Munkahelymegőrző válságprogramok bevezetése, eredményessége és hatásértékelése HÁRS ÁGNES – SIMON DÁVID.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar vállalkozások üzleti helyzete területi metszetben és a válságra adott reakciók Czibik Ágnes (GVI) MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató.
Advertisements

A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Vállalati leépítések a globális válság alatt. Állami, belföldi és külföldi tulajdonhatások Telegdy Álmos MTA KRTK KTI CEU.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Akkreditációs Felhívás Tanácsadók részére Tapasztalatok.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Az OFA szerepe a foglalkoztatás elősegítésében
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Válságkezelés A válság természete Mérete Mérete Oka: a világ pénzügyi rendszere Oka: a világ pénzügyi rendszere Az export piacokon keresztül.
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
A növekedés esélyei jelentés az Eurozónából Havas István XX. Vezérigazgató Találkozó Sárvár, 2010 szeptember 29.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Munkaerő-közvetítés recesszió idején Munkaerő-piaci ismeretek EURES hazai tréning 2009 Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH.
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Munkanélküliség.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon
Roma inclusion and impact evaluation …. Adamecz et al. Szirák, november 16.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
A TELEPÜLÉS-SZOLGÁLTATÁSI EGYESÜLET ÉRTEKEZLETE A PÉNZÜGYI VÁLSÁG LEHETSÉGES HATÁSA A MUNKA VILÁGÁRA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A TELEPÜLÉSÜZEMELTETÉSRE. Balatonvilágos,
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
ÜDVÖZÖLJÜK a Térségi Konferencia résztvevőit november.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACI HELYZETE, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A DIPLOMÁSOK ELHELYEZKEDÉSÉRE SOPRON, december 11.
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
AZ UNIÓS TAGÁLLAMOK IDŐARÁNYOS ABSZORPCIÓS TELJESÍTMÉNYE BUDAPEST JABLONSZKY GYÖRGY.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
A GAZDASÁGI VÁLSÁG HATÁSA A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACÁRA Kőszeg, december 14.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Piac & Profit Konferenciasorozat Start Garancia Zrt. Egy gonddal kevesebb! Pályázati garancia fedezet nélkül a Start Zrt-től Az értékteremtő befektetés.
Önkormányzati fórumok február- március – a válság éve A régió ipari termelése 25 %-kal csökkent A foglalkoztatottak száma mintegy 17 ezer.
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
"Munkahelyek megőrzéséért" központi munkaerő-piaci program Készítette: Koren Monika ÉMRMK Gyöngyösi Kirendeltsége 3200 Gyöngyös, Vezekényi u. 24.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Cseres-Gergely Zsombor
Európai Uniós ismeretek
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
„Út a munkához”program
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Előadás másolata:

Munkahelymegőrző válságprogramok bevezetése, eredményessége és hatásértékelése HÁRS ÁGNES – SIMON DÁVID

Tartalom A válságprogramok háttere, jellemzői, szerkezete A válságprogramok bevezetésének makrokörnyezete A válságkezelés formája: a munkahelymegőrzés A támogatások forrása pályázatok szerint A pályázati döntések A támogatások időarányos felhasználása Pályázati hatás – naiv becslés A válságprogramok hatásbecslés A hatásbecslés célja, adatai, módszere Hatásbecslő modellek A modellek eredményei: relatív hatás és relatív költség Pályázati hatás eltérései egyes tényezők szerint Pályázati kiválasztás célzottsága Következtetések

