NETEZZ OKOSAN! Az iskolai önértékelések tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
EURÓPA MAGYARORSZÁG.
SDT-monitor Informatikai eszközök alkalmazása a tanulási folyamatban – 1. év febr. 6. – május 23.
Tehetségazonosítás gyakorlata
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Angol nyelvi kompetencia
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
SDT-monitor Informatikai eszközök alkalmazása a tanulási folyamatban Budapest, febr. 6.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
MÉDIAISMERET I. INZERTKÉP SZINOPSZISA Beküldendő feladat 2. Készítette: Nemes Marianna Informatikus Könyvtáros Szak Távoktatás tagozat II. évfolyam II.
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
ELEMÉR Informatikai eszközök az iskolafejlesztés szolgálatában Egressy Géniusz tehetségnap Budapest, április 7. TÁMOP /
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Digitális világ – interaktív táblán
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A „jó gyakorlatok” Ötlettől a minősítésig
Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Az IKT-metria mérőeszköz
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
ELEMÉR
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Kompetensek lettünk? június 27..
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Miért fontos, Gyermekednek,hogy Az anyanyelvén tanuljon?
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Assoc. Prof. Ján Gunčaga, PhD. Faculty of Education Catholic University in Ružomberok Nyílt forráskódú szoftverek és IKT az oktatásban.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
A Biztonságos Böngészés Program március. 2 Az internet csodálatos dolog és nélkülözhetetlen eszköz MI A PROBLÉMA?
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Nemzeti Köznevelési Portál
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Programjaink fizikából a es tanévben
Előadás másolata:

NETEZZ OKOSAN! Az iskolai önértékelések tapasztalatai A média hatása a gyermekekre és fiatalokra VI. Nemzetközi Médiakonferencia Kőrösné dr. Mikis Márta korosmarta@gmail.com Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE)

Online tanulás, „digitális bennszülöttek” „Az Internet legnagyobb előnye a szabadsága.” (Seymour Hersch) A fiatalok számítógéppel töltött idejének és tartalmának vizsgálata Netgeneráció 2010 kutatás (Fehér – Hornyák) OFI – TÁMOP kutatás - eLEMÉR az iskolák önértékelésének és IKT-minősítési rendszerének indikátorai az IKT integrációjára épülő iskolafejlesztés előkészítése „Best practice”

eLEMÉR lakhelye: http://ikt.ofi.hu

Négy részterület, 91 pozitív, előre mutató állítás A tanuló és a tanulás Tanítás Szervezeti működés Infrastruktúra Lehetséges válaszok: (0) „nincs adat” „nem megoldott” „még nem teljesen megoldott” „majdnem teljesen megoldott” „teljes mértékben megoldott”

4 terület – mintakérdések 1.1.5. A tanulók életkoruknak megfelelően tisztában vannak az internet használatának veszélyeivel, és tudják, miként kerülhetik el ezeket. 1.2.1. A tanulók szívesen használják az IKT-eszközöket különféle feladatok megoldására. 2.3.4. A pedagógusok gondoskodnak arról, hogy a diákok tisztában legyenek a biztonságos IKT-használat szabályaival. 3.1.7. A vezetés biztosítja, hogy a tanulók a tanórákon kívüli időben is használhassák az iskola IKT-eszközeit. 4.2.2. Az internethez való hozzáférés az iskola egész területén biztosított.

Az iskolák 4 kategóriája: Megjelent az IKT (1,00 – 2,49): a fejlődés kezdetén álló iskola. Már vannak IKT-eszközeik, ismerkednek a felhasználási lehetőségekkel, ám inkább a tanárok használják hagyományos módszerekkel, a diákok kevésbé. Alkalmazzák az IKT-t (2,50 – 2,99): a tanári munka dominál (pl. órai prezentáció), a tanulók egy-két tantermi gépet használnak, illetve néha bejutnak informatika órákon kívül is a számítógépterembe. Integrálják az IKT-t (3,00 – 3,49): az iskola gazdag eszközparkkal rendelkezik (az osztálytermekben, laborokban és az irodákban is), a tanárok új módszerekkel kísérleteznek, többféle forrásból tanítanak (pl. internet), a tanulók projektekben is dolgoznak. Átalakulnak az IKT használatával (3,5 – 4,00): az IKT természetes része a napi tevékenységeknek; tanulóközpontú, többféle tanulás-szervezési eljárást alkalmaznak, a tanulók egy-egy probléma meg-oldásán dolgoznak, akár külső szakembereket vagy a helyi közösséget is bevonva. Sokféle technikai eszköz hozzáférhető, korlátozás nélkül.

