Ki beszél a versben? A lírai én fogalma

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1848 Március 15.
Advertisements

A tizenkét hónap Versek szép képekkel F.Laci Automatikus dia váltás.
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
IDÉZEZEK „Nem kívánok ragyogást,
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
József Attila kései lírája
Petőfi Sándor / / Kovács Zsuzsanna.
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
Arany János: Epilogus.
I M Á D S Á G (SZÉP ERNŐ ).
Az 1848-as magyar forradalomra és szabadságharcra emlékezünk
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Regények és versek Totó.
Karácsonyi óhaj.
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
Arany János Érettségi tételminta.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Forradalmi költészete
Jung Károly: Dal a hazáról
1906 Párizs Akkor nyáron korán beköszöntött az ősz, és a sarkon  besodorta a szél a hulló faleveleket. És itt, a kávéház teraszán megszületett a Párisban.
Himnusz - szobor harangjáték
FONTOSAK VAGYUNK EGYMÁSNAK...
VÉDŐBÁSTYA hargitai fenyves erdők Csáki Tibor
A drámai monológ 28/B.
Képversek 30/A.
Kedves barátom Mért vagy szomorú, és miért nem vidám?
Jó reggelt- Isten hozott !.
Adventi hírnök: friss fenyőág, Lobog az első gyertyaláng
JÓ REGGELT!.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
ISTEN hozott köztünk!.
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
A romantika.
BETLEHEM.
MAGYAR IRODALOM 7. OSZTÁLY.
Anton Pavlovics Csehov
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
Himnuszok 24/A.
Az idézés.
ISTEN hozott köztünk!.
Az Élet Igéje február.
Barát Müller Péter.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Találkozni jöttem Veled, Istenem Te jól ismersz engem, s én kitárom a szívem Itt vagyok Istenem,
AUTOMÁTICO Fülemüle vagy csalogány dala.
02: sec Ismeretlen szerző verse Lee Galloway - Canon Automatikus NEKED NEKÜNK.
A matematika drámája – A két Bolyai
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
CSOKONAI ÉS PETŐFI KÖZÖTT VERSENYTÁRS NÉLKÜL A LEGKIMAGASLÓBB KÖLTŐI EGYÉNISÉG KÉSZÍTETTE: MÓCSÁNNÉ NAGY ÁGNES Vörösmarty Mihály
Arany János élete és munkássága
Petőfi Sándor Nemzeti dal
JANUÁR 22..
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
a hét verse József Attila: MINDEN RENDŰ EMBERI DOLGOKHOZ koncz lili
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
a hét verse József Attila: A Dunánál magyarné ulrich zsuzsa  ajánlja
Madách Imre: Útravaló verseimmel
Madách Imre Útravaló verseimmel.
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
Madách Imre Útravaló verseimmel.
Összehasonlító elemzés
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
Arany János: Vojtina Ars poeticája
Útravaló verseimmel Szeretném ha mások is felfedeznék ami bennük lakozik, hisz költészetünk csak ahhoz ér el kiknek szívében már szunnyadoz. Új versemmel.
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Tele vagyok, dallal vagyok tele…
Előadás másolata:

Ki beszél a versben? A lírai én fogalma

1. Műnemek és keveredések A líra közvetlen, a dráma közvetett, az epika vegyes A versben maga a költő beszél, a drámában meg se szólal, csak másokat beszéltet, a regény párbeszédeiben mások beszélnek, egyébként maga a szerző DE: a drámákban is van időnként rezonőr (A Tartuffe-ben Cléant, aki az író véleményét közli) DE: a drámai költeményben a főhős „az örök ember”, vagyis: Ádám kétségei a mi kétségeink is, Madách kétségei is Vagyis: az irodalmi szövegekben nemcsak az a kérdés, mit mondanak, hanem az is fontos, hogy ki mondja

2. Mi a helyzet a versekben (a lírában)? A dal nagyon személyes (lírai), az elégia szintén (Janus búcsúzása Váradtól az ő privát érzése is egyben) Az ódában, epigrammában már nincs sok személyesség (A franciaországi változásokra) Utóbbiakban már meg kell különböztetnünk a beszélőt a szerző személyétől Petőfi Sándor helyett: a lírai én, a költő, a beszélő „verje csak, verje, verje” – ezt nem Ady Endre mondja, hanem a költő „A rakodópart alsó kövén ültem” – nem József Attila ült ott, hanem a versbeli beszélő