A válságprogramok bevezetésének makrokörnyezete A gazdasági mozgástér szűkülése után (hazai gazdaság egyensúlyi helyzete, megszorítások + pénzpiaci válság) Ezzel együtt szűkült a hazai foglalkoztatáspolitikai támogatásokra fordítható eszközök mozgástere is (Munkaerőpiaci Alap forrásainak a költségvetési átcsoportosítása+ ellátórendszer kapacitása és minősége csökkent + közmunkaprogramok javára aktív munkaerőpiaci programok csökkenése) Mindez behatárolta a munkaügyi kormányzat mozgásterét, amikor a gyorsan növekvő munkanélküliségre és a várható következmények csökkentésére gyors szakpolitikai választ kellett adni. (+ rövid és gyors lefolyású válságot várt/remélt a kormányzat) A támogatások forrása: Munkaerőpiaci Alap (lebonyolító: OFA, ÁFSZ) Strukturális Alap (lebonyolító: NFÜ – TÁMOP )

A válságkezelés formája: a munkahelymegőrzés A munkahelymegőrzés vált a válságkezelés meghatározó támogatási formájává, amelyet a részmunkaidős foglalkoztatás lehetőségének bővítése egészített ki. A válságprogramok végső célja: a támogatási szerződésben vállalt időszakban a munkahelyen megtartottak támogatása és minél több dolgozó munkahelyen megőrzése volt. A támogatási konstrukció: A munkahelymegőrző támogatások minden formájában a szerződések 3–9 hónapos időszakra szóló támogatást nyújtottak a pályázók munkanélküliségtől veszélyeztetett dolgozói számára, akik munkanélküliként történő regisztrálásától így elállhatott a pályázó, A támogatás feltétele a támogatás időtartamának kétszereséig a vállalati statisztikai létszámának a megőrzése volt. A támogatás nagyságrendjét tehát valójában a támogatott dolgozók száma határozta meg (a folyósítás 3–9 hónapra szólt) A tényleges létszámmegőrzés azonban a támogatott dolgozók mellett a pályázó vállalat teljes statisztikai létszámára vonatkozott, éspedig kétszeres időre, tehát 6–18 hónapra.

A támogatások forrása pályázatok szerint

A pályázati döntések Az OFA és az ÁFSZ pályázatok szelekciója - formai megfelelés esetén - központilag, kézi vezérléssel történt (azonos bizottság döntött) TÁMOP szelekciójához programozott gazdasági előszűrő programot dolgoztak ki + a sikeres pályázók között is magas a visszalépési arány (fenntartási feltételek szigorú kritériuma miatt) A beadott pályázatok jelentős aránya nem bizonyult sikeresnek (+halmozódások, ismétlődő pályázatok)

A támogatások időarányos felhasználása A rendelkezésre álló (szűkös) források felhasználásának időbeli alakulása a teljes időszakra számítva. források fele (TÁMOP) későn indul. a támogatásokra fordított forrásokat az OFA-pályázatok ténylegesen kimerítették, az ÁFSZ és a TÁMOP programokban a ráfordítások valamelyest elmaradtak a támogatásra biztosított keretösszegtől (részleges teljesítés miatt)

Pályázati hatás – naiv becslés átlagos statisztikai létszám ~ teljes megőrzendő létszám támogatási és fenntartási időszak teljes idejére a statisztikai létszámra vetítettük az összes kifizetést Pályázatonként nagyon eltérő az átlagos megőrzési költség

A hatásbecslés célja, adatai, módszere Cél: –tényleges hatás mérése, holtteher hatás kiszűrése Adatok: –KSH adat összekapcsolás a pályázati összevont adatbázissal (vállalati szintű elemzések) –TEIR adatok és kistérségi szintre aggregált összevont pályázati adatbázis (kistérségi szintű becslés) Foglalkoztatási hatás mérésének módszerei –Különbségek különbsége modell kontrollált változata (kistérségi és vállalati szinten) –Párosításos modell (propensity score matching, vállalati szinten)

Hatásbecslő modellek

A modellek eredményei: közvetlen hatás * R 2 =0,975 ** R 2 =0,083 *** Nagelkerke R 2 =0,276 * ** ***

