2009.12.8.1 A vezetői információs rendszerek támogatása az intézményi és ágazati stratégia kialakításához Sándorné Dr. Kriszt Éva rektor Magyar Rektori.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
Bakonyi László, elnök (Oktatási Hivatal) ETR Konferencia november 26.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Szervezetfejlesztési Program
Adatmenedzsment és kontrolling. ADAT Adott folyamat pillanatnyi állapotának jellemzője, mely önmagában nem értékeli az adott folyamatot.  Mennyi?130.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Ágazati adatszolgáltatás és nyilvántartások stratégiai fejlesztése TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése, második ütem.
A központi oktatási információs rendszerek most és a jövőben november 26. Kerekes Gábor Educatio Nonprofit Kft.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Adattárház alapú vezetői információs rendszer
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
AVIR – intézményi adatmodell Csulyák Gábor Informatikai igazgató Educatio Nonprofit Kft február 2.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Az Educatio az ágazati oktatási informatika szolgálatában
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Számítógéppel segített minőségbiztosítás (SPC és SQC)
Vezetői Információs Rendszer felépítése
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer Bángi-Magyar Attila és Fejérvári Bence Educatio Nkft. Nyitórendezvény október 18. Projekt megnevezése:
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Kerekes Gábor ügyvezető Educatio Kht január 21. TÁMOP – Felsőoktatási szolgáltatások rendszer.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) - intézményi interfész adattartalom validálás március 18.
VIR KK VIR Kompetencia Központ (BICC, Business Intelligence Competency Center) Hodász Attila – BDX Kft.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Új eszköz a tényeken alapuló oktatáspolitikában - AVIR Központi Adattár működése február 24.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Központi program (online) szolgáltatásai az intézményeknek december 8. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az adatküldés aktuális kérdései szeptember 14. Fejérvári Bence.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Vezetői Információs Rendszer Kialakítása a Szegedi Tudományegyetemen Eredmények - Tapasztalatok Vilmányi Márton.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Első lépések Hogyan kezdjünk hozzá
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Felsőoktatási Információs Rendszer Kerekes Gábor április 10. Stratégiai tervek.
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
Controlling a gyakorlatban
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Munkavédelem és controlling
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Üdvözöljük az IIR Konferencia résztvevőit! IIR Konferencia 2001.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
A Microsoft Üzleti Intelligencia megoldása és platformja
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.
AVIR – intézményi interfész február 18.. Mai program Célja – bemutassa az AVIR interfész tartalmát – véleményeket kapjunk a logikai felépítésről.
Fogalomtár, avagy hogyan beszéljünk egy nyelvet
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer fejlesztése a Miskolci Egyetemen Bordás Katalin Miskolci Egyetem Számítóközpont.
TÁMOP D IPLOMÁS P ÁLYAKÖVETŐ R ENDSZER. Pályakövetés – Miért is hasznos? definíció: pályakövetés=pályakövető kutatások+alumni szolgáltatások; intézményi.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
Központi és az intézményi vezetői információs rendszerek kapcsolata Csulyák Gábor Informatikai Igazgató Educatio Kht január 21. TÁMOP – Felsőoktatási.
Kommunikáció a felsőoktatásban Rós László PTE BTK, április 14.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Integrált irányítási környezet kialakítása. I. Szervezetfejlesztés Az Egyetem szervezeti felépítését részben meghatározza a jogszabály és a Szervezeti.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az elkészült felsőoktatási AVIR központi adattár: az alapok december 8. Kerékgyártó Sándor ügyvezető.
Kapacitás akkreditáció – a számok tényleg magukért beszélnek? dr. Abonyi János Pannon Egyetem Napja február 12.
Microsoft alapú VIR megoldás az egyetemeken Lénárt Marcell.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Az SZMBK Intézményi Modell
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

A vezetői információs rendszerek támogatása az intézményi és ágazati stratégia kialakításához Sándorné Dr. Kriszt Éva rektor Magyar Rektori Konferencia társelnöke

IFORMÁCIÓS RENDSZEREK 1 INTÉZMÉNYI RENDSZEREK KOCKÁS FÜZET NAGYGÉPES FELVÉTELI RENDSZEREK (BME, PSZF) GÓLYA – FERIKE ( SZEMÉLYI SZÁMÍTÓGÉPES RENDSZEREK ) HALLGATÓI NYILVÁNTARTÓ RENDSZEREK (NEPTUN, ETR, ETN) GAZDÁLKODÁSI RENDSZEREK (TÜSZ, EGR, SAP) PÉNZÜGYI- ÉS SZÁMVITELI ELSZÁMOLÁSOK BÉR- ÉS SZEMÉLYÜGYI RENDSZEREK INGATLAN NYILVÁNTARTÁS CSOPORTMUNKA ÉS KÖZÖSSÉGI TEREK (NEPTUN, ETR)

