Foglalkoztatás, oktatás, szociális gondoskodás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EURÓPAI TÁRSADALMI JELENTÉS 2008 Műhelybeszélgetés május 30.
Advertisements

Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
1. A családpolitika társadalmi hatásai
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
Fazekas Károly Iskolázottság, munkaerő-piaci rugalmasság
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
Javaslatok a magyar közoktatás megújítására Eltérő álláspont a Zöld könyvről.
MIKÉNT ALAPOZHATJA MEG A KÖZOKTATÁS A SZAKKÉPZÉST? SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XIV. ORSZÁGOS FÓRUMA BUDAPEST, ÁPRILIS 21.
A minimálbér költségvetési hatásai HALPERN LÁSZLÓ, KOREN MIKLÓS, KŐRÖSI GÁBOR és VINCZE JÁNOS MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)
>Cseres-Gergely Zsombor (MTA KTI, CEU)‏
A gyermeknevelési támogatások munkaerő-piaci hatásai
A magyar munkapiac jövője Közgazdaságtudományi kutatás és szakpolitikai döntések előkészítése Fazekas Károly, MTA KTI.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Mennyire és miért hiányzik a 3 év alatti gyerekek napközbeni ellátása? Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet RECWOWE konferencia | Budapest,
Dr. Kaposi József Magyarország a tanulás világában egyre jobban lemarad versenytársaitól:  a reformok ellenére a tudásbeli szakadék, amely a világ.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A szakiskola jelene és jövője
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Előadás másolata:

Foglalkoztatás, oktatás, szociális gondoskodás MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Foglalkoztatás, oktatás, szociális gondoskodás Fazekas Károly igazgató MTA Közgazdaságtudományi Intézet „Magyar Közgazdasági Társaság 46. Közgazdász Vándorgyűlés” Eger, 2008. június 26-28.

Rendkívül magas inaktivitás MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Súlyos anomáliák: Rendkívül magas inaktivitás A közoktatás nem tudja ellensúlyozni a szociális hátrányokat, nem készít fel a munkavállalásra és a folyamatos tanulásra A jóléti ellátások segélyfüggőséget okoznak, nem ösztönöznek a munkavállalásra ->Eltérő diagnózisok és eltérő terápiák

MTA Közgazdaságtudományi Intézet Sokaknak nagyon határozott véleményük van az okokról és a terápiákról. DE! „Megfelelő adatok, korrekt elemzési módszerek, elméleti keretek nélkül csupán egy vagy azok közül akiknek véleményük van a vizsgált jelenségekről.”

Mit nyújtanak az empirikus közgazdasági kutatások a szakpolitikáknak? MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Mit nyújtanak az empirikus közgazdasági kutatások a szakpolitikáknak? Minden olyan terület rigorózus, módszertanilag korrekt közgazdasági elemzés tárgya legyen ahol a kormányzat beavatkozik a piac működésébe azzal az ígérettel hogy megjavítja annak, működését, csökkenti a nemkívánatos hatásokat.

A tények brutalitása MTA Közgazdaságtudományi Intézet

Foglalkoztatás és termelékenység 1988 – 2007 (1988 = 100%) MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Foglalkoztatás és termelékenység 1988 – 2007 (1988 = 100%)

MTA Közgazdaságtudományi Intézet A magas és közepesen magas technológiai szintű export növekedése, 1996-2005 (éves átlagos növekedési ütem) MTA Közgazdaságtudományi Intézet Forrás: OECD

MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet A munkatermelékenység növekedése, 2000-2005-ben, összehasonlítva 1995-2000-el (A teljes gazdaság, éves átlagos százalékos változás) Forrás: OECD

MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Munkatermelékenység növekedése az üzleti szolgáltatásokban (éves átlagos növekedés százalékpontokban) Forrás: OECD

Nettó munkahelyteremtés és megszüntetés a vállalatoknál(1993 – 2005) MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Nettó munkahelyteremtés és megszüntetés a vállalatoknál(1993 – 2005) Source: Korosi, G.