Az iskolák 4 kategóriája

A teljes minta részterületenkénti eredményei

Digitális forrásközpont-e az iskolai könyvtár?

A szellemi tulajdon és forrásfelhasználás A tanulók tisztában vannak a szellemi tulajdon fogalmával és a forrásfelhasználás szabályaival (n=367, %, átlag: 2,22)

A tanulók életkoruknak megfelelően meg tudják ítélni a digitális források megbízhatóságát 1. (iskolatípus szerint, n=367, %, átlag: 2,2)

A tanulók életkoruknak megfelelően meg tudják ítélni a digitális források megbízhatóságát 2. (településtípus szerint, n=367, %, átlag: 2,2)

„Jó gyakorlat” „A jó gyakorlat olyan innovatív folyamat, módszer, cselekvés és eszközhasználat együttese, amely az intézményi gyakorlatban és működésben megtapasztalható. Legalább két éve sikeresen és hatékonyan alkalmazott, kipróbált, ezért eredményesen adaptálható, fenntartható, fejleszthető, dokumentálható jó példa. A mintaértékű gyakorlat … az intézmény fejlesztő munkáját pozitívan befolyásolja az osztálytermi, illetve egyéni fejlesztési szintig. A jó gyakorlatok megismerése és későbbi adaptálása központi szerepet tölt be az Európai Unió által támogatott tágabb fejlesztési környezetben, hiszen a horizontális tanulás hatékony eszköze.” (Sulinet-honlap)

Jó példa, innovatív pedagógiai gyakorlat… külföldi példák, saját fejlesztések, egymástól tanulás, folyamatosan alakulnak, fejlődnek: az egyik ötlet hozza a másikat, kreativitást igényelnek a pedagógusoktól, de ugyanakkor nagyon sok kreativitásra is adnak lehetőséget A gyerekek több élménnyel térnek haza, intenzívebb a párbeszédet a diák és szülők között.

Kézikönyv a számítógép alkalmazásához 61 pedagógus munkája, 800 dokumentum alapján, IKT-s óravázlatok, nyertes pályázatok, tippek-trükkök…

Iskolaportrék – „Exempla docent” 22 iskola az ország különböző tájairól Felhívásra önkéntes jelentkezés Interjú pedagógusokkal, diákokkal, az iskolavezetéssel Óralátogatások Az iskola „arculata”, az IKT helye, szerepe, alkalmazása – jó példák

Házi feladat: 1.1.2. A tanulók rendszeresen oldanak meg különböző tantárgyakból olyan házi feladatokat, amelyek IKT-eszközök használatát igénylik. Irodalomból az alsós tanulók gyakran kapnak olyan házi feladatot, amihez szükség van az internetre. Például közmondásokat, szólásokat kellett gyűjteni különböző állatokról. Kutatómunka során már alsó tagozaton is sokszor veszik igénybe a diákok a számítógép segítségét. Egy kisfiú említette, hogy ő technikaóra előtt utánanézett az interneten, hogy gesztenyéből milyen figurákat lehet készíteni. Mind az iskolában, mind otthon sokszor keresnek rá az interneten idegen szavak jelentésére, elektronikus képeslapokat küldenek, de a különböző, tanáraik által javasolt játékos oktatószoftvereket is használják. A tanulást segítő szoftverekhez a tanárok is szívesen nyúlnak a tanórán, mert megkönnyítik az ismeretek átadását, és azért, mert használatukkal a gyerekek játékosan sajátítják el az anyagot. (Tanulói interjúk, Általános Iskola és Napköziotthonos Óvoda, Kisnána)

Információgyűjtés: 1.1.6. A tanulók életkoruknak megfelelően meg tudják ítélni a digitális források megbízhatóságát. A diákok természetesnek tartják, hogy a tanuláshoz először az interneten keresnek kiegészítő anyagokat, és azt is tudják, hogy ezeket óvatosan kell kezelni. A szorgalmi feladatok vagy kiselőadások anyagát is innen gyűjtik. A Wikipédia oldalait kritikával kezelik, inkább tudományos intézetek, a Magyar Tudományos Akadémia és egyetemek honlapját fürkészik, ahonnan számos link vezet professzorok publikációihoz is vagy más, hasznos és adekvát irodalomhoz. A Wikipédia egyes tanároknál tiltólistán van, mert megbízhatatlannak tartják, így a diákok emellett vagy helyett komolyabbnak vélt, tartalmasabb honlapokat is böngésznek; használják a Magyar Elektronikus Könyvtár adatbázisát is. (Tanulói interjúk, Bibó István Gimnázium, Kiskunhalas)

