44. Közgazdász-vándorgyűlés Nyíregyháza augusztus 31.-szeptember 2. Gazdaság- és pénzügypolitikánk a nemzetközi pénzügyi intézmények követelményeinek tükrében Báger Gusztáv egyetemi tanár az ÁSZ Fejlesztési és Módszertani Intézetének főigazgatója
Miért fontos egy ilyen áttekintés? Az IMF, Világbank, EBRD, OECD: Globális követelményrendszert alakító grémiumok Formálhatják a gazdaságpolitika és a gazdasági fejlődés vonalát: Nagy PR értékű elemzési képpel Gazdaságpolitikai javaslatokkal Közvetlenül pénzügyi eszközökkel Különleges pillanat is: Összevetés a most kikristályosodott gazdasági helyzettel Négy különböző, de sok párhuzamot mutató intézmény szemüvegén keresztül 2
A nemzetközi pénzügyi intézmények funkciói és gazdaságpolitikai befolyásolásuk változása (a tárgykör hivatkozási kerete) 3
Az áttekintés területi funkciók szerint Elemzés és előrejelzés: Három jelentősebb országimázs-növelő példa Makrogazdasági kilátások, gazdaságpolitikai feladatok Költségvetési politika és reform Monetáris politika Strukturális reformok, foglalkoztatás, versenyképesség Nemzetközi (globális) szabályozás: Pénzügyi rendszer stabilitása Néhány főbb következtetés 4
Három országimázs-növelő példa EBRD éves tranzíciós jelentései: Magyarország 1997-től az élen Világbank évi országjelentése (Magyarország – Úton Európa felé) Világbank és EBRD évi üzleti korrupciós felmérése Felmérés köre: vállalat 26 volt szocialista országban és Törökországban A korrupció – mint érezhetően befolyásoló probléma – szempontjából Magyarország a 8. helyen áll (az 1. Szlovénia) 5
Makrogazdasági kilátások, gazdaságpolitikai feladatok (1) IMF IV. Cikkely konzultációk: Kockázat nő: ikerdeficit nő, növekedési teljesítmény csökken Javaslat: összehangolt, növekedést és megtakarítást ösztönző gazdaságpolitika Továbbra is erőtlen költségvetési politika Veszély: állandósult az ikerdeficitek túlfutása, az államadósság nő alááshatja a gazdasági stabilitást Időleges védelem: valós gazdasági erősségek, pénzügyi tartalék június szeptember június 6
Makrogazdasági kilátások, gazdaságpolitikai feladatok (2) OECD országtanulmányok: Értékelés: a gazdaság növekedése egészségesebbé vált Feladat: a fenntartható növekedés biztosítása Javaslat: reálisabb költségvetési célok kitűzése és azok elérése IMF és OECD: Rövid távú szemlélet helyett hosszabb távú programozás Külső feltételek körültekintőbb számbavétele július május 7
Költségvetési politika (1) IMF (2005. júniusi IV. Cikkely konzultáció): Legfontosabb: a költségvetési politika kiigazítása Adóreform szükséges: alacsonyabb kulcsok, szélesebb adóalap, kiadások csökkentése Hároméves gördülő költségvetési keretterv intézményesítése Költségvetési fegyelem javítása, ÁSZ szerepének növelése OECD (2005. júliusi országtanulmány): Legsürgősebb: eurozóna-csatlakozás feltételeinek teljesítése Egyszeri nagy bevételek csak adósság csökkentésre Kreatív könyvelés miatt kisebb a deficit valós csökkenése IMF (2005. szeptemberi IV. Cikkely konzultáció): Közkiadások bátor visszafogásanélküle a hiány tovább nő Adóreformot átfogó elemzések alapján Több átláthatóságot, elszámoltathatóságotÁSZ szerepének növelése 8
Költségvetési politika (2) IMF (2006. júniusi IV. Cikkely konzultáció): Javaslat: nagymértékű költségvetési kiigazítás a kiadások jelentős csökkenésével Vélemény: közigazgatást, egészségügyet, oktatást, támogatásokat érintő tervezett kormányzati intézkedések jó irányba mutatnak Javaslat: bevételeket is növelni kell Ennek főbb módjai: adóalap szélesítés, adóigazgatás növelése Kockázatos: élőmunka és tőke adóterheinek ad hoc növelése Indokolt: meghirdetett adóreform elhalasztása Nélkülözhetetlen: átláthatóság, elszámoltathatóság növelése Ogy. alá rendelt szervezet: költségvetési tanács létrehozása vagy az ÁSZ mandátumának kibővítése Középtávú költségvetési tervből levezetett kiadási plafonok alkalmazása ESA’95 számlarendszer szerinti gyakorlat követése 9
Monetáris politika OECD (2005. júliusi országtanulmány): Feszültségek ben a gazdaságpolitika elemei között Inflációs kritérium: teljesíthető a 2010-es euróövezeti csatlakozás Javaslat: inflációkövető politika finomítása IMF (2005. júniusi IV. Cikkely konzultáció): Támogatta az infláció cél középtávon évi 3 %-ra történő csökkentését Kamatpolitika: óvatosság, piacok inflációs várakozásai jellemezzék IMF (2005. szeptemberi IV. Cikkely konzultáció): Javaslat: árfolyamrugalmasság fokozása Összességében egyetértés a kamatpolitikával 10
Strukturális reformok, foglalkoztatás versenyképesség OECD (2005. júliusi országtanulmány): Egészségügyi reform: eddigi eredmények csalódástkeltők Javaslatok irányai: Szükségletekre alapozással javítani a források felhasználásának hatékonyságát Erősíteni a háziorvosok „kapuőrző” szerepét Receptfelírásban költség-tudatosabbá tenni az orvosokat Munkaerőpiac mobilitásának növelése IMF (2005. júniusi IV. Cikkely konzultáció): Elsődleges feladat: foglalkoztatási arány növelése IMF (2006. júniusi IV. Cikkely konzultáció): Továbbra is elsődleges feladat: foglalkoztatási színvonal emelése Javaslat: versenyképesség növelése, ennek érdekében a bérek mérséklése 11
Néhány főbb következtetés A gazdasági helyzet többnyire reális értékelése, felhasználható terápiák Kiemelt követelmény: a fenntartható, gyors gazdasági növekedés Nagyobb hangsúlyt a hosszabb, legalább középtávú előretekintésre és döntéshozatalra A világgazdasági feltételek körültekintőbb számbavétele A szükséges fiskális kiigazítás mértékében egyetértés A kiigazítás szerkezetében nagyobb eltérés mutatkozik Szükséges az átláthatóság és az elszámoltathatóság színvonalának emelése A költségvetési reform követelmények: nagyobb gazdálkodási önállóság, sokoldalú teljesítményértékelés, hatékony menedzseri ösztönzés programalapú költségvetési gyakorlat A gazdaságpolitika részei közötti összhang szükségessége A magyar bankrendszer egészséges, de a növekvő kockázatok éberséget igényelnek 12