Foglalkoztatás Alacsony iskolai végzettségűek inaktivitása MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Foglalkoztatás Alacsony iskolai végzettségűek inaktivitása Kisgyerekes anyák foglalkoztatása 55-64 éves népesség foglalkoztatása

Mi a teendő a foglalkoztatáspolitikában? MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Mi a teendő a foglalkoztatáspolitikában? a minimálbérre vonatkozó szabályozás a minimális járulékalapra és a kapcsolódó, egyedileg elbírált kedvezményekre vonatkozó szabályozás a foglalkoztatási szubvenciók rendszere „Utak a munkához” elveit követő program a gyermektámogatási rendszer átalakítását , az anyák munkavállalásának megkönnyítése helyi jóléti rendszer átalakításra átképzések helyi válsághelyzetek feloldása a szakképzés színvonalának javítása

Alacsony iskolai végzettségűek MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Alacsony iskolai végzettségűek

Tudjuk, hogy az alacsony végzettségűek inaktivitása MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Tudjuk, hogy az alacsony végzettségűek inaktivitása Nem (a meg nem figyelt szürke és fekete munkából eredő) látszat Nem „cigány-probléma” Nem magyar jelenség Nem múlik el az aggregált foglalkoztatás emelkedésével Nem szűnik meg az iskolázottsági szint általános emelkedésével Szorosan összefügg a szakmunkás-végzettségűek munkapiaci kudarcaival

MTA Közgazdaságtudományi Intézet Az alacsony foglalkoztatási ráta okai: iskolázatlanság szakmunkásképzés rendszere az adatok a 25-64 éves népességre vonatkoznak, és azt mutatják, hány százalékkal volt nagyobb vagy kisebb a foglalkoztatás valószínűsége az adott iskolázottsági kategóriában, mint az érettségizetteknél, azonos életkor esetén.

MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Foglalkoztatási ráták iskolázottság szerint az OECD országokban* (25-64 évesek, 2003) 30 90 50 70 65 % 49 % % Mo: 37 % ALAPFOK 79 % 67 % Mo: 72 % KÖZÉPFOK 90 % 74 % Mo: 83 % FELSŐFOK * OECD: Kelet-Közép-Európa nélkül. Forrás: Kertesi Gábor

A szakiskolát végzettek helyzete MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet A szakiskolát végzettek helyzete Nem csak az általános iskolát végzettek helyzete rossz Szakiskolát végzettek: alacsony bérek, rossz állások Mindkét csoport ugyanazzal a problémával küszködik: Az alapkészségek hiánya ! Az iskola nem készíti fel az általános iskolát és szakiskolát végzetteket a munkavállalásra és az egész életen át tartó tanulásra!

MTA Közgazdaságtudományi Intézet A felnőttképzésben való részvétel és az alapfokon végzettek részvételi hátránya tíz európai országban az ezredfordulón Forrás: Hámori 2007

MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet A 16-65 éves középiskolainál alacsonyabb végzettségű népességből azok aránya, akik a dokumentum-típusú szövegértésben 3-as, 4-es, 5-ös szinten végeztek % Forrás: OECD PISA 1998

A diplomás szülők gyerekei: EU átlag felett. MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet A közoktatás minősége: európai átlag. Az oktatáseredményessége azonban súlyos problémákat jelez. A diplomás szülők gyerekei: EU átlag felett. Az iskolázatlan szülők gyerekeinek teljesítménye nagymértékben az átlag alatt van. Ahol minden gond kumulálódik: szakiskolai oktatás.

A diákok teljesítménye ISA Index (társadalmi háttér) MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet A diákok teljesítménye és a diákok szociális gazdasági háttere - Finország A diákok teljesítménye és társadalmi háttere Az iskola teljesítménye és társadalmi, gazdasági háttere A diákok teljesítménye ISA Index (társadalmi háttér) Forrás: Schleicher 2007 P Disadvantage Advantage Figure 4.13 Figure 4.13

A diákok teljesítménye PISA Index (társadalmi háttér) MTA Közgazdaságtudományi Intézet A diákok teljesítménye és a diákok szociális gazdasági háttere - Magyarország MTA Közgazdaságtudományi Intézet A diákok teljesítménye OECD Student performance and student SES within schools OECD School performance and school SES OECD Student performance and student SES School proportional to size Előny PISA Index (társadalmi háttér) Hátrány

1998. évi nemzetközi felnőtt írásbeliség-vizsgálat MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet 1998. évi nemzetközi felnőtt írásbeliség-vizsgálat 16-32 évesek 70 %-a igen rossz szövegértésű: (1,2)-es szintű egy 5 fokozatú skálán. Nyugat-Európában: 45 % Az érettségivel nem rendelkezők között ez az arány 85 % !