IFORMÁCIÓS RENDSZEREK 2 KÖZPONTI RENDSZEREK FIR (Felsőoktatási Információs Rendszer) DOKTORI ÉS HABILITÁCIÓS NYILVÁNTARTÁS NEMZETI KUTATÁSNYILVÁNTARTÁS OKTATÁSI HIVATAL RENDSZERE TENDENCIÁK STATIKUSTÓL (ÁLLAPOTNYILVÁNTARTÁS: hallgató,vagyon) [személyi adatok] DINAMIKÁIG (Oktatás- és képzés szervezés, hallgatómozgatás, hallgatói pálya-javaslatok)

SPECIÁLIS KÖVETELMÉNYEK A JÓ INFORMÁCIÓS RENDSZER: „INTELLIGENCIA KONZERV” „Megvezeti” a felhasználót Adott problémákra tudja a programozott megoldást [akkor is, ha az adminisztrátor nem] Felkínál megoldási alternatívákat, szakértő felhasználó esetén [tud mérlegelni, s értelmesen választani] A FEJLESZTÉSE MÖGÖTT A SZAKMA ÖSSZEFOGÁSA VAN Közösségi felület a kommunikációhoz (Fórum, vita, problémabeküldés) Szakértői testület ad hiteles (jogérvényes) állásfoglalást a közérdekű problémakörök megoldásához Jogkövető működés Rendszes karbantartás AZON A SZINTEN INTÉZMÉNYESEN TÁMOGATOTT, AHOL A MŰKÖDÉSÉHEZ KAPCSOLÓDIK AZ ÉRDEK

HAGYOMÁNYOS RENDSZEREK PROBLÉMÁI SZIGETSZERŰSÉG ELSZIGETELTSÉG A MŰKÖDÉSBEN Lokálisan működtek, helyi gépeken (helyi hálózatokon), csak a saját területüket „látták” az adott rendszerek, közben átfogó, „átlátó” mutatók kellenek SZIGETSZERŰ ADATSZOLGÁLTATÁS Nyújtottak kimeneti információkat Szakmai szegmenshez kapcsolódó (pl. csak pénzügy) kimeneti információk (esetenként igen jó és flexibilis, de figyelmen kívül hagyja a kapcsolódó reália [pl. létszám]) rendszereket) TRENDSZERŰSÉG ÉS IDŐSOROSSÁG PROBLÉMÁK

ÚJ IRÁNY KELL KIINDULÁS Vannak eddig (min. 10 év) bevált tranzakciós rendszereink. Van szakmai tapasztalatunk: Tudjuk, mit kell tudnunk [kommunikáció kifelé] Tudjuk, mit akarunk tudni [kommunikáció, és ami fontos magunknak] CÉL Átfogóan látó rendszer, ami a részrendszerek adatait kombinálni képes (pl. hallgatói létszám – képzési költség) Napi szinten biztosítja a naprakész információt az intézmény egészére ( és megmutatja a származási információkat is ) és megalapozza, támogatja az intézményi döntéshozatalt Információt szolgáltat az oktatás-igazgatásnak és támogatja a központi döntéshozatalt

Az az eszköz, ami az intézményi alaprendszerekből adott rendszerességgel kiemeli az adatokat: ADATTÁRHÁZ „Témaorientált, integrált, az adatokat történetiségében tároló adatrendszer, amelynek fő célja az adatokból történő hatékony információkinyerés biztosítása, elsősorban a döntéshozatali folyamat támogatása érdekében” (W.H. Inmon, 1980) Az adattárházak lehetőséget biztosítanak, hogy a működési alap folyamatokban keletkező adatokból, a döntések számára releváns információk legyenek kinyerhetők. ∑

 Szakmai működési szükségletek adatokban rejlő információk és összefüggések kinyerése az egyes szervezeti funkciók magasabb szintű támogatása hatékonyabb partner (hallgató, vállalat) kezelés teljesítmények hatékonyabb mérése pénzügyi teljesítmény elemzése kontrollált folyamatok biztosítása  Minőségi kritériumok a szervezetben az „igazság egyetlen forrása” lefedni adatokkal, ellátni információkkal és eszközökkel minden  szakmai területet (oktatás, gazdálkodás, HR, marketing, stb.)  felhasználói szintet (vezető, szakértő, elemző)

