A Könyvtárinformatika Tanszék első három éve a Debreceni Egyetem Informatikai Karán. Történet, jövőkép és stratégia Boda István
informatikus könyvtáros alapképzési (BA) szak webprogramozó szakirány informatikus könyvtáros alapképzési modul informatikus könyvtáros mesterképzési (MA) szak humán informatika (tartalomszolgáltató) szakirány könyvtárpedagógia tanár mesterképzési szak informatikus könyvtáros előtanulmányok
informatikus könyvtáros alapképzési (BA) szak informatika tanár – (könyvtárpedagógia tanár) mesterképzési szak
Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár Méliusz Juhász Péter Megyei Könyvtár Magyar Földrajzi Társaság tervezett együttműködés: Országos Széchenyi Könyvtár
TDK tevékenység demonstrátorok köztársasági ösztöndíjas hallgatók külföldi tanulmányok (Erasmus) PhD hallgatók
MINŐSÉGI, SZÍNVONALAS, ERŐS KÉPZÉS ÉS VERSENYKÉPES DIPLOMA Cél: a teljes könyvtáros képzési palettán, az informatikai orientációjú képzések között, az országban a legerősebb és legszínvonalasabb képzés megvalósítása DEBRECEN = INFORMATIKA
általános tapasztalat: a matematikai- informatikai tárgyak jóval nehezebbek, mint a „hagyományos” könyvtáros tárgyak „sit itur ad astra”... hallgatók bevonása a képzésbe: nyitott oktatás – „GENS UNA SUMUS” hallgatói önszerveződés támogatása: hallgatói konzultációs – korrepetáló – felzárkóztató rendszer kialakítása
“Chesire Puss,” she began, [...] “Would you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,” said the Cat. (Lewis Carroll: Alice's Adventures in Wonderland) [Kérlek, mondd meg nekem, merre kell mennem? – Az attól függ, hová akarsz eljutni.] (a stratégiai menedzsment valószínűleg leggyakoribb idézete)
MEREV, HAGYOMÁNYOS OKTATÁS NYITOTT, RUGALMAS OKTATÁS merev, „kőbe vésett”szabályok tömegképzés középpontban a TVSZ és a NEPTUN „programozott” tantervek, merev előfeltételek az oktatás szolgáltatás egyéni problémák kezelése középpontban a hallgató állandóan bővülő speciálkollégiumok rendszere
a hagyományok továbbvitele a tanterv folyamatos tökéletesítése igazodás az Európai Uniós trendekhez modern információs technológia előretörése a képzés közelítése az európai információs szakemberektől elvárt kompetenciák felé: LIS EUROGUIDE, élethosszig történő tanulás („lifelong learning”) nyitott és távoktatás akkreditációja angol nyelvű képzés akkreditációja
„A könyvtári és információs szakember programozási és modellezési módszerek segítségével dokumentációs és információs rendszereket fejleszt, integrál és üzemeltet.” (LIS EUROGUIDE. Európai információs szakemberek kompetenciái és tulajdonságai. OSZK Könyvtári Intézet, ADBS Éditions, 2004 ) Példa a 3. szintre: Ismeri a dokumentumok leírására alkalmas script-nyelveket (pl. SGML, HTML, XML, Javascript, ASP, PHP stb.). Példa a 4. szintre: Ismeri a [...] strukturált programozás alapvető típusait és a megfelelő programozási nyelveket (pl. Java, C++).
visszafordulás a hagyományos könyvtárosság irányába: két éves teljes körű, egyetemi szintű könyvtáros alapozás egy/két éves hagyományos könyvtári specializáció („szakirány nélkül”; „közkönyvtár”; „információmenedzser”) továbbhaladás a megkezdett úton, az informatika irányába: két éves teljes körű, egyetemi szintű könyvtáros alapozás egy/két éves informatikai specializáció („webprogramozás”; „humán informatika”)
„... a jelenlegi oktatói létszám nem teszi lehetővé, hogy az alapképzésben vagy a mesterképzésben több szakirányt indítsunk.” (idézet a 2011-es tanulmányból) „Jelenleg... a főállású kollegák által tartható kontaktórák száma maximum 80, ezzel szemben a fenti szakok jóval több, mint 200 (sic!) kontaktóra megtartását igénylik.” (idézet a 2011-es tanulmányból)
„... jelenleg szinte kizárólag végzett informatikus könyvtárosok vesznek részt a Debreceni Egyetemen az informatika tanár nappali képzésben. Egyebek között ez is egy nagyon komoly érv amellett, hogy az informatikus könyvtáros alapképzési szakon az informatikai tárgyakat a szó szoros értelmében szakmai tárgyként, a minőségi elvárásokat messzemenően szem előtt tartva (azaz nem „műkedvelő” módon) kell oktatni.” (idézet a 2011-es tanulmányból)
„... az informatikus könyvtáros mesterképzési szakon végzett legtehetségesebb hallgatóknak fel kell tudni venni a versenyt a Kar más szakjain végzett hallgatókkal, hogy nappali PhD-s hallgatóként is folytathassák tanulmányaikat.” (idézet a 2011-es tanulmányból)
„... ide tartozik a végzett informatikus könyvtárosok megfelelő szintű idegen nyelvi kompetenciája is. [...] A nyelvi kompetencia erősítésével kapcsolatban említsünk meg még két lehetőséget: az egyik az informatikus könyvtáros hallgatók bevonása a szakfordítói képzésbe; a másik idegen nyelvű szakmai speciálkollégiumok indítása.” (idézet a 2011-es tanulmányból)
„... a modern könyvtárfelfogás elválaszthatatlan [...] az élethosszig tartó tanulás koncepciójának európai uniós szinten deklarált kihívásaitól. Mindez nagy mértékben megnöveli a nyitott és távoktatás jelentőségét. [...] Ezzel kapcsolatos hosszú távú cél, egyfajta válaszként könyvtár- és információtudomány fokozatos és elkerülhetetlen nemzetközivé válására, az informatikus könyvtáros szak angol nyelvű akkreditációjának következetes felépítése és tudatos előkészítése.” (idézet a 2011-es tanulmányból)
AKKREDITÁCIÓ