Egységesülő európai pénz- és tőkepiac - lehetőségek Közgazdász vándorgyűlés Eger 2008. június26-28. Farkas István.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
INTERNET BANK A FEJLŐDÉS ÚTJÁN Juhász Róbert Elektronikus Banki Igazgatóság.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Pénzintézetek társadalmi felelősségvállalása és a Green Banking koncepció KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
PÉNZÜGYI ISMERETEK A takarékszövetkezeti rendszer
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
A nemzetközi üzleti élet etikája
február 24. Gyutai Csaba. 2 3 Forrás: Nemzetközi Statisztikai Évkönyv, 2004, KSH, Bp., Ipari és Építőipari Statisztikai Évkönyv, 2005, KSH, Bp.
Makrogazdasági kilátások ALUTA konferencia november 12.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Munkaerő-közvetítés recesszió idején Munkaerő-piaci ismeretek EURES hazai tréning 2009 Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
) 27/07/2014 A befektetői tőke szerepe a távhőszolgáltatás fejlesztésében Fernezelyi Ferenc Kereskedelmi igazgató Dalkia Energia Zrt. MaTáSzSz konferencia.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
KKV fejlesztés új pénzügyi eszközök bevonásával Bátora László vezérigazgató-helyettes Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. Eger, szeptember 17.
Új Magyarország Mikrohitel Program Dr
A magyar tőkepiac A tőkepiacok szerepe a piacgazdaságban és a magyarországi tendenciák május 3. Jaksity György.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
A magyar tőkeexport bemutatása
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
 Az elmúlt években ki kristályosodtak azok az alapelvek, amelyek meghatározóak a CIB Bank működése során, és továbbra is változatlanok:  Fenntartható.
Pénz- és tőkepiaci globalizáció
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
A határtérség.
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
Gazdaságpolitika 4. ea..
Szerzői jogi reform az Európai Unióban
Előadás másolata:

Egységesülő európai pénz- és tőkepiac - lehetőségek Közgazdász vándorgyűlés Eger június Farkas István

2 Tartalom A lisszaboni folyamat üzenetei A versenyképes gazdaság részpiaca – a pénzügyi közvetítésről más szemszögből Kínálkozó lehetőségek

3 A lisszaboni folyamat üzenetei

hez képest – rosszabb a helyzet Az EU döntéshozatali rendje lassú és bonyolult A politikai helyzet nem kedvező – az alkotmány után a lisszaboni szerződés is bajban van Válságjelek a pénzügyi közvetítésben, recesszió veszély, ársokkok Tehát: ez most nem időszerű Tehát: soha nem volt még ilyen sürgető

5 A Kok jelentés A Kok jelentés(2004. november) öt pontja: A tudás alapú gazdaság; A belső piac akadályainak felszámolása Az üzleti klíma javítása A foglalkoztatás bővítése A környezet fenntarthatósága A legfontosabb: a széttagolt piac összekötése, a csatornák megteremtése – az infrastruktúra fejlesztése „Hard „ infrastruktúra elemek: közlekedés, energia hálózatok, távközlési hálózatok – sok – bár korántsem elégséges haladás „Soft” infrastruktúra elemek: oktatási-tudás hálózatok, társadalom védelmi hálózatok (járványügy, bűnüldözés stb.), pénzügyi infrastruktúra

6 A nekünk szóló üzenet Európa versenyképessége javulhat, ha a magyar nem, de A magyar versenyképességnek erős korlátja az európai Az EU-ba irányuló export 12 %-kal nőtt 2007-ben (ebből a mobil telefon kivitel növekedése 50%); az export több mint 70 %-a EU- ba irányul, + tulajdonosi kötődések, geopolitikai meghatározottságok Az infrastruktúrára épülő egységesedés jó pozíciókat kínál (pl. telekommunikációban nagy magyar potenciál, ITU jelentés 2007) Egy versenyképes – egységes piac részeként nagyobb az esély

7 A versenyképes gazdaság részpiaca – a pénzügyi közvetítésről más szemszögből

8 A magyar pénzintézeti rendszer kiterjedt A pénzintézeti rendszer területileg lefedi az országot Kevesebb mint lakos jut egy bankfiókra Technikailag felzárkózott (kártya szolgáltatások e banking, internetes, mobil szolgáltatások) Minden főbb termék jelen van; megtakarítási, kölcsön termékek, pénzforgalmi szolgáltatások, tőkepiaci szolgáltatások, közvetített (kombinált) termékek stb. Látványos bővülés az eszközállományban (hitelintézeti eszközök éves növekedése 2002-től rendre 12,8 %; 26,1%; 15,9%; 17,8%) Ez jelentősen meghaladja a GDP növekedési ütemét, tehát a penetráció nő, de még mindig nem elég mély (a GDP mintegy 150 %-a míg a fejlett EU tagoknál ez meghaladja a 300 %-ot)

