Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Advertisements

Mozgóképkultúra és médiaismeret Háttér: ● Választható közismereti vizsgatárgy (5. érettségi tárgy) ● ig kétszintű az érettségi 2011-től a felvételi.
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
 Jób 30:9 És most ezek gúnyolódnak rajtam, ezek fecsegnek rólam.  Zsolt 1:1 Boldog ember az, aki nem jár a bűnösök tanácsa szerint, nem áll a vétkesek.
A Kék Vonal Internet Helpline tapasztalatai
 Információs társadalom – a fogalom és ami mögötte van  Másvilág – fiatalok az információs társadalomban  Útikalauz stopposoknak – ifjúsági munka virtuális.
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Magyar Tudományos Akadémia
Közösségi portálok használata (Etikett, veszélyek..)
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A képzőművészet-terápia
Önismeret Horváth Renáta.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A munka világával kapcsolatos tudás
Szocioterápia szerepe az időskorúak gondozásában
Közösségi portálok használata
Közösségi oldalak Készítette: Tóth Petra Felkészítő tanár:
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Kultúra és Szocializáció
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
MMORPG ONLINE SZEREPJÁTÉK JELENTŐSÉGE AZ EMBERI KAPCSOLATOK TÜKRÉBEN
Közösségi oldalak használata
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
1 Gyermekek adatainak védelme az internet világában Adatvédelmi Biztos Irodája Balatonalmádi szeptember 26.
2011.szeptember 26. Balatonalmádi
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Dr. Péterfalvi Attila: A NAIH internetes gyermekjogi projektje Balatonalmádi, szept.27.
IT mentor Digitális írástudás.
Krízis.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Kommunikáció a szervezetben
A csoportfejlődés modelljei
Ki az ember? Isten eltorzult képe Francis A. Schaeffer:
Pedagógiai személyiségértelmezések
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
IKT-alapú programcsomag alkalmazása a szociális kompetencia fejlesztésében Készítette: Andiné Csorba Klára
A kriminálpszichológia
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Mindennapi veszteségeink
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Személyiségfejlődési zavarok
TÁMOP /1-2F Modern informatikai eszközök Közösségek az interneten Papp Szabolcs 2009.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
ADATVÉDELEM, ADATBIZTONSÁG Készítette: Horváth Tünde.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
„Fontos vagy, kérlek vigyázz magadra” Az emlő önvizsgálat fontosságának tudatosítása kamaszkorban Kónya Ilona Klinikai szakpszichológus.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
Digitális ifjúság Andok Mónika (PPKE) Új utak – a protestáns etika
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
Az alfa-generáció viszonya a pénzhez
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés? Dr. Ritter Andrea PhD., klinikai szakpszichológus

Internet és személyiség „Az Internet egy identitás laboratórium” (P. Wallace, 1999) Homo informaticus – a percepció, az információ feldolgozási stratégiák megváltozása (Mérő László)

Az internethasználat pozitívumai és veszélyei A kibertér pozitív hatásai: rugalmasabb gondolkodás nyitottabb személyiség – előítéletek lebontása különböző szerepek kipróbálása a személyiség rejtett oldalainak megismerése A kibertér negatív hatásai: regresszió álarcok a lehetséges és a valóságos viszonyának relativizálódása Sybermobbing v. syberbullying

Hatása a serdülőkre Minden változik: Biológiai, pszichés, szociális, intellektuális változások Identitás keresés, szerep-kísérletezés (egyébként is…) Szociális készségek fejlesztése, előítéletesség csökkenése Intimitás és valahova tartozás igénye (de túl könnyen is váltogathatják a csoportokat) Szeparáció a felnőttől, szülőtől – saját világ Önkifejezési + új jártasságokat nyújtó eszköz (negatív felhaszn. pl. hackerek) A feszültség-levezetés eszköze (anonimitás hozzájárul)

Két legfontosabb jellemzője: Interaktivitás és közösség Facebook használat Két legfontosabb jellemzője: Interaktivitás és közösség Közösség vagy elszigeteltség?

A Facebook használat, mint egy „új otthon” lehetősége Napi történések nyilvános dokumentálása (életút térkép képekben) sokszor idealizált formában Egy új világ felépítése (saját karakter megjelenése az aktivitás által, játékok, farm…) – „Világ teszt” Kapcsolattartás – a kapcsolatok hálózatba rendeződése, „négydimenziós jelenvalólét” Információ átadás (programok, érdeklődési kör - közösségi értékrend alakító – új globális kultúra Közösség és csoportszervező – a szeparált, magányos internethasználó képe leáldozik. A közösség ereje, ami demokratikus (horizontális szerveződés).

Függőség?

Facebook használat – nehézségek A személy viselkedési sajátosságai: Kisebb kontrollfunkciók, könnyebben mondjuk ki véleményünket, mert nincs közvetlen reakció – nem lehet tudni, hogy a kreativitás bátorsága, vagy problémákból eredő gátolatlanság „Pergamenpapír személyiség” – átláthatóbb karakterjegyek, értékrend, szemben az anonim internet használattal Az intimitás, a titok szerepének megváltozása a Facebookon (Mi a titok a mai korban?)

Cyberbullying, cybermobbing: internetes zaklatás Leggyakrabban: Fényképek, videók engedély nélküli közlése (gyakran szexuális célú felhasználása) Bántó, gúnyolódó tartalmak írása Elhúzódó, ismételt traumaokozás, melynek pszichés következménye: Regresszió, az én-védő mechanizmusok alul működése, a kontrollfunkciók felbomlása Tehetetlenség érzés, szorongás, acting out reakciók Megoldás: szabályozás, technikai megoldások, a közösség védelme www.internethotline.hu

Ajánlások egy „új otthon” építéséhez: Szabályozott szabadság: a védelem eszközeinek folyamatos fejlesztése a szolgáltatók részéről A szociálisan pozitív tevékenységek és viselkedésformák tudatosítása, egy jól átgondolt „etikett” képviselése Az online és az offline (reális világ) összekapcsolása A veszélyek tudatosítása (jogi és pszichológiai felvilágosítás) Mentálhigiénés segítőközpontok működtetése a neten, akár a facecbookon is.

Köszönöm a figyelmet!