Ruttkay Zsófia PhD, Bényei Judit PhD, Sárközi Zsolt

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

Szeretem a könyvtáram!.
Euroexam nyelvvizsgákra
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi.
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
Angol nyelvi kompetencia
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Inter-etnikus viszonyok Budapest két kerületében-Concordia Discors ( )
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Böngészők Internet Explorer Mozilla Firefox
Mellár János 8. óra Április 2. v
RE-PE-T-HA Angol Módszertani Munkacsoport Dr. Csépes Ildikó
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje A fazekas műhely példája és más egyszerű példák a vállalat modellezésére, rendszermátrix számításokra.
Termékszerkezet-elemzés
Hunya Márta módszertani szakértő
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Tibeti személyiségteszt
A multimédia olyan tartalom, amely többféle csatornát is használ a felhasználók tájékoztatására vagy szórakoztatására. MULTI (latin) = többszörös MÉDIA.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
Külföldi TDK konferencia lehetőségek Kókai Judit márc. 6.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A tanulás szürke zónája Tót Éva PH – Felsőoktatási Kutatóintézet Képzés és munkaerőpiac Educatio konferencia Budapest, szeptember.
Mit gyógyít az információ? – Digitális esélyegyenlőség és egészség Surján György – Kincses Gyula ESKI eVITA Platform.
Digitális világ – interaktív táblán
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Fiatalok motiválása a véleményformáló diáksajtósok bevonásával
A multimédia és a közösségi hálózatok a hatékony nyelvtanulásban Debreceni Egyetem Informatika Tudományok Doktori Iskola PhD Konferencia, Hollókő, 2013.
A szövegértés tanítása II.
Bemutatókészítés Takács Béla
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
eTwinning – európai iskolák közössége
Tájékoztató megbeszélés a projekt előrehaladásáról
H2O Projekt Projektszponzor: Dr. Kürti Sándor, PhD Kürt Zrt. Projektvezető: Rácz Tünde Fatima Kulturális antropológus Tudományos.
A megújuló energiatermelés foglalkoztatási hatásai
Námesztovszki Zsolt Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka A TANÍTÓK MEGVÁLTOZOTT SZEREPKÖRE AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOMBAN.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM EURÓPAI ÖNKÉNTES SZOLGÁLAT LOVÁSZI ATTILA.
Csájiné Knézics Anikó Szilvásiné Turzó Ágnes Dr. Steklács János
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
MOME - Kreatív Technológia Labor
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A Magyar Nyelv Napja kezdőkép Tarczal-Márta Edit
INNET Az interaktív térkép Duray Zsuzsa. Mi is az interaktív térkép? Olyan kép- és hangzóanyagokat, feladatokat tartalmazó felület, amely bemutatja a.
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
Projekt program Magyar-lengyel bábjáték Magyar-lengyel mesekönyv Magyar-lengyel képregény Magyar - lengyel színdarab + EMK TRAINING + LENGYEL.
PROJEKT OKTATÁS.
Nyugodt légkör, barátságos környezet játszóudvar műfüves pálya.
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Mobilitas Illés Zoltán Heizlerné B. Viktória Dr Illés Zoltán Készült az "Országos koordinációval a.
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
-minősített közoktatási típusú sportiskola szeptemberétől induló első osztályai:
Életkor/iskolatípus/előképzettség…
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Előadás másolata:

A kiskakas gyémánt félkrajcárja Egy magyar interaktív mesekönyv tanulságai Ruttkay Zsófia PhD, Bényei Judit PhD, Sárközi Zsolt Moholy-Nagy Művészeti Egyetem VII Média Konferencia - 2013.9.27 Balatonalmádi

Tartalom Bemutatkozás – MOME TechLab A kiskakas gyémánt félkracárja IK célok demo Empírikus kutatás További felvetések

Könyv - AR Hologram Grandma - mixed team of students http://www.youtube.com/watch?v=BAl3XXPkECA&feature=youtu.be

Könyv - net Énekes lapozó a webkamera elé tartva, megszólal a dal http://create.mome.hu/singingbook 4

Könyv - tanulás TERENCE EU FP7 ICT projekt - szövegértést fejleszt 5

A kiskakas IK Első IK mint „orvosi ló”, interdiszciplináris csapat iOS és Android eszközökre angol és magyar nyelven ingyenesen letölthető „Wonderful book! Grat! ★★★★★” Beautiful graphic design, great execution, wonderful story. If you have a child will defo love it!” „Nagyon tetszenek az illusztrációk, klassz az egész! Azért lehetne egy kicsit több mozgás benne.” ( HU fiú, 9) 6

