László Miklós MILYENEK Médiapolisz lakói? VII. Nemzetközi Médiakonferencia, 2013.
HU SAN FRANCISCO NEW AGE ÚJ MITOLÓGIA POSZTMODERN HOLLYWOOD ÁZSIA BUDDHIZMUS, STB. OROSZORSZÁG ORTODOX CIVILIZÁCIÓ SOKFÉLE SZINKRETIKUS GLOBÁLIS FOGYASZTÓI CIVIL IZÁCIÓ SZILIKONVÖLGY INFORMATION AGE NYUGATI VILÁG EU HAGYOMÁNYOS NYUGATI MODERN
„Kockázat-társadalom” Ulrich Beck “A meglepetés és bizonytalanság világa” Donald H. Rumsfeld „Globális dzsungel” Stanley Hoffmann „A zűrzavar kora” Alain Greenspan
Médiapolisz „Ami a nyilvánosságban zajlik a mai társadalmakban, az egyre inkább, sőt kizárólag a képernyőkön történik.” Roger Silverstone médiaszociológus A médiapolisz egy olyan globális hely, mely emberi lények interakciója során jön létre egy deterritorializált, mediatizált társadalmi térben. A médiapolisz a megjelenés tere, amely egyszerre tükrözi és megteremti a világot. A médiapoliszon kívül nincs számunkra hely, egyszerre probléma és megoldás, a valóság eltorzításának és megismerésének lehetősége, azonos velünk és idegen tőlünk.
Tévénézés I. Egy átlagos tanítási napon a válaszadók fele (50%) egy-két órát nézi a TV képernyőt, négy órát vagy annál többet csak 12%. A nem, vagy csak minimális ideig tévézők aránya (max. fél óra) 27%. Tanítás nélküli napon négy órát vagy annál is több időt 30%-uk fordít rá. A nem, vagy csak minimális ideig tévézők aránya (max. fél óra) pedig mindössze 15%. Lányok és ált. iskolások +
Tévénézés II ben még éppen csak, de a tévénézés volt a favorit a fiatalok körében, 2011-ben már egyértelműen a netezésre fordítottak több időt és ez a tendencia tovább erősödött 2013-ra. Adatok forrása:
Egyes adók nézésének/ hallgatásának gyakorisága
Kedvenc tévé adók - szegmentálva
Kedvenc tévé adók - tematizálva Adatok forrása:
Az M2, a MINIMAX és azRTL KLUB nézettsége a gyerekek körében Adatok forrása:
Az internetezés kezdete Az általános iskolások 68%-a 10 éves kora előtt már internetezett, a középiskolásoknak viszont csak 23%-a.
Internetes tevékenységek V.
Internetes tevékenységek VI.
László Miklós Élménytársadalom a Facebook galaxisban. 2. szekció, Felhasználók csüt VII. Nemzetközi Médiakonferencia, 2013.
Mobilkészülékek A fiatalok 75%-a 8 és 12 éves kora között kapta meg első mobiltelefonját. Átlagosan legalább a negyedik mobilkészüléküket használják. Tíz készülékből hét okostelefon. Hozzávetőlegesen tízből hat telefon kártyás (nem előfizetéses) és közel minden második esetben a tarifacsomagban benne foglaltatik az internet hozzáférés is. A 8-14 év közötti gyerekek 59%-a rendelkezik saját mobiltelefonnal, ez az arány változatlan hoz képest. Az idősebb, éves gyerekek körében a penetráció 75%-os, valamint az átlagosnál magasabb, 65%-os Budapesten. A készülékek 11%-a okostelefon, 20%-a egyszerű „alaptelefon”, amely nem képes multimédia tartalmak lejátszására vagy fényképezésre. (Forrás: Ipsos)
Mobiltelefon használat
Tanulás és élet külföldön I.
Példaképek
Példaképek nemzetisége
Értékek Ahogy 2011-ben, úgy idén is fiatalok valamivel több, mint 3/4-e (76%, ill. 77%) maximálisan egyet értett azzal, hogy az a legfontosabb, hogy majd olyan munkája legyen, amit szeret.
Offline-online aktivitás I. A fiúkra jellemzőbb a több online, a lányokra a több offline aktivitás. A legalacsonyabban iskolázott szülők gyermekei, a rossz anyagi körülmények között élők és a hátrányos helyzetű gyerekek felülreprezentáltak a mindkét térben inaktívak között.
„Kultúrlények I.” Az összes válaszadó 9%-át soroltuk ide. Nem a tévé rabjai, a többieknél jóval visszafogottabban interneteznek, és a közösségi oldalakon is valamivel kevesebbet lógnak. Kevésbé rettennek meg attól, ha egy hétig nem nézhetnek tévét, nem mobilozhatnak, vagy nem internetezhetnek, számukra a legnagyobb büntetést a barátaiktól való eltiltás jelenti (68%-uk válaszolt így, a többieknek 51%-a.)
„Kultúrlények” III. Ritkábban hiszik el azt, amit ismerőseik a közösségi oldalakon posztolnak. Fenntartással viseltetnek az iránt, amit a kereskedelmi televíziókban látnak-hallanak és jobban hisznek a közszolgálati televízió adóknak. A reklámoknak is sokkal kevésbé hisznek. Valamivel optimistábban tekintenek jövőjük felé, mint a többiek. Szignifikánsan többen tudják közülük elképzelni, hogy külföldön folytassák tanulmányaikat, ugyanakkor a külföldi munka és külföldi lét ugyanolyan mértékben jelent számukra alternatívát, mint a többiek számára.
Hátrányos helyzetű gyerekek I. Az összes válaszadó 8%-át teszik ki.
Hátrányos helyzetű gyerekek II. Jobban hisznek a kereskedelmi televízióknak és a reklámoknak.
Hátrányos helyzetű gyerekek III. Kevesebb internetes ismeretük van, de nem kevésbé netfüggők, és nem kevésbé óvatlanok a világhálón.
Innováció a médiafogyasztásban I. több képernyős médiahasználat rendszeres tévés tartalomfogyasztás az interneten Everett Rogers Technology Adoption Lifecycle model
Innováció a médiafogyasztásban II.
Kulcsszó: Megismerés Pascal: "Mindaz, ami megérthetetlen, nem létezhet..." Descartes: "...Elhatároztam, hogy megmagyarázom a természet minden jelenségét..." Spinoza: "(Valóban van-e) nagyobb csoda, mint rendet teremteni a Káoszban?"
Adatelemzés: Danó Györgyi Adatfelvétel: ITHAKA
Egyes csatornák hasznosságának és érdekességének megítélése TV2 és RTL- Klub: Mindkét szempontjából pozitívabb értékelést adtak az általános iskolások, mint a középiskolások. Továbbá minél alacsonyabban iskolázottak a szülők, illetve minél kisebb településen laknak a tinédzserek, annál hasznosabbnak és érdekesebbnek találják ezeket az adókat.