A felsőoktatási és a K+F statisztika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Urbán Ferenc Ábel: A KIR megújítási lehetőségei
Advertisements

A statisztika rejtelmei
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Németh Tamás — Főtitkári beszámoló … Főtitkári beszámoló az Akadémia évi költségvetésének végrehajtásáról Németh Tamás Magyar Tudományos Akadémia.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
Népmozgalmi adatbázisok
Mitől sikeres egy intézményi szakkönyvtár? Dr. Palotai Mária - ESKI Országos Egészségpolitikai Szakkönyvtár június 18. „Vállalati könyvtárak tegnap.
Az Educatio az ágazati oktatási informatika szolgálatában
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi.
A vállalkozások képzési tevékenysége (CVTS) és a felnőttképzési adatfelvétel(AES) jellemzői Lukácsné Szabó Gerda
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
A kutatás, fejlesztés (K+F) és az innováció statisztika
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 21.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Új eszköz a tényeken alapuló oktatáspolitikában - AVIR Központi Adattár működése február 24.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az adatküldés aktuális kérdései szeptember 14. Fejérvári Bence.
Felsőoktatási Információs Rendszer Kerekes Gábor.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Felsőoktatási Információs Rendszer Kerekes Gábor április 10. Stratégiai tervek.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétel
A LAKOSSÁG UTAZÁSI SZOKÁSAI (LUSZ)
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Nemzeti Egészségügyi Számlák (NESZ) május 23. Mentusz Zsófia Központi Statisztikai Hivatal.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Munkahelyi egészség és biztonság
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás Egy kísérleti projekt tapasztalatai Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért 2010.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
AVIR – intézményi interfész február 18.. Mai program Célja – bemutassa az AVIR interfész tartalmát – véleményeket kapjunk a logikai felépítésről.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Központi és az intézményi vezetői információs rendszerek kapcsolata Csulyák Gábor Informatikai Igazgató Educatio Kht január 21. TÁMOP – Felsőoktatási.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
A Felsőoktatási Információs Rendszer (FIR) Országos Felsőoktatási Konferencia október 26. Csulyák Gábor.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
Országos Statisztikai Tanács
Előrejelzés-tervezés-indikátorok
Országos Statisztikai Tanács
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Badak Béla okl. könyvvizsgáló
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Programba tartozó elsődleges és másodlagos adatforrásokról az Országos Statisztikai Tanács.
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Programba tartozó elsődleges és másodlagos adatforrásokról az Országos Statisztikai Tanács.
Előadás másolata:

A felsőoktatási és a K+F statisztika Janák Katalin Központi Statisztikai Hivatal A Központi Statisztikai Hivatal felsőoktatási és a kutatási statisztikai adatgyűjtési és adatátvételi tapasztalatai Milyen adatokat, hogyan és miért gyűjtünk és ezek az adatok hogyan hasznosulnak, kik használják, hogy juthatnak információkhoz. Felsőoktatási intézmények 2 alaptevékenysége az oktatás és a kutatás. E két tevékenység statisztikai megfigyelése eltérő módszertannal, technikailag is elkülönülten történik

A magyar oktatási és képzési statisztikai rendszer 130 éves múltra visszatekintő adatok tanulókra pedagógusokra iskolákra vonatkozóan Adatgazdák: Központi Statisztikai Hivatal az oktatásért felelős minisztériumok Magyarországon az oktatásstatisztika fejlesztését az elmult néhány évben az uj kihivásokra történő válaszkeresés határozta meg. A közel 130 éves múltra visszatekintő hivatalos oktatásstatisztika a kezdetektől nagy részletességgel tudakolta a tanulókra, a pedagógusokra és az iskolákra vonatkozó adatokat, és a kért információk köre folyamatosan bővült.

A magyar oktatási és képzési statisztikai rendszer (folytatás) Közoktatási statisztika (KIR-Stat) Iskolarendszeren kívüli képzések statisztikája A munkahelyi képzések főbb adatai (CVTS) Felnőttképzési felvétel (AES) Munkaerő-felmérés oktatási blokkja (LFS) Felsőoktatási statisztika (FIR-Stat) Jelenleg a magyar statisztikai rendszer öt oktatási, képzési statisztikai adatgyűjtés segitségével valamint a harmonizált Munkaerő-felmérés speciális blokkjai és esetenként ad-hoc moduljai segítségével biztositja a hazai és a nemzetközi szervezetek (EUROSTAT, OECD, UNESCO), valamint a társadalom információigényeit. OSAP, Valamennyi adatgyűjtés kötelezően elrendelt (kivéve AES, MEF), szerepel az OSAP-ban Ugyanakkor az információk másik fontos és egyre növekvő szerepet játszó forrása az adminisztratív nyilvántartások.