A modellek eredményei: relatív hatás és relatív költség

Pályázati hatás eltérései egyes tényezők szerint

Pályázati kiválasztás modellje EsélyhányadosSzig Konstans5,88*10 8 0,021 Válság előtti cégműködés mutatói ( ) Nem növekvő adósságráta (0 – nem, 1 – igen) 1,5620,000 Pénzforgalom nem lanyhul (0 – nem, 1 – igen) 1,1050,034 Árbevétel nem csökken (0 – nem, 1 – igen) 1,1780,002 Cégműködés mutatók a válság kezdetén ( ) Adósságráta nő (0 – nem, 1 – igen) 1,1440,005 Fajlagos élőmunka költség nő (0 – nem, 1 – igen) 1,2700,000 Pénzforgalom lanyhul (0 – nem, 1 – igen) 1,2060,000 Eredmény (Ft, 2008) 1,000 0,043 Nagelkerke R 2 =0,276 * A táblázat csak a szignifikáns tényezőket tartalmazza.

EsélyhányadosSzig Konstans5,88*10 8 0,021 Cégdemográfiai mutatók Ágazat (referencia kategória: Feldolgozóipar, bányászat) Mezőgazdaság0,0520,000 Energia, kommunálisell.0,3430,000 Szállítás raktározás0,5480,000 Szálláshely, vendéglátás0,5050,000 Infokommunikáció, pénzügy, ingatlan, műszaki, tudományos0,4960,000 Adminisztráció, közigazgatás0,3360,000 Oktatás, eü.,szoc. ellátás, kultúra, egyéb szolg.0,2140,000 Régió (referencia kategória: Közép-magyarország) Kozep-dunantul 1,3510,000 Nyugat-dunantul 1,7200,000 Del-dunantul 1,9010,000 Észak-magyarorszag 1,4420,000 Észak-alfold 1,8340,000 Dél-alfold 1,3010,001 Tulajdonszerkezet (referencia kategória: belföldi vagy belföldi többségi tulajdon) Külföldi vagy külföldi többségi tulajdon 0,7600,044 Köztulajdon 0,2480,000 Statisztikai létszám (log fő, 2008)11,582 0,000 Alapitas éve 0,9860,002 Árbevetel (Ft, 2008) 1,0000,000 Nagelkerke R 2 =0,276 * A táblázat csak a szignifikáns tényezőket tartalmazza. Pályázati kiválasztás modellje

Pályázati kiválasztás célzottsága Statisztikai létszám változása ( ) Támogatott cégek kiválasztása Ágazat Lényegében nincs hatás Jelentős hatás (a bányászat és feldolgozóipar cégei jelentősen nagyobb eséllyel kaptak támogatást) Régió Nincs hatás Jelentős hatás (D-Du. Ny-Du. és É-Alf. cégei jelentősen (1,7-1,9- szeres esély), a többi régióé kissé nagyobb (1,3-1,4-szeres esély) eséllyel kaptak támogatást, mint a Kö-Mo. régió cégei) Tulajdonszerkezet Külföldi és köztulajdonú cégeknél a belföldi cégek kevésbé bocsátanak el (átlagosan 2-3 fővel) Jelentős hatás (a külföldi és köztulajdonú cégek 0,7 illetve 0,2- szörös eséllyel kaptak támogatást) (Válság előtti működés) Csekély hatás (jobban működő cégek kevésbé bocsátanak el) Közepes hatás (jobban teljesítő cégek 1,1-1,5-szörös eséllyel kaptak támogatást) Működés a válság kezdetén Jelentős hatás (működési probléma egyes jelei egymástól függetlenül is nagyobb elbocsátást valószínűsítenek) Gyenge hatás (a romló teljesítmény egyes jelei esetén 1,1-1,2-szeres támogatási esélynövekedés)

Következtetések A naív becsléshez képest harmad akkora a modellek alapján becsült megőrzési hatás Pályázati szelekció a vállalatok egyéni helyzete helyett a válságról alkotott képet tükrözi Ez jól körülhatárolható ágazatokban, régiókban és vállalatméret esetén jelentős holtteher hatást eredményezett