Iskolarendszerünk évről évre reprodukálja ezeket a hátrányokat MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Iskolarendszerünk évről évre reprodukálja ezeket a hátrányokat 2003. évi PISA vizsgálat (15 éves iskolás fiatalok): A magyar fiatalok teljesítménye átlag alatti: 29 OECD ország közül 19-20. helyen vagyunk olvasás-szövegértésben, ill. matematikai-logikai készségekben  versenyképességünket ássa alá A mai fiatalok 20-25 %-a soha nem tanul meg értő módon olvasni  állástalanság, társadalmi egyenlőtlenség

Lemaradásunk a tanulás világában: MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Lemaradásunk a tanulás világában: aláássa az ország versenyképességét, az új technológiák adaptálhatóságát mivel együtt jár a társadalmi egyenlőtlenségek felerősödésével, aláássa a társadalmi szolidaritást mivel hozzájárul a szegénység masszív újra-termelődéséhez, óriási jóléti terheket ró a társadalomra (adóterheket a költségvetésre)

Mi a teendő az oktatáspolitikában? MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Mi a teendő az oktatáspolitikában? Eséllyel kezdeni az iskolát, a kisgyermekkori hátrányok kompenzálása Minden tanulót eljuttatni az alapvető készségek elvárható szintjére Irányváltást a szakképzésben (alapkészségek) Megállítani a középiskolai lemorzsolódás trendjét, következményeit enyhíteni Minőségileg megújítani a tanárképzést Átfogó tanulói és iskolai értékelési rendszert kell kialakítani Intézményes feltételek és finanszírozás átgondolása

MTA Közgazdaságtudományi Intézet Prioritások (OKA) tanári szakma társadalmi presztízsét és a tanári kar minőségét javító intézkedések a megtanító iskola elterjesztése a behozhatatlan induló lemaradások megelőzése az oktatás fejlesztése megfelelő visszacsatolások alapján

Kisgyerekes anyák MTA Közgazdaságtudományi Intézet Bálint Mónika – Köllő János: A gyermektámogatási rendszer munkaerő-piaci hatásai Bass László – Darvas Ágnes – Szomor Éva: Gyermeknevelési szabadságok és gyerekintézmények. Mi a jó a gyerekeknek, mit szeretnének a szülők? Blaskó Zsuzsa : Does early maternal employment affect non-cognitive children outcomes? Köllő János: A 2006. évi gyes-reform hatásai, adminisztratív adatok alapján

MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet A nem foglalkoztatott női népesség megoszlása transzferek szerint 2003-ban Forrás: Köllő 2008 Életkor

Kisgyerekes anyák foglalkoztatása MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Kisgyerekes anyák foglalkoztatása Rendkívül hosszú a szülés után készpénzes támogatással otthon töltött idő  nagyon alacsony a kisgyerekes anyák foglalkoztatása. Az OECD-ben a 0-2 éves gyerekek esetében az utolsó, a 3-5 éveseknél utolsó előtti helyen állunk. Kirívóan nagy a különbség a 0-2 és 6-16 éves gyermeket nevelő anyák foglalkoztatási rátái között (az OECD-ben a legnagyobb). Az anyák 45 százaléka a gyermek hároméves korában vagy csak az után tér vissza a munkába.

