivel Erkel, szózat

Konstruktív emlékezet A hamis emlékeket néhányan épp olyan élénken és határozottan adják elő, mintha igaziak lennének Általában persze a hamis emlékek homályosabbak - de egy kis sugallattal „élessé tehetőek” Ez erősen megkérdőjelezi a tanúvallomások, emlékiratok stb. hitelességét Hasonló folyamatok társadalmi szinten is működnek (Orwell: 1984)

Photoshoppolt emlékezet: Kísérleti alanyok gyerekkori képét (a rokonok segítségével) rámontírozták egy hőlégballonos képre. Az alanyok 50%-a többé vagy kevésbé részletesen emlékezett az eseményre.

Konstruktív emlékezet (Elisabeth Loftus) A szemtanúk vallomásai notóriusan rosszak: a 2002-es washingtoni lövöldözés után az első tanú egy fehér furgonról számolt be, ezt felkapta a média, és „beszennyezte” a további szemtanúk emlékezetét. (A furgon igazából kék volt!) mi az amire figyel az ember. jogi karon tanúkról. megkérdeznek valakit, hogy melyik utca merre van.

Konstruktív emlékezet „Thomas Kuhn évekkel ezelőtt megfogalmazta, hogy a természettudósok úgy kezelik saját történelmüket, ahogy az [orwelli] Igazság-minisztérium kezeli saját hírarchívumát: végtelenül rugalmasan, a bizonyítékok kényszerétől mentesen, mindig szem előtt tartva, hogy Óceánia az emberi fejlődés igaz megdicsőülésének látszódjék.” (Mirowski 2004)

Meggyőzés – pl. előadás, vita Az időbeli távolsággal exponenciálisan csökken az érvek visszaidézhetősége, ezért: Az érveket újrafogalmazva többször meg kell ismételni Az erős érveket a gyengék után célszerű bevetni, különben „felülíródnak” „Take-home message”, „Az utolsó szó” Ez a legértékesebb pillanatok egyike! A poénok, a gesztusok, a furcsa szavak, a jelmondatok sokkal inkább megjegyzésre kerülnek A célközönség nyelvébe kell beágyazni az érveket, pl. szemléltető példák, analógiák alkalmazásával koki és saller oszt jó napot!

A befogadás konstruktív A figyelmet nem csak a célinger irányába tudjuk terelni, de más ingerekről el is tudjuk terelni http://www.youtube.com/watch?v=voAntzB7EwE http://www.youtube.com/watch?v=vBPG_OBgTWg http://www.youtube.com/watch?v=YhmKYeNgZEw

Keretezés

Keretezés Az országot titokzatos járvány fenyegeti, amelyben 600 ember pusztul el. Te vagy a döntéshozó. A szakértőid 2 alternatív programmal állnak elő: Két megoldási javaslatot kapsz: 1. 400 ember fog meghalni 2. egyharmad valószínűséggel senki nem hal meg és kétharmad valószínűséggel 600 ember meghal Melyiket választanád?

Keretezés Az országot titokzatos járvány fenyegeti, amelyben 600 ember pusztul el. Te vagy a döntéshozó. A szakértőid 2 alternatív programmal állnak elő: Két megoldási javaslatot kapsz: 1. 200 ember megmenthető 2. egyharmad valószínűséggel mindenki életben marad, de kétharmad valószínűséggel mindenki meghal. Melyiket választanád?

Keretezés A fenti példában mindkét esetben logikailag azonos esetek közül kellett választani. A várható hasznosság tekintetében mindkét eset értéke 20.000. Mégis az első esetben kísérleti személyek 72%-a az 1. lehetőséget választotta. Ennek oka a kockázatkerülő viselkedés. Másfelől azzal, hogy milyen információt emelnek ki a szakértők a prezentáció során, megváltoznak a választási preferenciák. A második keretezési mód mellett a kísérleti személyek több mint 70%-a a 2. lehetőségre szavaz! Ennek okát a megfogalmazás, a keretezés módjában kell keresnünk!

Keretezés A kérdések megfogalmazása nagyban befolyásolhat akár tanúvallomásokat is. Esküdti döntéseket is! Elisabeth Loftus vizsgálatai: A kísérleti személyek két autó ütközését látják egy videofelvételen. Az egyik esetben azt kérdezik tőlük: „Milyen sebességgel haladtak a kocsik mikor egymásba csapódtak?” Máskor azt: „Milyen sebességgel haladtak a kocsik mikor egymásnak ütköztek? Mind a számokat, mind az eseményre való emlékezést jelentősen befolyásolja a keretezés! Az első esetben 30 km/h-val nagyobb értéket becsülnek átlagosan. Az első példa esetben az 1 héttel később felvett kérdőíven a kérdezettek már arra is emlékeztek, hogy a felvételen üvegszilánkok repkedtek, ami valójában nem történt meg.

További példák 2001.09.11. a terror mint bűncselekmény / a terror mint háború? adóteher / társadalmi hozzájárulás adófizetők pénze / közösségi fogyasztás globális felmelegedés / globális klímaváltozás egy rossz alma megfertőzi a többit / rohad a rendszer