Monokultúra online Nagy Zsolt, Geges László Miklós.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kutatási eredmények Az Évgyűrűk Magánnyugdíjpénztár ügyfelei között végzett telefonos közvéleménykutatásról 2008 Április.
Advertisements

Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Kultúra és internet Csepeli György Budapest, november 7. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság konferenciája
Digitális hősök Emblematikus mesefigurák a gyerekek hétköznapi életében Kassay Réka BBTE, Kolozsvár.
1 II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Valósidejű fenyegetések a virtuális térben Symantec Kiberbűnözési felmérés Teasdale Harold szeptember 26.
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
KÓSA ÉVA – LÁSZLÓ MIKLÓS: EGYÜTT-EGYEDÜL
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Internet alapú tanulás vidéki térségben. Székelyföldi tapasztalatok Kiss Adél Pro Educatione Egyesület – Tanulmányi és Felnőttképzési Hálózat, Csíksomlyó.
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
Felnövekvő médiafogyasztók: fognak-e még rádiózni a fiatalok? Nobody’s Unpredictable Media Hungary What do we see? Szonda Ipsos.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
GfK Hungária-Szonda Ipsos Internet Audience Research IV. negyedév időszakban végzett felmérés alapján készült A Magyar Online (Hajdú Online – Szabolcs.
Az Index.hu USA-képe. A kutatás célja Az Index.hu Külföld rovatában közzétett hírek és az amerikaiakról a köztudatban él ő sztereotípiák összefüggéseinek.
Az e-banking távlatai 1117 Budapest, Pázmány sétány 1/a / 6827
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
TIMSS 2007.
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata
Virtuális jelenlét a Facebook-on avagy adalékok az egészségügy számára Egészségtelen emberek egészséges profilja a Facebook-on.
MENEKÜLTEK INTEGRÁCIÓJA A MAI MAGYAR TÁRSADALOMBA ÁPRILIS 15. Készítette: Majer Zsuzsanna Konzulens: Kóbor Krisztina.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
Közösségi oldalak használata
Közösségi oldalak: újabb aspektusok a kapcsolatokban Dr. Kósa Éva PPKE, BTK, VJK Internet konferencia Szeptember
Digitális világ MediaSmart Hungary.
Kósa Éva : VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Médiapolisz lakói I. Közvetítő faktorok.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
A társadalmi t ő ke, az internet- elérés és a túlzott TV-nézés összefüggései Dr. habil Németh Erzsébet, BKF, főiskolai tanár, a Viselkedéstudományi Intézet.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Informatika bemeneti mérés
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
TUDTAD?Ha Kínában egymillió közül sem találni nálad jobbat……akkor csak egy vagy az 1300-ból!Hamarosan Kínában beszélnek majd legtöbben angolul.India lakosságának.
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
Turmezeyné dr. habil. Heller Erika ELTE Tanító- és Óvóképző Kar
Gazsó Tibor Századvég Alapítvány
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Internet a családban Székely Levente –
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
– Letölthető változat –
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
Nemzetközi hallgatók helyi értéke Révész Balázs – Kéri Anita SZTE GTK
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Digitális ifjúság Andok Mónika (PPKE) Új utak – a protestáns etika
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

Monokultúra online Nagy Zsolt, Geges László Miklós

Mire hívom fel a figyelmet/mit állítok? Hatások a víz alatt Miről fogok beszélni: almatermesztés, flamand és vallon közlekedési balesetek, jéghegyek,stb. Mire hívom fel a figyelmet/mit állítok? Hatások a víz alatt Értékrend hasonulás (nem morális pánik!)

2011: 646/15800 (4%)

Magyarország - Székelyföld összehasonlítás Adatelemzés: Danó Györgyi B teszt

A kutatásokról: téma: tinédzserek és a média kapcsolata megkérdezettek: 7. és 11. évfolyamos diákok Magyarországon (2008 fő) és Székelyföldön (2122 fő) részben azonos kérdések adatfelvétel ideje: 2011. * A magyarországi felmérés egy kutatássorozat része, 1998 óta a hatodik. A teljes kutatás részét képzik még: diák, tanári ill. szülői interjúk, fókuszcsoportok, adatbázisok másodelemzése, tartalomelemzés.

