Közösségi oldalak: újabb aspektusok a kapcsolatokban Dr. Kósa Éva PPKE, BTK, VJK Internet konferencia Szeptember
…a teenagerek ajtóján megjelenik:
sőt….
saját stílusuk van…
…kipróbálnak dolgokat..
függetlenednek a kapcsolataikban…
..és sok időt töltenek a neten…
1. KUTATÁS 1998 óta hatodik kutatás: tinédzserek és a média kapcsolata 2011 kiemelt téma: internetezési, mobiltelefon használati szokások 9 diák, tanári ill. szülői interjúk 2000 fős survey diákok két almintáján fókuszcsoportok
MÉDIAHASZNÁLAT az internettel (akár vezetékes, akár mobil) ellátott háztartások aránya a tizenévesek körében 91% (2009-ben 84% volt) a vizsgált háztartásokban átlagosan 2,7 televíziókészülék és 4,2 mobiltelefon található. a fiatalok családjainak 59%-ában van internetkapcsolatra képes mobiltelefon, és a megkérdezett diákok 43%-a rendelkezik ebből sajáttal 10
Internetes tevékenységek 11 A 2009-ben mért eredményekhez képest: 20%-kal nőtt a közösségi oldalakra nagyon gyakran felnézők aránya, 12%-ról 5%-ra redukálódott az ilyen oldalakra sosem látogatók aránya A 2009-ben mért eredményekhez képest: 20%-kal nőtt a közösségi oldalakra nagyon gyakran felnézők aránya, 12%-ról 5%-ra redukálódott az ilyen oldalakra sosem látogatók aránya
2. KUTATÁS kiemelt téma: Tanárok és diákok a közösségi oldalakon: ◘ ki mit mutat meg magáról? ◘ mi változik a tanár-diák kapcsolatban? A Pázmány Péter Katolikus egyetem pszichológia MA hallgatóinak – Lakner E. és Lászlóffy J.- közreműködésével Diákok és tanárok kérdőíves vizsgálata (n=100) Diákok és tanárok kérdőíves vizsgálata (n=100) Interjúk diákokkal és tanárokkal
Facebook látogatottsága
Tanárok aktivitása a Facebookon
Diákok aktivitása a Facebookon
Mit mutatnak meg a tanárok önmagukról a Facebookon?
Mit mutatnak meg a diákok önmagukról a Facebookon?
Változik-e a tanár diák kapcsolat a Facebookon megismert információk következtében?
Változás a tanár-diák kapcsolatban a diákok véleménye szerint : „azóta, hogy láttam az információkat róla…”
Változás a tanár-diák kapcsolatban a diákok véleménye szerint : „azóta, hogy látta az információkat rólam…”
Változás a tanár-diák kapcsolatban a tanárok véleménye szerint : „azóta, hogy láttam az információkat róla …”
Interjúk: tanárokkal „ …könnyítheti a munkánkat, hiszen emlékeztethetjük őket, mit kell tanulni, esetleg tananyagot is megoszthatunk velük.” „A tanárnak megfontoltan kell kezelni a közösségi oldalon való kommunikációt. Vigyázni kell a képfeltöltésekre és a kiírásokra. Nem szabad kellemetlen helyzetbe hoznia magát. A diákok kíváncsiak, kutatnak a tanárok után, ezt fejben kell tartani.” „A tanévközi szünetekben is tudom tartani velük a kapcsolatot. (Nyáron például hetente kaptak nem kötelező tananyagot.) „ „Szerintem a diákok sokkal nyíltabban beszélnek a dolgaikról és sérelmeikről a közösségi oldalakon üzenetek formájában.”
Interjúk diákokkal „A tanár elveszítheti a méltóságát, ha nevetséges dolgokat ír ki...” „A tanár diák kapcsolat csak romlik, ha egy közösségi oldalon egymással "barátkozni" próbálnak.” „ A tanár sok esetben visszaélhet ezzel a lehetőséggel. ” „Tanár-diák között mindig meg kell lennie egy tisztes távolságnak.” „A tanár-diák kapcsolat bizalmasabb és közvetlenebb lehet”. „Szerintem lehet jó hatása.”
Változott a tanár-diák kapcsolat? A vizsgálat azt mutatja, hogy a diákok veszélyesebbnek és kockázatosabbnak vélik a facebook-on való kapcsolattartást tanáraikkal, mint a tanárok diákjaikkal. A tanár veszíthet tekintélyéből, a róla szóló információk kiábrándítóak is lehetnek. A tanárok sem tudják függetleníteni magukat attól, amit megtudtak a diákról. ↓ „ oversharing” = a „túlzott megosztás” jelensége
Köszönöm a figyelmet!