E-learning Kovácspál Eszter
Fogalma Olyan tanulási-és tanítási forma, amely: Interaktív számítógépes szoftvert vagy digitális médiumokat használ – internet, DVD, fóliák, PPT Általában számítógépes hálózaton elérhető
Fogalma Nem függ tér-idő korlátoktól a képzés Ezek adják meg a hatékonyságát Magában foglalja, mint egységes keretrendszer: Tananyagot és tanulói forrásokat Tutor - tanuló kommunmkiációt Interaktív szoftvert Magyar elnevezései: E-tanulás E-tanítás
Története 18. század – Amerikai Egyesült Államok 19. század – Európa Nyomtatott alapú levelező tanulás 19. század – Európa Az amerikai minta gyorsan terjed Franciaország, Németország, Egyesült Királyság
Története Open University, Egyesült Királyság – Nyitott Egyetem Elsőként ad főiskolai diplomát távoktatásban Ma is élen járnak a legújabb technológiák felhasználásában tudásközvetítés szempontjából 1960-as ‘70-es évek óta működik ez a rendszer Magyarország Műszaki Egyetem járt az élen 2000-ben európai szintű projektek 2005 első működőképes gyűjtőportál
Típusai Egyirányú információáramlás Teljes egészében internet nélküli CD-ROM, DVD, régebben kazetta, de bármi megteszi A lényeg a tanulási folyamat nyomon követése Rugalmas: elég egy PC vagy egy lejátszó Hátránya: nem lehet segítséget kérni, csak : vevő-befogadó
Típusai Személyes kapcsolat nélküli Személyes kapcsolattal Kapcsolat: e-mail, chat szoba, virtuális classroom Jó, ahol fontos a párbeszéd és visszacsatolás Időbeni és térbeni rugalmasság Személyes kapcsolattal Hagyományos(tanár-diák) és a számítógépes ötvözete Tanuló: saját időbeosztás, tanulás, de találkozás is lehetésges Költséghatékony (utazási) és csökken az öntanulás veszélye
Tanulási-és tanítási módszertan 1, Lineárisan felépített anyagok időrendi sorrendet tartanak, láncot alkotnak 2, Pókháló szerű: egy fókuszpontot jár körül és öleli fel az összes kapcsolódó kérdést 3,Hiearchikus mószer: vezértéma elkülönítése, amelyet főbb-és altémákra bont Tanulás során egy-egy főtéma és annak alegységeit veszi
Előnyei Rugalmasság: legnagyobb előnye Idő-és tér független Családi és munkahelyi kötelezettségekkel a tanulmányi feladatok jól összeegyeztethetővé válnak Költséghatékony: szervezeti szinten fontos Egyszer kifejlesztett anyagot többször is lehet használni Oktatás is folyamatosan ismétlődhet Ezeket az egyéni igényekhez képe igazítani
Miért és mikor ne használjuk? Személyes kommunikáció hiánya Legfontosabb hátrány Elmélet és tapasztalatszerzés együttese hiányozni fog Izoláció nincs szociális aktivitás Nincs tanár aki adott esetben motivál Nincsenek közös ösztönző erők
Köszönöm a figyelmet!