9 A magyar pénzintézeti rendszer integrált Univerzális bankok – pénzpiaci és tőkepiaci szolgáltatások egyben Hálózati („idegen”) termékértékesítés (X selling) Jogi csoportok (összevont alapú; konglomerátum) 12 »2007. végén a teljes banki eszközök 71%-ával rendelkeztek »Az összevont alap alá eső eszközök 82%-át kontrollálták Tartalmi csoporttagok közül a szektorba tartozó eszközök »A biztosítók esetében 11%-a »A magán nyugdíjpénztáraknál 30%-a »Az önkéntes pénztáraknál 27 %-a tartozott a 12 bankcsoporthoz

10 A pénzügyi csoportok relatív jelentősége

11 A pénzügyi közvetítés mint ágazat Foglalkoztatottak száma – kétszer annyi mint a mezőgazdaság, akkora, mint az energiaszektor A külföldi működő tőke 30 %-a ebben az ágazatban van Az IT szektor egyik legnagyobb megrendelője (az internet forgalmazás 25 %-a kötődött 2007-ben pénzügyi szolgáltatást tartalmazó tranzakciókhoz) Magyarországon több mobil előfizetés van mint lakos (11 millió NHH adat) – a mobil pénzügyi szolgáltatások nőnek A szolgáltatási versenynek – a növekedésnek – nincsenek fizikai korlátjai A termékek/szolgáltatások száma messze a lehetségesnél alacsonyabb

12 A pénzügyi szolgáltatás – mint infrastruktúra Részpiacként értelmezve nem a termékeket hanem a potenciált nézzük (ebből a szempontból nem az olajvezeték átmérője, a reteszek száma az érdekes, hanem, hogy hol van a nyomvonal) Felértékelődő infrastruktúra –(Lámfalussy: ha a pénzügyi infrastruktúra { pénz és értékpapír elszámolások} nem működött volna megfelelően a subprime válság hatása kiszámíthatatlanul nagyobb lett volna) A szolgáltatások szabad áramlása itt nem csak európai méretekben működik

13 Kínálkozó lehetőségek

14 Adottságok A pénzügyi infrastruktúra működtetésének két fő erőforrás eleme és egy környezeti eleme van: Munkaerő IT mint erőforrások Szabályozás mint környezet A pénzügyi szektorban foglalkoztatottak szakmai szocializációja nemzetközi (a szektor privatizációjának eredménye) Az IT viszonylag új (a szektor reformjára már az IT megújulás után került sor) és jó támogatottságú az oktatásban, szolgáltatásban, de még a gyártásban is A belső szabályozás- a privatizáció miatt – kevés alkalmazkodási költséget igényel, a külső költségessége pedig szándéktól függ

15 Feltételek A pénzügyi közvetítés forgalom érzékeny (nagy IT költség csak nagy forgalom mellett éri meg) csak belső piacra nem alapítható A tevékenység maga nemzetközi – nem is lehet Az EU szabályok eltérő implementálása a belső szolgáltatók védelmét legfeljebb időlegesen szolgálja – veszély: Laza szabályozás – szabályozási Grasham törvény A növekedés lokális erőltetése a feltételek lazuláshoz vezet – fogyasztói Grasham törvény Hosszabb távon pedig a költségverseny maga alá gyűri a szektort Ha az egész szabályozás „testre szabott” nincsenek kihasználható piaci rések – a fejlesztés is korlátozott

16 Lehetőségek Az adottságokra lehet építeni A szinergiákat (IT, HR fejlesztés) lehet erősíteni A válság veszélye miatt a biztonságos infrastruktúra iránt nő az igény A belső piaci termékverseny (több ezer határon átnyúló szolgáltatást, terméket regisztráltunk) a hozzáadott értéket kell eladni a nagyobb piacon Nem vagyunk egyedül (Európai kezdeményezések T2S, Link up Markets) - fel kell készülni

17 Köszönöm a figyelmet!