Felsőoktatási statisztika Forrásai: Felsőoktatási Információs rendszer (FIR) Felsőoktatási statisztikai rendszer (FIR-stat) Jogi alap: 2005. évi CXXXIX. trv. a felsőoktatásról Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program 1434 Jelentés a felsőoktatási intézmények tanév eleji helyzetéről 1435 Jelentés az év folyamán oklevelet, tudományos fokozatot, címet és felsőfokú, illetve szakirányú szakképzettséget szerzett hallgatókról

FIR A felsőoktatási információs rendszert OH működteti. Ahol a Ftv. központi nyilvántartásról rendelkezik, azon a felsőoktatási információs rendszert kell érteni. A felsőoktatási információs rendszer - központi nyilvántartás keretében - a nemzetgazdasági szintű tervezéshez szükséges fenntartói, intézményi, foglalkoztatási, hallgatói, oktatói és más alkalmazotti adatokat tartalmazza. (35. §, nem szószerinti…)

Mit tartalmaz a FIR? Intézményi és képzés adatok szervezeti egységek, tisztségviselők Személyi nyilvántartás: személyes adatok (oktatói, hallgatói adatok) Személyi nyilvántartás: jogviszony adatok hallgatói képzési adatok kiadott oklevelek, doktori fokozatok oktatói jogviszony 1/ az intézmények alapító okiratában foglaltak –szervezeti egységek –tisztségviselők –megállapodások •intézmények szervezeti egységei •akkreditált képzések adatai •intézmények szakindítási nyilvántartása 2/ személyes adatok •címadatok •értesítési adatok (hallgatók) •fogyatékossági adatok (hallgatók) •nyelvtudás (oktatók) •nemzetközi szervezeti tagságok (oktatók) •szakképzettségek (oktatók) •tudományos címek (oktatók) 3/ hallgatói jogviszonyokat –hallgatói, kollégiumi, doktorjelölti, vendéghallgatói •hallgatók képzési adatait •kiadott okleveleket, doktori fokozatokat •oktatói jogviszonyokat –munkakör, foglalkoztatás típusa, heti óraszám

Mire (lesz) jó a FIR? A FIR támogatást nyújt: jogosultságok ellenőrzése felsőoktatási statisztika oklevél nyilvántartás, pályafutás nyomon követés elkészítéséhez, valamint ügymenet egyszerűsítésekhez (pl. a diákigazolvány, diákhitel ügyintézéshez).

A FIR-stat rendszer Az adatszolgáltatás köre: minden államilag elismert felsőoktatási intézmény (kötelező!) Korszerű, elektronikus adatlap család Felépítése: szintekre tagozódó megfigyelés INT: tárgyi erőforrások számbavétele+összesített kari adatok KAR: összesített hallgatói és oktatói adatok KEP: oktatói adatok, kapcsolódó kollégiumi adatok TAG: hallgatói létszám, a hallgatói juttatások és térítési díjak, a megszerzett végzettségek 2000-ben az Oktatási Minisztérium, a KSH és más az oktatásstatisztikát használó szervezetek igényét is figyelembe véve az egész közoktatási és felsőoktatási információs rendszer (KIR, FIR) és benne a statisztikai rendszer korszerűsítését határozta el. 1999. év elejére készült el a gyökeresen új, rendkívül széleskörű adatigényt megfogalmazó, tartalmában döntően igazgatási jellegű információkat hordozó elektronikus adatlapcsalád, amely mind elveiben és felvételi technikájában a legkorszerűbbnek minősül. A 2000/2001. tanévtől az adatgyűjtés elektronikus formában történik, az átalakított kérdőív messzemenően figyelembe veszi a nemzetközi igényeket, elvárásokat, valamint a magyar felsőoktatásban a kilencvenes években végbement változásokat. Az adatszolgáltatás köre A kérdőív felépítése, egymással összefüggő 4 szint, szintenként eltérő adattartalom. A tagozat a képzés formája. Az intézmény statisztikai adatainak legalsó szintje. Tagozatonként kell közölni például a hallgatói létszámot, a hallgatói juttatásokat és térítési díjakat, a szerzett végzettségeket. Minden tagozatnak képzési helyhez kell kapcsolódnia. A képzési hely a felsőoktatási intézmény szervezeti egysége. A képzési hely szintjén kell megadni az oktatói adatokat és a képzési helyhez kapcsolódó kollégiumi adatokat. A képzési helyhez kapcsolódó tagozatok adatainak összesítése adja az egy képzési hely hallgatói adatait. Minden képzési hely egy karon keresztül kapcsolódik az intézményhez. A karhoz kapcsolódó képzési helyek adatainak összesítése adja a kar oktatói és hallgatói adatait. Az intézmény statisztikai adatait a karok adatainak összesítése adja. Az adatlapok rendszert alkotnak, s közöttük összefüggések vannak. Az adatlapcsomagban valamennyi adatlaptípus megtalálható. Az intézmény a teljes adatlapcsomagból minden adatlaptípusból annyit tölt ki, amennyi szükséges.

