11. Előadás Építészet Díszítés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mindenszentek temploma Pécs
Advertisements

Matematika az építészetben
Római építészet Augustus korában
Az ókori görög építészet
FRAKTÁLOK.
A lakás textíliái Szőttesek, hímzések.
KLASSZICIZMUS
Szárnyas oltárok Szerkezete
Az építészet FOGALMA Téralkotó művészet – 3 dimenziós a mű
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
Kνωσός Knósszosz.
Mezopotámia és Egyiptom építészete
A reneszánsz művészet; előtte
FRAKTÁLOK.
A reneszánsz.
Klasszicizmus Ki nagyot akar, szokjék fegyelemre:
A számírás története.
Az ókori görög építészet
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
Az építészet a matematikában
1 Gótikus építészet ésszabadkőművesség Dr. Spissák Lajos (2008)
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Barokk szobrászat.
ÁRPÁD-KORI TEMPLOMOK ZALÁBAN
Hellászi lakáskultúra
Ókori görög régészeti leletek
Készítette:Bálintfi Arnold
Építészettörténet.
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A gótika, sz..
Reneszánsz művészet.
Ungvár.
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
Ókeresztény Sírkamrák
A klasszicizmus 24/A.
Készítette: Bujdosó Villő
Barokk művészet, sz. fordulójától a 18. sz. közepéig
Muhammad Ali mecset 1. rész
6. osztály Előadó: Molnár Ibolya
GÖRÖG MŰVÉSZET Az ókor művészete I.e – i.sz. 476
Hellászi lakáskultúra
A csarodai református templom Forrás: Wikipédia Képek: Ruzsa Miklós.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Sammezzano-kastély Toszkána Olaszország
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Csáki Fanni (Piarista Általános.
KÜKÜLLŐVÁR (Cetatea de Balta, Kokelburg,) Foto: Csedő Attila
Az Ókori Róma MŰVÉSZETE
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
A NÉPI ÉPÍTÉSZET ÉRTÉKEI
Román stílus ( XI- XIII.szd.)
A GÖRÖG ÉPÍTÉSZET Rövid prezentáció Háttérben a Parthenon (Készült: Kr.e ) Athén.
Görög művészet.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
Nyomógombok szerkesztése
High-tech építészet és Sir Norman Foster
Az ókori görög építészet
Juicy Salif citrusfacsaró
Székelyderzs a becsület falva
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
A klasszicizmus
A román, a gót és a reneszánsz művészet
Határtalanul program 2018 Felvidék.
Kultúra Szalayné Kelemen Ildikó
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Előadás másolata:

11. Előadás Építészet Díszítés

Bevezetés A díszítés (ornamentika) célja: Motívumtípusok: felület élénkítése Egy-egy konstrukció bizonyos részeinek hangsúlyozása Épületek vonzóbbá tétele Motívumtípusok: Ember- és állatalakok Falomb és virágminták Geometriai formák Építészeti formák is szolgálhatnak díszítő funkciót: timpanon, oromfal A felület egyszerű változtatás is lehet ilyen hatású Lásd rusztikázás – fény- és árnyhatások

Páros motívum és tükrözés pl: speyeri székesegyház román oszlopfőjének központi eleme: két, egymásba fonódó nyakú hattyú Tükrözés: ugyanazon díszítőelem tükrözése – érdekes hatást kelt, pl. állat- és madárfiguráknál

Váltakozó mintázat Palazzo Farnese,Róma Koronapárkányzat: Bourbon-liliom és gótikus eredetű falombminta

Ismétlődő formák Egy-egy forma megsokszorozása Változatossá tesz, nem túl kifinomult Tarragona, Spanyolo. Román stílusú kolostor, kettős párkányzatú oszloppárok tartják az árkádot 3:2:1 arány ismétlődik benne

Emberalakok Megszemélyesít egy épületrészt Főleg vallási kontextusban Részben emberi, részben állati alakok Lenyűgözni a nézőt Egyes vallásokban tiltott Kariatida: Kecses, álló nőalakká formált oszlop Ókor, klasszicizmus Nők régen valóban hordtak terheket a fejükön

Alakos zárókő Román és gótikus stílusban Férfi és női fejeket alkalmaznak Záróköveknél és párkányok tagolására Állatfejek is alkalmasak

