A jelentés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szövegkohézió grammatikai és jelentésbeli egységei
Advertisements

Magyarország nemzeti katonai stratégiája Készítette: Faludi Miklós
A Női Szavak Értelmező Szótára
A mondat szintagmatikus szerkezete
Az állandó határozó és a vonzat
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Szemiot i ka.
Mondatelemzés Összetett mondatok.
Képességszintek.
Az összetett mondat.
A tárgy az a mondatrész, amelyre a cselekvés irányul.
Mondat anatómia Készítette: Hegyi Tamás.
Szervezeti formák.
Algoritmusok Az algoritmus fogalma:
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
Adatbázis-kezelő funkciók
Szófajok rendszere.
A magyar igekötők kategóriájának a keletkezése, gyarapodása
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Ápolásetika.
A szöveg a kommunikáció eszköze.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A tárgyas szószerkezet
Készítette: Kiss Vilmos 7/A. osztály
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
A nyelv problémája természetes, és mesterséges nyelvek.
Szó, szókészlet, szókincs
A szótár szerkezete.
A szócikk.
Szótárak: fajták és tipologizálás
A képszerűség szerepe a retorikában
Azonosalakúság és többértelműség a nyelvben (hangalak és jelentés kapcsolata) 2.
A szintagmák 18. tétel.
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Tárgyszórendszer tárgyszavas osztályozás feladata: a tematikailag összetartozó dokumentumok leírása csoportosítása.
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Téma: Az igék csoportosítása
A magyart is tanulni kell, még a született magyarnak is
A nyelv, mint jelrendszer
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
Nyelvi nevelés 5-8. évfolyam 1. rész: A koncepció Molnár Cecília alapján aug
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
A „diszes” problémák korai jelei
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis BBN-HEB Koltai Kornélia, Biró Tamás október 1.
Keresés a weben Kulcsszavas keresés: Google (
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Miért viselkedjünk jól a Földön? Mert így jegyet válthatunk a Paradicsomba. Különben a Pokol vár!!! De a mindennapi életben a Paradicsom és a Pokol ugyan.
Terminus (terminus technicus). Terminology - Vocabulary International standard: Terminology - Vocabulary (ISO 1087, 1990 Genf)
Miért kell jól viselkedni a földön? Hogy a paradicsomba kapjunk jegyet. Másképp a pokol vár!!! De a valóságban a paradicsom és a pokol ugyanaz csak kis.
Alma, barack, citrom; avagy amikor a növény nem (csak) növény Növényneveink jelentésfejlődése Kozma Judit Eötvös József Collegium, Budapest IX. Bolyai.
A szójelentések módosulása a szlengben
Módszerek 5/5.
Adatszerkezetek és algoritmusok 2008/ Algoritmus Az algoritmus szó eredete a középkori arab matematikáig nyúlik vissza, egy a i.sz. IX. században.
„Kincsem a szókincsem” játékos szókincsfejlesztés
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A generatív nyelvelmélet
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
A mese.
A szintagmák (szószerkezetek).
ADAT – Információ – Tudás
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
A közigazgatás alapelvei
Elektronikus szótárhasználat
A 2013-as országjelentés tapasztalatai, felkészülés a következőre
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
A kerettanterv (5–6. osztály) Magyar nyelv és irodalom
Előadás másolata:

A jelentés

A szókincs tekintélyes hányadát többjelentésű szavak alkotják, ezért a szótár értelmező-szemléltető részét kisebb részekre tagolják. Az adatokat egy-egy szófajon belül jelentésekbe ill. jelentésárnyalatokba rendezik. Ehhez először a jelentéseket és jelentésárnyalatokat elkülönítik, majd megállapítják a jelentések alá-fölé rendeltségét és sorrendjét.

A többjelentésű szavak jelentéseinek kialakítása a szócikkírás legszubjektívebb része, amely leginkább ki van szolgáltatva a szócikkíró nyelvi kompetenciájának. A szócikkírásnál fel kell mérni, valóban szótározandó, társadalmi érvényű vagy legalábbis a nyelvközösség jelentős része által használt szóval, ill. jelentéssel van-e dolgunk, vagy csupán ideig-óráig divatos, kérészéletű nyelvi képződménnyel.

Néhány szempont a jelentések, jelentésárnyalatok elkülönítéséhez: meg kell különböztetni a konkrét és az átvitt jelentést a semleges stílushatású és valamely stílusréteg hatását tükröző jelentést a szélesebb társadalmi elterjedtségűt a sajátos rétegnyelvi jelentéstől szét kell választani az egészt és részét jelentő adatokat a közösséget vagy a közösség tagját a fajta szerinti csoportokat az anyagot, növényt, állatot és a belőle készült tárgyat, dolgot, ételt stb.

külön jelentésbe teszik a cselekvés nevét és a cselekvés eredményét, a cselekvéssel létrehozott művelt külön jelentésbe kell rendezni a mellékneveket aszerint, hogy mi a jelzett szavuk el kell különíteni az igék jelentéseit alanyuk, tárgyuk vagy egyéb bővítményeik különbségei szerint külön jelentésárnyalatba kerül egy-egy szó köszönés-, ill. szitkozódásbeli használata

ha egy szó különböző előfordulásaiban különböző szinonimáival helyettesíthető, akkor ezeket külön jelentésbe kell tenni a jelentések szétválasztása tükrözhet bizonyos grammatikai különbségeket is nem lehet pl. egy jelentésbe venni a vonzat nélküli és a vonzatos, ill. a különböző vonzatokkal szereplő szavakat a tárgyas és a tárgyatlan használat rendszerint vagy külön jelentést, vagy külön árnyalatot eredményez

nem kell túl sok és fölösleges szinonimát használni Az értelmezés lehet magyarázó jellegű meghatározás történhet rokon értelmű szavakkal kerülni kell a körülményes, bonyolult megfogalmazásokat, inkább szerkezettel, mint mellékmondattal kell értelmezni. nem kell túl sok és fölösleges szinonimát használni mellőzni kell az olyan minősítéseket, megszorításokat, amelyek szűkítenék az adott szó fogalomkörét a legfontosabb cél, hogy a jelentések, ill. árnyalatok jól elhatárolhatók legyenek egymástól