A TRANZITFOGLALKOZTATÁS JELENTŐSÉGE, TÁRSADALMI HATÁSA FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Dunaújváros, április 24.
A tranzitfoglalkoztatási programokat a 90-es évek társadalmi – gazdasági rendszerváltása indokolta Munkanélküliség megjelenése Ifjúsági korosztályok hátrányai o Általános iskolát be nem fejezők o Középfokú képzésbe be nem kerülők o Középfokú képzésből lemorzsolódók o Szakképzettek, de a szakma strukturális válsága Útkeresés: OFA innovatív kezdeményezései HEFOP – TÁMOP programok FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, április 24.
A társadalomban mindig lesznek olyanok, akik halmozottan hátrányos helyzetüknél fogva nem tudják kihasználni a társadalom nyújtotta lehetőségeket. Nő a hátrányos helyzetű rétegek aránya Nő az alapiskolát be nem fejezők száma Nő a magatartási és beilleszkedési zavarokkal küzdők száma A „hagyományos iskola” nem tudja kezelni a problémát Előítélet Pedagógiai felkészületlenség Alulképzettség, szakma hiányában nincs esély a munkaerő-piacon FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, április 24.
1. A hátrányos helyzetű célcsoport főbb jellemzői: Halmozottan hátrányos helyzet Szakképzettség hiánya Alulképzettség – funkcionális analfabétizmus Belső motiváció és akaraterő hiánya (környezeti pozitív példa hiánya) Súlyos magatartászavar, esetleg deviancia Negatív életvitel, higiéniai problémák Labilis idegállapot, alacsony ingerküszöb Alultápláltság és gyenge fizikum Felnőtt tanulási módszerek hiánya Súlyos anyagi – szociális gondok FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, április 24.
Megélhetést biztosító anyagi támogatás (munkabér, ösztöndíj) Közismereti és kommunikációs felzárkóztatás Pszicho-szociális – mentális támogatás Személyiség és életvitel pozitív irányú fejlesztése (életviteli tréning) Szakmai elméleti – gyakorlati képzés Kulcsképességek fejlesztése Munkaerő-piaci felkészítés Utógondozás Ezeket az igényeket csak egy olyan komplex program tudja kielégíteni, amely egyesíti: a képzést a foglalkoztatást pszichoszociális - mentális fejlesztést. FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, április 24.
Tranzitfoglalkoztatás = foglalkoztatás + képzés + személyiség fejlesztés (mentális, kulcsképesség, stb.) Tranzitfoglalkoztatás és termelőiskola kapcsolata: A termelőiskola is tranzit Azoknak az egyéneknek, akik azonnal nem vihetők be a valós munkahelyekre A termelés ez esetben az iskolában történik FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, április 24.
KiválasztásFoglalkoztatás-képzésUtógondozás 1 – 3 hó8 – 13 hó 2 – 6 hó - Felkutatás- Közismereti felzárkóztatás- Elhelyezés: a résztvevők - Pályaorientáció- Foglalkoztatás (termelés)munkába helyezése - Kiválasztás- Betanító szakmai képzés- A résztvevők munkában - Pszicho-szociális gondozástartása - Kulcsképességek fejlesztése- Utógondozás - Lemorzsolódás megakadályozása - Munkaerő-piaci tréning - Elhelyezkedés előkészítése FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, április 24.
Csak az OFA által támogatott projektek eredményei összegzettek 1. Az OFA által támogatott hat ciklus számokban A projektbe lépők száma: 1037 fő A projektet befejezők száma: 1036 fő (96,6%) OKJ bizonyítványt szerzett: 958 fő (92,47%) Elhelyezkedett az első hónapban: 831 fő (80,2%) A hatodik hónapban dolgozott: 893 fő (86,2%) 2. A termelőmunka eredményei Külső megrendelésre végzett munka árbevétele: Ft Saját részre végzett munka értéke: Ft Összesen: Ft FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, április 24.
3. A hat ciklus alatti projekttámogatás összege OFA támogatás: Ft Külső (munkaügyi) támogatás: Ft Összes támogatás: Ft 4. A fiskális szemlélet ellenérvei A projektrésztvevők által létrehozott érték az összes támogatás 22,8 %-a A projekt által befizetett járulékok és adók (ÁFA, TB, Mvj, Eühj) az összes támogatás 33,9 %*-a FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, április 24.
Mire jó a tranzitfoglalkoztatás? bármely életkorú és összetételű, hátrányos helyzetű csoport felzárkóztatására bizonyítvány, illetve szakmaszerzésre mentális leépülés megelőzésére, a leépültség mérséklésére, megszüntetésére az egész életen át történő tanulásra való felkészülésre a munka világába történő bejutásra, bennmaradásra pozitív életvitel kialakítására, megerősítésére negatív életvitel mérséklésére, megszüntetésére deviancia megelőzésére, megszüntetésére FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, április 24.
Tranzitfoglalkoztatás társadalmi hatásai Csökken a résztvevők alulképzettsége, alkalmassá válnak az egész életen át történő megújulásra Nő a szakképzett népesség aránya, csökken a hiány munkaerő száma Nő a foglalkoztatottság, emelkedik a résztvevők életminősége Segélyezettekből adófizetőkké válnak A résztvevőknél mérséklődnek a társadalmi beilleszkedési, életviteli, magatartási zavarok Csökken a társadalmi előítélet Mérséklődik a hátrányos helyzet családon belüli újratermelődése Értéket teremtenek, erősödik a munkaalapú társadalmi felfogás FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, április 24. Tranzitfoglalkoztatási programok tartalmi, társadalmi eredményei
Folyamatos forráshoz jutás nélkül nem lehet ütőképes személyzetet kialakítani, megtartani Folyamatos pályázati lehetőség Több évre szóló pályázatok Utcáról toborzott, alkalmi team-ekkel nem lehet eredményes szakmai, munkát végezni TÁMOP /1 Építőipari tranzit pályázat Min. 20 fő Min. 6 hónapos foglalkoztatás 4,5 millió/fő fajlagos költség Min. 60 millió, max. 150 milliós projektméret Konzorcium max. 7 tag FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, április 24.
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Molnár Máté Dunaújváros, április 24.