Hermapilaszter és Cupidó Szakállas fejben végződő pilaszter, felsp rész emberalak vagy csak fej alkotja Reneszánsz idején, főleg Észak-Európában Ókori hermáknál férfi nemi szerv is megjelent Cupidó Nyilas, szárnyas kisfiúalak, sokszor virágfüzérdísszel együtt Putto Szárny nélküli Cupidó Szárnyas gyerekfej: kerub

Atlasz Tartó funkcióval rendelkező, izmos, torzult arcú és testű férfialak Bérházak kapuzata fölött is megjelennek

Állatábrázolás Önmagukban, vagy növény- illetve emberábrázolással együtt Groteszk vagy stilizált állatábr. Román, gótikus és reneszánsz építészetben Ókorban és a klasszicizmus idején: élethű, naturalista állatalakok Még a szfinx is élethű

Bucranium (ökörfej) Klasszikus ókorban, majd reneszánsztól ismét Frízek díszítésére szolgáló minta – általában virágfűzérrel Állatáldozatok emlékét őrízheti

Csőrös fej Építészeti formák – állati vagy emberi vonásokkal Stilizált madáralak – román stílusú párkányzatba harap bele Ált- madárfej, de más állat – vagy emberfejjel is ismert

Groteszk figurák, karmos láb Groteszk figura Stilizált bizarr ábrázolásmód Gótika, román, reneszánsz Gyakran párban, csoportosan, vagy lombdísszel Karmos láb Oszloptalapzat díszítésére vagy bútorlábnak Az épület elelm eleven lényként funkcionál

Szfinx és egyéb képzeletszülte alakok Emberfejű, oroszlántestű mitikus lény Ókori Egyiptomból – görög mitológiában is Bejáratokat őriz Egyéb képzeletszülte alakok Hárpia – félig madár, félig nő Kentaur – félig ember, félig ló

Lombdíszek Falevelek, fatörzsek, növényi szárak, indák Naturalisztikus vagy stilizált Oszlopfők díszítésére – korinthoszi – akantuszlevél Kúszólevél és az indadísz Akantuszlevél – hatalmas, fűrészfogas levél pl: athéni Zeusz-templom Lombdíszes gótikus oszlopfők

Bimbódísz és természethű lombdísz, indadísz Gótikus éptészeti elemeken, Pl. oszkopfőn, oromfalon vagy baldachinon Félig kibomlott levél mintája Természethű lombdísz Gótika, élethű virág-, falevél-, gyümölcsábrázolások Reimsi székesegyház oszlopfői – tölgyfalevelek és szederszemek Indadísz Nagy felületre, , pl. reneszánsz pilaszteren

Arabeszk Kecses, csigavonalú, stilizált lombdísz – gyakran használják egész falfelüület beborítására Arab eredetű, de barokk és rokokó példák is Iszlámban inkább mértani formaként

Virágdísz Mindig népszerű, naturalisztikusan vagy stilizáltan Különösen klasszikus ókori, középkori, barokk és 19. szd-i építészetben Más motívumokkal virágfűzérdísszé alakul Ismétlődő mintázatokhoz is alkalmas

Anthemion A loncról mintázott, stilizált virágábrázolás, ókori görög építészetben Visszatér a klasszicizmusban Anthemionnal együtt tűnhet fel a palmetta is (pálmalevélről)

Rozetta Stilizált rózsadísz Egymást átfedő szirmokból álló mintázatot könnyű létrehozni Állhat önállóan vagy nagyobb díszítmény részeként

Mérműves rózsa, virágfűzér 14. századi gótika – elsősorban Angliában Stilizált bimbóra emlékeztető, 3 kis szirommal ellátott motívum Ajtók, boltívek, ablakok, csúcsos tornyok Mérmű=kőrács Virágfűzér Girland – mintha tényleg virágfűzér lenne Magas domborműbe szokták faragni

Bourbon-liliom Fleur-de-lis kétoldalt lecsüngő szirmú, stilizált liliomábrázolás. A francia királyi család jelképe Szűz Mária erkölcsi tisztaságának szimbólumaként is