Kisgyerekes anyák foglalkoztatása MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Kisgyerekes anyák foglalkoztatása A napközbeni intézményi ellátó rendszer a legfejletlenebbek közé tartozik. A megmaradt bölcsődék túlzsúfoltak. 0-3 évesek: 8.5% (KSH), 0-2 évesek: 8% jár bölcsődébe < 27% EU-átlag (SILC) Magyarország költi a legtöbbet a munkától való szülői távollét készpénzes támogatására és fizeti a legmagasabb összeget a szülői távollétre

Ellenérvek - A GYT átalakítása értelmetlen és/vagy káros, mert: MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Ellenérvek - A GYT átalakítása értelmetlen és/vagy káros, mert: A hosszú otthonlétet támogató rendszer növeli a termékenységet „A gyermek mindenképpen megsínyli, ha az anyja hat éves kora előtt dolgozik”. (ISSP: 60% egyetért, 33% erősen egyetért) A bölcsődei hálózat jelentős bővítése és fenntartása vállalhatatlan költségvetési terhet jelentene Az elérhető foglalkoztatási nyereség kicsi Ha mégsem értelmetlen/káros, akkor hogyan hajtható végre?

Foglalkoztatási nyereség (Köllő János) MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Foglalkoztatási nyereség (Köllő János) A kihagyás átlagos hossza jelenleg 4.7 év , az érettségivel nem rendelkezőknél 5.3. MEF-becslés 1997-2005, pontatlan, torzítások felfelé és lefelé Ha ezt sikerülne megfelezni  nagyjából 4-5% életpálya menti foglalkoztatás-növekedés a népesség nagyjából 40%-ánál. További nyereség a kihagyással járó kereseti veszteség (jelenleg becslés szerint 10%) csökkenéséből. Esetleges további nyereség a két nem munkaadói megítélésének változása miatt

Hogyan? Hogyan ne? Gyermekintézmények MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Hogyan? Hogyan ne? Gyermekintézmények A nappali gyermekelhelyezés lehetősége (bölcsőde közelsége, együttélő rokonok) szignifikánsan befolyásolja a GYT-igénybevételt és az elhelyezkedési arányt Igénybevétel: első évben csak a rokonok, második-harmadikban a települési bölcsődesűrűség is erősen hat Elhelyezkedési arány: bölcsődesűrűség p90/p50  +26% Bölcsőde minősége A szülői gondoskodás minősége  Biztos Kezdet

Bölcsödei, óvodai ellátottság és a település szociális helyzete MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Bölcsödei, óvodai ellátottság és a település szociális helyzete A település szegénységi indexe A települé-sek száma Lakó-népesség 2004-ben Átlagos lakóné-pesség 2004-ben Bölcsődék Óvodák 0-3 évesek 3-6 évesek 2000 2006 Alacsony 657 5669755 8630 10,4 9,4 84,2 94,8 Közepesen alacsony 486 1619520 3332 4,2 4,4 86,4 97,1 Közepes 601 1322597 2201 2,9 3,2 83,0 91,2 Közepesen magas 788 1063975 1350 0,8 1,1 76,6 87,5 Magas 613 421702 688 0,4 69,6 76,7 Forrás: Fazekas – Ozsvald 2008

Támogatás, kompenzáció Nemek közötti tehermegosztás Munkahelyvédelem MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Egyéb eszközök Utazás Támogatás, kompenzáció Nemek közötti tehermegosztás Munkahelyvédelem Óvodai férőhelybővítés Munkaerő-piaci információ és szolgáltatás

„Bizonyítékokon alapuló szakpolitika?” MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet „Bizonyítékokon alapuló szakpolitika?” Az utolsó (egyben első) adatfelvételre 1971-bn került sor. Azóta nem tudjuk: dolgozott-e az anya a szülést megelőzően ha dolgozott, mikor hagyta el a munkahelyét ő vagy az apa milyen támogatásokat, mennyi ideig vett igénybe az igénybevevő mikor tért vissza a munkába ha nem tért vissza, miért nem, és most mit csinál ugyanoda tért-e vissza, ahonnét eljött mennyit keresett a szülés előtt és után ki vigyázott a gyerekre a gyes alatt és után

Az empirikus közgazdasági kutatások feladata: MTA Közgazdaságtudományi Intézet MTA Közgazdaságtudományi Intézet Az empirikus közgazdasági kutatások feladata: A tények feltárása, az oksági összefüggések kimutatása vagy azok hiányának igazolása a cél, még akkor is, ha a kutatási eredmények NEM mindig igazolják a politikusok előfeltételezéseit.

Köszönöm a figyelmet! MTA Közgazdaságtudományi Intézet