PC és internet ellátottság mindkét területen: szinte minden gyermek otthonában van számítógép csupán tízből egy család nem rendelkezik internet hozzáféréssel

Médiahasználat szignifikáns különbség, 2 mintás t-próba

Székelyföldön fontosabb a telefon Használod a telefonod a következőkre ? (%) Székelyföldön fontosabb a telefon Szoktad- e használni órák alatt a telefonod? (%) Mindegyik esetben szignifikáns különbség, 2 mintás t-próba Magyarország átlag napi 35 perc Székelyföld átlag napi 79 perc

Internetes tudás 1. 2 mintás t-próba Saját tudásuk mértékének megítélésében szignifikáns különbség, a szülőkhöz viszonyított tudásban viszont nincs különbség.

Internetes tudás 2. szignifikáns különbség, 2 mintás t-próba Szignifikáns a különbség a tekintetben is, hogy hány féle dolgot tudnak az internetet végezni.

Közösségi oldalak Magyar- ország Székely- föld Van profilja % Átlag ismerős- szám Facebook 85 293 82 489 IWIW 67 252 33 217 82 489 33 217

KÖZÖSSÉGI OLDALAK Magyar Facebook felhasználók - a Socialbakers (2011. szeptemberi) adatai: EUKidsOnline: 9-16 éves gyerekek ismerőseinek száma a közösségi oldalakon Az EUKidsOnline kutatás adatai szerint az EU-ban: a 9-12 évesek 38%-ának, (magyarok 51%) a 13-16 évesek 77%-ának, (magyarok 79%) van profilja valamilyen közösségi oldalon a 9–12 évesek 15%-ának 100-nál több visszaigazolt ismerőse van az adott oldalon; ez a szám Magyarország esetében a legmagasabb: 47% 12

Internetes tevékenységek Szignifikáns különbségek +/- jellel jelölve. Legnagyobb az eltérés az iskolai feladatoknál. 2 mintás t-próba

Internetfüggőség, netfüggőség index INDEX: Milyen gyakran fordul veled elő, hogy … kérdéseknél; gyakran 2 pont, ritkán 1 pont (csak mindegyik kérdésre válaszolók) szignifikáns különbség, 2 mintás t-próba Viszont ha nemek szerint nézzük, csak fiúknál van különbség! Kérdések: Milyen gyakran fordul veled elő, hogy nem eszel vagy nem iszol az internetezés miatt? Milyen gyakran fordult veled elő, hogy zavart, hogy nem lehetsz fent a neten? Milyen gyakran fordul veled elő az, hogy azon kapod magad, hogy szörfölsz, noha nem kerestél konkrétan semmit? Milyen gyakran fordult veled elő, hogy az internetezéssel töltött idő miatt a szükségesnél kevesebb időt töltöttél a családoddal, a barátaiddal, vagy a leckével? Milyen gyakran fordult veled elő, hogy próbáltál kevesebb időt tölteni a neten, de nem sikerült? EU Kids Online, gyakran vagy nagyon gyakran fordult elő egy vagy több internetfüggőségre utaló tevékenység: Mo. 20%, Ro. 32%

Hasonlóságok és különbségek Merton az amerikai adminisztratív és az európai kritikai kutatás különbségéről: Nem tudjuk, hogy amit állítunk az lényeges-e, de legalább igaz. Jostein Gripsrud idézi a Médiakultúra, médiatársadalom c. könyvében Nem tudjuk, hogy amit állítunk, igaz-e, de legalább lényeges.

A különbségek eltűnnek

Példaképválasztás

A 2011-es eredményekből: Azok, akik nem ismeretségi körükből választottak példaképet, többnyire (80%) külföldi személyhez szeretnének hasonlítani. focisták: Ronaldo, Messi, Dzsudzsák Balázs énekesek, zenészek, színészek: Selena Gomez, Miley Cyrus, Maite Perroni, Chuck Norris, több X-faktoros vagy Megasztáros Székelyföldieknél a leggyakoribb említések: Ronaldo, Messi, Chuck Norris, Maite Perroni, Rihanna

Kitekintés#1 Kósa Éva 2006.