A kiskakas … - tervezési elvek kompakt és szimmetrikus történet, mozgásos elemekkel illusztráció: művészi, archaikus - ceruzával papírra Interaktív elemek: a szövegértést szolgálják 1-2 narratív interakció (N) oldalanként (működést, használatot) „magyaráz” érintés + „ovális drag+ döntögetés nincs semmilyen help 7

A kikakas …- demo 8

A kikakas …- demo 9

Empírikus kutatás - kérdések használat interakciós technikák olvasási stratégia szövegértés tetszés kép hang interakció IK vs nyomtatott 10

Empírikus kutatás – a kísérlet szervezése egyenként, iskolában bemutatkozás eszközhasználat tréning „olvassad el ahogy tetszik, és ne feledd hogy most a képeket életre tudod kelteni” előtte-utána: a történet elmondása és interjú minden videora felvéve vislekedés és interjúk kódolva 11

Empírikus kutatás – eredmények: interakciók hatás kód ismétlés T1 T2 T3 T4 T5 T6 T7 átlag Kk kapirgál N1 5 4 3 1 2 3,29 Kk felugrik futás közben N2.1 unlimited 1,00 S fenékre huppan N2.2 6 1,71 Kk kukorékol N3 2,14 Kk vizet szív N4.1 2,86 Kkt kihúzzuk a kútból a kereket forgatva N4.2 1,29 Madár csicsereg E1 korlátlan 1,14 Kk átugrik a másik ablakba N5.1 S felugrik de nem kapja el a Kk-t N5.2 7 2,71 Szélkakas forog E2 0,57 Kk lohasztja a tüzet N6 4,71 Kk darazsakat szív fel N7 3,57 Méh elszáll és vissza a virágra E3 S szenved a darazsaktól N8 9 Kk pénzt sziv fel N9 hintaszék himbálódzik E4 összes használt interakció 16 29 38 54 49 32 kézbevette a táblagépet Y N 6/7 (1) N interactions were preferred over E interactions (2) Children preferred torturing the Sultan (S), the sadistic one N8 the most. (3) Performed N interactions as many times as needed for completing the event mentioned where the goal was clear (N4.1, N6, N7, N9). Not N1! (4) No child performed E4, this was in the closing “happy end”. (5) To turn the wheel of the well was not properly done most the subjects. (6) There were characteristic differences in subjects’ attitude. E.g. T1 was very reluctant to explore the images, while T6 was the most active. (Both subjects were familiar with tablets, T1 was girl, T6 was boy.) 12

Empírikus kutatás – eredmények: olvasási stratégia Egy gyereket kivéve mindenki az olvasással kezdte. Mindenki végigolvasta a teljes szöveget. Csak 2 gyerek a17 –ből váltogatta az olvasást és a koppintásokat. Az iskolai környezet negatív hatása? A typo pozitív hatása ? Az IB pozitív mellékhatása? 13

Empírikus kutatás – eredmények: illusztrációk Tetszett mindenkinek. a részleteket tekintve kritika A szövegnek ellent mondó elemek A saját mentális képtől való eltérés (pl. kút) Néhány fiú több akciót és realisztikusabb ábrázolást kívánt (mozgó) illusztráció nem írja felül a saját mentális képet (kút, sütőlapát) A szöveg erősebb a képnél!? 14

Empírikus kutatás – eredmények: tipo és hang A kiemelt szavak szerepét megértették a gyerekek Néhányan kattintani próbáltak A hangot „nem vették észre” Futás hangja nehezítette a koncentrációt. A hang természetes? 15

Empírikus kutatás – eredmények: motiválás Az IK inkább mint a nyomtatott, tetszett. A viselkedésen ez nem látszott! A rossz olvasót (is) motiválta (pl. T6). 16

Empírikus kutatás – eredmények: szövegértés Az események előhívása javult, jobban az IK mint a NK . Archaikus kifejezések használata nőtt. A kút vitatott. A profil és az IK használat közötti korreláció: jó olvasó és/vagy média használó A résztvevők szociális hátterén is múlhat? 17

Felvetések Fő tanulságok: További kísérletek: Az interakció nem hátráltatta az olvasást, hanem motiválta Művészi illusztrációra nyitott (még) a korosztály A virtuális „lejátszás” nem pótolja az elsődleges élményt, tudást. További kísérletek: Kisebb gyerekekkel Otthon Angolul beszélő gyerekekkel (nem ismerik a történetet) 18

Köszönet A kutatást támogatta: EU FP7 TERENCE a Belügyminisztérium Főépítész Irodája. Alkotók: illusztráció: Szepesi-Szűcs Barbara programozás és animáció: Karasz Dániel Köszönet: Popella Dóra , Gyúró Monika (MOME hallgatók) a Budenz Általános Iskola tanulói és tanítói 19

http//techlab.mome.hu/felkrajcar ruttkay@mome.hu További információk http//techlab.mome.hu/felkrajcar ruttkay@mome.hu