Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25."— Előadás másolata:

1 TÁMOP 1.4.3 Záró konferencia, Zalaegerszeg, 2014. február 25.
Komplex programok szerepe a hátrányos helyzetű munkanélküliek felzárkóztatásában TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

2 Miért van szükség komplex programokra?
A társadalomban mindig lesznek olyanok, akik halmozottan hátrányos helyzetüknél fogva nem tudják kihasználni a társadalom nyújtotta lehetőségeket. Nő a hátrányos helyzetű rétegek aránya. Nő az alapiskolát be nem fejezettek száma. Nő a magatartási és beilleszkedési zavarokkal küzdők száma. A „hagyományos iskola” nem tudja kezelni a problémát (előítélet, pedagógiai felkészületlenség) Alulképzettséggel, szakma hiányában nincs esély a munkaerő-piacon. TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

3 Komplex program lényege
Egyesíti a képzést, a foglalkoztatást és a támogató szolgáltatásokat: mentális fejlesztés, kulcsképességek erősítése, stb. Eddigi komplex program kezdeményezések: - termelőiskola - tranzitfoglalkoztatás - új esély programok - KID program, stb. Ezek közül a legrégebbi sikeres program a TERMELŐISKOLAI modell. TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

4 Termelőiskolák helye a társadalomban
Munkerő-piac - termelés - munkában állók képzése Szociálpolitika - segélyezés - közhasznú munka Képzés, oktatás - iskolák Termelőiskola

5 A termelőiskolai komplex program sikere
Mindenkinek azt a támogatást, szolgáltatást nyújtja, amire az egyénnek szüksége van ahhoz, hogy kiemelkedjen a hátrányos helyzetből, sikeres legyen a társadalmi és munkaerő-piaci (re)integrációja, továbbá, hogy a családjában mérséklődjön, megszűnjön, ne termelődjön újjá a hátrány. 20 éves tapasztalat: A termelőiskolai modell alkalmas bármely korosztályú és összetételű, hátrányos helyzetű célcsoport társadalmi és munkaerő-piaci felzárkóztatására. TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

6 A komplex program fő tartalma
Képzés Foglalkoztatás Mentális fejlesztés - Tanulási technikák Értékteremtés Pozitív életvitel elsajátítása - közintézmények kialakítása - Közismereti alapok felújítása Lemorzsolódás megerősítése (8. osztály - lakossági szolgáltatás megelőzése befejezése) - intézmény működtetés Munkaerő-piacon igényelt - Betanított szakmai képzés A képzés gyakorlati oldala kulcsképességek - OKJ szakmai képzés Kereseti lehetőség a fejlesztése - Digitális írástudás résztvevőknek Álláskeresési technikák elsajátítása Sikerélmény a elsajátítása - Életviteli tréning résztvevőknek Munkába helyezés - Roma népismeret Munkába tartás, utógondozás TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

7 A komplex programok főbb szakaszai
Kiválasztás: Foglalkoztatás-képzés: Utógondozás: 1-3 hó hó hó Felkutatás Közismereti felzárkóztatás - A résztvevők Pályaorientáció Foglalkoztatás (termelés) munkába helyezése Kiválasztás Szakmai képzés - A résztvevők - Pszicho-szociális gondozás munkában tartása - Kulcsképességek fejlesztése - Utógondozás - Lemorzsolódás megakadályozása - Munkerő-piaci tréning - Elhelyezkedés előkészítése TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

8 A komplex program újszerű elemei I.
Személyre szabott, rugalmas, speciális igényekre épülő szolgáltatások Valódi ösztönző a résztvevők számára - sikerélmény - munkabér Folyamatos lehetőség a tudás gyakorlati felhasználására, a résztvevők valós munkahelyzetben fejleszthetik képességeiket: - a termelőiskola önmagát építi - a termelőiskola termelve tanít - a termelőiskola vállalkozó, foglalkoztató intézmény TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

9 A komplex program újszerű elemei II.
A komplex program lehetőséget nyújt az egyéni fejlődés mérésére, a nyomon követésre - erkölcsi követelménynek tartjuk a piacképes szakmát, valamint a munkába helyezést Hagyományoktól eltérő pedagógiai légkör - családias jelleg - kiinduló pont: senkinek nem lehet megtanítani semmit, ha Ő nem akarja - nagymama törvénye: aki dolgozik, az tanul is valamit TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

10 Termelőiskola eredményei számokban 1995.09.01. – 2014.01.30.
Képzés típusa Összes Induló Befejezte tanulmányait % Bizonyítványt szerzett Felzárkóztató képzés - nem volt 8 általános iskolai végzettsége 325 235 295 221 90,76 94,04 100 Betanító képzés 172 154 88,95 148 96,1 OKJ képzés 1338 1277 95,44 1184 92,71 Mindösszesen 1835 1726 (1652) 94.05 1563 94,6%

11 A termelőiskolában végzettek elhelyezkedése
Program Projekt résztvevők Elhelyezkedési követelményeknek eleget tett /fő/ Elhelyezkedési követelményeknek eleget tett /%/ 2000 OFA 70 59 84,28 2001 60 47 78,33 2002 69 86,95 2003 62 53 85,48 2004 58 55 94,82 2005 74 65 87,83 2006 HEFOP 36 31 86,11 2007 29 80,55 2008 2009 TÁMOP 37 83,78 2013. 52 45 86,5

12 Komplex programok végrehajtását nehezítő tényezők I.
1.) Motiváltság mérése és fenntartása 2.) Lemorzsolódás megelőzése és kezelése - pénzügyi csőd a tömeges lemorzsolódás - szakmai kompromisszumok 3.) Állandósult válságkezelés - menedzsment nem tud a tartalmi munkával foglalkozni 4.) Pályázati rendszer fogyatékosságai - csúszások a döntésben, finanszírozásban - munkatársak megtartása - évszakhoz kötődés TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

13 Komplex programok végrehajtását nehezítő tényezők II.
5.) Rendszerelmélet hiánya - fiskális szemlélet 6.) Fenntarthatóság ellen ható tényezők - kedvezőtlen jogi környezet - gazdasági fenntarthatóság: válság - intézményesülés: nem kap kellő támogatást - a disszemináció és hálózatosodás ugyancsak nem kellően támogatott - „innovatív” ötlet centrikusság TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

14 Javaslat a komplex programok hazai elterjesztésére
1.) Rugalmasabb pályázati feltételek. 2.) Kedvezőbb jogszabályi környezet 3.) Kiszámíthatóbb támogatási feltételek 4.) Stratégiai szemlélet: a pályázatok egymásra épülése 5.) Intézményesülés támogatása - normatív szabályozás - segítség a gazdasági fenntarthatósághoz TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

15 Köszönöm a megtisztelő
figyelmet! Molnár Máté Programigazgató TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.


Letölteni ppt "TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25."

Hasonló előadás


Google Hirdetések