Mikor az erdő járt, a hal repült, a vad sövény fügét hajtott s vérzett a hold, akkor születtem én. Rikoltva, torz fejjel, fülem csúf szárnyként röpködött: ördög torzképe lettem a négylábúak között. Kit kivetett rongyként a föld s egy ősi akarat, gyötörj, gyalázz: néma vagyok, megőrzöm titkomat. Ostobák! Jutott nékem is egy nap, vad s drága nap: hangok lengtek fülem körül s pálmák lábam alatt. Keith Chesterton: A szamár

3. A líraiság fokozatai 1/A: az ismert személy maga beszél, ráismerünk, személyes, lírai megnyilvánulás Egy estém otthon, István öcsémhez, Szeptember végén 1/B: a vers fölött ott a személy neve, de a szöveg nem személyes, mint költő beszél, mint közszereplő Szózat, Thaliarchushoz 2/A: a költő és valaki párbeszéde Huszt 2/B: a költő és valaki párbeszéde, de nincs válasz Himnusz

4. A líraiság fokozatai 3/A: Valaki beszél, aki nyilvánvalóan nem azonos a közismert személlyel, de még a közszereplőként fellépő költővel sem Chesterton: A szamár, Csokonai: Szegény Zsuzsi 3/B: Valaki beszél, önmagában tépelődve, önmagával vitatkozva Arany János: Az örök zsidó (…pihenni már… nem, nem lehet…) 4/A: Két valaki beszél, egyik sem a költő Kölcsey: Zrínyi második éneke – Zrínyi könyörög benne a Sorshoz 4/B: Sokan beszélnek, egyik sem a költő, de gondolatai beleépülnek a szavaikba Ez már nem líra, de még nem is dráma, hanem átmenet, drámai költemény, Az ember tragédiája

5. Jellemző műfaj 1/A: személy - költő 1/B: személy - költő Egy estém otthon, István öcsémhez, Szeptember végén - dal, elégia, episztola 1/B: személy - költő Szózat, Thaliarchushoz – óda 2/A: személy – költő – valaki más Huszt - epigramma 2/B: személy – költő – (valaki más) Himnusz - himnusz

6. Jellemző műfaj 3/A: személy – költő – valaki más Chesterton: A szamár, Csokonai: Szegény Zsuzsi - helyzetdal 3/B: személy – költő – valaki más + ugyanő másik énje Arany János: Az örök zsidó (…pihenni már… nem, nem lehet…) - szerepjáték 4/A: személy – költő – valaki más – még valaki Kölcsey: Zrínyi második éneke – Zrínyi könyörög benne a Sorshoz – drámai monológ 4/B: személy – költő – sokan mások Ez már nem líra, de még nem is dráma, hanem átmenet, drámai költemény, Az ember tragédiája

József Attila: A Dunánál Anyám kún volt, az apám félig székely, félig román, vagy tán egészen az. Anyám szájából édes volt az étel, apám szájából szép volt az igaz. Ebben a versszakban József Attila a szüleihez való kötődéséről vall.

József Attila: Eszmélet Láttam a boldogságot én, lágy volt, szőke és másfél mázsa. Az udvar szigorú gyöpén imbolygott göndör mosolygása. Ledőlt a puha, langy tócsába, hunyorgott, röffent még felém - ma is látom, mily tétovázva babrált pihéi közt a fény. A lírai én a sárban hempergő disznót figyeli. NEM: József Attila a sárban hempergő disznót figyeli.

Petőfi Sándor: Nemzeti dal Talpra magyar, hí a haza Petőfi Sándor: Nemzeti dal Talpra magyar, hí a haza! Itt az idő, most vagy soha! Rabok legyünk vagy szabadok? Ez a kérdés, válasszatok! Petőfi sorsfordító döntésre szólítja fel a népet.

A lírai én naiv reménykedéssel azt hiszi, Amerikában minden tökéletes. Babits Mihály: Mozgófénykép Ah! Ámerikába! csak ott tul a tengeren, ott van az élet! Ah! Ámerikába miért nem utazhatom én soha véled ott van az élet, a pénz, az öröm, s a kaland tere, küzdeni tér: tengve a drága kenyéren unalmasan itt nyavalyogni mit ér? A lírai én naiv reménykedéssel azt hiszi, Amerikában minden tökéletes. Babits Mihály naiv reménykedéssel azt hiszi,