Tranzakciós adatbázisok Külső adatforrások Kinyerés Tisztítás Szűrés Frissítés ADATTÁRHÁZ Szolgáltatás Meta- adat Adatpiacok Monitorozás Adminisztráció Adatbányászat Elemzés Lekérdezés Tanulmányi Pénzügyi Bér-és személyügyi OLAP kockák INTÉZMÉNYI MŰKÖDÉSI MODELL TÁMOP 4.1.1

Tranzakciós adatbázisok Külső adatforrások Kinyerés Tisztítás Szűrés Frissítés ADAT TÁRHÁZ Szolgáltatás Meta- adat Adatpiacok Monitorozás Adminisztráció Adatbányászat Elemzés Lekérdezés Tanulmányi Pénzügyi Bér-és személyügyi OLAP kockák Intézményi adatok külső adatok OKM Központi adattár más Edu. adatok VIR (riportok) Stratégiai Mutatók Átmenetiadatkezelés (Stage1, Stage2) FIR Adat- bevitel Edu. rendszerek Mutatók külső rendszerek elemzés modellezés Educatio, TÁMOP 4.1.3

 Téma orientált az adattárházban tárolt adatok tárgykör, témakör alapján kerülnek tárolásra, nem alkalmazások szerint (pl.:vásárlók, termékek, eladások) A döntéshozók számára szükséges adatok vannak tárolva, modellezés, elemzés centrikusan, nem a napi működéshez kapcsolódik  Integrált a különböző vállalati rendszerekből származó adatok inkonzisztencia mentesen, szervezeten belüli azonos értelmezés mellett kerülnek tárolásra  Tartós az adattárházba egyszer bekerült adatok nem változnak meg később. üzemvitelből származó frissítés nincs. csak két adatkezelési mód van: betöltés, lekérdezés  Idősoros, idővariáns az adattárházban tárolt adatok idősoros módon kerülnek tárolásra a megfelelő összehasonlító elemzések, trendvizsgálat, stb. lehetősége miatt KÖVETELMÉNYEK, LEGFŐBB JELLEMZŐK

 Összegzett a szervezeti rendszerekből származó adatok igény szerint összegezhetők, aggregálhatók  Nem normalizált az adatok általában redundánsan, nem normalizált formában tárolódnak  Források nincs megkötés az adatok forrásának tekintetében, külső és belső források is alkalmazhatók központi, illetve saját is használható KÖVETELMÉNYEK, LEGFŐBB JELLEMZŐK

EREDMÉNYEK Rendszeres jelentések vezetőknek, jogosultaknak Stratégiai mutatók figyelemmel kísérése

EREDMÉNYEK Ad-hoc lekérdezések Elemzés, adatbányászat A szervezet érintettjeinek tájékoztatása a WEB-en keresztül

A MEGVALÓSÍTÁS PROBLÉMÁI Információs problémák Egyes alaprendszerek hiánya (pl. K+F) Alaprendszerek információi pontatlanok Ugyanaz az adat több rendszerben is szerepel, melyik autentikus? Fogalmi problémák A fogalmakhoz kapcsolódó adatok tartalma Mutatók felépítése, tartalma

FELADATOK Mi megy be? Egységes intézményi fogalmi szótár kialakítása Mutatók tartalmának, számításának standardizálása Egységes intézményi kódrendszer kialakítása Alaprendszerek adat minőségének felülvizsgálata, javítása Adatok szükség szerinti strukturálása, adattisztítás Adatokért felelős személy kiválasztása (tartalmi rendszergazda) Mi jön/jöhet ki? Milyen riportok kellenek? Egységes riport szerkezet meghatározása Jogosultak köre Milyen mutatók szükségesek? Mihez? Nyilvánosság kérdése

Hallgatókra és hallgatói struktúrára vonatkozó Oktatókra és oktatói összetételre vonatkozó Infrastruktúrára vonatkozó Pénzügyi folyamatokra vonatkozó Hallgatói előrehaladás mutatói – kredit, átlagos kredit-index Lemorzsolódás Hallgatói elégedettség Szolgáltatásokkal való ellátottság Oktatói feladatteljesítés (óraterhelés) mutatói Oktatók minősítése Kiadott diplomák Hallgatók elhelyezkedési adatai Munkáltatói vélemények Létesítmények kihasználtsága DPR JELENTÉSEK, BESZÁMOLÓK és MUTATÓK

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!