Copy+Paste? 1.1.6. és 1.1.7. A tanulók tisztában vannak a szellemi tulajdon fogalmával és a forrásfelhasználás szabályaival A 9-10. évfolyamon félévente egy-egy önálló előadást kell készíteniük a tanulóknak, az erre való felkészülést az informatika tantárgy is támogatja. Természettudományi és angol kutatómunkát is végeznek tanári vezetéssel, és egy kétórás természettudományos esszét is kell írniuk az egyik vizsga keretében, forrásmegjelöléssel, szövegszerkesztő programmal. A feladat több szakaszból áll: első negyedévben témát kell választani, második negyedévben le kell adni a forrásjegyzéket, a harmadik negyedévben a vázlatot, év végén pedig a kész esszét forrásjegyzékkel együtt. Az információgyűjtés legfőbb forrása az internet, például egy újságcikk alapján állítanak össze ismertetőanyagot valamely témában. A feladat értékelésénél súlyos pontokat veszít, aki nem jelöli meg a forrásokat. (Tanulói interjúk, Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Budapest)

Kritikus használat: 2.3.4. A pedagógusok gondoskodnak arról, hogy a diákok tisztában legyenek a biztonságos és jogszerű IKT-használat szabályaival Az internethasználatban a legjellemzőbb munkaforma a gyűjtő- vagy kutatómunka. A diákok az információgyűjtésre a Google, az Origo, és a Yahoo keresőoldalak a legnépszerűbbek, de gyakran használják a Wikipédiát is. Tudatosan válogatnak az információk tömegéből, tudják, hogy az internetes források nem mindig megbízhatóak. Már a harmadik osztályosok is képesek önállóan használni a böngészőt, internetről letöltött anyagokat hoznak az iskolába, így fontos a kritikus használat megtanítása, elengedhetetlen az információkeresés szabályainak, az internet veszélyeinek tisztázása. A pedagógusok szerint az intelligens eszközhasználat megtanítása a család és az iskola közös feladata, de úgy tapasztalják, hogy a szülők igyekeznek ezt a felelősséget egészében az iskolára hárítani. (Tanári interjúk, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium, Pacsa)

(Boda Zsuzsanna, Bláthy Ottó Titusz Gimnázium és Informatikai SZKI) 2.3.4. A várháborúk kora Magyarországon témájú tanóra egyik célja a kritikus gondolkodás fejlesztése, illetve az idézés és a hivatkozás módjának gyakorlása volt. A megadott szempontú információgyűjtést követően a tanórán weblap készült, az óra első részében a hivatkozás szabályait gyakoroltuk. A tanulók előzetesen egyénileg átismételték az információkezelés szabályait és elkészítettek néhány hivatkozást. A hivatkozásokat e-mailben elküldték számomra. Azonnali visszajelzést adtam, majd a tanulók a következő feladatokat kapták: 1. Hivatkozz szabályosan a történelemkönyved 32. leckéjére! 2. Hivatkozz szabályosan a történelemkönyvedben Szulejmán szultán visszaemlékezésére a mohácsi csatáról! 3. Hivatkozz szabályosan a május 14. történelemóra LeMill-es óravázlatára! A hivatkozásaidat Word fájlban küldd el a tanárod e-mail-címére! (Boda Zsuzsanna, Bláthy Ottó Titusz Gimnázium és Informatikai SZKI)

Ajánlások: 1.1.5. – 1.1.8. Ismerik-e az internethasználat illemtanát és veszélyeit? Kaptak-e erre felkészítést az iskolában tanáraiktól? Elzárkóznak-e mindannyian személyes adataik vagy mások információinak közzétételétől? Tudják-e, hogyan kell biztonságos jelszót választani? Tudják-e, hová, kihez forduljanak segítségért, ha az interneten zaklatás éri őket? Kritikával kezelik-e a tanulmányaikhoz szükséges, internetről gyűjtött információkat? Feltüntetik-e minden alkalommal az interneten talált anyag (szöveg, kép, hang stb.) eredetét, ha azt saját alkotásaikban felhasználják? Ügyelnek-e elektronikus levelezésük során postafiókjuk biztonságos kezelésére? A csak nekik szóló, bizalmas levelek továbbításától, megosztásától elzárkóznak-e? Ügyelnek-e az otthoni chat-elés során a leírt és webkamerával látható információk bizalmas kezelésére? Törekednek-e arra, hogy a közösségi oldalakon csak a legszükségesebb személyes információikat adják meg?

Köszönöm a figyelmet!