Gazdasági ismeretek
Összefoglaló A Gazdasági ismeretek tantárgy kétszintű érettségi vizsgája alapvetően jól töltötte be azt a szerepet, hogy a gazdasági felsőoktatásba jelentkező gimnazistáknak szakmai orientációjukkal összhangban készülhessenek jövőbeli pályájukra, emelt szinten mintegy „felvételi” tárgyból elmélyülve adjanak számot tudásukról
A „projektérettségi” tapasztalatai Alapvetően bevált, a jelentkezők kb.fele választotta Jellemző formája a „hagyományos” dolgozat (ebben az irányban a szabályozás az évek alatt finomodott) Legfőbb dilemmája, hogy valóban diákmunka szülessen - indokolta a nappali tagozatos diákokra szűkíteni a választhatóságot
Változtatási javaslatok (1) Tantárgyi követelményekkel kapcsolatos, a 100/1997 (VI.13.) Korm rendeletet érintő javaslatok 1. A makrogazdaság kínálatának (termelési függvényének) levezetése: Közép szinten: A makrogazdaság termelési függvénye. Emelt szinten: A munkapiac és a makrogazdaság termelési függvényének összefüggése, a makrokínálat levezetése.
Folyt. 2. Az érettségi vizsga célja annak megállapítása, hogy a vizsgázó: … - gazdasági összefüggéseket grafikusan, függvények segítségével is képes értelmezni valamint megjeleníteni, emelt szinten függvények segítségével folyamatokat tud bemutatni, összefüggéseket tud levezetni.
Változtatási javaslatok (2) Az érettségi folyamatát, - a vizsga leírását, a 40/2002 (V.24.) OM rendeletet érintő javaslatok Közép szinten eredeti: Hagyományos dolgozat 10-15 oldal terjedelemben, amelyben a választott téma alapján a tanuló bemutatja a vállalkozás működését, gazdálkodásának körülményeit. javasolt változtatás Hagyományos dolgozat képeken kívül 10-15 oldal (nem több, mint 30 oldal) terjedelemben, amelyben a választott téma alapján a tanuló bemutatja a vállalkozás működését, gazdálkodásának körülményeit.
Folyt. Emelt szinten Eredeti szöveg: Hagyományos dolgozat 10-15 oldal terjedelemben, amelyben a választott téma alapján a tanuló bemutatja a vállalkozás működését, gazdálkodásának körülményeit. javasolt változtatás Hagyományos dolgozat képek nélkül 15-20 oldal (nem több, mint 30 oldal) terjedelemben, amelyben a választott téma alapján a tanuló bemutatja a vállalkozás működését, gazdálkodásának körülményeit.
Folyt. Általános szabályok változtatására tett javaslat (a konzulens felelősségének erősítése) Idézet a rendeletből (javasolt kiegészítés pirossal): „A konzulens feladata és felelőssége hogy az önálló témaválasztás után legalább 3 konzultáció alkalmával irányítsa a vizsgázót a feladat elkészítésében, a követelmények teljesítésében, a munkafolyamatáról készült munkanaplót ellenőrizze, végül pedig a munka folyamatát és az elkészült projektmunkát a megadott szempontok szerint szövegesen értékelje. Az elkészült projektmunkát, a munkanaplót és a szöveges értékelést aláírásával és dátummal kell ellátnia.”
Folyt. A projektkészítés folyamata, értékelési szempontok: Elérhető Elérhető (15 pont) Elért 15 pont • Határidők betartása. (3 ) • A vizsgaleírásban megadott terjedem. (2 ) • Folyamatos kapcsolattartás a konzulenssel. • Munkanapló vezetése, a munkavégzés során szerzett tapasztalatok rögzítése. (5 ) • Forrásmunkák ötvözése a saját kutatás eredményeivel. (3)
Változtatási javaslat 3. A 100/1997 (VI.13.) Korm. rendeletben javasolt változtatásokkal összhangban az írásbeli feladatsor feladattípusainak kiegészítését javasolják az alábbiak szerint: feleletválasztás Igaz-hamis rövid választ igénylő feladatok Számítást, ábrázolást igénylő feladatok Grafikonelemzés (új javaslat)
A 100/1997 (VI.13.) Korm. rendeletben javasolt változtatásokkal összhangban az emelt szintű vizsga tételsorának 14. tételét az alábbi módon javasolják kibővíteni: 14. A munkapiac, a munkanélküliség problémájának elemzése, a makrogazdaság termelési függvénye.
Vizsgáztatási tapasztalatok Projektjavítás – szóbelire javasolt kérdések Kérdező tanár tájékozottsága
Összhang - egységesség Társadalomismeret projekttapasztalatok Készítette: Merényi Zsuzsanna (Gazdasági ismeretek érettségi bizottsági elnök)