UOE adatszolgáltatás Jogi alap: Cél: A Bizottság 88/2011/EU rendelete az oktatással és az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos statisztikák előállításáról és kidolgozásáról szóló 452/2008/EK EP és Tanácsi rendeletnek az oktatási és képzési rendszerekre vonatkozó statisztikák tekintetében történő végrehajtásáról Cél: nemzetközileg összehasonlítható adatállomány létrehozása indikátorok kifejlesztése (DG EAC, DG EMPL) közös módszertani fejlesztés Adatigény: oktatásban résztvevők (beáramlás, kiáramlás, mobilitás) az oktatási személyzet jellemzői az oktatási intézmények működési jellemzői az oktatás finanszírozása A csoportosítások meghatározó szempontjai: az ISCED 97 szintek , nem életkor oktatási programok A korszerűsített adatfelvételekről –a felsőoktatási adatgyűjtést is – elmondható, hogy az adatigények széles körét képesek kielégiteni. Ugyanakkor kétségtelen tény , hogy az intézményi adatszolgáltatás mennyiségileg jelentősen bővült, az adatszolgáltatók adminisztrációs terhei növekedtek. Az oktatási ráfordítások – amelyeknek elemzését a nemzetközi szervezetek kiemelt figyelemmel követik – a több évtizede követett gyakorlatnak megfelelően – Magyarországon nem épültek be az oktatásstatisztikai adatgyüjtési rendszerbe.. Ezért a finanszírozásról továbbra is a költségvetési beszámolókból vannak információk. Így a pénzügyi ráfordítások elszámolása nem teljes, több területen, pl. a magánráfordításokat illetően – becsült vagy számított adatokat közöl az ország, és a rendelkezésre álló adatok részletezettsége sem teljesen felel meg az ISCED módszertan ill. osztályozás követelményeinek. (Pl. az ISCED szintek szerinti részletezés)

Az eredmények megjelenése, tájékoztatás Kiadványok: KSH Oktatási adatok Statisztikai Tükör (évente) NEFMI Felsőoktatás statisztikai kiadvány (évente) Statisztikai évkönyv, zsebkönyv, összefoglaló kiadványok részeként, Adattárház, stADAT Az EUROSTAT felé az adatszolgáltatási határidő jogszabály szerint a tárgyévet követő t+2 év EU és OECD honlapján és kiadványaiban OECD Education at a Glance (évente) EU: Keydata on Education (kétévente) A KSH minden év tavaszán kiadványt jelentet meg az oktatási statisztikáról, amely nagyon részletes bontásban adja közre az adatokat. A kiadvány a KSH honlapjáról is letölthető (2007-től már csak onnan)

A K+F fogalma A kutatás és kísérleti fejlesztés olyan módszeresen folytatott alkotómunkát jelent, amely a meglévő ismeretanyag bővítésére – beleértve az emberről, a kultúráról és a társadalomról szerzett ismereteket is –, valamint arra szolgál, hogy ezt az ismeretanyagot új alkalmazások kidolgozására használja fel. az alkotás, az újdonság eleme, a tudományos módszerek alkalmazása, új ismeret létrehozása.

A K+F statisztika története 1953 óta éves adatgyűjtés Adatgazdák Tudományos Felsőoktatási Tanács MTA Tudományszervezési Csoport 1969-től Központi Statisztikai Hivatal Adatszolgáltatók köre folyamatosan bővült Kutatóintézet Felsőoktatási intézmény Költségvetési kutatóhely (múzeum, kórház, stb.) Vállalkozás (kezdetben létszám és árbevétel korlát) 2000-től teljes körű → minden K+F-et végző szervezet

A K+F statisztika története (folytatás) Az adatgyűjtés tartalma is változott Kutatás 1968-tól fejlesztés (gyártmány- és gyártásfejlesztés is) 1988-tól kutatás és kísérleti fejlesztés A változtatások során meghatározó a nemzetközi és hazai igények a módszertani előírások az időbeni összehasonlíthatóság A 80-as évektől hazai és nemzetközi szinten is összehasonlítható idősorok 1991 óta OECD-nek, 1997 óta Eurostat-nak éves adatszolgáltatás

K+F statisztika Forrásai: Jogi alap: A KSH K+F statisztikai adatgyűjtései Jogi alap: Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program 1071 Jelentés a kutató-fejlesztő intézetek és egyéb költségvetési kutatóhelyek kutatási, fejlesztési adatairól 1074 Jelentés a vállalkozások 2010. évi kutatási, fejlesztési adatairól 1072 Jelentés a felsőoktatási intézményekben működő kutatóhelyek K+F adatairól