Geometrikus mintázat Mértani formák: vona, négyzet, kör, kereszt, stb. Méretül változtatható, bonyolult mintákat adhatnak ki Nagy kiterjedésű felületekre is Román: cikcakkos díszítés Meander: ókoré

Cikcakkos díszítés Ívelt formák kíséretére – boltívek, ajtók, ablakok A csúcsok közti távolság csökkenthető-növelhető Román stílus wiltshire-i Devizes-ből Art decora is jellemző

Indadísz (meander), tojásléc Egymást metsző, derékszögben ide-oda forduló vonalak Ókori Hellász, klasszicizmus visszahozta Tojásléc Félbevágott tojás+nyílhegy váltja egymást Antik építészet, újraélesztve reneszánsz óta Mennyezetpárkányok és más párkányok díszítésére

Mintás falburkolás, gilosminta X- vagy kereszt-formák Kis csoportban, vagy ismétlődve Rombuszminta Faragványként, vagy sötét-világos tégla mintázatként Gilosminta Egymásba fonódó körökből álló minta Francia guilloche szóból (összefonódó minta) Frízek és mennyezetpárkányok díszítésére

Építészeti díszítmények Fukcionalitás vs díszítés Csúcsdíszek lezárnak egy másik formát Gyámkövek mintha tényleg tartanának – pedig általában inkább csak díszítés Pl. oromfal, áttört csipkézet, timpanon Lásd mikroépítészet – 14 szd., gótika

Szalagdísz, timpanon Szalagdísz Keskeny, vízszintes sáv, két szint elválasztására szolgál Román, gótikus – később vakolt vagy nyers téglával érték el a hatást Timpanon Dekoratív oromzat, melyet mindhárom oldalán koronapárkányzat zár le

Falikar,Baldachin Csigavonalas, fordított S-alakú, díszes gyámkő Klaszsikus ókor, majd renszánsz után Kiugró épületelem, fölötti párkányzat alátámasztására Baldachin Egyes építőelem fölött elhelyezett védőtető Gótika

Párkány Folytonos, 3dimenziós sáv, amely az épület csapadéktól való védelmére, nyílás kiemelésére, másik elem díszítésére szolgál – pl. oszlopfő, talapzat Csigavonalas, üres vagy szögletes formájú Bármely dísszel ékíthető Folytonos és ismétlődő minták (pl. tojásléc) Minták óriásira nőhetnek – pl korinthoszi párkánykonzolok – óriásira nőttek

Homorú párkánytag és oszlopgyűrű Jón oszloplábazat – felfelé keskenyedik Homorú gyűrű - ezt a hatást megtöri az oszlopgyűrű domború tagozata Élszedés Az egyébként négyszögletes párkányzat élénk ferde bevágása Rézsútos élű párkány Gyöngysor és tekercs gyöngysorra emlékeztető tagozatfajta (jón oszloprendhez kapcsolódik) Rómaiak, klasszicizmus is Sőt románban is

Díszítő tárgyak élettelen tárgyak is lehetnek fegyverek, vázák, urnák obeliszkek stilizált tárgyábrázolások bőrszíj-szalagdísz Reneszánsz, barokk, klasszicizmus Görög-római korra tett utalás Allegorikus vagy szimbolikus jelentés is Urna=halál

Pajzsdísz, címer Csigavonalas keretű, faragott fali dísztábla, felirat, emberalakok, jelenetek Barokk és rokokó Szalagdísz, zászló vagy kúszólevéldísz szegélyezte Címer Címerpajzs, címerfedél, más heraldikai motívum Középkor és reneszánsz Heriot’s Hospital, Edinburgh, 17. szd. Kórház patrónusának címere : sisak + jelmondat

Szalagdísz //bőrszíj Anglia, Németalföld Valamelyik felületen, vagy szabadon álló falgerincet alkot Fény-árnyék is fokozza a hatást

Obeliszk és urna Meghosszabított piramisra emlékeztető, felfelé vékonyodó, magas, egyenesek által határolt oszlop Antwerpen, Belgium, városháza Reneszánsz ornamentika Gyakran oromfalra épül Urna Magas, ívelt formájú, fedeles edény Római temetési szertartások Halál szimbóluma Fölfelé keskenyedő talapzaton áll A váza hasonló, de nincs fedele