A Könyvtárinformatika Tanszék első három éve a Debreceni Egyetem Informatikai Karán. Történet, jövőkép és stratégia Boda István.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Tóvári Judit Eszterházy Károly Főiskola. Szinnyei József. Magyarország a XX. században század: polgári.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Technical University of Budapest
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
KAPOSVÁRI EGYETEM CSOKONAI VITÉZ MIHÁLY PEDAGÓGIAI FŐI S KOLAI FŐI S KOLAI KAR.
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
A Miskolci Egyetem TÁMOP projektjének záró rendezvénye Országos Széchényi Könyvtár Budapest, június 21.
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
1 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
BSc a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Tájékoztató a szakmai gyakorlatról
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Online kommunikáció nappalos és levelezős tananyagok BA KMT II. Pitlik László, SZIE, GTK Gödöllő 2008 ősz INNOCSEKK 156/2006, ill. INNOCSEKK 438/2006.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Biomérnök alapszak (BSc)
LEGYÉL TANÍTÓ!.
Minőségbiztosítás az oktatásban - minőségértékelési eljárás
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Merni Mérni MINŐSÉG…bevállaljuk? Alföldiné Dán Gabriella PhD Sopron, március.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Átmenet az osztatlan és a kétlépcsős képzés szakjai között A BME-VIK példája 1. Zoltai József egyetemi docens, Dékáni Hivatalvezető BME-VIK.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM
____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________ Debreceni.
1 Miskolci Egyetem. 2 Matematikai Intézet – Analízis Tsz., Számítástechnika Tsz., Számítóközpont – Analízis Tsz., Alkalmazott Matematikai.
Felzárkóztatás, tehetséggondozás
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Anyagtudományi tehetséggondozó program. A program célja Olyan anyagtudomány-anyagtechnológia oktatás, amelyben a résztvevő hallgatók összefüggéseiben.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
‘Blended Learning’- Vegyesrendszerű képzések a magyar felsőoktatásban Rohonczi Edit Gábor Dénes Főiskola 6. Magyar Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Kapacitás akkreditáció – a számok tényleg magukért beszélnek? dr. Abonyi János Pannon Egyetem Napja február 12.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI TANSZÉK Biztosítás és kockázatkezelés (oktatás – kutatás) dr. Farkas Szilveszter.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Az Erasmus eredményei dióhéjban
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Mérnökinformatikus szak
Készítette: Szabó Tamás
Idegen nyelvű informatika oktatás helyzete Debrecenben
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
PROGRAMOZÓ/INFORMATIKUS SZAKMA BEMUTATÁSA KÉSZÍTETTE : PINTARICS – DÉVÉNYI ZSOMBOR.
Előadás másolata:

A Könyvtárinformatika Tanszék első három éve a Debreceni Egyetem Informatikai Karán. Történet, jövőkép és stratégia Boda István

 informatikus könyvtáros alapképzési (BA) szak  webprogramozó szakirány  informatikus könyvtáros alapképzési modul  informatikus könyvtáros mesterképzési (MA) szak  humán informatika (tartalomszolgáltató) szakirány  könyvtárpedagógia tanár mesterképzési szak  informatikus könyvtáros előtanulmányok

informatikus könyvtáros alapképzési (BA) szak informatika tanár – (könyvtárpedagógia tanár) mesterképzési szak

 Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola  DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár  Méliusz Juhász Péter Megyei Könyvtár  Magyar Földrajzi Társaság  tervezett együttműködés: Országos Széchenyi Könyvtár

 TDK tevékenység  demonstrátorok  köztársasági ösztöndíjas hallgatók  külföldi tanulmányok (Erasmus)  PhD hallgatók

MINŐSÉGI, SZÍNVONALAS, ERŐS KÉPZÉS ÉS VERSENYKÉPES DIPLOMA Cél: a teljes könyvtáros képzési palettán, az informatikai orientációjú képzések között, az országban a legerősebb és legszínvonalasabb képzés megvalósítása DEBRECEN = INFORMATIKA

 általános tapasztalat: a matematikai- informatikai tárgyak jóval nehezebbek, mint a „hagyományos” könyvtáros tárgyak  „sit itur ad astra”...  hallgatók bevonása a képzésbe: nyitott oktatás – „GENS UNA SUMUS”  hallgatói önszerveződés támogatása: hallgatói konzultációs – korrepetáló – felzárkóztató rendszer kialakítása