A K+F statisztika rendszerének kialakítása Az igények kielégítése az elsődleges szempont Igények Nemzetközi (Eurostat) A Bizottság 753/2004/EK rendelete (2004. április 22.) az 1608/2003/EK európai parlamenti és tanácsi határozatnak a tudományos technológiai statisztikák tekintetében történő végrehajtásáról Hazai (kormányzati, kutatói, média) esetlegesen jelentkeznek, gyakran azonnali választ várva, néha pontatlanul megfogalmazva Egyértelműen, pontosan meghatározzák milyen adatokat, milyen bontásban, mely határidőre kérik

A K+F statisztika adatszolgáltatói köre Teljes körűen minden szervezettől, amelyik K+F tevékenységet végez Minden felsőoktatási intézmény valamennyi szervezeti egysége MTA kutatóintézetei MTA-n kívüli kutatóintézetek és egyéb költségvetési kutatóhelyek (múzeumok, könyvtárak, kórházak) Vállalkozások Válaszadási hajlandóság Államháztartáshoz tartozó kutatóintézetek, egyéb költségvetési kutatóhelyek 96% Felsőoktatási kutatóhelyek 83% Vállalkozási kutatóhelyek 86% A kérdésenkénti válaszadási arány gyakorlatilag 100%

Milyen adatokat gyűjt a KSH? A K+F emberi erőforrás oldala K+F személyzet adatai kutatók, segédszemélyzet, egyéb fizikai és nem fizikai dolgozók tényleges számított létszám (a K+F-re fordított idő arányában) A létszámadatokra vonatkozó bontások Nemek Iskolai végzettség Életkor Tudományos fokozat Kutatói mobilitás

Milyen adatokat gyűjt a KSH? (folyt) Mennyi volt a saját szervezetben végzett kutatás, fejlesztés ráfordítása? (a „falakon belüli” K+F) Költsége (ezen belül a személyi jellegű és a egyéb kiadás) Beruházása (ingatlan, gép, és ide számítjuk a számítógépes szoftvert is) Mennyi volt a kiadott K+F megbízás?

Milyen adatokat gyűjt a KSH? (folyt) A K+F ráfordítások forrásai Államháztartás Vállalkozások Külföld (pályázat, - ebből EU, vállalkozás) Non profit, egyéb források A K+F ráfordítások milyen társadalmi, gazdasági célok megvalósítása érdekében merültek fel? (NABS kategóriák szerint)

Milyen adatokat gyűjt a KSH? (folyt) Milyen és hány témát kutattak? A témaszám csak nyilvántartási egység!!! Melyek a K+F eredményei? hány publikációt jelentettek meg, Magyar és idegen nyelven (könyv, cikk, értekezés, CD, konferencia kiadvány) hány szabadalmi kérelmet nyújtottak be, hány szabadalmat adtak meg (belföldön és külföldön) ez nem azonos a Szabadalmi Hivatal adataival, mert csak kutatóhelyre terjed ki!

K+F statisztika eredményeinek megjelenése, tájékoztatás A KSH minden év őszén (2006-tól szeptemberben) kiadványt jelentet meg a K+F statisztikáról, amely nagyon részletes bontásban adja közre az adatokat. 2006-tól a kiadvány a KSH honlapjáról is letölthető, 2009-től csak onnan, Statisztikai évkönyv, zsebkönyv, Adattárház, Stadat Az EUROSTAT felé az adatszolgáltatási határidő jogszabály szerint a tárgyévet követő 18 hónap, (az előzetes főbb mutatók a 10. hónap) Korábban az OECD-nek külön adatszolgáltatás, három éve az EUROSTAT-tal közös EUROSTAT és OECD honlapján és kiadványaiban

Hasznos linkek (magyar) Módszertan: http://portal.ksh.hu/pls/ksh/ksh_web.meta.main?p_lang=HU Adatok: http://portal.ksh.hu/portal/page?_pageid=37,592051&_dad=portal&_schema=PORTAL http://statinfo.ksh.hu/Statinfo/themeSelector.jsp?&lang=hu http://portal.ksh.hu/portal/page?_pageid=37,184627&_dad=portal&_schema=PORTAL NEFMI: http://www.nefmi.gov.hu/miniszterium/statisztika/oktatasi-statisztikak

Hasznos linkek (nemzetközi) Eurostat: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/education/introduction http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/science_technology_innovation/introduction OECD www.oecd.org UNESCO www.uis.unesco.org

: katalin.janak@ksh.hu Köszönöm a figyelmet! : katalin.janak@ksh.hu : +36-1-345 6745 : www.ksh.hu