Következtetések: Az identitáskeresés során meghatározó jelentőségű az azonosulási modellek szerepe. A választási alternatívák származhatnak a személyes tapasztalatokból is, de a mai fiatalok sok vonzó alternatívát láthatnak a médiában, különösen a televízióban. A televízió azonban csak a választások korlátozott körét mutatja be egy korlátlanul sokféle és eltérő érdeklődésű közönségnek, tükrözve – és terjesztve – ezzel a domináns kulturális ideológiákat (Gerbner és mtsai, 1993). Kósa Éva 2006

Következtetések: Eltérő kultúra: eltérő szocializációs feladatok Eltérő kultúra: azonos médiakörnyezet Eltérő kultúra: azonos modellek Eltérő kultúra: de azonos médiatartalom és médiamodell preferencia a serdülőknél ↓ A MÉDIA GLOBALIZÁLÓ HATÁSÚ Kósa Éva 2006

Kitekintés#2 Adorno 1944! Hallgató prezentációk kivonatainak felhasználásával (Márkus Viktória, Buszel Dóra, névtelen)

Sztárgyár A tehetségek felfedezése is a gépezet része, hiszen a sorozatgyártást csak folyamatos utánpótlással lehet garantálni. A művészeket klisékkel teli szerepekbe kényszeríti a média.  a szelekció alapja ki illik a szerepbe A kultúra monopóliumai a mindenkori társadalmi gazdasági elitek kezében vannak, függő helyzetben.  a pénz mozgatja őket és nem a művészi értékek megalkotása A tömegkultúrában nem kellenek zsenik csak „jó munkás emberek”. Nincs katarzis, csak irányított, előre bekalkulált érzelmi reakciók!

Lehet a média kultúra? Adorno felismerte a média konvergencia jelenségét már 1944-ben! hogy a médiumok egyetlen rendszert alkotnak, hatással vannak egymásra, üzenetük hasonlóvá válik, összekapcsolódik. A személyiség, az egyén elnyomás alá kerül a hierarchikus rendszerek által. Hallgató prezentációk kivonatainak felhasználásával (Márkus Viktória, Buszel Dóra, névtelen)

Internet, mint lételem A fiatalok mindenhol egyöntetűen vallják, hogy az állandó online jelenlét számukra alapvető a kapcsolattartás szempontjából. MTV Hungary és a GKIeNET közös kutatása, Millennials study, 15 és 24 év közötti fiatalok körében 15 országban, köztük Magyarországon végzett kutatás, 2011 A válaszadók több mint fele (hallgatók 55%, munkavállalók 62%) már nem tudná az életét az internet nélkül elképzelni, mivel az az „életük szerves részévé vált”. http://www.cisco.com/web/HU/sajtoszoba/2011/20110921.html http://www.mediainfo.hu/hirek/article.php?id=22861 Cisco online kutatása, 1441 18–24 éves egyetemi hallgató és 1412 21–29 éves diplomás dolgozó körében, 14 országban (Magyarország nincs köztük), 2011 május/június

Az internetezéssel kapcsolatos szokásokra ható (globális) tényezők Kvázi állandó tényezők* pl. infrastruktúra, internet lefedettség, lakóhely jellege, utak állapota Nehezen változó tényezők pl. vallás, média szabályzás Könnyen változó tényezők pl. értékrend, neveltetés, egyes szokások, mint pl. kommunikációs pl1. inkább buliba megy vagy interneten szórakozik; ha kicsi a lakónépesség, messze vannak lehetőségek, nincsenek utak, ha a vallás tiltja/korlátozza – akkor inkább neten szórakozik pl2. társkeresés: kultúrától és egyéb tényezőktől függetlenül is világszerte jellemző, hogy egyre inkább online felületre terelődik pl3. sokakat úgy nevelnek, hogy az erőszak elítélendő, ugyanakkor, ha a barátok ilyen tartalmakat osztanak meg, sok esetben előbb-utóbb felülírja a neveltetést, a közösség értékrendje * rövid időtávlatban nem változnak jelentősen

Igaz, lényeges Nagy Zsolt, Geges Köszönöm a figyelmet!