Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gyönyörű napot kívánok!
Advertisements

A VILLÁMOLVASÁS TITKAI
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Interaktív táblák Bevezetés.
Célcsoportok és marketing
Informatikai alapfogalmak
A 95-éves Don Juan eldönti, hogy megnősül és felesé- gül veszi a 25-éves Annát.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
( Képváltás kattintásra )
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
EMLÉKEZÉS.
Számitástechnikai alapismeretek
Egy csokor a barátságunkra Music: Nightengale Serenade
AZ EMBERI MEMORIA.
Alfred Adler individuálpszichológiája
Az ülő Buddha okos gondolatai:
© Kozsik Tamás Csomagok. © Kozsik Tamás A program tagolása Típusdefiníciók (osztályok, interfészek) Metódusok Blokk utasítások Csomagok.
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
Miben hasonlítanak egymásra a mai és az ötvenes évek számítógépei? Takács Béla Melyek a közös tulajdonságaik ?
Speciális tanulási nehézségek
A szomatikus marker feltevés
Az Alzheimer-kór filozófiája
A többszörös személyiség
Az emberi magatartást kialakító tényezők
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Michal Snunit A lélekmadár
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
CONVULSIONES FEBRILES LÁZGÖRCS
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Az álom Puskinnál és általában
Az egészség Készítette: Vida Fruzsina.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Miért jó az, ha tudjuk hogy mit tudunk? A hallgatók tudásszintjének mérése
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Énekel: Zdenka Lorencová
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Felnőtt újraélesztés.
Bertrand Russell ( ). Problems of Philosophy – 1912 The Principles of Mathematics – 1903 logicizmus: a matematika nem más, mint továbbfejlesztett.
Sorolj fel 12-t, nem könnyű.
Valószínűleg nem jön elhinni, de 100%-ig igaz.
Bölcsességek, aforizmák
Magasabb rendű idegtevékenység
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
TEGYÜK FEL, HOGY 18:30 VAN, EGY ÁTLAGOS MUNKANAP.ÉPPEN HAZAFELÉ TARTASZ EGY MUNKÁVAL TÖLTÖTT HOSSZÚ NAP UTÁN. SOK MÁS DOLOG MELLETT EGY HOSSZÚ VITÁD IS.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Ismerkedjünk tovább a számítógéppel
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Figyelem irányító ábrák
BARÁTSÁG Anikónak szeretettel.
A számítógép felépítése
Zene: Szűcs Judit - Ha belehalok százszor is
Személyközpontú gondozás
Az Élet Vonata Olvastam egy könyvet, ahol az életet egy vonatutazáshoz hasonlították. Nagyon érdekes olvasmány.
Élet a születés előtt? Testünk emlékei
Biztosan tapasztaltátok már, hogy manapság 2010-ben a számítógép elengedhetetlen az életben a tanulásban és a tanárok munkájában is. Nos mai beszámolóm.
Laborgyakorlat Emlékezet Szőllősi Ágnes. Amiről szó lesz… A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Három konkrét paradigma: –Az.
A NŐI AGY PSZICHOLÓGIÁJA AVAGY MIÉRT KÜLÖNBÖZNEK EGYMÁSTÓL ANNYIRA A NŐK ÉS A FÉRFIAK?
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Szépkorúak Akadémiája
A feledékenységről.
Gyönyörű napot kívánok!
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás

Agy folyamatosan tanul Hogyan? Raktár, ami megtelik Számítógép memória holográfia Emberi agy nagyon sok idegsejtben, szerteszét, egyidejűleg bekövetkező változások révén kódolja, őrzi meg a látott, hallott, érzett dolgokat A tárgyak tulajdonságait jegyezzük meg Emlékezéskor újra felépítjük a tárolt tulajdonságokból

Emlékező központok: Halántéklebeny, Hippocampus (limbikus rendszer) Egész agy minden idegsejtje egyben memória-sejt is

Eldobható és fontos jelek: Emlékezés: 3 lépcső: eldobható memóriák tára: kétszer jön szembe valaki, leírni egy telefonszámot amit most hallok amíg ébren vagyunk folyamatosan működik pár másodperc, pár perc rövid memória: valamilyen jel fontossá válik átkerül ide pár óra, pár nap többit nem selejtezzük ki teljesen: sokkal több dolgot őrzünk meg mint tudjuk: pszichoanalízis, Freud hosszútávú memória: egész életünkben gyermekkori emlékek, sokszor ismétlődő élmények minél régebbi valami annál erősebben őrzi-› pont ellentétesen működik

nincsenek éles határok memória fajták között más-más folyamatok-› külön tudnak sérülni pl.: baleset után nem emlékszik semmire, de bármi újat meg bír jegyezni, Korszakov-betegség más tárolási mód: rövid memória: ideiglenes áramkör idegsejtek az egykéregben zárt köröket alkotnak, 8-10 is-en átfut az inger és ismét ingerelni tudja a kiindulási sejtet. Lecseng egy idő után sok nyomot hagy-› könnyebb lesz aktiválni ezt a kört legközelebb, tartósabb hatás tartós memória: sejtek fehérjéinek megváltoztatása

Emlékezés csomagokban: nem egyesével, hanem összefüggésekben emlékezünk pl.: december-Mikulás... felidézés összetartozás alapján, nem sorban ugyanaz a szó több nyelven: tartalom szerint tárolás ugyanaz a betű többféleképpen: jelentés szerint tárolás

Tanulás, emlékezés: ugyanannak a folyamatnak a két oldala tanulás: emlékek keletkezése soha nem sorban a tanultak beépülnek a tudatunkba, összekapcsolódnak a tudásunkkal minden ember máshogy tanul, emlékszik emlékezés: ezek felidézése nem csak a dolgokra érzésekre is amit a dolgok kiváltottak: a kettő elválaszthatatlan: nem létezik semleges emlék memória “takarékos” összefüggő, egységes, egyszerű szerkezet ha valami nem illik az összképbe inkább kidobja ⇉nem egyezik a belső rendezett, szubjektív emlékezetünk a külső rendezetlen, igazi dolgokkal ⇉ nem egyezik más emberével sem: egyénre jellemző a belső “rend”

Jutalom és Büntetés központ: ha az agy bizonyos pontjait ingerlik: érzelmek válthatók ki hirtelen és tartalom nélküli boldogság/ rémület... élet során állandóan működnek minden emlékre valamilyen érzelmet tesznek különböző agyterületet EEG-je változik meg kellemes, kellemetlen... emlékek felidézésekor

Emlékezésgátlók: endorfinok, morfin, heroin fájdalom, szélsőséges stressz, maximális erőfeszítés, életveszély: elöntik az agyat pl.: súlyos baleset: sokk nők szülés: oxitocin is segít felejteni alvás: “amnesztikus folyamat” egyik legerősebb a friss, futó benyomásokat reggelre kitörli csak a fontosabbak maradnak meg

Tanulás és felejtés semmi sem törlődik ki vagy kopik el megváltoztatjuk az új információk nem helyettesítik, hanem módosítják a már meglévőket sok tanult készség jut alvó szakaszba pl.: sokáig nem beszélünk egy nyelven unalmas, ingerszegény köryezetben tanulás és a felejtés is szünetel mintha a kettő összetartozna alvásban tanulás lehetetlen csak koncentráláshoz segítik a tanulót igazi alvás közben nincs megjegyzés az agyban DE: ha közvetlenül tanulás után alszunk a tanultakra jobban emlékszünk: nincs új információ-› nincs ami kitörölje a frissen tanultakat