“Chesire Puss,” she began, [...] “Would you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,” said the Cat. (Lewis Carroll: Alice's Adventures in Wonderland) [Kérlek, mondd meg nekem, merre kell mennem? – Az attól függ, hová akarsz eljutni.] (a stratégiai menedzsment valószínűleg leggyakoribb idézete)

MEREV, HAGYOMÁNYOS OKTATÁS NYITOTT, RUGALMAS OKTATÁS  merev, „kőbe vésett”szabályok  tömegképzés  középpontban a TVSZ és a NEPTUN  „programozott” tantervek, merev előfeltételek  az oktatás szolgáltatás  egyéni problémák kezelése  középpontban a hallgató  állandóan bővülő speciálkollégiumok rendszere

 a hagyományok továbbvitele  a tanterv folyamatos tökéletesítése  igazodás az Európai Uniós trendekhez  modern információs technológia előretörése  a képzés közelítése az európai információs szakemberektől elvárt kompetenciák felé:  LIS EUROGUIDE,  élethosszig történő tanulás („lifelong learning”)  nyitott és távoktatás akkreditációja  angol nyelvű képzés akkreditációja

„A könyvtári és információs szakember programozási és modellezési módszerek segítségével dokumentációs és információs rendszereket fejleszt, integrál és üzemeltet.” (LIS EUROGUIDE. Európai információs szakemberek kompetenciái és tulajdonságai. OSZK Könyvtári Intézet, ADBS Éditions, 2004 )  Példa a 3. szintre: Ismeri a dokumentumok leírására alkalmas script-nyelveket (pl. SGML, HTML, XML, Javascript, ASP, PHP stb.).  Példa a 4. szintre: Ismeri a [...] strukturált programozás alapvető típusait és a megfelelő programozási nyelveket (pl. Java, C++).

visszafordulás a hagyományos könyvtárosság irányába:  két éves teljes körű, egyetemi szintű könyvtáros alapozás  egy/két éves hagyományos könyvtári specializáció („szakirány nélkül”; „közkönyvtár”; „információmenedzser”) továbbhaladás a megkezdett úton, az informatika irányába:  két éves teljes körű, egyetemi szintű könyvtáros alapozás  egy/két éves informatikai specializáció („webprogramozás”; „humán informatika”)

„... a jelenlegi oktatói létszám nem teszi lehetővé, hogy az alapképzésben vagy a mesterképzésben több szakirányt indítsunk.” (idézet a 2011-es tanulmányból) „Jelenleg... a főállású kollegák által tartható kontaktórák száma maximum 80, ezzel szemben a fenti szakok jóval több, mint 200 (sic!) kontaktóra megtartását igénylik.” (idézet a 2011-es tanulmányból)

„... jelenleg szinte kizárólag végzett informatikus könyvtárosok vesznek részt a Debreceni Egyetemen az informatika tanár nappali képzésben. Egyebek között ez is egy nagyon komoly érv amellett, hogy az informatikus könyvtáros alapképzési szakon az informatikai tárgyakat a szó szoros értelmében szakmai tárgyként, a minőségi elvárásokat messzemenően szem előtt tartva (azaz nem „műkedvelő” módon) kell oktatni.” (idézet a 2011-es tanulmányból)

„... az informatikus könyvtáros mesterképzési szakon végzett legtehetségesebb hallgatóknak fel kell tudni venni a versenyt a Kar más szakjain végzett hallgatókkal, hogy nappali PhD-s hallgatóként is folytathassák tanulmányaikat.” (idézet a 2011-es tanulmányból)

„... ide tartozik a végzett informatikus könyvtárosok megfelelő szintű idegen nyelvi kompetenciája is. [...] A nyelvi kompetencia erősítésével kapcsolatban említsünk meg még két lehetőséget: az egyik az informatikus könyvtáros hallgatók bevonása a szakfordítói képzésbe; a másik idegen nyelvű szakmai speciálkollégiumok indítása.” (idézet a 2011-es tanulmányból)

„... a modern könyvtárfelfogás elválaszthatatlan [...] az élethosszig tartó tanulás koncepciójának európai uniós szinten deklarált kihívásaitól. Mindez nagy mértékben megnöveli a nyitott és távoktatás jelentőségét. [...] Ezzel kapcsolatos hosszú távú cél, egyfajta válaszként könyvtár- és információtudomány fokozatos és elkerülhetetlen nemzetközivé válására, az informatikus könyvtáros szak angol nyelvű akkreditációjának következetes felépítése és tudatos előkészítése.” (idézet a 2011-es tanulmányból)

AKKREDITÁCIÓ